• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Stągiewny będzie zwodzony. Rusza także budowa mariny południowej

Arnold Szymczewski
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym. Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym.

W piątek, 12.02.2021 r., rozpoczęły się prace związane z przebudową Mostu Stągiewnego, który w efekcie stanie się obiektem zwodzonym. Równocześnie trwają także prace przy budowie nowej mariny południowej. Przystań pomieści do 60 jednostek pływających. W związku z prowadzonymi pracami do połowy 2022 r. obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka.


Czy wiedziałe(a)ś, że most Stągiewny był kiedyś zwodzony?

Przebudowa Mostu Stągiewnego to jeden z warunków, jakie miasto Gdańsk zawarło w umowie na partnerstwo publiczno-prywatne ze spółką Granaria Development. Co ciekawe, w swojej 400-letniej historii Most Stągiewny nie był zwodzony tylko przez 75 lat. Tak naprawdę most, który znamy dziś, został oddany do użytku w 1973 r. Ostatni raz zwodzony był po wojnie, ale nigdy już nie uruchomiono jego mechanizmu - przechodził tyko niezbędne remonty, a zwodzoną klapę unieruchomiono, zabezpieczając ją od dołu drewnianą konstrukcją.

Most Stągiewny znów będzie zwodzony



W celu uzyskania zwodzenia nowego mostu zastosowane będzie przęsło jednoramienne klapowe. Takie rozwiązanie jest nawiązaniem do konstrukcji mostu sprzed II wojny światowej. Projektowany obiekt będzie umożliwiał bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego w ciągu ul. StągiewnejMapka nad Nową Motławą. Jako że Most Stągiewny będzie miał konstrukcje jednoramienną, sposób jego otwierania się będzie taki sam, jak w przypadku kładki na Ołowiankę.

Dane techniczne nowego Mostu Stągiewnego

  • Długość całkowita obiektu: 23,90 m
  • Rozpiętość teoretyczna przęseł: 21,5 m
  • Szerokość całkowita: 17,70 m
  • Wysokość konstrukcyjna: 1,45 m
  • Kąt skrzyżowania z przeszkodą: 90º
  • Prześwit pionowy pod obiektem: 2,3 m
  • Pozioma skrajnia żeglowna: 13,0 m
  • Kąt otwierania przęsła: 72º

- W ramach projektu przewiduje się renowację nabrzeża ceglanego Nowej Motławy w sąsiedztwie mostu zwodzonego zgodnie z programem prac konserwatorskich, a także przebudowę instalacji technicznych znajdujących się na moście Stęgiewnym (instalacja gazowa, elektryczna, ciepłownicza itp.) przewidzianych do przełożenia pod dno Motławy - mówi Rafał Kraśnicki, dyrektor kontraktu z firmy Doraco.
Harmonogram prac związanych z przebudową Mostu Stągiewnego:

  • wykonanie instalacji podwodnych - przełom lutego i marca,
  • prefabrykacja nowego mostu - aktualnie trwa, wykonane zostało już około 90 proc. przęsła,
  • rozbiórka istniejącego mostu - planowana jest na jesień 2021,
  • montaż nowego mostu - jesień 2021 - wiosna 2022,
  • prace wykończeniowe: lato - jesień 2022.

  • Most wielokrotnie przebudowywano (np. w 1911 i 1933 roku). Ostatecznie rozebrano go na przełomie 1936 i 1937 roku, budując równolegle nowy. Oddany do użytku w październiku 1937 r. obiekt tym razem był zwodzony jednoklapowo, z mechanizmami ukrytymi w przyczółku od strony Długich Ogrodów, lepiej przystosowany do ruchu tramwajowego.
  • Most Stągiewny w 1904 r.

Nowa marina południowa



O nowej marinie południowej mówi się od połowy 2019 r. Wówczas decyzją prezydent Gdańska zatwierdzono projekt budowlany oraz udzielono pozwolenia na budowę mariny dla żeglarzy na południe od Mostu Stągiewnego.

- Budowa nowej mariny to część inwestycji miasta Gdańska oraz firmy Granaria w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, polegającej na zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów. Oprócz powstania nowej mariny, w ramach umowy przebudowany ma zostać również Most Stągiewny, który stanie się obiektem zwodzonym - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Południowa marina powstanie przy ul. Motławskiej, mierzyć będzie około 200 m. Przystań będzie mogła pomieścić do 60 jednostek pływających. Przebudowa Mariny pozwoli na zwiększenie liczby miejsc do cumowania jachtów, a dzięki temu, że Most Stągiewny będzie zwodzony jednostki pływające będą mogły swobodnie poruszać się po Motławie i w okolicach wyspy.

Harmonogram prac związanych z budową mariny południowej:

  • wycinka drzew wzdłuż ul. Motławskiej potrwa do końca lutego 2021,
  • budowa mariny - jesień 2021 do wiosny 2022.


Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej. Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej.

Wyspa Spichrzów. Inwestycje mają być zakończone do 2023 roku



Zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowy mariny południowej



Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa. Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa.
- W związku z rozpoczęciem prac budowlanych zmieni się organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka na odcinku od ul. Pszennej do ul. StągiewnejMapka. Część tego terenu zostanie wygrodzona i przeznaczona na plac budowy. Z tego względu zlikwidowane zostaną miejsca postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie ul. Motławskiej, na odcinku od ul. Stągiewnej do ul. Spichrzowej. Ponadto, na tym samym odcinku ul. Motławskiej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Obowiązywać tam będzie również zakaz zatrzymywania się i postoju - kończy Magdalena Kiljan.

Taka organizacja ruchu na ul. Motławskiej obowiązywać będzie do końca czerwca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • To w ramach sentymentów i bezsensownych (2)

    Wydatków rozbierzcie Podwale Przedmiejskie i cały ruch na Długą, bo kiedyś tak było. Pomysł z mostem zwodzonym tak głupi jak pomysły z Wiejskiej. Kilka jachtów przyniesie komuś korzyści, a ta durna inwestycja uprzykrzać będzie życie tysiącom gdańszczan.

    • 12 4

    • Jakoś nie jestem zdziwiony tym, żeś tylko adoptowany...

      • 0 1

    • Chca to zrobić tylko ze względu na jachty żeby ten co kupił od dewelopera lokum mógł pod oknem cumować !!!

      • 0 0

  • latem trudno zmieścić się na chodniku mostu Stągiewnego, taki jest ruch pieszych.

    Ale widzę w tym logikę deweloperów z Wyspy. Po co turyści mają wędrować na Długie Ogrody i Szafarnię niech siedzą na d*pach w ich lokalach i płacą za to. Z drugiej strony przybysze z Dolnego Miasta nie są nowym gospodarzom cypla potrzebni. Niech się przebiegną Podwalem Przedmiejskim.
    PS. Władze komunalne ze świętym łapówkarzem i jego nie świętą następczynią zdecydowanie bardziej pogardzają mieszkańcami, wyborcami, niż kiedyś władze komunistyczne. Tamte na czas remontu mostu Stągiewnego tymczasowo odbudowały sąsiedni most Matników, w latach 60 tych.

    • 7 2

  • Nie pozdrawiam władz miasta (1)

    Czyli jak mieszkam na Długich Ogrodach i będę chciał dostać się na Stągiewną to jedynie przez most na Podwalu Przedmiejskim w razie podniesienia tego mostu i kładki na ołowiance. Szkoda, że władze miasta mają mieszkańców gdzieś

    • 6 2

    • Dulkiewicz, zapomnij o drugiej kadencji!

      • 1 1

  • Chłopaki na promie pod Żurawiem, trochę zarobią.

    A jakiś dźwig z budowy mógłby w kuble przenosić niecierpliwych przez Nową Motławę. Takie bungee dla hipsterów. Czekający na opuszczenie mostku, nie nudziliby się.

    • 0 0

  • Wcale się z tego nie cieszę, utrudnienie dla osób które mieszkają w okolicy

    • 3 2

  • Co by tu jeszcze w Gdańsku spie*rzyć?

    Po w miarę potrzebnej kładce przy Filharmonii, z rozpędu zbudowano kontrowersyjną kładkę przy Żurawiu. Psuje ona średniowieczną panoramę z Mostu Zielonego, ale niech tam. Zamknięta bardzo nie razi. Ale przecięcie intesywnego ruchu pieszych wzdłuż Drogi Królewskiej, to granda. Most Stągiewny powinien być tylko dla pieszych i rowerzystów. Jachty mogą cumować przy Ołowiance i za nią. Wyznaczanie mariny przy Motławskiej to jak parking przed drzwiami sklepu albo kościoła.
    Pewnie ten most będzie podnoszony głównie w nocy. Tak jest głupio zlokalizowany.

    • 3 3

  • Ankieta

    A może interesuję się a tego nie wiedziałem ?

    • 0 0

  • Ratujmy zieleń (1)

    Wycinka drzew wzdłuż ul. Motławskiej...
    znowu drzewa przeszkadzają ?

    • 0 1

    • Idź, zobacz jakie tam "dzrewa" i ile ich...

      Ja drzewa widziałem tam ze cztery - jakieś parchate samosiejki osiki i topoli, do tego kilka ciut większych krzaków wierzby, to wszystko.
      Oczywiście - etatowi "ratowacze drzew" woleliby, żeby tych kilka roślin dalej rozsadzało korzeniami nabrzeże.
      I żaden z nich nawet nie zająknie się, że w ramach kompensacji zasadzone zostaną nowe drzewa - tyle że w rozsądnej odległości od nabrzeża...

      • 0 0

  • To bardzo fajny pomysł. Może kiedyś Zielony też będzie zwodzony?
    No i nasuwa się pytanie po ch... nam tunel pod Martwą Wisłą, mógł być 10 razy tańszy most zwodzony!
    Dziękujemy Ci Pawełku!

    • 1 1

  • Most musi byc stale otwarty, znaczy podniesiony. A wtedy kazdy kto

    bedzie chcial przejsc na druga strone musi wpierw zaplacic wrzucajac do slotu 50 groszy aby go opuscic. Koszt budowy tego przedsiewziecia zwroci sie w ten sposob wielokrotnie w dalszej perspektywie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane