• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.

Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.



Czy jechałeś już nowym mostem na Wyspę Sobieszewską?

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski prowadzący na Wyspę Sobieszewską uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.

Ile kosztuje obsługa mostu?



Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.

Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę


Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?

  • koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
  • koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
  • koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie

Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.

- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.

Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.

Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają



Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.

- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.

Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Największy most zwodzony w Polsce

Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Po co o tym piszecie? Radni z totalnej szykują opłaty za przejazd czy co.

    • 1 0

  • w sumie ten stary most to była atrakcja

    szkoda starej przeprawy

    • 2 1

  • Zarobki smiechu warte

    Obsluga zarabia srednio 2700 zl netto miesiecznie za normatyw godzin zadne kokosy reszta idzie na biurokratow z ulicy partyzatow

    • 3 0

  • Taniocha - to tylko 1/3 kosztów makiety Gdańska (3 mln pln)

    Roczna obsługa przeprawy w wysokości 1 mln pln to taniocha w porównaniu do kosztów stworzenia makiety Gdańska (3 mln zl), samego ubezpieczenia tunelu, utrzymania ECS, dopłat do stadionu, utrzymania Hevelianum i wielu innych jakże cennych inicjatyw urzędniczych.

    • 5 0

  • Totalna bzdura

    Obsluga mostu zarabia srednio 2700 zl netto za normatyw godzin na osobe reszta chyba idzie na biurokratów z ulicy partyzantow. Totalne klamstwo pani rzecznik !!!!!

    • 4 1

  • a ile będzie kosztowął most na przekopanej mierzeji wiślanej?

    • 2 4

  • (2)

    Coś wyjątkowo duże te wszystkie koszty

    • 40 29

    • jak na polski standard nie za duże (1)

      choć kwota wynagrodzeń za wciskanie guzika - przesadzona

      • 7 9

      • 3,5 na rękę to nie jest dużo

        poza tym ta kwota wynika głównie z tych płac bo te stanowią jej 85%. Więc zdecyduj się dużo czy nie dużo. W jednej wypowiedzi sam sobie zaprzeczasz.

        • 1 0

  • Czyli pontonowy kosztował 800 tysięcy, a nowy milion (2)

    Czyli w zasadzie wszystko ok.

    • 63 8

    • jasne że OK, ten ma większą przepustowość, jest mniej problematyczny

      nie będzie się korkowało w sezonie letnim

      • 1 0

    • Tylko się cieszyć że za PiS wynagrodzenia rosną

      • 2 1

  • (11)

    Jakie kompetencje posiadają zatrudnione tam osoby że zarabiają tyle co kierownicy działów w ZDiZ ?

    • 45 35

    • to po co ci kierownicy siedzą w tym całym ZDiZ ?

      Specjalista w prywatnej firmie dużo więcej wyciągnie.

      • 2 0

    • A czy jest tam napisane, że są to pracownicy ZDiZ lub innego działu miasta

      A może to jest firma zewnętrzna, która wygrała przetarg kładąc taką ofertę, a pracownik to zarabia tam pewnie minimalną.

      • 1 1

    • (3)

      Wychodzi średnio 7083 zł miesięcznie na jednego pracownika po stronie pracodawcy czyli 4850 zł brutto czyli 3 445,40 zł netto. Serio uważasz że to dużo?

      • 9 2

      • (1)

        I trzeba robić w nocki i święta

        • 5 1

        • jak ksiadz ... nawet po północy musi taką Pasterkę odrobić

          a mógłby już wtedy od 5godzin spaaać w piajanym zwidzie, a tu ni hu hu bo robota czeka

          • 0 2

      • podzieliles po rowno ale ten most ma na pewno dyrektora ktory zabiera wiekszosc tej kasy

        • 2 0

    • Wiesz jaka to ciężka praca (2)

      Siedzisz po tyle godzin i się nudzisz. Można oszaleć.

      • 14 6

      • Fakt: taka nuda zwodzona doprowadza ludzi do desperackich czynów i samobójstw

        • 1 0

      • Szczera prawda :(

        • 1 1

    • A skąd wiesz ile zarabiają?

      • 4 0

    • jeden pie.rznął głupotę a ty w to wierzysz

      • 8 0

  • To 9x mniej niż gdynski infobox

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane