- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (240 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (108 opinii)
- 3 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (79 opinii)
- 4 Napad na bank czy głupi żart? (91 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (731 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie
Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.
Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.
Ile kosztuje obsługa mostu?
Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.
Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę
Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.
Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?
- koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
- koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
- koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie
Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.
- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.
Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.
Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają
Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.
- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.
Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.
Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-09 12:01
Po co o tym piszecie? Radni z totalnej szykują opłaty za przejazd czy co.
- 1 0
-
2019-05-09 11:55
w sumie ten stary most to była atrakcja
szkoda starej przeprawy
- 2 1
-
2019-05-09 11:30
Zarobki smiechu warte
Obsluga zarabia srednio 2700 zl netto miesiecznie za normatyw godzin zadne kokosy reszta idzie na biurokratow z ulicy partyzatow
- 3 0
-
2019-05-09 11:17
Taniocha - to tylko 1/3 kosztów makiety Gdańska (3 mln pln)
Roczna obsługa przeprawy w wysokości 1 mln pln to taniocha w porównaniu do kosztów stworzenia makiety Gdańska (3 mln zl), samego ubezpieczenia tunelu, utrzymania ECS, dopłat do stadionu, utrzymania Hevelianum i wielu innych jakże cennych inicjatyw urzędniczych.
- 5 0
-
2019-05-09 11:16
Totalna bzdura
Obsluga mostu zarabia srednio 2700 zl netto za normatyw godzin na osobe reszta chyba idzie na biurokratów z ulicy partyzantow. Totalne klamstwo pani rzecznik !!!!!
- 4 1
-
2019-05-09 10:59
a ile będzie kosztowął most na przekopanej mierzeji wiślanej?
- 2 4
-
2019-05-08 21:28
(2)
Coś wyjątkowo duże te wszystkie koszty
- 40 29
-
2019-05-08 21:52
jak na polski standard nie za duże (1)
choć kwota wynagrodzeń za wciskanie guzika - przesadzona
- 7 9
-
2019-05-09 10:53
3,5 na rękę to nie jest dużo
poza tym ta kwota wynika głównie z tych płac bo te stanowią jej 85%. Więc zdecyduj się dużo czy nie dużo. W jednej wypowiedzi sam sobie zaprzeczasz.
- 1 0
-
2019-05-08 21:27
Czyli pontonowy kosztował 800 tysięcy, a nowy milion (2)
Czyli w zasadzie wszystko ok.
- 63 8
-
2019-05-09 10:52
jasne że OK, ten ma większą przepustowość, jest mniej problematyczny
nie będzie się korkowało w sezonie letnim
- 1 0
-
2019-05-09 01:16
Tylko się cieszyć że za PiS wynagrodzenia rosną
- 2 1
-
2019-05-08 21:20
(11)
Jakie kompetencje posiadają zatrudnione tam osoby że zarabiają tyle co kierownicy działów w ZDiZ ?
- 45 35
-
2019-05-09 10:43
to po co ci kierownicy siedzą w tym całym ZDiZ ?
Specjalista w prywatnej firmie dużo więcej wyciągnie.
- 2 0
-
2019-05-09 09:22
A czy jest tam napisane, że są to pracownicy ZDiZ lub innego działu miasta
A może to jest firma zewnętrzna, która wygrała przetarg kładąc taką ofertę, a pracownik to zarabia tam pewnie minimalną.
- 1 1
-
2019-05-08 22:39
(3)
Wychodzi średnio 7083 zł miesięcznie na jednego pracownika po stronie pracodawcy czyli 4850 zł brutto czyli 3 445,40 zł netto. Serio uważasz że to dużo?
- 9 2
-
2019-05-09 01:15
(1)
I trzeba robić w nocki i święta
- 5 1
-
2019-05-09 09:05
jak ksiadz ... nawet po północy musi taką Pasterkę odrobić
a mógłby już wtedy od 5godzin spaaać w piajanym zwidzie, a tu ni hu hu bo robota czeka
- 0 2
-
2019-05-09 08:27
podzieliles po rowno ale ten most ma na pewno dyrektora ktory zabiera wiekszosc tej kasy
- 2 0
-
2019-05-08 21:29
Wiesz jaka to ciężka praca (2)
Siedzisz po tyle godzin i się nudzisz. Można oszaleć.
- 14 6
-
2019-05-09 09:03
Fakt: taka nuda zwodzona doprowadza ludzi do desperackich czynów i samobójstw
- 1 0
-
2019-05-09 07:53
Szczera prawda :(
- 1 1
-
2019-05-08 22:02
A skąd wiesz ile zarabiają?
- 4 0
-
2019-05-08 21:27
jeden pie.rznął głupotę a ty w to wierzysz
- 8 0
-
2019-05-09 10:03
To 9x mniej niż gdynski infobox
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.