• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w Sobieszewie: jest list intencyjny, co z pieniędzmi?

Maciej Naskręt
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 


Samorządowcy spotkają się w sobotę przy moście pontonowym w Sobieszewiezobacz na mapie Gdańska, by podpisać list intencyjny w sprawie budowy stałej przeprawy przez Wisłę. Liczą w tej sprawie na pieniądze od rządu, choć budowa mostu pochłonie nie więcej niż 80 mln zł.



Czy most zwodzony w Sobieszewie kiedykolwiek powstanie?

Marszałek Pomorza Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i zarazem pomorski poseł Paweł Orłowski spotkają się w sobotę w Sobieszewie, by apelować o rządowe wsparcie w budowie przeprawy na Wyspę Sobieszewską. Przeprawy, której koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

Mieszkańcy Sobieszewa mają jednak prawo potraktować to jako alibi samorządowców, którzy będą mogli dzięki temu powiedzieć:

"Staraliśmy się o pieniądze z Warszawy, podpisaliśmy list, prosiliśmy rząd o pomoc, ale teraz musimy poczekać na decyzję. Nie będziemy przecież wydawać własnych pieniędzy, skoro może uda się zbudować most za rządowe."

Ile to jest 80 mln zł? To oczywiście mnóstwo pieniędzy, ale w porównaniu do innych inwestycji wygląda to mniej więcej tak:

9 tramwajów Pesa Jazz Duo dla ZKM Gdańsk po ok. 8,6 mln zł,
5 pociągów Newag Impuls dla SKM po ok. 17,8 mln zł
2 Gdyńskie Szkoły Filmowe z kolejką na Kamienną Górę po 37 mln zł
1/3 Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku za ok. 250 mln
1/10 planowanego tunelu pod Pachołkiem za ok. 800 mln

Mimo to samorządowcy, którzy wiedzą, że na inwestycję o tak lokalnym charakterze nie zdobędą dofinansowania ze środków unijnych, ustawiają się w kolejce po pieniądze do rządu, zamiast próbować znaleźć je we własnych portfelach. A przecież wspólnie zarządzają budżetami przekraczającymi 3 mld zł.

Oczywiście, budżety samorządów nie są z gumy i nie sposób znaleźć w nich pieniędzy na wszystko. A już zwłaszcza, gdy wydaje się na setki milionów na ogromne inwestycje infrastrukturalne, które zmieniają niewiele, ale kosztuję krocie.

Most pontonowy w Sobieszewie powstał tuż po II wojnie światowej i najpierw umożliwiał przejazd przez Wisłę w Kiezmarku. W 1973 roku podzielono go na dwie części. Pierwsza trafiła do Drewnicy, miejscowości położonej na wschód od Wisły. Druga część mostu przypłynęła do Sobieszewa. W Drewnicy pontonową przeprawę zastąpił w poprzedniej dekadzie piękny zwodzony most, a w Sobieszewie wciąż mieszkańcy i turyści korzystają ze starego, choć wielokrotnie naprawianego i modernizowanego obiektu.

Spotkanie w sprawie list intencyjnego niczego tu nie zmieni. Urzędnicy powinni je sobie podarować, albo list podpisać w gabinecie. Ale przecież trwa kampania wyborcza, a podpisanie listu na tle Wisły i starego mostu pewnie zostanie pokazane w mediach.

Tymczasem mieszkańcy Sobieszewa i całego Gdańska od lat czekają na inne spotkanie. Chcą zobaczyć, jak samorządowcy wbiją pierwszą łopatę na budowie tego mostu.


Opinie (119) 6 zablokowanych

  • odłączyć (4)

    Oddać wyspę warszawiakom, to sobie zrobią most. i port jachtowy.

    • 37 6

    • (1)

      Kluby żeglarskie, stocznie jachtowe i mariny są tam od dziesiątek lat.

      • 3 3

      • Chyba ci się pomyliła Wyspa

        Sobieszewska z Wyspą Stogi.

        • 4 0

    • (1)

      co to znaczy oddać ? - Wyspa nie jest niczyją własnością

      • 7 0

      • A Ty oddałeś szanse na koleżenstwo.

        • 3 0

  • a po huk budować zwodzony ??? - czy nie można zrobić raz i porządnie ? -jak u naszych braci niemców?

    żdziebko wyższy i nie trzeba będzie co chwile go podnosić i zamykać przy tak dużym nasileniu ruchu samochodowego !

    • 6 3

  • Muzyka i ćwiergot ptaków bezbłedne !!!

    ja myślałem ,że oglądam już zbudowany most !

    • 1 2

  • Co tam Sobieszewo, zobaczcie jak pięknie śpi Elbląg w szuwarowo - bagiennym. Zamiast dudnić codziennie w sprawie przekopania mierzei wiślanej, a co za tym idzie dostępu do Zatoki Gdańskiej zajmują się pierdołami.Nie głosujcie na żadnego kandydata do Sejmu z Elbląga, to są zwykli nieudacznicy i nieroby.

    • 2 5

  • (1)

    Niestety Gdańskie mosty to tragedia !

    • 25 21

    • Niestety ale to nie gdańskie mosty tylko ty jesteś tragedią

      • 8 3

  • Pała z geografii.

    ...W 1973 roku podzielono go na dwie części. Pierwsza trafiła do Drewnicy, miejscowości położonej na zachód od Wisły.....

    Przysiągłbym, że Drewnica leży na WSCHÓD od Wisły

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 2 0

  • ile to juz trwa

    W 1969 pierwszy raz na dluzej bo do dzisiaj zakotwiczyłem na wyspie i już wtedy słyszałem o planie budowy stałego mostu co powtarza sie do dnia dzisiejszego Zmieniały sie ustroje radni prezydenci ale stale jest coś co ich łączy---------ta sama próba oszustwa mieszkancow miasta i kraju bo przecież wyspa to miejsce odwiedzin i pobytu wielu Polaków na temat mostu. Panowie władni tych decyzji miejcie odwagę powiedzieć ze macie ten cały most głęboko tam gdzie słonce nie dochodzi a zyskacie u ludzi szacunek za mówienie prawdy ba tym samym za uszanowaniem nas mieszkancow i wyborców

    • 5 2

  • Budować z pieniędzy miejskich i się nie zastanawiać...

    Tunel za miliard którego nie potrafią skończyć....jakiś śmieszny i niekoniecznie potrzebny ECS za 250 baniek i most, którego rzesza mieszkańców okolic potrzebuje jak powietrza, oni się zastanawiają nie wiadomo nad czym, bo to drobne...

    • 2 5

  • Pan Redaktor

    Rzeczywiście, ciężko czytać te 'przemyślenia'. Mechanizmów nie zna, a felietonista mierny.

    • 4 2

  • (3)

    Bez mostu nie będzie szlaku R10 który ma być jego częścią. Most powstać musi

    • 9 2

    • (2)

      R10 częścią mostu? Ale jak to?

      • 1 1

      • bo teraz po pontonowym nie da się Rowerem przejechać ;-)
        ale co będzie z tym szlakiem pomiędzy Świbnem i Mikoszewem
        będzie się ciągnął promem ;-)

        • 2 0

      • Most ma być częścią szlaku R10 który przez Sobieszewo ma przebiegać
        I może tu warto postarać się o dotacje. Wiele mostów które powstało w ramach Green Velo są jednocześnie mostami drogowymi

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane