• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • Tristar noca

    Droga różowa w gdyni, około 5 nad ranem pusto ni żywej duszy a ja stoję
    na czerwonym świetle. Przykładów takich można mnożyć. Jak oni chcą tą zieloną falę uzyskać w ciągu dnia gdzie jeżdzi dużo aut jak w nocy dla pojedynczego nie działa. Oprogramowanie pewnie tworzone przy współpracy z twórcą zus - owskiego arcydzieła lub tego od zliczania głosów

    • 0 0

  • Czemu nie ma sekundikow obok świateł ?

    Sekundniki przy światłach czemu jeszcze nie widzę tak pięknego rozwiązania zamulatorzy zaczną ruszać to w jakimś stopniu spowoduje poprawę bezpieczeństwa 1. Kierowcy bedą się skupiać aby ruszyć kiedy ich kolej. 2 bedą hamować z rozwagą !!!!!! To ważne bo w przypadku kierowcy bedą nagle hamować by nie otrzymać mandatu .

    • 0 0

  • masakra ze skrzyżowaniem przed parkiem techn. w Gdyni .... (3)

    wszyscy stoją .... zwłaszcza lewoskręt na Płytę .... dno

    • 75 5

    • dno to polskie urzędasy

      • 0 0

    • System Tristar to jakas porazka... (1)

      Przyklad: Wladyslawa IV w Gdyni - nie da sie przejechac tej ulicy nie stojac co najmniej dwa razy na czerwonym... To samo z nowymi swiatlami na Wielkopolskiej.

      • 13 0

      • na władysława iv nie ma tristara

        • 2 2

  • motocyklisci?? (11)

    przecież ten system to katastrofa!! wszyscy narzekają !

    • 147 16

    • dokładnie

      dziury gnoje latać a nie za ustawione przetargi gadżety kupować!!!

      • 0 0

    • Jak dla mnie to system się sprawdza. Jestem zadowolony. (1)

      • 2 12

      • wy to jesteście wszystkim zadowoleni
        a najbardziej lotniskiem

        • 6 0

    • nie motocyklisci a wszyscy kierowcy (4)

      jeszcze o przed 19tą trudno wyjechać z centrum ! i rano i wieczorem korki, komu to ma słuzyc ?

      • 82 7

      • Jakość na rowerze nie mam problemów. (1)

        • 9 30

        • zobaczysz przy 20 stopniowym mrozie jak sobie postoisz w zapoconym autobusie...

          • 11 1

      • To dlaczego pakujesz się tą swoją śmierdzącą puszką do centrum? Korzystaj z tramwaju i po kłopocie!

        • 1 15

      • Za dużo samochodów, ot co.

        • 7 32

    • Ja nie narzekam. Na zawracaniu koło ETC w Gdańsku nie czekam na "pustą" drogę wyjazdową. Nie ma tam aut, zawracam szybciej.

      • 0 0

    • Wszyscy to znaczy kto i na co? (1)

      • 7 19

      • Anonimowy internauta

        na wszystko jak leci. Nie ma wizerunku i nazwiska można jechać po wszystkim i wszystkich. To się nazywa odwaga cywilna na miarę XXI wieku.

        • 6 4

  • Morska-Kalksztajnów

    na lewoskręcie z Morskiej w kierunku Kalksztajnów pętla wykrywa tylko samochód, który stoi nie dalej niż pół metra od linii zatrzymanie. Jeżeli ktoś stoi dalej to może czekać w nieskończoność!
    ZDiZ o tym wie od samego pocztku eksploatacji skrzyżowania po przebudowie lecz dotychczas nic w tym kierunku nie zrobił!!!
    Znając urzędników dbają tylko o te drogi po których jeździ miłościwie panujący Wojciech !

    • 1 0

  • magnes neodymowy

    Magnes neodymowy gdzies na ramie blisko ziemi. Tylko nie na wydechu bo sie rozmagnesuje od temperatury.

    • 0 0

  • ...

    Panie redaktorze. na koniec brakuje wnisku, że system jest do "d*py" Weź sie pan do roboty, a nie lizesz tyłki

    • 0 0

  • sposob

    Na spodzie motocykla trzeba zamontowac magnes neodymowy z glosnika albo ze 2 z dysku twardego,wtedy wszystko powinno dzialac, sprawdzona metoda:)

    • 0 0

  • kierowca

    motocyklisci niech jezdza po lasach po na szosy to bydło sie nie nadaje

    • 0 1

  • wyłapuje nawet rowery? (1)

    ciekawe jak wyłapie wypasioną kolarkę z karbonową ramą,kierownicą, sztycą i kołami + aluminiowe części - indukcja nijak ti nie zadziała

    • 3 2

    • Poczytaj post wyżej. Są nawet linki dla ludzi, którym nie chce się poszukać informacji.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane