• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum II WŚ zapłaciło 25 tys. za wywiad ze swoim dyrektorem

Rafał Borowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 21:00 (12 lipca 2018)
Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki. Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki.

Ok. 25 tys. zł zapłaciło w ubiegłym roku Muzeum II Wojny Światowej za publikację wywiadu sponsorowanego ze swoim dyrektorem, Karolem Nawrockim w tygodniku "Sieci" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na interpelację poselską Izabeli Leszczyny z PO.



Jak oceniasz wykupienie płatnego wywiadu z dyrektorem publicznej instytucji za 25 tys. zł?

Sprawę opisał poświęcony mediom portal press.pl.

Izabela Leszczyna, posłanka PO, kilka miesięcy temu skierowała do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego interpelację, w której pytała o zlecenia na rzecz spółek Apella S.A. oraz Fratria sp. z o.o. w latach 2016-2017.

Apella S.A. to trójmiejska agencja marketingowa, która współpracuje m.in. z Grupą Energa czy SKOK-ami. Jest także współudziałowcem spółki Fratria, która jest wydawcą m.in. tygodnika "Sieci" oraz wielu serwisów internetowych, takich jak wsieciprawdy.pl, wpolityce.pl, wgospodarce.pl, wmeritum.pl.

Po zbadaniu sprawy urzędnicy MKiDN odpisali, że sam resort nie wykonywał żadnych umów we współpracy z tymi firmami, natomiast robiły to zależne od niego instytucje. W ciągu dwóch lat zleciły one spółce Fratria osiem zadań.

Wśród nich znalazł się wywiad sponsorowany z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, doktorem Karolem Nawrockim, opublikowany w tygodniu "W Sieci" w 2017 roku w związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej oraz otwarciem wystawy czasowej "Westerplatte w 7 odsłonach". Koszt publikacji wyniósł 25 092 zł.

O komentarz do tej informacji poprosiliśmy rzecznika Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Opublikujemy go, gdy dostaniemy odpowiedź.

Inne zlecenia jednostek podległych MKiDN pochodziły od Narodowego Instytutu Audiowizualnego (redakcja materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku "Sieci" - 30 tys. zł), Narodowego Centrum Kultury (zakup powierzchni reklamowej i publikacji reklamy na potrzeby konkursu na stworzenie scenariusza filmu fabularnego o historii Polski - 15 tys. zł), Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (reklama kampanii edukacyjnej w ramach międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu - 3,69 tys. zł). Muzeum Piaśnickie w Wejherowie będące oddziałem Muzeum Stutthof wykupiło reklamę za 4,92 tys. zł, Zamek Królewski na Wawelu za 2,75 tys. zł, zaś Muzeum Historii Polski za 1,37 tys. zł.

Z ujawnionych pod koniec kwietnia danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że tygodnik "Sieci" jest czwartym najchętniej czytanym tygodnikiem opinii w Polsce. Średnia sprzedaż pisma w lutym wyniosła ponad 50 tys. zł. Przed nim plasowały się jedynie "Gość niedzielny" (117 tys.), "Polityka" (97 tys.) i "Newsweek" (88 tys.).

Stanowisko władz MIIWŚ ws. artykułu
 
Szanowni Państwo

W związku z doniesieniami medialnymi na temat wypłacenia tygodnikowi "W Sieci" kwoty 25 tys. zł za "wywiad" z dyrektorem Karolem Nawrockim, uprzejmie informujemy, że wywiad ten był elementem promocji Muzeum, nie zaś osoby dyrektora, a przede wszystkim szczególnego wydarzenia, jakim było otwarcie wystawy czasowej prezentującej plon pierwszych w historii badań archeologicznych na półwyspie Westerplatte, zatytułowanej "Westerplatte w 7 odsłonach". Forma wywiadu, nie zaś reklamy graficznej, czy tekstowej, została zaproponowana jako atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla czytelnika. Jest to sposób powszechnie stosowany w przypadku promowania kultury. Płatna forma tego sposobu promowania wystawy czasowej wynikała z wymogu jego ukazania się w ściśle określonym momencie, tuż przed 1 września, kiedy wystawa miała swój wernisaż. Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy). Promocja wystawy czasowej sfinansowana została w całości ze środków własnych Muzeum, a więc z dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży biletów i innych oferowanych przez Muzeum usług.

Aleksander Masłowski rzecznik prasowy, p.o. kierownik Działu Promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Miejsca

Opinie (238) 7 zablokowanych

  • Ale jaja

    Będziemy pamiętać pisowski piesku

    • 15 5

  • Budyń na promocję dał parę baniek na Lechię, a tu 25 tys. za wywiad i już niegospodarność. Ot logika "gdańszczan".

    • 4 15

  • Chyba jakieś jaja?!?!

    • 5 0

  • Ojczyznę dojna racz im błogosławić Panie (2)

    Czy publiczne pieniądze publicznej placówki powinny być wydawane w partyjnej neobolszewickiej gadzinówce? Podobno obecna władza nie kradnie. No nie kradnie. Dokonuje masowego rabunku ojczyzny...
    Ciekawe czy wyborcy "dojnej zmiany" są dumni. Później jak się zmieni władza będą złodzieje musieli uciekać z kraju. Albo do swoich wschodnich mocodawców albo gdzieś hen daleko.

    • 19 1

    • Zapłaciłabym może nie 25, ale 2,5 tyś. za upublicznienie podobnych wydatków przez ECS (1)

      Pamiętacie, że kiedy powstawało, to twórcy apelowali do społeczeństwa o nieodpłatne przekazywanie pamiątek dotyczących Solidarności? Pewnie są jelenie, które dały się na to nabrać, ale w ciągu kilku lat pierwszych lat działalności ESC wydało kilka lub kilkanaście milionów na zakup zdjęć, plakatów, nagrań video i dźwiękowych itp. "artefaktów" od tych, którzy wiedzieli, że można (i pewnie trzeba) na tym zarobić. Pojedyncze umowy opiewały na kwoty od kilku do nawet ponad stu tyś. np. za enigmatyczny zakup pt. "komplet zdjęć ze strajku". Pieniążki wyprane, swoi docenieni... władza się zmienia, metody nie.

      • 0 4

      • A co mnie obchodzi ECS?

        Mnie obchodzi okradanie mnie przez neobolszewików z PiSu (populizmu i socjalizmu).
        A Karolek sie lansuje. Słaby historyk z ubecji histerycznej i tyle.

        • 3 0

  • Nigdy nie slyszalem o takim tygodniku

    Jesli nie jest w dystrybucji to co, pusty naklad?

    • 5 1

  • No dobra zmiana. Gdzie się da to trzeba doic

    • 2 0

  • to normalne

    w tym środowisku. Jak to ładnie określił mały prezes - kumoterstwo i nepotyzm.

    • 9 1

  • Osmiorniczki to Pikuś co robi Pis

    • 11 5

  • Paradna jest ta Leszczyna z PO (3)

    Rzuca tuskowym lemingom ochłap w postaci 25 tyś złotych, a gdy była wiceministrem finansów w rządzie Tuska okradziono Polaków na 250 miliardów złotych wyłudzonego podatku vat. Oddajcie te pieniądze. ! Będziesz siedzieć

    • 5 14

    • Malo

      Okradziono na tryliardy zlotych. Ktore to tryliardy chetnie przytulilby pislam

      • 0 2

    • jak tam dług publiczny????

      wiem wiem, wina tuska i wyłudzonego podatku vat, kraj w ruinie podniósł się z kolan i spływa mlekiem i miodem w dwa lata, morawiecki powinien o tym książkę napisać, zawstydziłby nawet Warrena Buffeta heheheh

      • 3 0

    • A skąd wiesz że to nie pisowcy wyprowadzili ten vat?

      • 0 0

  • stolec. prawda nie dostaje reklam id spolek skarbu państwa, prenumerat. itp to ból d.u.y lemingow. .. (1)

    • 2 6

    • hmm, logiczny wniosek

      więc pisowcy mogą robić tak samo....ech z logiką matoły pisowskie zawsze były na bakier...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane