• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK: za wypadki odpowiadają dziurawe drogi

Maciej Naskręt
7 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg. NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg.

NIK opublikował dane o przyczynach wypadków na polskich drogach. Okazuje się, że nadal najczęściej dochodzi do nich z powodu złego stanu technicznego dróg.



Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli. Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli.
Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych wciąż utrzymuje się w Polsce na wysokim poziomie. W 100 wypadkach ginie średnio 11 osób, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej to zaledwie pięć. Proces poprawy bezpieczeństwa na drogach jest tak wolny, że Polska nie tylko pozostaje daleko w tyle za średnią europejską, ale prawdopodobnie nie osiągnie nawet wyznaczonych w kraju progów bezpieczeństwa. Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli o przyczynach wypadków na polskich drogach.

Na podstawie prowadzonej kontroli, NIK utworzyła listę najważniejszych przyczyn braku bezpieczeństwa. Są to: zły stan techniczny jezdni (niewystarczający poziom bezpieczeństwa stwierdzono nawet na niektórych odcinkach autostrad), nieskuteczny system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, zły stan techniczny pojazdów oraz wadliwa organizacja ruchu drogowego. Kontrolerzy zaznaczają, że nie jest to lista zamknięta.

Co jest najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych?

Na co drugim kilometrze dróg publicznych powstały koleiny o głębokości powyżej 2 cm, na co czwartym - powyżej 3 cm. W krajach UE takie jezdnie - ze względu na bezpieczeństwo kierowców - wyłączane są z użytkowania.

Kluczowym problemem pozostaje też nieskuteczny system szkolenia kierowców oraz podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Kursy nauki jazdy - pomimo wprowadzanych zmian - wciąż nie zapewniają odpowiedniego przygotowania do kierowania pojazdem. Niewystarczająca jest zarówno przekazywana wiedza, jak i zdobywane umiejętności.

Raport NIK w sprawie wypadków nie jest dziełem doskonałym. Jak twierdzą specjaliści od organizacji ruchu, pominięto w nim kilka ważnych kwestii. - Choćby fakt, że śmiertelne wypadki często dotyczą pieszych oraz rowerzystów i stanowią w Polsce jeden z najwyższych wskaźników na tle innych krajów Europy. Trzeba zapamiętać, że wypadki z udziałem pieszych nie są spowodowane jedynie złym stanem dróg czy słabymi umiejętnościami kierowców - opowiada nam jeden z inżynierów ruchu z Trójmiasta.

- Raport NIK został zrobiony przez kierowców dla kierowców, a nie przez specjalistów - komentuje.

Opinie (162) 6 zablokowanych

  • Jestem instruktorem... (1)

    ... i niestety system szkolenia kierowców jak i system szkolenia instruktorów jest zły! Co trzeci kursant nie jest w stanie przez 30 godzin opanować nawet techniki jazdy, chociaż jemu samemu wydaje się, że jest już the best. Żeby szkoła jazdy była dobrą szkoła w prawdziwym tego słowa znaczeniu, musiałaby nie dopuszczać takich osób do egzaminu i wymuszać na nich szkolenia dodatkowe, a w takim przypadku szkole zostnie przypięta etykieta szkoły, która zamiast uczyć naciąga na dodatkowe jazdy i taka "dobra szkoła" zniknęła by z rynku po pół roku....
    Nie znam szkoły, która chciałaby się poświęcić w imię dobrego wyszkolenia kierowców...

    • 6 0

    • jak ja chodziłam na kurs to wszyscy ze mnie się nabijali bo.......... byłam jedyna osobą

      która opłacając kurs od razu opłaciła dodatkowe godziny jazdy wręcz wmuszając opłatę gdyż nie chciano jej przyjąć. Tylko dlatego opłaciłam z góry za dodatkower godziny bo chciałam się dobrze nauczyć jeździć a nigdy nie siedziałąm za kierownicą. To było 14 lat temu i nie zapomnę jak na egzaminie nawet egzaminatorzy pytali która to osoba zapłąciła z góry za dodatkowe jazdy - oczywiście wszyscy głośno się nabijali i chichali ze mnie :(

      • 0 0

  • niech urzędnicy zalepiają dziury i wypłacają odszkodowania za zniszcone auta !!!!!!!

    drogi w Gdańsku to tragedia , zima minęła a Zarząd Dróg i Zieleni powinien wreszcie

    naprawić dziury w jezdniach na ulicy Mostowej , Pod Zrębem . Jazda ta trasą naraża na zniszczenie zawieszenia . Żle i byle jak zaklejana co druga dziura po zimie skutkuje tym że kierowcy aut jeżdżą slalomem co w każdej chwili może skończyć się wypadkiem. Na starym Chełmie dziurami i wykrotami straszy od kilku lat ulica Łuzycka , Bitwy pod Lenino , Buczka i ogromnymi dziurami Hirszfelda , połatana Stoczniowców znów ma na zakręcie od Hirszfelda dziury. Na Bitwy pod lenino ekipa wylewająca kiedyś asfalt zostawiła przy krawężnikach miejsca niezalane asfaltem . A z dziur spod kół jadących aut pryskają kamienie wielkości 5-10cm -nieszczeście gotowe jak kogoś taki kamień trafi. Obserwowaliśmy jak firma łatająca dziury kleiła co druga dziurę pozostawiając co mniejsze . ciekawe gdzie był przy odbiorze zalepianych dziur inspektor nadzoru z Zarządu dróg i Zieleni. To samo na Zaroślaku takie dziury i wyboje że można połamać wjeżdzając resory. Najlepsze to wyboje i wyrwy w jezdni pod samym nosem Urzędu wojewódzkiego. Tam na samym zakręcie sparttaczone zaklejane dziury znów są w jezdni na samym zakrecie zjeżdzie pod urząd z krzyżówki . Partackie klejenie i taki efekt. Ostatnio widziełem jak na jabłoniowej zaraz za mostem jakaś ekipa zalepiaczy dziur wysypała asfalt którym łatano dziury , takie marnotrawstwo gdy tyle dziur w jezdni , pewnie ekipie się nie chciało w ciepły dzionek pracować i do bazy zjechali po wyrzuceniu asfaltu na ugorze . Pięknie a my gdańszczanie za to płacimy. A może gdyby tak miasto zaczęło płacić za zniszczone zawieszenia to wreszcie by zaczęto dbać odpowiedzialnie za bardziej fachowe naprawianie jezdni .

    kajtek i koko
    odpowiedz 0/ 0

    • 0 0

  • Niech NIK skontroluje oznakowanie na S6 - GDDKiA leci w kulki! Niepotrzebne znaki "zwężenie do 1 pasa" wprowadzają zamęt w sytuacji, gdy wcale nie są prowadzone roboty, powodując, że kierowcy zjeżdżają na lewy pas. Natomiast faktyczne zmiany w ruchu (np. wczoraj zajęty lewy pas za Karczemkami w stronę Pruszcza) w ogóle nie sa oznakowane

    • 0 0

  • Adamowicza pod sad za...

    ... sprzeniewierzenie moich podatkow! Natychmiast!

    • 1 0

  • każde państwo starej unii produkuje auta i daje zarobić swoim obywatelom (przyjezdnym też), aby nakręcić sobie sprzedaż,
    my w Polsce nie mamy fabryki aut z prawdziwego zdarzenia, ani innej,
    nie nakręcamy sobie gospodarki wysokimi pensjami,
    polskie kółko się nie kręci i jest tak jak jest.

    • 0 0

  • Głównym probemem są buraki za kierownicą! (15)

    Czyli ci którzy:
    - wciskają się gdzie się da poza kolejką bo uważają się za królów szos
    - zmieniają pasy bez kierunkowskazów
    - jeżdżą gruuubo ponad dopuszczalne ograniczenia
    - trąbią na wszystkich i wszystko
    - i wiele innych grzechów...

    • 124 19

    • " wciskają się gdzie się da poza kolejką bo uważają się za królów szos" (1)

      To znaczy ?????

      • 2 6

      • To znaczy...

        ...że masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem :)
        Pozdro!

        • 1 0

    • Jaką kolejką? Jest jakaś kolejka na drodze? (11)

      Mówisz o tych "cwaniakach" z kończącego się pasa? Mi jest na rękę, że tylu rodaków nie jeździ na zamek. Mijam ich po prostu lewym pasem i zamiast stać 10 minut załatwiam to w minutę. Nie wiem kto Wam każe stać w tej kolejce. Zacznijcie jeździć zgodnie z przepisami.

      • 35 8

      • (1)

        a jak by nie było takich "cwaniaków" jak Ty, "zgodnie z przepisami" wpychających się np. z pasa do jazdy na wprost na prawoskręt w ostatniej chwili, to by ta kolejka zamiast 10 min. trwała 2 min.

        • 4 2

        • kolejny kretyn

          kto tworzy te kolejki? Buraki ustawiające się w jeden pas 200 metrów przed skrzyżowaniem i jadące zderzak w zderzak.

          • 1 2

      • przypuszczam, że chodzi do tych (4)

        co omijają korek pasem do prawo/lewoskrętu, po czym za sygnalizatorem wpychają się na początek kolejki do jazdy na wprost. Ostatnio widziałem kilku takich.

        • 30 0

        • To niech to powie konkretnie, bo z tej wypowiedzi nie wynika (1)

          nic:-)

          • 2 4

          • wynika

            • 2 1

        • Czasem jest po prostu tak, że pas do jazdy prosto

          od pewnego momentu staje się pasem do lewoskrętu. Nie każdy zna miasto i nie wie, że za chwilę będzie to pas do skrętu w lewo. Dopóki jest linia przerywana między pasami może ten pas zmienić. Oczywiście jeśli kierowca jadący "na zderzaku" mu pozwoli. Czasem mam wrażenie, że ludzie cierpią jak ktoś zmienia pas przed nimi. Wiele razy pojazd jadący ze stałą prędkością przyspieszał gdy zobaczył, że wbiłem kierunkowskaz i chcę wjechać przed niego.

          • 10 5

        • co innego jak pas sie konczy a co innego jak jest skręt. to co mowisz nalezy tepic. ale jak pas sie konczy to jak najbardziej powinno sie dojechac nim do konca

          • 18 1

      • (3)

        dokładnie, 90% polskich kierowców nie umie jeździć na "zamek" a tych którzy tak jeżdżą uważają za cwaniaków :) Gdyby Polacy umieli jeździć to korki byłyby mniejsze - szybsze ruszanie z pod świateł, a nie zielone się zapala a szanowny kierowca łaskawie wrzuca dopiero bieg, niezastawienie skrzyżowań vide Grunwaldzka/Słowackiego/Kościuszki czy tak banalna czynność jaką jest włączanie kierunkowskazu nie w momencie skrętu tylko przed nim :-) O jeżdżeniu "zderzak w zderzak" można wiele złego powiedzieć ale jak ktoś był w Holandii czy Belgii to mógł zobaczyć jak taka jazda pomaga w codziennym ruchu, oczywiście tylko wiosna-jesień. A debili którzy na Spacerowej zostawiają 100-150 metrowe odstępy ukatrupiłbym gołymi rękami :-)
        Coraz częściej dochodzę do wniosku że gdyby w Gdańsku były i 4 pasmowe autostrady to i tak stałoby się w korkach.

        • 23 1

        • (2)

          Generalnie to problem leży w edukacji. Wielu znajomych muszę sam edukować jak to jeździć na zamek, szkoda słów co uczą na kursach. Problem powolnego ruszania da się łatwo załatwić, wystarczy wstawić taki minutnik, który odlicza czas do pojawienia się zielonego, i ludzie mogli by się przygotować (przynajmniej paru na początku) Niestety i oznakowanie skrzyżowań zostawia wiele do życzenia. Często o tym, że z lewego pasa robi się lewoskręt dowiadujemy się jak kończy się pas, bo nikt nie postawił znaku pionowego odpowiednio wcześniej, a poziomych często w korku nie widać. Czasem cwaniak, to nie cwaniak a sierota co się zabłąkała na lewym.

          • 4 1

          • postawił postawił (1)

            ale kto by tam na znaki patrzył, jak się jeździ na pamięć można zaobserwować po tym co się dzieje jak się zmienia organizacja ruchu, choćby na gdańskim Chełmie, to co robią ci jeżdżący na pamięć woła o pomstę do nieba, a wystarczy na znaki popatrzeć od czasu do czasu

            • 3 2

            • Stawiają, stawiają

              Ale 3m przed skrzyżowaniem (jak nie zapomną) lub na słupie od sygnalizacji świetlnej skrzyżowania.

              • 2 0

    • w skrócie: kierowcy BMW

      • 3 0

  • .. nie bedzie stadoinów, autostrad, rewitalizacji Gdańska

    ale bedzie tusk, kaczynski, nowak, adamowicz, dziwisz i głódź

    • 0 0

  • stan dróg jest taki jaki stan przeciętnego samochodu w tym kraju (3)

    po co nam autostrady i nowe drogi skoro jeżdzi po nich 50% szrotów trzymających się na szpachlu z dowodem podbijanym u szwagra za stodołą...

    • 11 1

    • nie 50% a 85% ma wiecej niz 10-lat!!!!!!!! zgroza

      xxxx

      • 0 0

    • (1)

      I w drugą stronę. Nie będę kupował nowego Volvo jak mój ojciec i dobijał delikatny wóz z zachodu (nie z północy). Wole co 2 lata kupować 5letni wóz klasy sredniej, moze sredniej premium, niz nowy samochód traktować kilogramami soli i niezliczoną ilością kraterów na trakcie konnym.

      • 4 0

      • to miekka faja jestes

        • 1 1

  • Winni znalezieni, więc teraz trza te dziury pozamykać. (2)

    • 72 2

    • .. powinni łbami POmatołków zatykac dziury

      gdyby zabrakło to PiSowskie tez dobre

      • 0 0

    • niech placa, swieta racja

      za stwierdzone przypadki niech placa za szkody za "zycie" itd. banda

      • 3 0

  • fakt (8)

    nie da się ukryć tej dziury na dziurze...

    • 73 5

    • . nadzieja, ze jak POmatołki beda jecha tuskostrada nr 7 w-wa - 3-m

      na swoja stypedo ergo-arena to połowa urwie sobie zawieszenia, adruga połowa nabawi sie hemoroidów

      • 0 0

    • .. wreszcie ktos napisał, że to tuskostrady z głebokimi na 20cm dziurami

      koleiny jak zarosniete rowy melioracyjne Żuław zabijają i robią powódź
      Jak Polska długa i szeroka mamy 100km autostrad i 200000km tuskostrad!!!

      • 0 1

    • ankieta na poziomie... (3)

      • 3 2

      • Brakuje jeszcze opcji "nadmierna prędkość" (2)

        w tej piramidzie również

        • 5 2

        • masz racje

          tylko nadmierna predkosc, podciagnij do umiejetnosci !

          • 0 0

        • brak opcji "skorumpowane ośrodki egzaminacyjne".

          i beznadziejne wytyczne do egzaminów.

          Nędza taka sama jak w naszej oświacie
          albo i jeszcze większa.
          Takich gniotów
          to nawet w najciemniejszych zakątkach
          totalitarnej Korei Północnej nie widzieli.

          • 3 0

    • jeżeli chodzi o dziury w jezdni oraz zapadnięte studzienki do gdańsk jest w czołówce....bravo BUDYŃ

      BUAHAHAHAHHAHA

      • 5 0

    • to nie dziury tylko wilcze doły

      znowu niemce wykopali

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane