• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Ta obwodnica nie ma sensu bez obwodnicy Żukowa

    Z Gdańska i Gdyni powinna być obwodnica na kierunek Kościerzyna i Kartuzy a tu nic!!!!! Bez tego jaki ma sens budowy etapu I

    • 3 0

  • Po co (1)

    mieszkańcom Kolbud obwodnica, która będzie zanieczyszczać powietrze, niszczyć zbiory, ograniczać je, a przy okazji, nie będą mogli skorzystać z tej obwodnicy? Jako mieszkanka gminy - mówię NIE.

    A jeśli usłyszę, że przecież w Lublewie ma być zjazd, to mądrali odsyłam do obejrzenia najpierw tej niewielkiej miejscowości. Zero miejsca. Korki murowane.

    • 2 2

    • Abyśmy

      mogli mówić, że jesteśmy regionem, krajem rozwiniętym, a nie zacofanym. Mój wujek(starszy człowiek) wraz z rodziną również nie ma osobistego interesu w rozbudowie S5, a musiał oddać swoją ziemię, bo tego wymaga cywilizacja, bo kraj się rozwija; bo jeśli te drogi nie powstaną tak jak są zaplanowane, to świat będzie się śmiał z naszych korków tak jak kiedyś śmiał się z polskich wozów drabiniastych ciągniętych przez konie.

      • 0 2

  • GROMBALA- ten typ to stopuje (1)

    Cudowny wójt Kolbud...

    • 0 4

    • W tej sprawie byłó referndum kilka lat temu

      Realizuje decyzje mieszkańców.

      • 1 0

  • jj (3)

    dlaczego nie ujawniaja jakie zastrzerzenia maja ci protestujacy kaszubi zeby nie budowac tak potrzebnej drogi

    • 5 3

    • (2)

      no przecież za blisko ich domów by była, to protestują jak mogą. To, że inne warianty zburzą domy ich sąsiadów, to pikuś. ważne, by ich się ostało. Niw ważny interes ogółu.

      • 1 1

      • Zaproponuj.... (1)

        Zaproponuj żeby Twój dom zburzyć dla dobra ogólu...

        • 1 0

        • I postawili nowe wysypisko obok

          • 1 0

  • Obwodnica Metropolitalna - marnotrawienie środków z UE

    Obwodnica Metropolitalna to próba wyciągnięcia kasy przez PO.
    Priorytetem powinno byc poszerzenie obwodnicy trojmiasta oraz Trasa Kaszubska (obwodnica Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa).
    Dodatkowo poprawienie zjazdów (Karwiny, Chwarzno, Kwiatkowskiego, Osowa).
    Obwodnica Metropolitalna nie jest obwodnica Metropolii tylko Gdanska od strony zachodniej, nie rozwiazuje problemow innych miast.

    • 3 2

  • (17)

    W Chinach w tym czasie wybudowano by 4 takie obwodnice, każda po 4 pasy w każdym kierunku ale tam nie ma decyzji środowiskowych :)

    • 187 31

    • (6)

      Chińczycy w anusach mają środowisko i ponoszą tego konsekwencje: rośnie śmiertelność wśród dzieci oraz liczba zgonów spowodowanych nowotworami płuch i chorobami układu krążenia. Coś za coś.

      • 23 16

      • Czyli tak samo jak na Pomorzu.

        Ale dróg i tak nie ma.

        • 0 0

      • Przecież tu nie chodzi o środowisko tylko prywatne interesy 5 desperatów!!!! (3)

        • 37 5

        • W Chinach już dawno tych 5 desperatów by nie było. (2)

          Zniknęliby i już:)

          • 17 3

          • Właśnie by nie zniknęli. Paradoks polega na tym, że to właśnie w Chinach jest m.in. autostrada z osadzonym rondem w pewnym momencie, bo właściciele nie sprzedali domu idealnie w osi jej przebiegu. I ten dom stoi na rondzie.

            • 5 0

          • T prawda ale czy tobie się podoba takie chińskie podejście zamordować ludzi bo są zawadą? Może ty też kiedyś staniesz się dla kogoś zawadą. Lepiej spory rozstrzygać w sądach.

            • 3 2

      • zabawne, a wiesz ze w polsce w zime jest takie samo zanieczyszczenie jak w wiekszosci regionow chin? wiesz, ze tam maja w przeliczeniu na mieszkanca wiecej koletktorow i wiatrakow? nie wiem skad masz swoje argumenty xd

        • 8 3

    • to po głosowałeś za łunią?

      • 0 4

    • a chciałbyś żyć w Chinach?

      Chociaż autorytarne rządy już mamy, demokracja liberalna zostanie zamieniona na ludową (jak w PRL) już niebawem, dzięki Kurduplowi i Zero.

      • 9 3

    • Podziękuj UE za to (3)

      Jeśli chodzi o środowisko, to mamy tylko przepisy, a ludzie i tak palą śmieciami w piecach, największa produkcja toksyn jest z przemysłu, a nie od samochodów. Skoro są przepisy, które pozwalają opóźniać, to co się dziwić ludziom, że to wykorzystują. Ale co się odwlecze...

      • 13 8

      • (2)

        Jasne, za wycinanie filtrów cząstek stałych przez każdego Janusza i palenie śmieciami w piecu odpowiada UE ;)

        • 22 4

        • (1)

          Prawda, w Niemczech nikt nie wycina filtra czastek stalych, bo sprawdzaja to podczas przegladu :).

          • 11 5

          • Kwestia elementarnej uczciwości i świadomości efektów swoich działań. Sporej części naszej populacji pojęcia zupełnie obce. Notabene, kto ustala wymagania odnośnie procedury przeglądu? UE czy my? Pytanie retoryczne.

            • 13 0

    • Chińskie standardy to w pakiecie (2)

      Zamordyzm
      Niskie zarobki
      Wyzysk
      Zatrucie środowiska
      Obozy
      ..........

      • 16 9

      • To zupełnie jak w pewnym innym kraju, który znam

        OK, obozów jeszcze nie ma

        • 9 5

      • Ciekawe, byles kiedykolwiek w chinach xd? Cena za metr w wiekszej aglomeracji to okolo 50-100 tys zl, a ludzi stac. Do chinczykow trafia grubo ponad polowe luksusowych towarow, idz se do sklepu LV albo innego 'drogiego' i na pewno znajdziesz tam chinskiego sprzedawca oraz wiecej klientow z chin niz z francji czy niemiec, oczywiscie z polski to doslownie garstka rocznie sie przewija wiec nie wspomne ;)

        • 13 7

    • A w Gdyni....

      Może zaczęto by remont 20m chodnika...:-)

      • 6 1

  • obwodnica Żukowa...

    ktoś sobie wymyślił, ale nie uwzględnił, że będzie przechodzić przez środek dwóch przyległych wiosek Lniska i Glincz. Czy ludzie na wsi nie mają prawa do spokoju, tylko będą musieli znosić hałas i smród spalin, bo państwo z miasta musi dojechać na swoje działeczki letniskowe.

    • 2 0

  • Może częściej ... (1)

    piszcie o najpilniejszych przedsięwzięciach w budownictwie drogowym na Pomorzu.Myślę tu o OPAT i trzecim pasie w obu kierunkach na obecnej Obwodnicy Trójmiasta.

    • 16 2

    • Ciekawe jak wybudujesz ten trzeci pas

      bez zamykania jednej nitki

      • 0 1

  • (6)

    Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to działanie z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów. Takie miasta i województwa ulegają degradacji i wpadają w błędne koło niezrównoważonego rozwoju.
    Należy przeznaczyć te środki poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów.
    Zamiast obwodnicy musi powstać droga rowerowa. Województwa stawiające na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów odżywają i zajmują wysokie miejsca w rankingach jakości życia.
    Tak nie musi być.

    • 13 47

    • No koras no! (4)

      Zwin ta pseudo inteligentna mowe bracie do kieszni bo kretynizmy prawisz! Trojmiasto od czasu wybudowania obwodnicy znacznie uroslo, a obwodnica przestala pelnic swojego zadania - nie przyjmuje ruchu tranzytowego poniewaz jezdza nia mieszkancy. Chlopie! Tramwaje, tramwaje wodne, autobusy, rowery jako system zintegrowanej komunikacji sa wazne, ale koniecznie trzeba uzupelnic rowniez stan drog. I to pilnie!

      • 11 3

      • (2)

        Jakby zagospodarować tereny wewnątrz obecnej obwodnicy, Trójmiasto miałoby ponad 2 miliony mieszkańców (co zbadano). Więc po co rozlewać ten organizm na sąsiednie gminy, piętrząc problemy logistyczne? Ty zapłacisz a infrastrukturę? Zanim usłyszę o podatku drogowym to przypomnę, że ani grosz z niego nie idzie na drogi miejskie!

        • 1 1

        • Jedną z głównych zalet 3miasta są rozległe tereny zielone (1)

          Proszę trzymać ręce precz od Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, bo dzięki niemu głównie mamy tu tak czyste powietrze i wysoki komfort życia.

          • 3 1

          • A kto tu w ogóle mówi o parku krajobrazowym?

            • 1 0

      • Nie karmić trolla

        • 6 0

    • I rowerem naczepę 23 tony z GDT do słupska zawieziesz

      • 6 0

  • Trójmiasto ma tylko jeden kierunek rozwoju. (1)

    skoro od wschodu jest morze,pn i pd inne miasta, to kierunek jest jeden- zachód.
    Tam na kaszubach za wyjątkiem Kościerzyny nie powstały prawie żadne
    nowe drogi. Owszem remontowane są stare ale przypustowość jest na lata osiemdzIesiąte a nie na xxi wiek.
    Metropolitalna musi być zbudowana.

    • 4 3

    • Nie musi i nie będzie. Po co budować po wsiach, jak samo zagospodarowanie tych leżących odłogiem terenów GD+GA da circa 2 mln mieszkańców?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane