• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Niepotrzebna droga (4)

    Zrozumcie szanowni Gdańszczanie, że ta obwodnica nie rozwiązuje problemów korków na obwodnicy, bo nikt normalny nie będzie robił 20 kilometrowego kółka żeby znaleźć się ponownie na obwodnicy w Kacku. Ta droga została zaprojektowana w taki sposób żeby ułatwić transport z kaliningradu do berlina. To były priorytety PO a przy okazji koledzy nieźle by zarobili.Pan Naskręt finansowany przez GDDKiA uparcie lansuje tą inwestycję na żądanie sponsora. Czemu nie napisze że artykuł sponsorowany?

    • 14 8

    • potrzebna (1)

      Przyjedż Pan z Kolbud rano do Osowy

      • 0 2

      • zdrowy rozsądek nakazuje unikać jeżdżenia znikąd donikąd

        • 1 0

    • szanowny pseudo kolbudczyku, grombalo vel patoko, co cię k... to obchodzi, jak mienisz się byc kolbudczykiem? przecież żaden z wariantow ci przez kolbudy nie przejeżdża? Aaaa, chodzi o działki w lublewie? co? bo na wartości stracą?

      • 2 2

    • Tylko weź się k****a lecz PiSuarze!!! Na łeb ci padło.

      • 0 4

  • jak się burzą to im zburzyć byt na stołku (2)

    zrobić remont DK20 i DK7 + okoliczne drogi tak na 3 miesiące zobaczą jak jazda wygląda do Gdańska przez Gdynię lub Pruszcz jak do roboty ludzie będą musieli wstawać o 3 a powroty będą mieli o 22 to im się odechce protestować.
    bo kto tam tworzy korki Gmina Żukowo,Kartuzy, Kolbudy napływowi pracownicy do Gdańska,Gdyni

    • 13 4

    • racja

      masz rację

      • 1 0

    • Jaki ty mały jesteś. Naplywowi pracownicy...eh podkreśla swoją wyższość tym, iż mieszkasz w 3city? Typowe dla nowobogackiego

      • 0 3

  • zasłona dymna.

    Każdy Wie , że po prostu rząd nie chce tego wybudować. Ma inne priorytety.Co tam milon ludzi gdzieś tam na północy i na dodatek nie wszyscy za Pisem.

    • 1 4

  • Budować OPAT

    • 6 1

  • (1)

    PiS rządzi to i brak decyzji . To jest oczywista oczywistość .

    • 2 6

    • do observer

      te blokujące osoby , i gm.kolbudy głosowała za PO !

      • 0 0

  • wąsko!

    Proponuję ograniczyć dojazdy do obwodnicy !!!!!! dla gminy kolbudy ! A niech nie zagęszczają i tak zakorkowanej obwodnicy !

    • 2 2

  • Hmm... (2)

    Ja jestem za wybudowaniem ale w całkiem innym wariancie...może tym co tak krzyczą że powinna być niech idzie 20m od domu...

    • 10 1

    • Datego przed kupnem sprawdza się PZP (1)

      A nie Janusz kupuje działkę 30tyś tańszą a potem płacz. To działa w drugą stronę, ja kupiłem 30tyś droższą bo sprawdziłem i chce ją mieć. Oczywiście temat do osobnej dyskusji kto wydaje warunki takie a nie inne wiedząc co jest planowane

      • 2 1

      • Januszu...

        Nie którzy to te działki mają już "x" lat, a nie koniecznie kupują je tanio...poza tym jeśli ktoś przepłaca to i tak nie ma pewności czy za chwilę nie powstanie mu obok fabryka czy też inna dziwna droga która pozamyka drogę już istniejącą np.do pracy

        • 3 1

  • DK nr 7 z Gdańska do Żukowa

    Jakim cudem. Berlin nie ma 2 obwodnic a taka dziura jak Gdańsk chce mieć 2 obwodnice z jednej strony. 3 pasy / z porządnymi zjazdami / + dokończenie dojazdu od strony tunelu do obwodnicy większość problemów rozwiąże.
    Z drugiej strony po co nam rozwijać połączenie Kaliningrad - Berlin. Lepiej promować własne porty.

    • 6 4

  • Nic nie robiliście w tej materii przez 8 lat a teraz szczujecie ujadacie i płaczecie zamiast się dogadać i zbudować ważne drogi

    • 3 0

  • siła

    Pan Patoka boi się że jak zrobią obwodnicę to jego hurtownia budowlana podupadnie ,a inni boją się o swoje interesy i inni ich nie interesują ,a że mają siłę z władzą to idą na całość

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane