• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Hahahahah,, oooorany !! Jak 3 czy 4 lata temu pisałam że to bedzie się wlokło latami to wszyscy (2)

    mnie minusowali (wiadomo - Andzelika to debil, no nie?)

    • 11 4

    • no tak,Andżelika to debilka

      • 1 2

    • Ze tylko przypomne co pisałam tu, na forum 2010-10-18 (!) :

      Przebieg inwestycji drogowej w Polsce:
      1. pomysl
      2. konsultacje
      3. protesty mieszkancow
      4. pomysl nr 2
      5. kolejne konsultacje
      6. kolejne protesty
      7. skierowanie do zatwierdzenia
      8. zatwierdzenie
      9. pozyskiwanie funduszy
      10. jeszcze jedna osoba przypomniala sobie ze zapomniala zaprotestowac
      11. konsultacje z ostatnim protestujacym
      12. wybory (samorzadowe, do sejmu, etc) - wzmozone prezentacje medialne projektu
      13. nagla zmiana przeglosowanego wariantu 17C na 8B zpowodu braku wystarczajacych funduszy
      14. wprowadzenie wersji oszczednosciowej - zamiast 3, tylko 2 pasy
      15. rozkopanie 3 wezlow
      16. planowane oddanie 1 odcinka za 7 lat
      17. gromadzenie funduszy na reszte odcinkow
      18 w miedzyczasie okazuje sie, ze projekt jest przestarzaly i nieprzepustowy.

      • 6 2

  • Tylko w PL kilku frustratów może wstrzymywać inwestycje dla dobra setek tysięcy osób... (14)

    • 253 31

    • (5)

      Tylko w PL kilku frustratów ze wsi chce zatruwać życie setkom tysięcy osób wokół swojego miejsca pracy, aby mieć 6-pasmowy dojazd to tej ostatniej...

      • 12 20

      • (2)

        Jednaj sad przychylil sie do argumentów.
        To świadczy, że nie kierowała nikim desperacja a racja.
        GGDDKIA olala temat przy konsultacjach i zignorowala glosowanie mieszkańców nad pozostalymi wariantami przebiegu trasy.

        • 14 6

        • Jak zwykle niestety (1)

          To tak typowa sytuacja dla działań GDDKiA, że aż nudne. Lista takich inwestycji opóźnionych na skutek protestów wniesionych na skutek ignorowania przez Gdakę opinii z konsultacji (przeprowadzanych z totalną pogardą dla zainteresowanych, bo tylko JWP Projektant ma rację). Akcja rodzi reakcję, jak powiedział niejaki Issac Newton.
          A ta obwodnica to wyrzucanie kasy w błoto. Za te same pieniądze można spokojnie poszerzyć ZOT do trzech pasów ruchu w każdą stronę i wybudować ring wokół Żukowa.

          • 6 6

          • Żeby zbudować obwodnicą Żukowa, radni gminy musieliby ruszyć 4 litery.

            Mieli na to 10 lat i bomba koniunkturę. Nie zrobili literalnie nic.

            • 7 0

      • hmm 6 pasów - marzyciel. (1)

        • 10 6

        • A Ty w ogóle zadałeś sobie trud zerknięcia na dokumenty tej inwestycji, czy tylko trolujesz?

          • 11 0

    • Tak z czystej ciekawości (5)

      A ja bym się chętnie dowiedział, jakie argumenty maja frustraci. Czy ktoś ich zapytał? Bo może się okaże, że bzdurne, ale nikt o tym nie pisze. Wszyscy wiemy tylko, że budowa wspaniałej obwodnicy jest blokowana przez kilka podmiotów. A co do powiedzenia mają "podmioty" ?

      • 15 3

      • Zapytaj Gdakę - to informacja publiczna i na pewno ja udostępnią (2)

        A poza tym, to nie frustraci, tylko ludzie, których prawa podeptano i zignorowano, jak pisze SSC Fan.
        Tu wszyscy mądrzy, bo OM nie będzie niszczyła dorobku ich życia i nie dzieliła wsi na połowę. To nie są Stare Babki, gdzie zburzono 2/3 wioszczyny. lecz duża wieś gdzie mieszka co najmniej kilkaset osób, jeśli nie więcej.

        • 10 5

        • (1)

          Albo dostaną jakieś marne odszkodowanie, bo przecież nieruchomości/grunt na wsi są tanie. Ale co kupić za te pieniądze? Przeprowadzić się na inną wioskę i tam zaczynać wszystko od nowa?

          • 4 3

          • Czy ktoś wie, czy to są grunty orne ?

            • 1 0

      • Tak z czystej ciekawości

        Tez bym chętnie poczytał. Bo może wcale bzdurne nie są. Szczególnie ze przepychanie inwestycji kolanem bez liczenie się z kimkolwiek i czymkolwiek to wieloletnia tradycja w Naszej Najjaśniejszej. Wystarczy wspomnieć Rozpudę.

        • 13 3

      • GGDDKIA

        Niech najpierw wypowie sie o wyborze wariantu wbrew konsultacjom.
        Ta droga już by sie robiła.

        • 9 2

    • No, ale na tym polega prawo, że obywatel może w sądzie walczyć z dużą państwową instytucją.

      • 4 1

    • No, ale na tym polega prawo, że obywatel może w sądzie walczyć z dużą państwową instytucją.

      • 3 1

  • Patrząc na to co się dzieje na obwodnicy (5)

    Ta trasa jest niezbędna. No , ale jak tak dalej pójdzie to nie będziemy musieli sprawdzać raportu - zawsze będą korki. Informacje będą w niedziele o 5 rano jak wtedy droga będę przejezdna ...

    • 121 16

    • Ruch tranzytowy to mały ułamek na obwodnicy trójmiejskiej (1)

      Zdecydowana większość ruchu to ten wewnątrz samej aglomeracji. OM może pomóc latem, gdy stonka do Władka ciągnie, ale poza tym psu na budę potrzebna. Najpierw poszerzyć obwodnicę do trzech pasów, a potem się bawić w autostrady do Miszewa.

      • 14 6

      • Najpierw

        to musi być alternatywa, bo inaczej rozbudowa całkowicie zablokuje przejazd!
        Nick określa wiek?

        • 3 7

    • Niezbędna to jest rozudowa istniejącej obwodnicy (2)

      ZOT

      • 10 14

      • Najpierw Metropolitalna (1)

        A jak chcesz rozbudować obecną nie mając Metropolitalnej?
        Wyślesz wszystkich na 2 lata urlopu? Bo korki byłyby koszmarne, również na dolnym tarasie.

        • 7 5

        • Nie, tak jak w Londynie albo Sztokholmie, tylko mniej zamordystycznie. Po dolnym tarasie porusza się mieszkaniec obszarów wewnątrz obwodnicy za darmo, pozostali płacą za wjazd ;)

          • 10 2

  • obywatel

    Dopóki najeźdźcy z Plutona i Saturna okupują naszą planetę nie ma szans na żadne inwestycje drogowe, kropka.

    • 3 3

  • tuz obok jest artykuł, że MIMO odsania do użytku nowych peronów PKM w Gdyni

    częstotliwość i absurd połączenia Gdynia_Lotnisko przez WRZESZCZ nadal pozostaną takie jak były

    • 12 1

  • Obwodnica Metropolitalne

    Ja postuluję za niewpuszczaniem osób skarżących pozwolenie na budowę na teren Trójmiasta. Niech się wieśniaki w swoim sosie gniją.

    • 15 9

  • (1)

    Logika władz PO: nie stać nas na wspólny bilet, większą liczbę pociągów i nowe składy, aby odciążyć istniejące drogi od nadmiaru kierowców, dlatego trzeba wywalić miliardy złotych na budowę kolejnych dróg potęgujących korki.

    • 17 13

    • W Berlinie mnie aut niż w Gdansku

      • 4 1

  • na półkę odlozyc i po kłopocie. niech się męczą kierowcy i kierowniczki

    • 2 3

  • OPAT, OMT i in.

    To charakterystyczne dla procesu inwestycyjnego w Polsce. Nie chodzi o to, by cokolwiek wybudować. Chodzi o pokazanie, kto ważniejszy, kto więcej może, kto ma lepsze plecy. A, że nic nie powstanie w rozsądnym czasie - to nikogo nie obchodzi.

    • 20 2

  • informacja bez zasadnicznej informacji

    NSA uchylił wyrok WSA. To jedna informacja. Natomiast równie ważna jest informacja o treści uzasadnienia. W uzasadnieniu NSA wskazuje sądom niższej instancji jakimi wątkami mają się zająć i w jakim kierunku należy sprawę poprowadzić. To jest bardzo ważne, gdyż wskazuje na to jak sprawa w sprawie OM może się zakończyć.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane