• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • 5 wspaniałych

    To 5 wspaniałych zablokowało budowę obwodnicy -masakra.

    • 3 1

  • pięciu ważniaków zablokowała obwodnicę

    pięciu ważniaków poprzez swój sprzeciw zablokowało obwodnicę - co to za dziki kraj...umrzemy w korkach.... może tych pięciu ważnych po prostu wycofa swój wniosek?
    dziki kraj.....zapomniana Polska to Polska północna w tym Gdańsk i okolice...

    • 1 3

  • Polacy ogłupieli przez samochody, wydaje im się, że jazda i czekanie w korkach to luksus... (2)

    Posiadanie kawałka złomu, zanieczyszczanie powietrza spalinami, a wód i ziemi zużytymi płynami z samochodu to naprawdę nie jest luksus!!! To głupota i krótkowzroczność.... nie dziwcie się później, że Wasze dzieci i Wy sami macie alergie, nowotwory i inne dolegliwości związane z chemią, która Was otacza. Im mniej wokół Was spalin, oparów benzyny i oleju itp. toksycznego syfu, tym zdrowiej, przyjemniej i dłużej będzie żyć...
    Komunikacja publiczna, uber i rowery to przyszłość!!!
    Ps. Nie jestem w stanie pojąć dlaczego PKM nie kursuje w godzinach 5:00 - 0:00 z częstotliwością co 15 minut. Inwestycja za miliardy złotych...

    • 2 0

    • Ster na lewo?

      Ty zwariowałeś przez rower i ubery.

      • 0 0

    • powiedz to warszawiakom :)

      • 0 0

  • Lublewo

    Pozdrowienia dla mieszkańców Lublewa, 3 razy nie zgadzać się na różne warianty :D

    • 1 0

  • Kara musi być

    U Patoki już nic nie kupię i wszystkich znajomych też przekonam....

    • 1 0

  • 3+3

    Jeżeli nowa obwodnica znowu ma mieć tylko po dwa pasy to może lepiej, że jej nie budują.

    • 0 0

  • No proszę!

    "bohatyrowie"!

    • 1 0

  • To żadna obwodnca. Nikt jadący ze wschodu nie będzie jechał tą drogą jadąc dalej na zachód.

    bezsensowne rozmieszczenie dróg za sporą kasę, po to , aby wydrenować szmal do właściwych kieszeni. Ale Nowaka już nie ma, więc o co chodzi? Potrzeba modernizacji obwodnicy do min 3 pasów, drogi odciążającej obwodnicę dla jadących na zachód do Słupska albo chociaż do Lęborka, no i do Kościerzyny czy Kartuz. Karmią nas urojeniami, jak tą PKM-kę czyli drogim i mało efektywnym

    • 0 1

  • droga objazdowa

    Droga odciazajaca Trojmiasto powinna juz dawno powstac ale to jacys menele zawsze wyznaczyli jej przebiegi jak i wielu drog w kraju wiec pieniadze ida nie na to co jest logiczne i potrzebne mamy drogi liczone w km.a nie w ulatwianiu kierowcom zycia

    • 0 0

  • niewątpliwie jest to potrzebne

    Obwodnica Trójmiasta zapycha się na wysokości węzła Kwiatkowskiego i wszyscy którzy chcą jechać szybciej z reguły szybciej dojadą ul.Morską w Gdyni-jeśli jadą w kierunku Rumii,Redy. Warto przekierować ruch na obwodnicę Metropolitalną jeżeli będziemy chcieli jechać na Pomorze,kierunek Słupsk,Koszalin - zwłaszcza dla tych którzy jadą od Torunia czy Elbląga a chcą ominąć Trójmiasto.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane