• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Chwarznie chcą lepszej ochrony przed hałasem z dróg

Patryk Szczerba
9 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sześć dzielnic Gdyni bez ciepłej wody
Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie. Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie.

Protestują przede wszystkim mieszkający przy ul. Sokoła zobacz na mapie Gdyni, którzy od trzech lat apelują do miasta i dewelopera o rozwiązanie hałaśliwego problemu. Na zmiany, choćby w postaci doraźnej, szanse są jednak małe.



Czy zachodnia część Gdyni potrzebuje nowych rozwiązań drogowych?

Pierwsza nieruchomość przy ul. Franciszka Sokoła 18-20-22 zobacz na mapie Gdyni stanęła w 1998 roku. Dwa lata wcześniej mieszkanie kupiła tam pani Wanda, szukająca cichej i spokojnej okolicy. Razem z pozostałymi 47 właścicielami mieszkań liczyła na szybkie rozwiązanie sprawy drogi dojazdowej do budynków powstających w ramach osiedla Sokółka budowanego przez firmę Hossa.

- Ulica Chwarznieńska zobacz na mapie Gdyni w ówczesnym kształcie na tym odcinku miała pozostać wewnętrzną ulicą. Według obietnic dewelopera i miasta w ciągu kilku lat zastąpić ją miała nowa droga łącząca osiedla zachodniej części Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta. Liczyliśmy, że do tego czasu w tym względzie coś się wydarzy. Tymczasem miasto zamiast budowy zafundowało nam jeszcze więcej problemów. Nie rozumiem takiego postępowania i nie zgadzam się na takie traktowanie - wyjaśnia mieszkanka.

W 2011 roku, po przebudowie w pierwszym etapie ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, tuż przy budynku zbudowano dla rozładowania ruchu rondo. Wtedy kłopoty związane z hałasem stały się codziennością. Nie pomogły interwencje u dewelopera - firmy Hossy, ani we wspólnocie mieszkaniowej oraz radzie dzielnicy.

- Sporo mieszkań stoi pustych, niewielu jest bowiem zainteresowanych życiem w takim miejscu. Trudno się dziwić, bowiem na jezdnię wychodzą nie klatki schodowe, ale wprost drzwi prowadzące do mieszkań. Czy rozwiązaniem nie powinien być montaż ekranów akustycznych blokujących dostęp hałasu, zwłaszcza w perspektywie zwiększającego się ruchu samochodowego - dodaje pani Wanda, która bez przekonania patrzy nawet na badania natężenia hałasu przeprowadzone przez urzędników.

Czytaj też: Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód?

Ci przyznają, że nowa trasa łącząca osiedla mieszkaniowe Gdynia Zachód z Obwodnicą Trójmiasta jest coraz bardziej potrzebna, jednak to nadal melodia przyszłości, mimo że dokumentacja projektowo - kosztorysowa jest praktycznie przygotowana i wymaga jedynie korekt. Według planów obecna klasa techniczna ulicy Chwarznieńskiej na opisywanym odcinku ma zostać zgodnie z zapisami miejscowego planu obniżona, tak by była drogą lokalną zapewniającą dojazd do zabudowy w rejonie osiedla Sokółka.

W miejscowym planie zagospodarowania wciąż funkcjonuje również ulica Jana Nowaka Jeziorańskiego, jako kontynuacja Chwaszczyńskiej łącząca Dąbrowę z Chwarznem. Na obydwie inwestycje nie ma jednak pieniędzy i bez wsparcia z unijnego budżetu się nie obejdzie. Sęk w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle na takowe będzie szansa, ponieważ przydział środków na infrastrukturę drogową może być niewielki, kosztem promowania transportu miejskiego.

Czytaj też: Budujmy kolej do Chwarzna

- Zarzuty dotyczące ronda, które rzekomo generuje hałas uważam za przesadzone. Po to zostało zbudowane, żeby ruch spowalniać i upłynniać. Co do ekranów akustycznych, to zawsze będzie to ingerencja w krajobraz, także trudno powiedzieć, czy to rozwiązanie właściwe, zwłaszcza, że część mieszkańców może ich nie chcieć w dzielnicy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni

Problem z natężeniem ruchu i hałasem będzie jednak narastał, bowiem prognozy wskazują, że już za 15 lat osiedla na Wiczlinie i Chwarznie może zamieszkiwać nawet 50 tys osób. Priorytetem pozostaje wciąż modernizacja "starej" Chwarznieńskiej. Drugi etap właśnie się kończy, a miasto przymierza się do rozpoczęcia ostatniej części inwestycji - na Witominie.

Zobacz również: Czytelnik: Kolej potrzebna także na zachodzie Gdyni

- Mimo kampanii zachęcających do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej, która, co pokazują badania, jest dobrze oceniana, w tej części Gdyni wciąż niewielu wybiera alternatywny w stosunku do samochodów środek transportu. Niewiele możemy więcej zrobić. Dlatego tak ważne jest, by przebudować Chwarznieńską jak najszybciej - dodaje Marek Stępa.

Opinie (84) 5 zablokowanych

  • Kto tą drogę budował: miasto, czy deweloper ?

    Z tego co mi wiadomo, to miasto, więc oczekiwania tych ludzi, aby ta droga była lokalna są jakieś absurdalne. Jak ktoś chce mieć obok siebie drogę lokalną, to niech spojrzy na plany całej inwestycji i wtedy dopiero kupuje mieszkanie. Tyle tylko, że wówczas cena jest wyższa, bo uwzględnia koszt budowy drogi, którą deweloper wlicza w cenę. Taka droga nie jest przez innych uczęszczana, bo prowadzi tylko na dane osiedle.

    • 11 3

  • Zadnych ekranow, to jest zlo konieczne, jeszcze nie na teraz. (3)

    Poki co, to My mieszkancy Chwarzna - Wiczlina, mamy jakis niesamowity problem z zupelnie niezrozumialym dla mnie przywiazaniem do blaszakow.
    Pomimo, ze mamy dobra komunikacje miejska, ktora w szczytach przewozowych owszem notuje calkiem niezla frekwencje, to pchamy sie na sile blachosmrodami do centrum generujac korki, ktore nas najbardziej "gryza".
    Gdzie tutaj sens, gdzie logika ???

    Zgadzam sie w pelni z Pania Wanda, ze ulica przy jej domu jest bardzo halasliwa, ale napewno przyczyna tego nie lezy po stronie wybudowanego obok ronda, tylko wynika wlasnie z naszego przywiazania do aut.
    Zacznijcie wreszcie kierowcy aut jadacych do centrum, korzystac z ZKM.
    To naprawde dziala i funkcjonuje bez zarzutu...

    Wspomne jeszcze, ze od 01 wrzesnia 2014, bedziemy mieli WRESZCIE !!!bezposrednie polaczenie Naszych Sokolek z polnocna czescia Gdyni
    (Obluzem, Oksywiem, etc.) poprzez stara-nowa linie nr 182,
    ktora pojedzie z Chwarzna-Sokolki, poprzez ul. Chwarznienska, Slaska i dalej Wisniewskiego po starej trasie.
    Linia 147 bedzie jezdzila dalej z dotychczasowa, dobra czestotliwoscia

    • 20 8

    • Jestem zdecydowanie za komunikacją zbiorową (1)

      Za dużo pędzących po 80-90 km/h aut, które mam często okazję obserwować na ul. Chwarznieńskiej z przystanku autobusowego.
      Pomimo zainstalowanych ogromnych różowych tablic "zwolnij , jesteś w mieście, 50km/ h" niektórzy kierowcy, np. kierowca-idiota Smarta z myjni na Chwarznienskiej pędzi co rusz ponad 100km/h

      • 3 2

      • za kierownica tego bolidu siedzi mlody koles pracujacy na myjni pod lasem

        widzialem go

        • 1 0

    • tak, zkm jest ok

      tyle tylko że ten odcinek Chwarznieńskiej łączy się z obwodową.Zatem nie wszyscy dojezdżają do centrum jak to widzi autor. Dalej-nie każdy pracuje np.w Gdyni gdzie miejsc pracy praktycznie nie ma a póki co połaczeń zkm do Gdańska ,Wejherowa,Pruszcza i Tczewa jeszcze nie ma. Zatem ten PR w kierunku zkm jako rozwiązującego całość problemu to lipa.

      • 0 0

  • WICZLINO (2)

    To rondo jest w Wiczlinie a nie w Chwarznie. Ludzie nie wiedzą gdzie mieszkają?

    • 2 7

    • To rondo jest na Chwarznie-Wiczlinie, tak od kilku juz lat (1)

      I wiem, gdzie mieszkam.

      • 6 0

      • Tak jest,w zeszłym roku miał miejsce Chwarzszluß Wiczlina (obecnie Witschlindorf)

        • 1 0

  • Może by tak ludziom kanalizację podłączyli! (1)

    • 5 3

    • A jaki z tym problem ? Składka zainteresowanych , wynajem wykonawcy i po kłopocie .

      • 4 1

  • Chwarznie (1)

    Jeszcze większym problem jest brak ekranów wzdlóz obwodnicy na odcinku przebiegającymi wzdłóż Chwarzna. Jakoś na zdemontowane nie szpeci i potrafiło nawet częś ekranów wymienić natomiast na Chwarznienie postawiono w ogóle.
    Doskonale wszyscy wiedzą jakie jest natężenie hałasu wzdłóż obwodnicy.

    • 5 11

    • Napisz to jeszcze raz,tym razem po polsku.

      • 8 0

  • Ekrany akustyczne na estakadzie przy ul. Dantyszka (1)

    Przy ul. Dantyszka to jest dopiero hałas. Lato jest trudne do zniesienia. Chciałoby się otwporzyć okno ale od razu trzeba podkręcić telewizor żeby było coś słychać. Ta estakada jest nie do zniesienia. Mieszka tu masa ludzi ale władza ma ich gdzieś. Wystarczyły by ekrany akustyczne i po sprawie. Ale niestety ekrany powstają tam gdzie logistycznie łatwiej je postawić czyli w lesie. Na estakadzie to już problem. Pozdrawiam mieszkańców osiedla Dantyszka

    • 1 7

    • Ekrany powstają tam,gdzie budowane są nowe drogi wg. obowiązujących przepisów.

      Mieszkając przy starych drogach trzeba niestety czekać na przebudowę. Las nic do tego nie ma...

      • 2 0

  • a Afrodyty to co?

    stępa zrobił wał za wał i myśly, że jest ok. Za pocztą i w okolicy parku za za 2 miliony jest spokój i jeszcze panie stępa buspasy i będzie git za piniądze podatników

    • 3 1

  • Stępa (1)

    stawia ekrany na wewnętrzej drodze nad garażami - NIK już zajmuje się tym globalnym nurtem, liczy się tylko szmal

    • 7 3

    • Stępa stawia ekrany w rozporządzenia ministra środowiska ws. norm hałasu. Sprawdź,który ministert to wydał i który zmieniał

      • 2 1

  • a jak Gamoń z Chwarzna jedzie swoją limuzyną Świętojańską ,Morską ,Al.Zwycięstwa

    to ciekawe czy myśli o spokoju mieszkańców tych ulic ?...

    • 13 1

  • Nie chcę tu ekranów

    a mieszkam na Sokółce, blisko tego ronda. To znacznie pogarsza estetykę otoczenia.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane