• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co idą pieniądze z parkowania w centrum Gdańska?

Maciej Korolczuk
31 lipca 2023, godz. 07:00 
Opinie (213)
80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście. 80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście.

Zieleń, nowe chodniki, infrastruktura dla rowerzystów, parkingi, remonty dróg i torowisk tramwajowych, a także większe inwestycje, np. remont Długiego Targu czy budowa węzłów integracyjnych - to główne cele realizowane z wpływów za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Tylko w ubiegłym roku kierowcy zostawili w parkometrach ponad 21 mln zł.



Na jakie cele w pierwszej kolejności powinny być przeznaczane zyski z parkowania?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od połowy 2020 r. Przepisy mówią, że część wpływów za płatne parkowanie i z opłat dodatkowych (min. 65 proc.) musi być przeznaczone wyłącznie na potrzeby innych użytkowników dróg m.in. na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej i rowerowej lub zieleń oraz zadrzewienia w gminie.

W Gdańsku środków na te cele jest więcej niż w innych gminach, bo odsetek został określony na poziomie 80 proc.

W ubiegłych latach kierowcy, parkując samochód w ścisłym centrum, finansowali w ten sposób m.in. budowę naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnejna al. Zwycięstwa przy Uniwersytecie Medycznym, a także nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska czy pętli Niedźwiednik.

Przyjrzeliśmy się, na co zostały i zostaną wydane środki za ubiegły i bieżący rok.

Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.

Wpłynęło 5 mln zł więcej, niż się spodziewano



W 2022 r. wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły ponad 21 mln zł. Wynik jest lepszy, niż zakładali urzędnicy, którzy przewidywali dochody o 5 mln zł niższe.

Na co poszły te środki?

Ze zgromadzonej kwoty udało się wydać niespełna 18 mln zł. 4,5 mln zł pochłonęły prace związane z budową przejść i przejazdów rowerowych. Kolejne 2,5 mln zł przeznaczono na remont Długiego Targu i Długiej, a 1,1 mln zł na rozwój komunikacji rowerowej.

Na parkowaniu zyskali też piesi - inwestycje związane z budową i modernizacją chodników zostały wsparte kwotą 1,5 mln zł. Pozostałe środki sfinansowały w mieście inwestycje związane z nasadzeniami zieleni, remontów dróg, torowisk i parkingów.



W tym roku najbardziej zyskają piesi



Znamy też dane za pierwszą połowę 2023 r. Jak wynika ze wstępnych wyliczeń, tylko przez pierwszych sześć miesięcy w roku wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły 11 mln zł (plan na cały rok przewiduje 20 mln zł). Ostrożnie można więc założyć, że na koniec roku bilans będzie jeszcze lepszy niż rok wcześniej.

Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120 Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120

Na jakie cele zostaną przekazane wpływy za parkowanie?

Tym razem największym beneficjentem będą piesi, bo aż 7 mln zł ma zostać przeznaczone na program budowy i modernizacji chodników. Kolejne 6 mln zł trafi z budżetu na węzły integracyjne w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Pozostałe środki miasto przeznaczy na pozostałe mniejsze cele związane z zielenią, infrastrukturą pieszą i rowerową.

Tu zostawisz swoje auto - parkingi w Gdańsku

Opinie (213) 10 zablokowanych

  • Czekam na wybory (1)

    chcę wreszcie okazać wdzięczność miłościwie panującej gospodyni naszego grajdołka

    • 11 1

    • Czyli komu? Bo aż mnie zżera ciekawość!

      • 1 0

  • Skandal!!!! (1)

    Rowerzyści niech sobie ścieżki z własnych środków budują. Mi to jest niepotrzebne!

    • 11 3

    • rowerzystom tez są niepotrzebne

      do jeżdżenia jak sama nazwa wskazuje służy jezdnia

      • 0 0

  • (31)

    Co za ankieta? A gdzie punkt powinny być przeznaczone na parkingi i remont dróg dla samochodów?

    Jak rowerzyści chcą mieć drogi to niech to finansują, niech płacą ubezpieczenia, podatki i inne opłaty które ponoszą wlasicirle samochodów.

    Każdy rower zarejestrować dać licznik kilometrów u płacić podatki od używania ścieżek rowerowych.

    • 183 36

    • Na drogi miejskie płacisz okrągłe zero w tych słynnych podatkach i opłatach (16)

      rowerzyści i piesi płacą na nie tak samo jak ty (z udziału w swoim PIT). Jak ktoś zacznie ciebie rozliczać i kasować za jeżdżenie po drogach miejskich (tak jak proponujesz wobec rowerzystów), to się nie wypłacisz. Bo na razie są one dofinansowywane przez inne grupy uczestników ruchu.

      • 20 35

      • Ile wyniosła dotacja na drogi? (5)

        A na dotację kasa jest z akcyzy. I jacy uczestnicy ruchu poza użytkownikami samochodów finansują drogi?

        • 24 10

        • Akcyza na paliwo jest mniejsza niż akcyza od fajek i wódy.

          A jakoś nie widać palarni i pijalni za miliardy w mieście... Wszystko idzie na kierowców.

          • 14 16

        • Z tej akcyzy co daje mniejsze wpływy niż koszt utrzymania autostrad?

          Bardzo kreatywna księgowość widzę...

          • 11 11

        • Akcyza ląduje w budżecie państwa i z tego budują autostrady i drogi krajowe.

          Do budowy infrastruktury miejskiej nie dozucasz nic więcej niż pieszy i rowerzysta.

          • 13 9

        • Wpływy z akcyzy z paliw to około 30mld zł rocznie

          same wypadki drogowe spowodowane przez kierowców to 40mld zł rocznie...
          a gdzie budować infrastrukturę, za co ją utrzymywać? gdzie inne koszta? społeczne? zdrowotne? środowiskowe?

          • 10 6

        • Jak nie masz najmniejszego pojęcia o finansowaniu dróg miejskich

          To choć nie rozgłaszaj tego wszystkim publicznie, bo trochę wstyd. Jaka znowu akcyza na tym poziomie? One są finansowane z udziału w PIT wszystkich mieszkańców, czy to zmotoryzowanych, czy nie.

          • 1 0

      • (8)

        Kierowcy płacą podatki, płacą za parkowanie, płacą akcyzę w paliwie, płacą za przeglądy i atesty i OC. I za te pieniążki macie, moi kochani przepoceni, wszystkie te DDRy i stojaki. Za darmo.
        Więcej szacunku panie obcisłe gacie.

        • 30 20

        • Tak, za Twoje OC buduje się DDRy :D

          Kierowczyk to jednak stan umysłu...

          • 17 18

        • Nic z tego co wymieniłeś nie ląduje w kasie miejskiej. (1)

          Opłaty za parkowanie nie liczę, bo skoro zawłaszczasz teren miejski to płać.

          • 15 15

          • Ac

            Parkując rower przy darmowych stojakach, jeżdżąc po ulicach chodnikach i drogach rowerowych też zawłaszczasz przestrzeń a nie płacisz więc nie wymagają od innych żeby płacili. Rowerzysta stan umysłu: nie mam żadnych obowiązków, przepisów nie muszę przestrzegać, wszystko mi się należy za darmo.

            • 4 4

        • To nie jest nawet 10% wszystkich kosztów (3)

          same wypadki to koszt 40mld zł rocznie

          • 8 6

          • (2)

            A to już nie ubezpieczyciel pokrywa szkody powstałe w wypadku tylko miasto?

            • 11 1

            • Wyrozumiałości, obcisłe wdzianko blokuje przepływ krwi do pozostałości mózgu.

              • 4 4

            • Widziałeś kiedyś naprawę rozwalonych barierek czy pełną rehabilitację

              Ze środków ubezpieczyciela? To Yeti też pewnie widziałeś

              • 2 0

        • W cenę paliwa wliczone są:
          - akcyza,
          - VAT,
          - opłata paliwowa,
          - opłata emisyjna.

          Z samej akcyzy od paliw wpłynęło do budżetu państwa w ub.r. aż 33,8 mld zł, co stanowiło aż 5,6 proc. wpływów budżetowych. Dodając VAT, opłatę paliwową i opłatę emisyjną byłoby to szacunkowo łącznie około 12 proc. dochodów państwa, czyli około 74 mld zł.

          • 2 0

      • Dobre sobie

        samego VAT-u kupując samochód odprowadziłem kilkadziesiąt tysięcy i co miesiąc dorzucam kolejne złotówki kupując paliwo etc.

        • 1 0

    • Rowerzyści w PIT-cie płacą o wiele więcej niż dostają :) (1)

      • 11 22

      • A kierowcy nie płacą? Co za argument, chyba pielucha cie ciśnie w tych gatkach.

        • 0 0

    • Jestem rowerzystą, płacę ubezpieczenia, podatki i inne opłaty które ponoszą właściciele samochodów. (4)

      Dlaczego? Bo jak 90% rowerzystów, mam samochód.

      Pytanie tylko, czemu na rowery idzie mniej niż 0.1% wydatków na kierowców, skoro marnowanie pieniędzy na samochody i tak nie zmniejsza to w żaden sposób korków?

      • 6 15

      • Rowerzysto, sugeruję spojrzec na DDR przy Al. Zwycięstwa, a potem na ulicę. (3)

        Policz ile rocznie aut porusza się tą ulicą, a ile rocznie rowerów przejeżdża tą DDR-ką. Oczywicie podejrzewam że po swojemu dojdziesz do wniosku że trzeba ją bardziej zakorkowac dla aut i rozpaczliwie będziesz wypierac z głowy prosty fakt: że osób mających potrzebę przemieszczania się autem jest nawet o rząd wielkości więcej niż średnio rocznie rowerzystów. BTW: nasz zbiorkom TEŻ korzysta z ulic.

        • 19 6

        • Gdynianinie Drogi (1)

          głównym generatorem korków na Alei Zwycięstwa jest nadmiar samochodów, dobudowanie tam dodatkowego pasa nic nie zmieni, ponieważ m.in. przepustowość każdego pasa drogowego jest limitowana przepustowością skrzyżowań. Każdy człowiek, poruszający się rowerem , SKM lub tramwajem wzdłuż Alei Zwycięstwa generuje korzyści dla osób decydujących na przejazd wzdłuż tego korytarza ruchu samochodem. Powinieneś być im wdzięczny za przyczynianie się do zmniejszania kosztów, które ponosisz i generujesz decydując się tam na samochód.

          • 6 13

          • Przepustowość 3 pasów jest większa niż 2, nawet jak są skrzyżowania. Widać to bardzo dobrze w Gdańsku. To raczej zupełnie normalne

            • 4 1

        • Nie ma problemu, skasujcie DDR, zróbcie z niego buspas.

          Mogę jeździć ulicą.

          Skoro takich jak ja jest tak mało, to chyba nie będziemy przeszkadzać?

          • 10 4

    • Nie przejmuj się. Tylko 5% głosujących to rowerzyści (2)

      OK, kierowcy też stanowią tylko kilkadziesiąt procent (może nawet nie połowę), ale nie ma drugiej takiej drugiej (jednocyfrowej, procentowo) mniejszości, która miałaby taki ciąg do narzucania wszystkim własnej wizji świata. To znaczy nie, jednak są jeszcze dwie: jedna to KK, a druga to ta wieloliterowa ;)

      • 9 9

      • autoholizm w wersji hard?

        W jaki sposób posiadacz samochodu decydujący się na przejazd rowerem narzuca swoją wizję świata innym? Człowiek decydujący się na przejazd samochodem może "nie narzuca swojej wizji świata innym" ale powoduje, że inni ponoszą dodatkowe koszty jego decyzji: jemu tylko wydaje się, że nie wpływa ujemnie na sytuację innych ludzi, w tym także innych kierowców, z którymi konkuruje (często niepotrzebnie) o przestrzeń do parkowania i przestrzeń na jezdni. Powinieneś być wdzięczny swoim kolegom - kierowcom - za to, że decydują się coraz częściej na przejazd rowerem a także wszystkim, którzy dążą do poprawy warunków korzystania z tego, "terenooszczędnego" środka transportu w mieście, Dzięki temu wszyscy mogą wreszcie poprawiać stan swojego zdrowia. Uporczywe korzystanie z samochodu nawet na małe odległości jest bowiem przyczyną wielu groźnych chorób, koszty leczenia których ponosimy wszyscy.

        • 6 11

      • Możemy rozwiązać to bardzo łatwo.

        Budujemy wszystkie drogi tylko z podatków w paliwie.

        Ciekawe jak szybko przesiądziesz się na rower przy benzynie za 30pln :)

        • 4 6

    • każdy przejazd rowerem generuje mierzalne korzyści dla innych uczestników ruchu i mieszkańców jako takich

      kierowcy nawet płacąc podatki (akcyza w paliwie) i płacąc opłaty za parkowanie i tak nie pokrywają całości tzw. "kosztów zewnętrznych" swoich zachowań komunikacyjnych. Żeby to zrozumieć, trzeba wysiąść z samochodu, ponieważ korzystanie z niego bardzo ogranicza wyobraźnię i zdolność interpretowania skomplikowanej rzeczywistości w mieście.

      • 7 11

    • Ależ finansuję, jak parkuję swoim samochodem.

      Rowerzysta

      • 4 6

    • To słuszna koncepcja jest.

      Startuj na radnego , dziewczynko. Potrzeba nam ludzi myslących i reprezentujacych mieszkańców a nie partię.

      • 1 0

    • To samo chciałem napisać

      Kasa powinna iść na nowe drogi ,korki straszne ,osiedla powstają jak grzyby po deszczu a drogi stare tak samo dziury.

      • 2 3

  • Hej (9)

    A w gdyni pieniądze za parkowanie idą na budowę betonów bo nawet nie mogą zrobić ronda przy dworcu szok a 10tego lutego jazda jak na motokrosie

    • 61 10

    • Zieleń- czyli dokładamy się

      Do zrytej zieleni przez dziki

      • 5 7

    • w gdańsku kasa idzie na rydwany (5)

      • 5 7

      • Jeden rydwan na pięć lat i w tym samym czasie z budżetu Gdańska 33 rydwany przytula Morawiecki... (4)

        • 10 4

        • (3)

          Gdańska niegospodarność jest znana na całym świecie.

          • 5 9

          • Tak mówią w TVP na całym świecie, prawda.

            Ale jednak jakoś Sasin skradł Gdańskowi tytuł marnotrawcy stulecia :)

            • 7 3

          • Pcim to nie cały świat.

            • 5 2

          • A co powiesz na to, że ministerstwo środowiska wydaje pieniądze na remonty kościołów, zamiast zająć się płonącymi wysypiskami?

            • 3 1

    • Na fanaberie Kucyka i Gryzonia

      • 2 2

    • Tam to zgasić światło. I poprosić panów

      majstrujących przy parkingach o znalezienie sobie lepszej pracy.i niedenerwowanie siebie i nas.

      • 1 0

  • Kpina

    Parkujesz auto w mieście opłacając rym przejscia dla pieszych które są nie potrzebne jak to przy forum czy inne bzdety, no dziękujemy Pani prezydent my kierowcy-frajerzy

    • 9 2

  • Hehe, a jak wprowadzali parkometry... (1)

    ...to miały być tylko po to, by zapewnić rotację miejsc parkingowych. A stały się swoistymi urzędami skarbowymi.

    • 13 0

    • Nie zapewniają, bo cena jest zbyt niska.

      • 2 2

  • Miasto powinno...

    ...wydawać kartę uprawniającą do korzystania ze ścieżek rowerowych. Każdy posiadacz takiej karty w transporcie publicznym płaciłby stawkę za bilety bez dotacji, czyli tyle, ile przejazd naprawdę kosztuje.

    • 5 0

  • Ankieta w stylu związku radzieckiego :D

    Kto jest Twoim idolem i dlaczego Stalin?

    • 15 1

  • Czyli to kierowcy dokladaja sie m.in. do rowerzystow, a ci maja czelnosc miec jakiekolwiek roszczenia wobec kierowcow. Smiech na sali

    • 8 2

  • Złodziejskie miasto

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane