• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co idą pieniądze z parkowania w centrum Gdańska?

Maciej Korolczuk
31 lipca 2023, godz. 07:00 
Opinie (213)
80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście. 80 proc. wpływów z parkowania w ścisłym centrum Gdańska od trzech lat jest przeznaczane na potrzeby pieszych, rowerzystów i więcej zieleni w mieście.

Zieleń, nowe chodniki, infrastruktura dla rowerzystów, parkingi, remonty dróg i torowisk tramwajowych, a także większe inwestycje, np. remont Długiego Targu czy budowa węzłów integracyjnych - to główne cele realizowane z wpływów za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Tylko w ubiegłym roku kierowcy zostawili w parkometrach ponad 21 mln zł.



Na jakie cele w pierwszej kolejności powinny być przeznaczane zyski z parkowania?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od połowy 2020 r. Przepisy mówią, że część wpływów za płatne parkowanie i z opłat dodatkowych (min. 65 proc.) musi być przeznaczone wyłącznie na potrzeby innych użytkowników dróg m.in. na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej i rowerowej lub zieleń oraz zadrzewienia w gminie.

W Gdańsku środków na te cele jest więcej niż w innych gminach, bo odsetek został określony na poziomie 80 proc.

W ubiegłych latach kierowcy, parkując samochód w ścisłym centrum, finansowali w ten sposób m.in. budowę naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnejna al. Zwycięstwa przy Uniwersytecie Medycznym, a także nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska czy pętli Niedźwiednik.

Przyjrzeliśmy się, na co zostały i zostaną wydane środki za ubiegły i bieżący rok.

Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże Nowe sposoby dojazdu na trójmiejskie plaże


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.

Wpłynęło 5 mln zł więcej, niż się spodziewano



W 2022 r. wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły ponad 21 mln zł. Wynik jest lepszy, niż zakładali urzędnicy, którzy przewidywali dochody o 5 mln zł niższe.

Na co poszły te środki?

Ze zgromadzonej kwoty udało się wydać niespełna 18 mln zł. 4,5 mln zł pochłonęły prace związane z budową przejść i przejazdów rowerowych. Kolejne 2,5 mln zł przeznaczono na remont Długiego Targu i Długiej, a 1,1 mln zł na rozwój komunikacji rowerowej.

Na parkowaniu zyskali też piesi - inwestycje związane z budową i modernizacją chodników zostały wsparte kwotą 1,5 mln zł. Pozostałe środki sfinansowały w mieście inwestycje związane z nasadzeniami zieleni, remontów dróg, torowisk i parkingów.



W tym roku najbardziej zyskają piesi



Znamy też dane za pierwszą połowę 2023 r. Jak wynika ze wstępnych wyliczeń, tylko przez pierwszych sześć miesięcy w roku wpływy z parkowania w centrum Gdańska wyniosły 11 mln zł (plan na cały rok przewiduje 20 mln zł). Ostrożnie można więc założyć, że na koniec roku bilans będzie jeszcze lepszy niż rok wcześniej.

Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120 Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120

Na jakie cele zostaną przekazane wpływy za parkowanie?

Tym razem największym beneficjentem będą piesi, bo aż 7 mln zł ma zostać przeznaczone na program budowy i modernizacji chodników. Kolejne 6 mln zł trafi z budżetu na węzły integracyjne w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Pozostałe środki miasto przeznaczy na pozostałe mniejsze cele związane z zielenią, infrastrukturą pieszą i rowerową.

Tu zostawisz swoje auto - parkingi w Gdańsku

Opinie (213) 10 zablokowanych

  • I to jest dobra informacja (1)

    Tak właśnie powinny być wydawane te pieniądze

    • 12 32

    • z choinki sie urwales? przeciez wiadomo ze tak nie bedzie

      • 3 3

  • Kasa jest

    Oby rozsądnie kasa pozyskana z parkomatów była ,,inwestowana".
    Choć w samym płaceniu za powruj bardziej doszukiwał bym się rotacji aut.

    • 8 8

  • (2)

    Na potrzeby rowerzystów i więcej zieleni?Przecież kompletnie tego nie widać...wczorajsza ulewa pokazała stan melioracji,gdyby były drzewa i retencja nie doszło by do takich zalań.

    • 38 8

    • się nie znasz (1)

      • 4 4

      • Haha

        On spec retencji jest

        • 5 2

  • (3)

    Remonty drog haha,najgorsze w Polsce drogi a oni o remontach mowia

    • 31 9

    • (1)

      Remonty drog kon by się uśmiał.

      Tak skandalicznie dziurawych drog nie ma nigdzie a może na progi zwalniające bo tego badziewia nigdzie nie ma tyle co w mieście z tektury

      • 9 4

      • Masz ich więcej w mieście obok, w mieście bagien i szlamu.

        • 2 4

    • Takie i gorsze drogi znajdziesz na całym świecie, od Chicago po Krym.

      • 6 2

  • To z naszych podatków zostały stworzone miejsca parkingowe (11)

    To naszym miejskim terenie one powstały, za nasze podatki kupili parkomaty, wysokie opłaty wprowadzili politycy których wybraliśmy. Dlaczego dajemy się tak łupić?

    • 49 18

    • To proste. Samochody/kierowcy:

      -smrodza
      -hałasują
      -niszczą zielen, chodniki
      -paraliżują miasto, w tym służby i komunikacje publiczną
      -powodują wypadki na masową skalę
      -utrudniają poruszabie sie innym
      -są głównym beneficjentem przetrzeni miejskie i budzetu miejskiego nie płacąc żadnych podatkòw z tego tytułu.

      opłaty z parkowania to nie jest nawet 1% kosztòw na to wszystko. Także nie przesadzaj

      • 13 14

    • Dokładnie, niech się pochwalą lepiej ile kosztuje funkcjonowanie tych stref? (1)

      I nie tylko same parkomaty, ale też urzędnicy do ich obsługi?
      Zaraz by się okazało, że podatnicy do tego dopłacają - bo są w Trójmieście miejsca, jak np. Orłowo, gdzie nie wierzę, że strefa przynosi zysk przez cały rok. Parkomat kosztuje kilkadziesiąt tysięcy i co kilka lat trzeba wymieniać, linie na "jezdniach" trzeba odmalowywać co sezon, do tego pracownicy od kontroli, urzędnicy od abonamentów - ile milionów to pochłania?
      Proszę nam nie mydlić oczu, tylko przedstawić rzetelny bilans kosztów i przychodów z tych stref.

      • 7 9

      • Słusznie.

        Zlikwidujmy publiczne parkingi, bo tylko do nich dopłacamy.

        • 10 4

    • Wszystkie opłaty i podatki wynikające z faktu posiadania samochodu lądują w Budżecie Państwa. (1)

      Do Budżetu Miasta wpłacasz dokładnie 0zł 0gr więcej niż pieszy czy rowerzysta. Więc to normalne, że Miasto żąda opłaty za to, że zawłaszczasz spory kawałek terenu miejskiego swoim gruzem.

      • 10 7

      • Dlatego Trzeba oparkometrowac Całe Miasto

        Tak jak zrobił to Kraków i jak to robi W-wa!
        A i Podnieść stawkę ze śmiesznych 4 zł do 6.30 od nowego roku a w ŚSP do 12 zł.
        Tam gdzie stawiają po kontach wstawiać słupki.
        Te pieniądze się miastu tj Nam należą!
        Samochody to w końcu choroby dla tych którzy nimi nie jeżdżą

        • 1 0

    • Właśnie, naszych (5)

      Wszystkich uczestników ruchu. Przypominam, że w GD raptem 42% tej grupy to kierowcy.

      • 10 3

      • (3)

        Skąd ta liczba?
        Instytut Danych z D... ?
        Z tego co pamiętam rowerzyści stanowią między 4% a 5% ogółu mieszkańców. Liczba ta oczywiście spada do 0% poza sezonem letnim.
        A udogodnień, i to kompletnie za darmo, mają bez liku. I zawsze ale to zawsze udogodnienie dla cyklistów jest kosztem pieszych i kierowców czyli absolutnej większości mieszkańców.
        Wystarczy spojrzeć na ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Przerobiono jeden pas ruchu (na drodze wylotowej!!!) na kompletny wałek czytaj drogę rowerową bo chlip chlip chodniczek jest nierówny. Tak jak korków nie było tam nigdy to teraz są codziennie. Czy rowerzyści tłumnie jeżdżą tą nową trasą? A gdzie tam, może z 10 dziennie, reszta woli jeździć Al. Zwycięstwa.

        • 4 7

        • O, Panie. Gdyby na rowerzystów szło 5% wydatków na kierowców, mielibyśmy drugi Amsterdam... (1)

          Skoro rowerzyści nie jeżdżą Jana z Kolna, to wpuśćmy ich tam na jezdnię, a z nieużywanego i tak przez kierowców pasa zróbmy buspas.

          Pasuje? W końcu nie będą przeszkadzać jeżeli nikt tam nie jeździ.

          • 7 6

          • sam tunel to 2mld zł

            za 2mld zł można byłoby mieć z 2.5tys km tras rowerowych. Takich na wypasie.

            Dla porównania obecnie mamy może jakieś 20km tras rowerowych i 100km chodników rowerowych .

            • 4 4

        • Regularnie są robione w tym zakresie badania

          To, że do nich nie dotarłeś (wielokrotnie były publikowane choćby na tym forum) w czasach wujka google'a nie świadczy najlepiej o twoich kompetencjach cyfrowych

          • 1 0

      • 42% to udział przejazdów samochodem w ogólnej liczbie codziennych "podróży" realizowanych w mieście

        to nadal jest zbyt dużo, dlatego działanie prowadzące do poprawy systemu komunikacji publicznej, komfortu i bezpieczeństwa ludzi, którzy chcą docierać do jej przystanków pieszo lub rowerem ma sens.

        • 5 5

  • Cała kwota powinna być przeznaczona na nowe ścieżki rowerowe (7)

    Żeby pieniędzy było więcej, to powinny być wyższe opłaty i pobierane powinny być całą dobę. W mieście tylko rower.

    • 8 68

    • I bramki na tych ścieżkach rowerowych (5)

      Jak na autostradach. Chcesz jechać? Płać. Z jakiej racji ja mam płacić na Twoje ścieżki?

      • 17 6

      • A ja na twoje drogi? (3)

        Bo z opłat za posiadanie samochodu się buduje drogi krajowe i autostrady, za budowę dróg miejskich place również ja.

        • 7 10

        • z czego? (1)

          z zasiłku dla bezrobotnych? Jakie opłaty mają rowerzyści, bo nie kojarzę?

          • 8 7

          • Płacą podatki w mieście zupełnie tak samo jak ty.

            • 6 6

        • taaa...

          powodzenia w zawożeniu dzieci do przedszkola rowerem, szczególnie zimą lub w czasie deszczu!

          • 2 2

      • każdy kilometr przejechany rowerem generuje korzyści dla innych mieszkańców

        również kierowców, z którymi rowerzysta nie konkuruje o miejsce do parkowania lub na jezdni.

        • 3 4

    • na przywrocenie pieszym chodnikòw, a rowerzystom jezdni jak juz

      czas skonczyc z ta prowizorką w postaci sciezek

      • 6 6

  • Hahaha (2)

    Ale się uśmiałam. Na poprawę zieleni w mieście? To gdzie ona jest? Na chaszcze kwietne? Na poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów? Niech sobie rowerzyści sami robią zrzutę.

    • 55 10

    • wyjdź czasem z domu, możesz wiele zobaczyć

      • 6 4

    • Robią, na twoje drogi

      • 3 0

  • Pieniadze ida na projektu typu fala i mevo.

    Czyli są wytrzepywane. Ciekawe ile będą musieli podnieść opłaty kiedy przy fali bedzie trzeba zwracać środki 150 mln.

    • 43 3

  • Szpilek (3)

    To gdzie ta zieleń ?

    • 25 4

    • Usycha w donicach (2)

      • 5 2

      • Byś nie szczał pod te drzewka, to by donice nie były potrzebne. (1)

        • 1 4

        • Nie mierz wszystkich swoją miarą.

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane