• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Starsi

    Uważają że są nie omylni. Kiedyś jakaś babcia próbowała wejść na przejście kiedy miała czerwone. Szła z wnuczkiem ten się zaparł i powiedział że nie wejdzie na jezdnię bo czerwone. Babcia jak osioł że przecież nic nie jedzie, a młody że pani wszkole i mama mu powiedziały że na czerwonym się nie wchodzi.Babcia minę miała jakby ją zwyzywano. Ale się zatrzymała jak zauważyła że inni piesi też stoją i czekają na zmianę światła. A pożarem patrzymy lewo, prawo i znowu lewo i przechodzimy na przejściu dla pieszych

    • 11 2

  • G'woli sprawiedliwosci.

    Uczciwie przyznaje, ze nastapil olbrzymi postep w zachowaniu kierowcow wobec pieszych. Coraz czesciej mozna spotkac kierowcow, ktorzy utrzymuja kontakt wzrokowy z pieszym przed przejsciem, zdejmuja noge z gazu a nawet sie zatrzymuja, przepuszczajac pieszego. Jednak jest to bardzo ludzace, bo rownie czesto znajdzie sie drugi kierowca, co cwaniaczac smignie lewym pasem...
    Ale tym co sie zatrzymuja, dziekuje!

    • 15 0

  • Kierowcy wymuszają pierwszeństwo na przejściach pod groźbą zabójstwa

    A spróbuj wymusić kilka złotych w sklepie pod groźbą zabójstwa....
    Kilka lat więzienia a za to samo samochodem nic

    • 4 3

  • Takie mamy głupie prawo, głupia praca policji, głupia mentalność, głupie szkolenie

    Prawo: kierowcy nie przepuszczają pieszych, bo prawo im tego nie nakazuje - tzn. piesi mają niby pierwszeństwo, ale kierowca nie ma obowiązku się zatrzymać, żeby pieszego przepuścić, a pieszy nie ma prawa wejść przed jadący samochód. Praca policji: policjanci szybciej zajmują się takimi bzdetami jak pieszymi przechodzącymi na czerwonym świetle (zresztą, często jest to legalne w cywilizowanym święcie,) jakoś nie słyszałem, żeby wystawiali mandaty za nie przepuszczanie pieszych. Mentalność: charakteryzuje wielu kierowców, zwłaszcza takich, którzy dorobili się trochę droższego samochodu: poczucie bezkarności, jakiejś wyższości, nonszalancja, poczucie: "co to nie ja", agresja drogowa, bezmyślność, nieodpowiedzialność. Szkolenie: tutaj pije w kierunku omijania samochodów przepuszczających pieszych - problem często polega nie na tym, że tutaj pieszych często nie widać i trzeba wyciągnąć jedyny słuszny wniosek dlaczego samochód obok się zatrzymuje. Niestety, jak pokazuje praktyka dla wielu nie jest to oczywiste, więc na kursach na PJ powinno się na to zwracać uwagę.

    • 18 3

  • W realnym swiecie zawsze beda wypadki

    To nie jest tak że przejścia są niebezpieczne. Życie jest niebezpieczne. Możemy zginąć w każdej chwili, czy spadnie samolot czy my zlecimy ze stołka wieszajac firanki. Zawsze znajdzie się jakiś d.bil na pieszo albo w samochodzie który albo brawurowo myśli że droga jest jego, że mu się należy, albo ma zły dzień albo jest zmęczony czy cukier mu spadł i się zagapi. Ludzie w autach i idący w chodnikiem w większości przeglądają smartfony. Taka mentalność, przejścia dla pieszych nie zabijają tylko umożliwiają przekroczenie jezdni, wszystko jest dla ludzi, tylko ludzie jacyś niedogadani.
    W Grecji jest jeszcze gorzej, tam pieszy to paproch, ma zmykac z drogi i unikać samochodów, oni umieją przemykac między samochodami. A jak już chcecie wtargnac i wymusić przejście przez jezdnię, róbcie to jak oni - jak święte krowy wbijaja się między samochody ale tak aby kierowcy ich widzieli wcześniej, zwolnili lub zostali do tego zmuszeni. W innym wypadku trzeba zaczekać aż nic nie jedzie, samochód w miejscu nie staje. A zielone światło dla pieszych nic nie znaczy, tylko tyle że powinno zatrzymać ruch. Dbajcie o swoje życie, upewniajcie się zanim wkroczycie na jezdnię.

    • 14 0

  • Może to wina pieszych? Wchodzą z nadmierną prędkością na przejście? (1)

    Taki przypadek był choćby w sprawie pewnego znanego dziennikarza.

    • 77 40

    • celebrytów prlu obowiązuje inne prawo:)

      • 17 0

  • Człowiek w starciu z autem nie ma szans (1)

    Nieustapienie pierwszeństwa? Raczej drogowi zabójcy!

    • 18 16

    • Samochód w starciu z czołgiem nie ma szans

      Jak kupię sobie czołg to daje mi prawo niszczyć wszystko jak leci bo "jestem silniejsza"? Jesteśmy istotami rozumnymi, mamy prawa to się do niech stosujmy.

      • 3 1

  • 1. Tytuł : tak jakby istniały bezpieczne przejścia (nie licząc bezkolizyjnych).
    2. Co to za kretyńskie pytania w ankiecie? Bo jakaś musi być? Wstyd. Poziom gimbazy.

    • 10 2

  • Do tego wykazu dojdą jeszcze z całą pewnością

    przejścia wydumane przez chore umysły w inżynierii ruchu na Podwalu Przedmiejskim i naprzecw dworca PKP.

    • 19 7

  • Zacznijmy od tego, ze na ulicach nie ma Policji. Kazdy robi co chce bo prawdopodobienstwo spotkania patrolu jest bliskie zeru

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane