• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na rządowy OPAT. Posłowie są "za"

Michał Sielski
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych. Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych.

Jest jaskółka nadziei w sprawie pozyskaniu rządowego finansowania budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Jednogłośnie opowiedzieli się za tym posłowie z komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa.



Wierzysz, że OPAT powstanie w ciągu 8 lat?

O konieczności budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która ma wyprowadzić ruch samochodowy z Trójmiasta na północ, z pominięciem Rumi i Redy, mówi się od 40 lat.

- Już w latach 70. gdy zrobiono prowizorkę i wciśnięto dwa kolejne pasy w ówczesną zabudowę Rumi i Redy, zdawano sobie sprawę z konieczności budowy takiej trasy - przypomina burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prowizorka, jak to prowizorka - przetrwała do dziś. Tylko że obecnie w sezonie letnim przejeżdża nią nawet 60 tys. samochodów na dobę. A raczej "przetacza się", bo przy takim natężeniu ruchu korki są ogromne, a prędkość aut - minimalna.

Ogromne są także koszty budowy OPAT, która mogłaby ten problem rozwiązać. Za 14-kilometrową trasę należy bowiem zapłacić ok. 1,586 mld zł - 1,66 mld zł brutto. I to wyłącznie za prace budowlane, do których trzeba także doliczyć koszt wykupu gruntów w Gdyni, Redzie, Rumi i Kosakowie. W samej Redzie kupić trzeba 120 ha, a biorąc pod uwagę fakt, że średnia cena metra działki wynosi tam 200 zł, potrzeba na to ok. 240 mln zł. Tymczasem roczny budżet tego miasta to ok. 50 mln. zł. Nie ma więc szans, by samorządy sfinansowały tę inwestycję.

Do tej pory zainteresowanie rządu finansowaniem tej trasy było jednak minimalne, by nie powiedzieć - żadne.

Jednak pomorski poseł Stanisław Lamczyk twierdzi, że właśnie nastąpił przełom. I to nie tylko dlatego, że w Sejmie powołany został zespół parlamentarny ds. OPAT.

- W ostatni czwartek posłowie komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa jednogłośnie opowiedzieli się za budową OPAT ze środków rządowych. Przygotowali w tej sprawie dezyderat, który zostanie przedstawiony premierowi - relacjonuje poseł Lamczyk.

Taki dezyderat nie jest wiążący dla premiera, nie ma on też prawnego obowiązku wykonania zawartych w dezyderacie postulatów. Musi natomiast zająć wobec nich stanowisko, no co ma 30 dni od dnia jego otrzymania.

Poseł Lamczyk wierzy jednak, że odpowiedź będzie pozytywna: - Myślę, że premier podzieli opinię posłów, że ta droga powinna powstać ze środków rządowych.

Jeśli rząd zgodzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę OPAT, będzie to jednoznaczne z uznaniem tej drogi za drogę krajową. Za takim rozwiązaniem opowiadają się zresztą samorządy, przez które OPAT pobiegnie.

Czy na drodze do budowy OPAT nie stanie jednak budowa Trasy Kaszubskiej, innej pomorskiej drogi krajowej, której budowa planowana jest od dawna? Ona także ma odciążyć ruch na północnym krańcu Obwodnicy Trójmiasta oraz w Rumi i Redzie. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad odciąży jednak tylko w niewielkim stopniu, bo o ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Wciąż zostanie więc 45 tys., czyli dwukrotnie więcej niż stan, który uznaje się za krytyczny i uzasadniający budowę obwodnic w wielu innych miastach.

Inna sprawa, czy rząd stać na budowę dwóch tras, których przebieg jest podobny?

Zobacz przebieg Trasy Kaszubskiej.

Władze Gdyni, które od dawna zabiegają o wpisanie budowy OPAT na listę rządowych inwestycji, proponują także kosmetyczną zmianę w nazewnictwie dróg krajowych na Pomorzu. Budowa Trasy Kaszubskiej sprawi, że obecna dwupasmowa jezdnia przecinająca Rumię i Redę straci status drogi krajowej nr 6 (będzie nią Trasa Kaszubska). Powstał więc pomysł, by status DK 7 zyskały Południowa Obwodnica Gdańska, obecna obwodnica Trójmiasta oraz właśnie OPAT z Gdyni do Redy.

- Dzięki temu powstałaby czytelna klasyfikacja dróg krajowych wokół Trójmiasta. Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT. To będzie rzeczywista obwodnica metropolitalna, bo miniemy nią wszystkie większe miasta naszej metropolii - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Czy zapowiedź rządowego finansowania dla budowy OPAT oznacza, że droga powstanie już niebawem? Niestety nie. Znacznie bardziej zaawansowane prace przy projektowaniu Trasy Kaszubskiej być może zakończą się ogłoszeniem przetargu na jej budowę za dwa lata, czyli w roku 2015. W optymistycznym wariancie budowa zacznie się w 2016 r., a zakończy jesienią 2018 roku.

Tymczasem procedury w sprawie budowy OPAT są opóźnione w stosunku do Trasy Kaszubskiej o około dwa lata. Trzeba też pamiętać, że Trasa Kaszubska trafiła na listę rezerwową Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Mimo to wcale nie jest jeszcze pewne, że ta trasa uzyska finansowanie z budżetu centralnego.

Zobacz, jaki przebieg zaplanowano dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Gdyby OPAT prowadził na Warszawę to by już był

    Obwodnica Południowa miała to szczęście

    • 0 0

  • Skąd ta cena??????

    1 km. autostrady kosztuje około 10 mil. euro. To jest jakieś 42 mil zł. Razy 15km daje 630 mil złoty.A ten 1 miliard to, dla kogo?????
    Na wykup ziemi ma być osobna pula około 250 mil zł.

    • 0 0

  • bardzo ladna wizualizacja - OPAT !

    i muzyczka tez ....

    • 0 0

  • Budować Kaszubską, auta z Obwodnicy Trójmiasta, jadące na Hel i Szczecin

    kierować na Kaszubską i w okolicy Wejherowa zjazd na krajową 6, potem do Redy i na Hel. Po co 2 drogi ?

    • 2 4

  • Wybory się zbliżają (1)

    więc obietnic i tych "za" będzie coraz więcej a później jak zwykle nic ...

    • 96 4

    • Zawsze na odwrót

      Trasa kaszubska jest znacznie mniej potrzebna niż OPAT, ale prace projektowe przy niej są znacznie bardziej zaawansowane, a tak na prawdę nic ona nie rozładuje.
      No ale trzeba czymś kupić lęborski i słupski elektorat, to się im wkręca bajeczki o drodze która jest tak na prawdę bez sensu i prawie nic nie zmieni, będzie zwykłą szosą po środku lasu, za to OPAT powinna być inwestycją priorytetową.

      • 0 0

  • dopiero bedą płakać jak ich ruch ominie (1)

    80% firm padnie ! ruch w ciągu szlaku na zachód nakręcił koniunkturę w tym regionie, jak wybudują opat to ADIOS !

    • 6 5

    • ruch?

      Właśnie w tym rzecz. Gdzie ten ruch? W tej chwili jest totalny bezruch. Stoisz w korku i ani myślisz zajechać do jakiejś firmy.

      • 0 0

  • Posłowie są "za" (16)

    Dziwne? Sondaże coraz gorsze dla partii rządzącej i nagle tuż przed wyborami posłowie są "za". Potem możemy usłyszeć że niestety ale "kryzys, załamanie rynku, brak dofinansowania" itd.

    • 143 12

    • (1)

      Chcielibyśmy jak najwięcej ale załóżmy, że do wyboru jest OPAT albo droga Kaszubska (Gdynia-Lębork).Co wybieracie ?

      • 0 0

      • OPAT oczywiście

        • 0 0

    • Pytanie komu zabiorą, żeby dać na OPAT? (6)

      służbie zdrowia, szkolnictwu, innym regionom?

      • 5 0

      • np. ze znacznie potrzebniejszej (1)

        s7...

        • 1 1

        • tak,

          bo Ty wiesz co jest potrzebniejsze np mi.

          • 0 1

      • (1)

        sluzba zdrowa, czyli nfz nie wydal prawie miliarda zlotych, bo nie umial. tymczasem, sporobuj pojsc do lekarza i odpukac na jakis zabieg/operacje. uslyszysz wtedy: limity, nie ma pieniedzy. itp.

        • 5 2

        • tak dziala centralne planowanie

          zaplanuja z gory na rok jakies dziwne limity a potem w potrzebnych zabiegach nie ma kasy a w niepotrzebnych zostanie kasa z gorka ktora wroci do budzetu (a ludzie poumieraja)

          czysta komuna

          • 1 1

      • zabiorą z OFE (1)

        • 1 3

        • jeszcze napisz ze to twoje i że nacjonalizacja środków ;)))
          Otwarte to te fundusze były tylko z nazwy...
          absurdalny mechanizm wszyscy ZUS zbierał od obywateli potem wpłacał do OFE jakąś cześć a na końcu budżet państwa pożyczał te środki na % w obligacjach państwowych...
          absurd

          • 1 2

    • obecnie są za wszystkim (1)

      Opat, tunel w Świnoujściu, południowa obwodnica Warszawy, itd tylko pytam się skąd na to kasa - bo chyba nie z OFE

      • 4 0

      • a słyszałeś o 2 puli środków unijnych :-) teraz tylko wkład własny muszą uzbierać

        • 0 2

    • Nadzieja matką (1)

      szczęśliwych mieszkańcow Północnej Aglomeracji Trójmiasta! Tymczasem w metropolii Gdańskiej wydrążono tunel pod Martwą Wisłą :-) pozdro

      • 9 0

      • gdyby Gdynia była w metropolii gdańskiej

        to trzeba by było budować tą OPAT i nici były by z tunelu No ale Gdynianie mają lotnisko !

        • 7 2

    • tuz przed wyborami za 2 lata buhehehe

      tuz przed wyborami za 2 lata buhehehe

      • 5 1

    • Jedno nie wyklucza drugiego. (1)

      Lepiej, aby byli przeciw. To po zmianie "na stołkach" jest szansa na realizacje tej naprawdę potrzebnej inwestycji.
      Każdy to wie kto stoi tam w korkach w okresie letnim.

      • 2 2

      • Wstalem,przeczytalem i tez mi opat

        • 20 1

  • Futurystyka! Ale jak bardzo piękna. (1)

    cuda podobno istnieją, więc i ten cud przynajmniej na papierze może sie spełni za .......lat

    • 24 3

    • Podobną futurystyką była A1 - stąd minus dla Ciebie pesymisto !

      • 1 0

  • Szczurek kombinuje jak tu przenumerować drogi, tak by obie były krajowymi.

    Bo jeśli powstanie OPAT, to obecna Morska w Cisowej straci status drogi krajowej i przejdzie na garnuszek miasta. A dobrze byłoby mieć ją za darmo, nawet jeśli po wybudowaniu OPAT będzie już tylko lokalną drogą powiatową...

    • 1 0

  • Rydzyk pomoze Pomorzu.

    Kaczor wylewaruje, tak to okreslil, bilion zl. to starczy na wszystko. Nawet na nowe ujecia dla Rydzyka!!
    Mleko i miod poplyna ulicami......

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane