• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

Maciej Naskręt
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy. Najważniejszą inwestycją oddaną w 2018 r. była budowa drogi ekspresowej przez Żuławy.

Początek roku to okazja do podsumowań. Postanowiliśmy przypomnieć o kluczowych inwestycjach transportowych dla mieszkańców, które zakończyły się w 2018 r.



1. Skrzyżowanie ulic przy dworcu w Gdyni zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja przy dworcu ułatwia podróże?

Przypomnijmy, że kosztująca nieco ponad 20 mln zł przebudowa skrzyżowania ulic Podjazd, Dworcowa, 10 Lutego w Gdyni zaczęła się w lipcu 2017 roku. Cała inwestycja miała potrwać 45 tygodni i zakończyć się w czerwcu tego roku, ale z powodu awarii wodociągowej termin przesunął się do listopada.

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieniła się jego geometria. Skręty są bardziej czytelne, pojawiły się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna.

Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna. Zbieg ulic przy dworcu Gdynia Główna.

2. Przebudowa przystanku SKM Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni



Remont na stacji SKM Chylonia rozpoczął się na początku 2017 roku. Przetarg na roboty wygrała firma Rajbud, która za prace zainkasowała 11 mln zł. Prace miały potrwać do końca 2017 r., ale przedłużyły się do listopada tego roku.

Na peronie działa już w pełni informacja pasażerska, monitoring oraz windy. Zakres prac objął przede wszystkim budowę nowej, ale krótszej o 46 metrów bryły peronu, podwyższonej do 960 mm, która ma ułatwić wsiadanie do pociągów. Pojawiły się także wiaty podobne do tych na stacji Żabianka.

3. Przebudowa m.in. ul. Haffnera w Sopocie zobacz na mapie Gdyni



Czy inwestycja w Sopocie usprawnia podróże?

W ramach przebudowy układu drogowego i miejskiego systemu odprowadzania wód opadowych na terenie Sopotu zmieniło się oblicze ulic Haffnera, Wosia Budzysza i Powstańców Warszawy. Drogi zyskały nowe nawierzchnie, wyremontowano chodniki.

Inwestycja pochłonęła 11 mln zł. Pracę zrealizowała firma MTM. Na szczęście obyło się tutaj bez większych opóźnień.

Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie. Ulica Haffnera w Sopocie po przebudowie.

4. Most na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska



Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas jego otwierana wynosi zaledwie 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. W razie przerwy w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycja w dniu oddania miała kilkumiesięczne opóźnienie.


5. Otwarcie ekspresowej siódemki na Żuławach zobacz na mapie Gdańska



Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km.

Pierwszy odcinek - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - zbudowała czeska firma Metrostav, która dostała za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek - zbudowany przez Budimex - zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim i kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewał na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe przedsięwzięcie zrealizowano w terminie.

Miejsca

Opinie (144) 2 zablokowane

  • stop samochodom w miastach. (3)

    • 3 7

    • Ej kierowca. Albo ty na kierowce w ogóle nie pasujesz .

      • 1 0

    • Daj komunikację (1)

      • 2 3

      • otwórz oczy

        przejdź się na spacer i popatrz na świat spoza swojego samochodu

        • 1 0

  • Czekam z niecierpliwością na (20)

    wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy !

    • 166 78

    • tej janusz

      dla ciebie to chyba homonto i w droge !

      • 0 0

    • (7)

      120 na liczniku, i 12 metrów odstępu

      • 9 0

      • Żeby 12... ja widuję mistrzów w BMW co 2 metry to już za dużo, a jak zostawisz 10 metrów to zaraz ci wjadą 2 samochody.

        • 4 0

      • (2)

        Ciekawe jak zmierzyć?

        • 0 1

        • Albo porządna kamera z radarem na wiadukcie, a w polu jej widzenia namalowane na jezdni (lub barierach - pomiary zimą) poprzeczne paski z podziałką z której potem można odczytać jak na dłoni jaka była odległość przy danej prędkości. Chcieć to móc... ale najprościej ograniczać prędkość, choć to niewiele zmienia, bo przy odległości 50cm od poprzedzającego pojazdu trzeba by obniżyć ją do 15 km/h żeby było bezpiecznie.

          • 3 0

        • Fotoradar na wiadukcie - robi foty wszystkim samochodom w tym samym miejscu i jeśli okaże się że zdjęcia kolejnych 2 aut są zrobione w bardzo małym odstępie czasu, to znając prędkość (fotoradar) łatwo obliczyć odstęp między nimi (komputer). Nie dziękuj...

          • 3 0

      • cienias (2)

        150 na zegarze i 3m od zderzaka

        • 9 2

        • zgadzam się (1)

          na 1,5m holu 150 jest optymalne

          • 4 2

          • to zmniejsza spalanie

            bo są mniejsze opory

            • 9 2

    • (4)

      To nie prędkość jest groźna, tylko brak bezpiecznego odstępu

      • 12 16

      • (3)

        nauczcie się odstraszać idiotów na ogonie hamulcami.

        • 13 2

        • (2)

          to jest wykroczenia, i można za to stracić prawo jazdy

          • 0 4

          • Jak mi udowodnisz że na obwodnicy, w ruchu o dużym natężeniu, hamowałem niby bezzasadnie..? Kamerka? Powiem że miałem wrażenie że na poboczu jest sarna i przyhamowałem odruchowo, bojąc się że wskoczy mi przed maskę...
            Jedyne co będzie pewne, w razie stłuczki, to to że nie zachowałeś odpowiedniej ostrożności i odległości.

            • 8 0

          • Za hamowanie?

            Zwariowałeś?

            • 4 0

    • Speed

      ... na całej pls!!!!

      • 0 1

    • (3)

      I na Słowackiego

      • 27 7

      • Gupek (1)

        ...

        • 5 20

        • Głupek wali w słupek

          • 7 0

      • na WZ i DZ

        • 5 1

    • Troll

      • 2 3

  • Gdynia tragedia. remont jednego skrzyżowania który trwał w nieskończoność (8)

    obecnie w szczycie do żadnej z dzielnic nie można dojechać bez stania w ogromnym korku.

    • 125 15

    • (1)

      To kupcie jeszcze kilka tysięcy samochodów, a może dojedziecie szybciej. Korki tworzą ludzie ważący się w pojedynkę autami. Można więc mieć do samych siebie pretensje.

      • 5 6

      • skąd się biorą minusujący proste prawdy?

        • 1 1

    • (2)

      no bo to zupełnie inaczej niż w dokładnie każdym mieście w Polsce.

      • 9 2

      • w innych miastach przynajmniej cos robią. (1)

        • 5 6

        • jakieś przykłady tego "coś"?

          • 2 0

    • można dojechać z centrum Gdyni do np. Chyloni lub do Orłowa bez stania w korku

      po prostu wsiadając do SKM.

      Jak myślisz tylko o samochodach, to w mieście masz korki i dużą część miasta zajętą na drogi i parkingi, bez względu na skalę wydatków przeznaczonych na infrastrukturę.

      • 5 1

    • Przynajmniej wszyscy stoją po równo.

      • 5 1

    • Teraz czekamy na 3 letnia budowę węzła Karwiny który zakorkuje ta część Gdyni. Były 4 lata aby przygotować inne drogi i objazdy.

      • 24 2

  • (8)

    Zastanawia mnie czy kiedyś zaczną robić zielony bulwar, Tunel pod pacholkiem czy chociaż poszerza obwodnicę do 3 pasow

    • 14 8

    • kiedy ci wspaniali uczestnicy dyskusji zrozumieją, że poszerzanie ulic w mieście niczego na dłuższą metę nie poprawia (7)

      tak jak popuszczanie pasa nikogo nie wyleczyło z otyłości? Poszerzanie dróg zwiększa koszty funkcjonowania całego obszaru metropolitalnego, dzieli przestrzeń miejską i skłania coraz większą liczbę mieszkańców do wyprowadzania się do sąsiednich gmin. Ten proces z kolei zwiększa uzależnienie mieszkańców tych gmin od samochodów i zmniejsza bazę podatkową miasta. To nie jest trudne do ogarnięcia i warto myśleć, jak temu przeciwdziałać. Po pierwsze zakwestionować dotychczasową rolę samochodu w życiu mieszkańców.

      • 4 5

      • (1)

        Powiedz mi dlaczego w takim razie nadal na wszędzie buduje się 3-4 pasomowe obwodnice miast i autostrady? Weź pod uwagę ,że nie mówimy o małej uliczce tylko o tranzycie dla obstawiam z Pruszczem,Rumia itd. ponad milionowej aglomeracji. To logiką po co budować duże rury odpływowe z osiedli skoro można małą rurkę i nauczyć ,że można kąpać się po 5 razy w tej samej wodzie ;)

        • 3 0

        • wszędzie się buduje 3-4 pasmowe obwodnice? chyba tylko w Polsce i na Białej Rusi się je nadal planuje

          wiem, że w wielu miastach likwiduje się wielopasmowe drogi i przebudowuje je na bulwary z drogami dla rowerów i pasami zieleni.

          Burzy się także estakady i inne pseudobezkolizyjne skrzyżowania, radykalnie poprawiając komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

          "Transit oriented development" to doktryna kładąca nacisk na rozwój lokalnych systemów kolei miejskiej a nie na budowę wielopasmowych "autostrad" od siedmiu boleści.

          Z Pruszcza do Rumi powinna funkcjonować komunikacja szynowa w takcie nie większym niż 5 minut w godzinach szczytu, na osobnej parze torów.

          • 0 0

      • (2)

        ile ci płaca osiołku?? czy z urzedu to robisz?? bo pod kazdym wpisem o poszerzeniu piszesz swoje wymiociny o jakims brzuchu i pasie! ty jestes d**il!! idac twoim tokiem myslenie w stanach autostrady mialy by po jednym pasie

        • 4 5

        • Kubusiu, nie robię tego z urzędu ani mi za to nie płacą

          To co piszesz potwierdza jedynie prawdę, o której wiem od wielu lat: jazda samochodem ogranicza wyobraźnię i skłania do obrażania osób inaczej myślących o sposobach poruszania się po mieście.
          Mogę jedynie współczuć Tobie i tym, którzy dają ci plusy.

          • 2 2

        • no to teraz mają po dziesięć i bywają piętrowe
          i kierowczyki stoją w korkach, generując
          "smog typu Los Angeles"(fajna nazwa, nie?)

          czytałem niedawno o korku pod Wuhan w Chinach
          ształ utkwił tam na dziesięć (10) dni
          kierowczyki przeźyli tylko dlatego, że Żótki są twardzi
          a rowerzyści (tak tak!) im dostarczali (za opłatą, nie za darmo) pitną wodę i żarcie

          • 3 1

      • Ta inwestycja to konieczność, to typowe dla miast że się rozrastaja, Osowa niedługo będzie ogromną dzielnica, z resztą już jest duża. Trzeba usprawnić dojazd bo całe miasto na tym cierpi. Korki w oliwie są nie do zniesienia, a osowianie pojda sobie na pkm i mają gdzieś to wszystko

        • 3 3

      • , oni już dawno to rozumieją tylko że bez inwestycji nie da się przytulić prowizji

        • 2 3

  • Najwieksza sztandarowa inwestycja to czerwony pas prz um w Gdyni (6)

    Klekajcie narody Krol białej farby nadciąga

    • 38 3

    • a żebyś wiedział, że to ma sens (4)

      otwiera oczy niedowiarkom, którzy twierdzą że jazda rowerem powoduje raka.
      Tymczasem to jazda samochodem jest przyczyną wielu groźnych chorób.

      • 5 5

      • (3)

        Odstaw klej i zacznij łykac tabletki bo siejesz herezje

        • 2 3

        • niewielu alkoholików zdaje sobie sprawę ze swojego uzależnienia (2)

          podobnie problemy z uznaniem bycia chorym mają klienci zakładów psychiatrycznych.

          Uzależnieni od samochodów także wypierają świadomość tego uzależnienia przez agresję wobec osób pokazujących im, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

          • 1 2

          • jak Ci samochody przeszkadzają to się wyprowadź na odludzie (1)

            nikt nie będzie za tobą płakać

            • 0 1

            • samochody mi przeszkadzają tylko wtedy, gdy wsiadam do samochodu

              jak wsiadam na rower to samochody mi nie przeszkadzają. Spróbuj sam, poszerzaj wyobraźnię codziennie.

              W samochodzie ci będzie trudno.

              • 0 0

    • Przyspieszenie

      Wyjeżdżając na ten pas auto dostaje nitro ;)

      • 0 1

  • (1)

    Pan Naskręt napisał ten artykuł na zlecenie miasta Gdyni czy on może przez rok w Gdańsku nie był? Nie wymienił wielu większych inwestycji, a pierwsze miejsce w jego śmiesznym rankingu zajmuje remont skrzyżowania

    • 5 2

    • jakie kryteria ważności stosujesz?

      skrzyżowania to newralgiczne miejsca miasta

      • 0 1

  • Miasto dla rowerów!!!! (2)

    .

    • 4 8

    • miasta dla rowerów to miasta przyszłości

      przyjazne dla pieszych, mieszkańców i inwestorów

      • 1 0

    • bez siodełek

      • 2 1

  • (2)

    czytam was tu wszyscy biedni ludzie co głosują na komunizm i przekrzykują się który komunista lepszy. mózgi macie wyprane lewactwem do potęgi.

    • 2 4

    • (1)

      Najlepszy komunista to Piotrowicz z PiS. Odznaczony za zasługi w PZPR. A teraz uczy Polaków demokracji!!!!!!

      • 4 0

      • już niedługo

        • 0 0

  • jeszcze jedną propozycję przywołam: (3)

    kierowcy! wyp...alać z centrów miast! Swoje śmierdziuchy zostawcie pod swoja oborą, wiadomo gdzie.
    Zostawcie miasto ludziom, dajcie nam spokój, wynocha stąd.
    sio.

    • 6 10

    • Daj komunikację miejską

      • 0 2

    • d**il!

      • 2 2

    • Ma rację gościu

      Słusznie prawisz, karetki i straż w razie czego będą czekały na Ciebie pod oborą. Ten kawałeczek chyba dojdziesz ???

      • 6 5

  • Sobieszewski most do nikąd (1)

    Mam poważne wątpliwości czy ten most się zwróci. Na tej wyspie nic nie ma przecież. Można sobie rowerem pojeździć, a w lecie piwko wypić na plaży i to wszystko.

    • 0 5

    • A wiesz,

      że zanim coś gdzieś powstanie, to trzeba stworzyć infrastrukturę. Nie wiesz, bo o tym będzie w następnej klasie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane