• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największy kontenerowiec świata płynie do Gdańska

Michał Stąporek
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska. Statek Maersk Mc-Kinney Møller należy do klasy Triple-E i jest największym kontenerowcem świata. Może pomieścić 18 tys. kontenerów. W swoim pierwszym rejsie zawinie także do Gdańska.

W drodze do Gdańska jest największy kontenerowiec świata, znany jako Triple-E. Dwa dni temu wypłynął z koreańskiego Busan, do Gdańska zawinie 21 sierpnia.



Triple-E to kolos o długości 400 metrów, 59 metrów szerokości i 73 metrów wysokości. By uzmysłowić sobie jak wielki jest to rozmiar, można go porównać do rozpoznawalnych konstrukcji budowlanych z całego świata. Dobrze pokazuje to zamieszczona obok grafika. Kontenerowiec jest dłuższy niż cztery nowojorskie Statuy Wolności (93 metry wysokości) czy paryska Wieża Eiffla (324 metry). Trzeba by zestawić aż trzy ogromne konstrukcje London Eye (135 metrów), by dorównać mu rozmiarem.

Choć trudno w to uwierzyć, ale taki kolos jest obsługiwany przez załogę złożoną z 22 osób, która w wyjątkowych sytuacjach może być powiększona do 34.

Ale Triple-E to właściwie nazwa klasy statku (skąd się wzięła - czytaj poniżej), który tak naprawdę nazywa się Maersk Mc-Kinney Møller. Należy on do linii żeglugowych Maersk, które od pięciu lat zawijają do gdańskiego terminalu głębokowodnego DCT na Stogach. Choć gdański port gościł już ogromne statki tego przewoźnika, takie choćby jak Emma Maersk, to Maersk Mc-Kinney Møller jest największy z nich wszystkich. O ile Emma mogła zabrać do swoich ładowni ok. 15,5 tys. kontenerów 20-stopowych, to najnowsza jednostka Maerska pomieści ich aż 18 tysięcy.

Kontenerowy gigant wszedł do floty Maerska dopiero kilka miesięcy temu. W czerwcu odbył się chrzest jednostki, w czasie którego nadano jej imię Mærsk Mc-Kinney Møller, na cześć zmarłego w 2012 roku syna założyciela firmy Arnolda Mærsk Mc-Kinney Møllera.

Rozpoczęty 15 lipca rejs z Azji do Europy jest pierwszym rejsem liniowym, jaki wykonuje ten statek.

- Pierwszy kurs Maersk Mc-Kinney Møller jest sprawdzianem wdrożonych przez nas rozwiązań w rzeczywistych warunkach oraz dowodem, że statek jest perfekcyjnie przygotowany do pracy. Jesteśmy pewni, że rejs naszej nowej flagowej jednostki potwierdzi wszystkie jej zalety i podkreśli znaczenie bardziej efektywnej, wydajnej i ekologicznej floty - wyjaśnia Thomas Bagge, prezes Maersk Polska i szef Maersk Line w Europie Środkowo-Wchodniej.

Po wypłynięciu z Busan, kontenerowiec zawinie także do Kwangyang, chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian, oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. W Europie będzie wyładowywał kontenery w Roterdamie, Bremerhaven, Arhus, Gdańsku i Geteborgu. W drodze powrotnej odwiedzi jeszcze Tanger, Singapur i Hongkong.

W każdym z tych miasta lokalne oddziały Maersk Line przygotowują uroczystości z okazji pierwszego rejsu największego kontenerowca na świecie.

Na co możemy liczyć w Gdańsku, gdzie statek zawinie po 37 dniach żeglugi, 21 sierpnia?

Na plaży na Stogach utworzony zostanie punkt widokowy, z którego będzie można obserwować wpłynięcie statku do terminalu DCT zobacz na mapie Gdańska. Armator jednostki, firma Maersk, zapowiada otwarcie interaktywnego centrum rozrywkowo-edukacyjnego, zlokalizowanego w sercu Gdańska oraz rejsy wycieczkowe dla wszystkich, którzy będą chcieli zobaczyć Triple-E na własne oczy.

Statek pozostanie w Gdańsku do 24 sierpnia.

Skąd nazwa Triple-E?

Pochodzi ona od wyrażonej w języku angielskim idei, która przyświecała konstruktorom jednostki: "Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved", czyli "ekonomia skali (przekonanie, że duży może więcej), energetycznie wydajny i bardziej przyjazny środowisku".

Ekonomię skali wyraża rozmiar jednostki, która może zabrać 16 proc. kontenerów więcej (w sumie 18 tys.) niż jej największa poprzedniczka, Emma Maersk (15,5 tys.).

Wydajność energetyczna i poszanowanie środowiska wyraża się w przekonaniu, że statek wcale nie musi być bardzo szybki, natomiast powinien oszczędzać przyrodę. Choć jednostka może pływać z maksymalną prędkością 23 węzłów (ok. 43km/h) to najbardziej ekonomiczna i ekologiczna jest przy niższych prędkościach. Jeśli płynie z prędkością 17,5 węzła (ok. 30 km/h) to emituje jedynie 32 proc. dwutlenku węgla, który emitowałaby przy prędkości maksymalnej.

Miejsca

Opinie (143) 10 zablokowanych

  • (4)

    Waleń błękitny jest jednak wielki.

    • 9 7

    • chyba trochę oszukują

      Coś tam się chyba nie zgadza ze skalą ;)
      wychodzi że 400 metrów statku jest dłuższe niż inne 400 metrów, nawet 400 metrów walenia ;)

      • 1 0

    • Powinni jeszcze do porównania

      dorzucić przeciętnego amerykańca

      • 6 1

    • Ale ten USS Enterprise to chyba inaczej wyglądał (1)

      Live long and prosper ;)

      • 3 1

      • w Us navy i Royal Navy, okrętów, statków, promów o tej nazwie było chyba 6 lub więcej i jeszcze do tego te z Star Treka :P

        • 5 0

  • Jeszcze jest kwestia taka, żeby jakiegoś choróbska nam nie nawieźli

    jak w tylu portach zawija podrodze i przez tyle kontynentów będzie płynął

    • 0 6

  • wyladunek

    Pewnie na DCT wyładunek bedzie trwac 2 tygodnie :D

    • 4 11

  • Boże Narodzenie

    Ale logistyka! Już w wakacje przypłyną chińskie zabawki pod choinkę, dla dzieci w całej Europie Środkowej.

    • 2 4

  • A marynarze bedo?

    Zawijam kiece i lece

    • 2 1

  • Koka plynie i podrabiane ubrania ktore zaleja rynki calej polski.

    • 2 2

  • Brawo Panie Adamowicz!!!

    Najlepszy Przewodniczący Rady Nadzorczej Portu Gdańsk i Samorządowiec POLSKI

    • 5 6

  • To który jest w końcu największy? (3)

    Bo co roku jak to piszecie do Gdańska przypływa największy kontenerowiec świata,a każdy jest inny i ma inną nazwe.Chyba że co roku wodują coraz to większy kontenerowiec,to za 20 lat na bałtyku się nie zmieści.

    • 17 5

    • Maersk Arnold Szwrceneger

      • 4 0

    • dokładnie tak jest (1)

      Emma była największa, póki wiosną nie zwodowali właśnie tego, który teraz do nas płynie ;)

      • 15 0

      • Po Emmie największym kontenerowcem przez chwilę był CAM CGM Marco Polo

        • 5 0

  • lepiej (1)

    zrobcie cos z hałdą fosfogipsu co wycieka do bałtyku

    • 8 4

    • Niech ten maersk ją zabierze, to chin ;)

      • 5 1

  • ja już dzisiaj biore wolne na 21 sierpnia w pracy! (1)

    jestem ciekawy wielkości tego statku ;-)

    • 6 3

    • Nie ma dużej różnicy do Emmy

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane