- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (26 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (294 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (3 opinie)
Następne buspasy w Gdyni powstaną na ul. Morskiej
Do końca przyszłego roku na ul. Morskiej w Gdyni ma powstać 1,2 km buspasów w obydwu kierunkach. Miasto zaczęło poszukiwania wykonawcy prac.
Bez ciągłości
Ciągłości zatem nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.
Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.
Wybrany wykonawca będzie przede wszystkim zagospodarowywał na buspasy prawoskręty. Konieczne będą jednak miejscowe poszerzenia lub dobudowanie jezdni. Oprócz tego trzeba będzie m.in. przebudować zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną, sieć trolejbusową oraz kanalizację deszczową i sanitarną. Nie obędzie się też bez wycinki drzew, którą zrekompensują nowe nasadzenia.
- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej. Jeśli do niej dopłacamy i chcemy ją promować, to podróż autobusem i trolejbusem musi być realną alternatywą dla jazdy samochodem stojącym w korku. Jeśli autobus i auto i tak wspólnie jadą ślimaczym tempem, mało kto wybierze komunikację zbiorową - przypomina Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
W trakcie prac należy spodziewać się sporych utrudnień, ale - jak zapewniają przedstawiciele miasta - wykonawcy będą starali się, by były one jak najmniejsze.
Prace nie dłużej niż rok
Termin składania ofert mija 18 grudnia. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc., ale już następnym łączny okres zajęcia jezdni pasa drogowego dla wszystkich odcinków robót - 20 proc. Kolejne to czas wykonania - 10 proc., czas udzielonej gwarancji i rękojmi - 5 proc. oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5 proc.
Na realizację inwestycji przeznaczono maksymalnie rok. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w styczniu, to prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2018 roku.
Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.
Przypomnijmy, że póki co, na ul. Morskiej funkcjonuje jeden 350-metrowy buspas od ul. Zakręt do Oksywia w kierunku Rumi. Ostatnim wydzielonym pasem dla autobusów w Gdyni jest odcinek ul. Małokackiej w kierunku Witomina.
Czytaj też: Autobusy jadą po Małokackiej buspasem
Opinie (202) 1 zablokowana
-
2018-01-24 14:12
bus pasy
My kierowcy musimy sie skrzyknac jednak -blokowac autobusy na wyjazadach z bus-pasów -miasto ma budowac buspasy a nie je malowac naszym kosztem,kosztem naszego komfortu jazdy -drogi sa budowane z naszych podatków a nie z podatków mzk czy dotacji nijakiego szczura
- 3 0
-
2018-01-12 10:40
HaHaHa
Obecny buspas na odcinku zakręt do Oksywia Morska za Estakadą Kwiat. to jakaś porażka jest zamieszanie przed Estakadą a za Estakadą na buspasie nie widziałam od dawna jadącego po nim pojazdu dla którego został on zbudowany - wszyscy mkną po dwóch pasach jezdni. Ale włodarze mogą się pochwalić, że takowe buspasy są. Podobnie jest ze ścieżkami rowerowymi - buduje się ścieżki a rowerzyści korzystają i tak z wąskiego chodnika lawirując między pieszymi (odcinek Morska Estakada - Przybyszewskiego)
- 2 1
-
2017-12-29 07:15
Zibi
Zostawcie pasy dla aut a zamiast autobusow i trolejbusow wybudujcie linie tramwajowa srodkiem morskiej
- 1 2
-
2017-12-05 11:07
buspas, morska
już mamy na Władysława IV, strach się bać, chyba UM Gdynia powinien udać sie do psychiatry z wodzem na czele ...
Ulice: dziura na dziurze, brak dodatkowych ulic, przejazd z np Chwarzna przez Witomino strasznie a wywalono tyle kasy na dwa pasy przez las, lepiej się stoi, ramię w ramię...- 3 1
-
2017-11-13 17:15
czy przydatność i funkcyjność Tristara Ktoś sprawdzał ? , co robi do jasnej cholery gdyńska opozycja ??? (2)
i czy takowa w ogóle jest ? . Ile na to gó..o zostało wywalonej kasy? - -co to dało ? ,czy tym nie powinna zająć się prokuratura ? ,jeżeli sama nie chce albo nie może to niech odpowiednie służby lub odpowiednie organa skierują to do zbadanie i skontrolowania !!! zostały w końcu "wydane" grube miliony !!!
- 22 1
-
2017-11-15 00:59
Opozycji nie zauważono.
Lewica podkuliła ogon, do wyborów znów wyśle jakiegoś starego aparatczyka lub prezesa spółdzielni. PIS walczy o ognień, poza tym faktyczna władza miasta-deweloperzy chce mieć carte blanche. Żadnego CBA po nocy I znów prezydentem zostanie...
- 2 0
-
2017-11-13 23:49
dokladnie 168 milionów !
- 2 0
-
2017-11-14 21:59
Ulica Morska nie była modernizowana od czasów...Gierka
Na wysokości Dworca Głównego do Szkoły Morskiej jedyną inwestycją, która powstała po 1989 roku jest szeroka ( szersza od chodnika) ścieżka rowerowa. Kiedy po przeciwnej stronie pomostu Gdynia Stocznia wysiada się z samochodu, wpada się wprost pod koła pędzącego rowerzysty.
- 1 3
-
2017-11-14 00:42
A kiedy PKM do Gdyni Północ? (1)
- 7 0
-
2017-11-14 18:10
I..
Nazachod tez by ponogla...
- 2 0
-
2017-11-13 10:22
Co za dramat i co teraz zrobią ci biedni mieszkańcy Rumii, Redy i Wejherowa okupujący lewy pas (2)
w kierunku Chyloni. Czyżby pozostało im iść piechotką czy jechać rowerem .
- 29 6
-
2017-11-14 12:06
Bo w tej Gdyni na prawym są takie dziury że wstyd i strach jechać a nawet szkoda samochodu, taką masz cudowną Gdynię syf brud i dziury.
- 1 0
-
2017-11-14 09:46
Rumi się pisze przez jedno "i"
- 2 1
-
2017-11-14 12:00
I bardzo dobrze
Zostawię auto w garażu i przesiądę się na kom miejską, którą będę szybciej dzięki buspasom
- 1 6
-
2017-11-13 23:03
Każda dwupasmówka powinna mieć buspasy (2)
Każda droga która ma dwa lub więcej pasy ruchu, naturalnie powinna mieć buspas na prawym pasie.
Obecna sytuacja jest mocno nielogiczna jeśli autobus z kilkudziesięcioma osobami na pokładzie musi stać w korku za prywatnym samochodem w którym siedzi jedna osoba- 8 8
-
2017-11-13 23:47
tyle, że... (1)
...prywatne samochody wiozą kilka jeżeli nie kilkanaście razy więcej pasażerów. Buspas, po którym sporadycznie jedzie autobus powoduje zatem większe straty czasu. Ponieważ Jadących samochodami jest więcej, płacą wiec większą część podatków. Żeby był śmieszniej autobus jest z podatków, z których pobudowano drogi. A z tych podatków dotowany jest także autobus...
- 4 0
-
2017-11-14 11:46
to wcale nie jest sporadyczna jazda, autobusy w porze szczytów jadą często
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.