- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (169 opinii)
- 2 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (70 opinii)
- 3 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (28 opinii)
- 4 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (157 opinii)
- 5 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (193 opinie)
- 6 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (174 opinie)
Newag albo Pesa. Skład dla PKM na pewno wyprodukują Polacy
Poznaliśmy firmy, które chcą dostarczyć 10 spalinowych składów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oferty złożyli dwaj najwięksi polscy producenci taboru: Pesa wyceniła kontrakt na 114 mln zł, z kolei Newag zaproponował kwotę 120 mln zł. Ale w tym przetargu cena nie decyduje o wszystkim.
Tak się nie stało, ale złożone oferty i tak są niższe od szacunków samorządowców.
Województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł, tymczasem Pesa oszacowała kontrakt na 114 mln zł, a Newag zaproponował 120 mln zł. Będą więc oszczędności.
- To ważna informacja, ale nie ukrywaliśmy, że równie ważne były także dla nas warunki techniczne, jakie składy muszą spełnić - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
I dlatego o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje nie tylko cena. Odpowiada ona za 59 proc. punktów, jakie mogą zdobyć oferenci, ale są także inne kryteria. Są wśród nich warunki techniczne (18 proc.), wskaźniki eksploatacyjne (10 proc.), koszty zużycia paliwa (8 proc.) i koszty utrzymania (5 proc.).
Dlatego rozstrzygniecie przetargu poznamy najwcześniej na początku maja. - Po świętach wielkanocnych zbierze się komisja przetargowa, która sprawdzi złożone wnioski - mówi Świlski.
Jakie pociągi dostaniemy
W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.
Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.
W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.
W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.
Niewiadome: odległość składu od peronu, brak serwisowania
Podczas trwania przetargu próbowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim ustalić dwa ważne aspekty związane z przetargiem.
Pierwszy, istotny dla pasażerów, to odległości składu od peronów PKM. Cały czas nie wiadomo, jaka będzie odległość między peronem na stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a wejściem do szynobusu. Warto także pamiętać, że składy będą zatrzymywać się także przy peronach, które mają wysokość 330 mm (w przypadku peronów PKM będzie to 760 mm). A co stanie się, gdy - np. z powodu awarii - pociąg PKM wjedzie na tory przy peronach SKM, gdzie ich wysokość wynosi 960 mm?
Druga kwestia dotyczy wzięcia przez władze samorządu na swoje barki serwisowania i prowadzenia przeglądów składów. To o tyle zaskakujące, że przewoźnicy, tacy jak PKP Intercity czy Przewozy Regionalne, zwykle przerzucają to na dostawcę taboru.
W obu przypadkach nie otrzymaliśmy jasnej odpowiedzi.
Miejsca
Opinie (181) 7 zablokowanych
-
2014-04-16 18:06
Tak dla Polskiego produktu
Jestem tym szalenie podbudowany, że władze za kumały i stawiają na polski produkt. Tak, to miejsca pracy dla naszych i kasa zostaje u nas. Projekt super, zakładam, że kasę pozostałą zainwestują należycie, a nie rozgrabią. Wszystko co polskie tak-sowietom i wielkim korporacjom lobbystycznym UE mówimy nie.
- 14 1
-
2014-04-16 17:37
czemu ktoś mi minus postawił? (1)
nie zrozumiane co napisałem?
ja też wole polskie rzeczy,
nie mam nic przeciw!!stwierdzam
tylko fakty i pytam ską PESA ma taki
sukces,dziwi mnie po tym co w środku zastaje!!!- 4 9
-
2014-04-16 17:54
Przejmujesz się minusami?
PESA jest oceniana za jakość produktu, tak samo jak wyżej wspomniałem Galeon. Nie wiem jak jest w PESA ale w Galeonie warunki dla pracowników są hmmm bardzo słabe... No a ich jachty są bardzo cenione na świecie. NIESTETY w złych warunkach można stworzyć produkt bardzo dobry.
Pozdrawiam- 2 0
-
2014-04-16 17:31
nie mam nic do polskich produktów (3)
ale dziwi mnie skąd taki sukces odnosi PESA,
dostała ostatnio międzynarodowy medal,pobiła
wielkie koncerny typu Samsung,często się tam ładuje,
syf,brud,total komuna,nikt nic nie wie,nawet na bramie
strażnicy rodem od Stefana Karwowskiego!- 6 25
-
2014-04-16 17:35
jakość panie, jakość (2)
- 3 2
-
2014-04-16 17:39
panie,jasne,tylko sednem tego co pisałem (1)
jest to że jakość wyrabia się w fajnych warunkach,nowoczesnych,
a w PESIE jak pisze wszystko jak u nas w ZNTK na Siennickiej,
to poruszam,nie pije do PESY o jakość!- 4 4
-
2014-04-16 17:45
ja rozumiem
zobacz jakie warunki są przy produkcji w Galeonie. A jachty mają jedne z najlepszych na świecie. Tak to jest smutne, że pracownicy mają warunki kiepskie i wgl, tu sie zgadzam. Ale jak widać niestety i w złych warunkach można produkować dobre rzeczy...
- 8 0
-
2014-04-16 17:45
jednak nasze społeczeństwo jest totalnie durne! zero inteligencji!
napisałem że PESA jest komuną w środku,hale,personel i reszta,
a tu sru 4r minusy!! który z Was tam był i widział co mnie minusował?
ciężko zakumać w jakim kontekście napisałem swoją opinie?- 4 16
-
2014-04-16 17:33
Brawo! 25 lat musiało minąć, by zacząć doceniać swoje... (1)
Ile lat jeszcze musi dojrzewać myśl, że nie ILOŚĆ (LICZBA) magistrów, ale ich JAKOŚĆ świadczą o prawdziwym potencjale umysłowym kraju?
- 19 0
-
2014-04-16 17:44
25 lat minęło, zanim nasi skończyli myśleć zachowawczo a zaczęli przyszłościowo
- 5 0
-
2014-04-16 17:22
Napędzać gospodarke!
- 17 0
-
2014-04-16 17:15
Trzy różne wysokości peronów !
Kto to projektował ???
- 64 10
-
2014-04-16 17:11
Przynajmniej Polacy będą mieć więcej pracy i tak powinno być
- 130 3
-
2014-04-16 17:08
I bardzo dobrze!!
- 103 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.