• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Newag albo Pesa. Skład dla PKM na pewno wyprodukują Polacy

Maciej Naskręt
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów... O dostarczenie szynobusów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej walczą dwie polskie firmy produkujące tabor kolejowy. Newag z Nowego Sącza zaproponował 120 mln zł za 10 składów...

Poznaliśmy firmy, które chcą dostarczyć 10 spalinowych składów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oferty złożyli dwaj najwięksi polscy producenci taboru: Pesa wyceniła kontrakt na 114 mln zł, z kolei Newag zaproponował kwotę 120 mln zł. Ale w tym przetargu cena nie decyduje o wszystkim.



Władze Pomorza liczyły, że do przetargu na dostawę 10 szynobusów - trzech dwuczłonowych i siedmiu trójczłonowych - dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przystąpią także firmy z zagranicy. Chodziło o to, żeby dwaj polscy producenci, potentaci na rynku, poczuli na plecach oddech konkurencji.

Tak się nie stało, ale złożone oferty i tak są niższe od szacunków samorządowców.

Województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł, tymczasem Pesa oszacowała kontrakt na 114 mln zł, a Newag zaproponował 120 mln zł. Będą więc oszczędności.

- To ważna informacja, ale nie ukrywaliśmy, że równie ważne były także dla nas warunki techniczne, jakie składy muszą spełnić - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

I dlatego o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje nie tylko cena. Odpowiada ona za 59 proc. punktów, jakie mogą zdobyć oferenci, ale są także inne kryteria. Są wśród nich warunki techniczne (18 proc.), wskaźniki eksploatacyjne (10 proc.), koszty zużycia paliwa (8 proc.) i koszty utrzymania (5 proc.).

Dlatego rozstrzygniecie przetargu poznamy najwcześniej na początku maja. - Po świętach wielkanocnych zbierze się komisja przetargowa, która sprawdzi złożone wnioski - mówi Świlski.

Jakie pociągi dostaniemy

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Czy dobrze się stało, że polskie firmy dostarczą tabor dla PKM?

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Niewiadome: odległość składu od peronu, brak serwisowania

Podczas trwania przetargu próbowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim ustalić dwa ważne aspekty związane z przetargiem.

Pierwszy, istotny dla pasażerów, to odległości składu od peronów PKM. Cały czas nie wiadomo, jaka będzie odległość między peronem na stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a wejściem do szynobusu. Warto także pamiętać, że składy będą zatrzymywać się także przy peronach, które mają wysokość 330 mm (w przypadku peronów PKM będzie to 760 mm). A co stanie się, gdy - np. z powodu awarii - pociąg PKM wjedzie na tory przy peronach SKM, gdzie ich wysokość wynosi 960 mm?

Druga kwestia dotyczy wzięcia przez władze samorządu na swoje barki serwisowania i prowadzenia przeglądów składów. To o tyle zaskakujące, że przewoźnicy, tacy jak PKP Intercity czy Przewozy Regionalne, zwykle przerzucają to na dostawcę taboru.

W obu przypadkach nie otrzymaliśmy jasnej odpowiedzi.

Miejsca

Opinie (181) 7 zablokowanych

  • Spalinowe?

    Składy spalinowe w XXI wieku? Na co poszła forsa?

    • 1 3

  • Tylko z włochów pociongi

    gdzie pindolino ?

    • 1 1

  • Przepraszam ale

    ja bym chciał żeby były ciche...(fajne ,wygodne i tanie tez ale to mnie lekko mniej interesuje).Cieszę się(naprawdę bardzo!) że będzie PKM ale mieszkam tak 200m od linii i proszę nie wysyłać tam szynobusów stekających i jęczących-rębiechowo dostarcza mi emocji dźwiękowych dość. Taka mała prosba człowieczka....

    • 3 2

  • jak sie to czyta brzmi lepiej niz ""kupilismy zlom z niemiec - uzywane tramwaje "

    • 2 3

  • to jest wbrew naszej polskiej tradycji

    Tradycyjnie to powinny być używane niemieckie. Jak tramwaje, albo pasek w dyzlu.

    • 3 2

  • Mieszkam blisko trasy PKM więc mam głęboką nadzieje, że nowe składy biedą po prostu ciche.

    • 5 0

  • złożone oferty i tak są niższe od szacunków samorządowców.

    Od czego?!! Co ma wspólnego szacunek z oszacowaniem?!

    kto pisze te teksty? Nieuki do łopaty...

    • 1 2

  • 3mln euro za 1 skład to przystępna cena (5)

    oby to nie był newag, bo pesa o wiele ładniejsza. no chyba że wystartują z czymś nowym.

    • 47 11

    • Pesa nie jest ładniejsza (4)

      Nie sugeruj się dołączonymi zdjęciami, Pesa zaoferowała inny model, dużo starszy wizualnie i konstrukcyjnie.

      • 5 1

      • A jakie modele zaoferowały? (3)

        Bo w artykule nie widzę

        • 3 0

        • (2)

          Pesa chce sprzedać SA133 (wygugluj). Zamawiający nie był wymagający w kryteriach, które decydowały o generacji pociągu. Dlatego również Newag zaoferował jeżdżące już w pomorskim pociągi SA137SA138, a nie najnowszej generacji model 222M:

          • 4 1

          • Dzięki

            j.w

            • 1 0

          • 222M

            Są przepiękne :DD Szkoda, że ich nie zaoferowali, pasowałyby do PKM-ki ;)

            • 3 0

  • Mniej ważne kto wyprodukuje (1)

    ważniejsze kto będzie obsługiwał. A tu plany UM zakładają powierzenie obsługi...komu drogie dzieci...no... kto świadczy najbardziej tandetne usługi transportowe w aglomeracji...nooooo? Tak, wygraliście banana, przewoźnikiem będzie wasza ulubiona, spóźniona, przerwa w dostawie prądu, szczelina między peronem i wagonem - w skrócie SKM.

    • 6 0

    • fak Jurwa mać

      • 2 0

  • Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

    Czyli jednak się da, nie przeszkadzają częsteprzystanki itp. Skm głuszek czytaj i notuj!!!!!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane