• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia na Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
1 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Radni dzielnicy zapowiadają, że z walki o pasy nie zrezygnują i teraz będą wnioskować o przejście dwuetapowe.
  • Z przejścia korzystaliby głównie pasażerowie SKM, pracownicy OBC i zakładów produkcyjnych po drugiej stronie ulicy.
  • Urzędnicy swoją decyzję tłumaczą ewentualną utratą przepustowości na al. Grunwaldzkiej i małym ruchem pieszych. Mieszkańcy ripostują: nie ma przejścia, więc ruch jest niewielki.

Drogowcy odrzucili wniosek o budowę nowego przejścia dla pieszych w ramach istniejącego skrzyżowania na al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. O wymalowanie pasów prosili ich mieszkańcy Oliwy, pracownicy okolicznych biurowców i zakładów produkcyjnych, a także pasażerowie korzystający z SKM Przymorze, wspierani przez radnych dzielnicy Oliwa. ZDiZ twierdzi, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".



Czy powinno powstać przejście dla pieszych na nowym skrzyżowaniu przy OBC?

Nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną powstało kilka miesięcy temu. Koszty budowy poniosły władze biurowca Olivia Business Centre. Jeszcze w trakcie budowy mieszkańcy zebrali prawie 200 podpisów pod petycją o wymalowanie w tym miejscu przejścia dla pieszych, podobnego do tego, które powstało na wysokości Alchemii i Castoramy. Wniosek w formie uchwały rady dzielnicy trafił w maju do prezydenta Gdańska.

W uzasadnieniu wniosku radni zwracali uwagę na "liczne sygnały o potrzebie uzupełnienia o przejście dla pieszych budowanego obecnie skrzyżowania drogowego, na wysokości kompleksu biurowego Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej. Ponadto według mieszkańców powstanie nowego przejścia dla pieszych, znacznie skróciłoby drogę z miejsca zamieszkania do obiektów handlowych i usługowych położonych przy al. Grunwaldzkiej oraz do stacji SKM Gdańsk Przymorze - Uniwersytet".

W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie. W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie.
Argumenty mieszkańców urzędników jednak nie przekonały. Jak tłumaczą, gdyby przejście pojawiło się w tym miejscu, pogorszyłaby się przepustowość głównego ciągu (al. Grunwaldzkiej), a wydłużenie cyklu pracy sygnalizacji świetlnej zerwałoby koordynację z sąsiednimi skrzyżowaniami.

Zagrożona jest "ewakuacja pieszych"?

- W szczycie porannym i popołudniowym funkcjonują tam programy akomodowane o długościach cykli 80 s. Natomiast wlot podporządkowany tzw. ul. Nowej Sudeckiej działa na zasadzie wywołania przez znajdujący się tam pojazd, zaś długość fazy obsługującej wynosi od 5 do 25 sekund w zależności od zapotrzebowania. W przypadku wyznaczenia wnioskowanego przejścia, konieczne byłoby zapewnienie minimalnego czasu trwania ciągłego sygnału zielonego, zapewniającego bezpieczną obsługę przejścia. Przy obecnych szerokościach jezdni al. Grunwaldzkiej czas ten wyniósłby ok. 14,5 (jedna jezdnia), przy czym należałoby jednocześnie zapewnić niezbędny czas ewakuacji potrzebny na bezpieczne opuszczenie przejścia. W związku z powyższym, przy tak znacznych czasach obsługi, nie ma możliwości, aby funkcjonowało ono jako jednoetapowe - napisali w odpowiedzi gdańscy drogowcy.
Dodają też, że pasy w ramach skrzyżowania nie mogą funkcjonować także ze względu na... nikłe natężenie ruchu pieszego w tym rejonie. Tłumaczenia urzędników za chybione uznają jednak mieszkańcy i radni, twierdząc, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Mieszkańcy: samochody są ważniejsze od nas?

- Wielokrotnie widziałem w tym miejscu przebiegających przez jezdnię pieszych. Może należałoby pomyśleć o nasadzeniach podobnych do tych przy Władysława IV w Gdyni? Byłyby one naturalną barierą dla osób skracających sobie w ten sposób drogę - zastanawia się Mariusz Andrzejczak, radny miasta, mieszkaniec Oliwy. - Z jednej strony tworzymy nowe strefy płatnego parkowania, by zniechęcić do przyjeżdżania do Oliwy samochodem, a z drugiej ograniczamy ruch pieszych, blokując utworzenia przejścia w ramach już istniejącego skrzyżowania. Dlatego w tej sprawie złożę interpelację do prezydenta, bo ten przykład pokazuje uprzywilejowanie samochodów, a nie pieszych czy rowerzystów.
Zobacz więcej: Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

- ZDiZ w swojej odpowiedzi odniósł się tylko do wariantu z ewentualnym przejściem jednoetapowym. Nie zamierzamy odpuścić, dlatego - skoro jest tam taka techniczna możliwość, co drogowcy sami przyznają - będziemy wnioskować o budowę przejścia dwuetapowego. Skoro można wybudować przejście dla pieszych prowadzące donikąd, jak ma to miejsce na ul. Wita Stwosza, przy tunelu prowadzącym na Uniwersytet Gdański, to tym bardziej można wymalować pasy, o które proszą mieszkańcy czy pracownicy okolicznych biur i zakładów pracy - dodaje Tomasz Strug, radny dzielnicy Oliwa.

Opinie (243) 2 zablokowane

  • "przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dopuszczalne wówczas, gdy odległość do najbliższego z nich

    "przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dopuszczalne wówczas, gdy odległość do najbliższego z nich przekracza 100 metrów"

    • 1 0

  • Dobrze (10)

    A nie za dużo tych przejść, co 100m przejście i w dodatku ze światłami, maskara :(

    • 291 79

    • masakra i jeszcze ci ludzie w miescie - kto to w ogole widzial!? (2)

      • 36 14

      • Kierowca, pieszy... (1)

        Nie chodzi o ludzi, sam Jestem kierowcą i pieszym, chodzi o sensowne rozmieszczenie świateł i przejść, a nie ustawianie co 100m, można np. wymusić na przedsiębiorcy budowę przejścia podziemnego lub kładki. Kolejne przejście ze światłami wygeneruje dodatkowe spaliny, korki, których i tak już nie brakuje.

        • 21 15

        • Przejscie podziemne

          Nie mozna przejscia podziemnego ani kladki wybudowac bo ida tam duze sieci. Nie ma miejsca na fundamenty.

          • 0 0

    • (1)

      na Grunwaldzkiej już jest za duże rozmieszczenie skrzyżowań ze światłami i przejść dla pieszych. budowa nowych biurowców też zrobiła swoje. piesi domagaj się większej ilości przejść, a i tak łażą przez ulicę gdzie popadnie. do tego gdy przejście wymaga wciśnięcia przycisku to wciskają, ale jak nic nie jedzie to i tak laza na czerwonym i potem kierowcy stoją na czerwonym i się zastanawiaja dla kogo to światło.

      • 8 9

      • też bywasz pieszym

        łazisz gdzie popadnie?

        • 2 3

    • Jedź do Olsztyna

      To będziesz miał co 50 metrów i to światła dla każdej ulicy oddzielnie, bo tam nie potrafią inaczej.

      • 6 1

    • ci ludzie w tym miescie tylko przeszkadzaja kierowcom (3)

      przeciez najwazniejsza jest przepustowosc

      • 27 10

      • (2)

        A w samochodzie to siedzą króliki?

        • 16 13

        • (1)

          A to normalne, że każdy człowiek w mieście ciągnie codziennie za sobą tonę złomu?

          • 11 12

          • fakt, to jest nienormalne jeździć takim lekkim złomem

            na szczęście moja bryczka bliżej dwóch ton waży więc spoko

            • 9 2

  • (16)

    I bardzo dobrze!

    • 231 90

    • przepustowość i tak już jest pogorszona w Oliwie (13)

      • 27 10

      • Święta przepustowość (10)

        • 31 11

        • opowiedz o niej przeciwnikom budowy linii tramwajowej na ul Do Studzienki i wpięcia jej na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

          • 0 0

        • (7)

          Ktoś to mu problem z przejściem kilkuset metrów.

          • 19 12

          • kilkaset metrów w jedną i drugą stronę to już ponad dziesięć minut (3)

            i w ten sposób opłaca się wsiąść do auta i przejechać przez skrzyżowanie...

            • 14 8

            • czyli jak blachosmrody jeżdżo to źle, bo przecież spacerkiem trzeba (1)

              jak sami macie chodzić spacerkiem to też źle bo za dużo spacerku???

              nie róbcie k**** z logiki...

              • 5 9

              • Nie pitol tylko przejdź się kawałek

                Albo rowerkiem w deszczu, podobno w Polsce jest cały rok sezon

                • 0 0

            • nie 10 tylko 1 minutę, po co kłamiesz

              • 2 2

          • Ktoś ma tu problem z kolejnym światłem (2)

            Które można by zsynchronizować tak, aby przepustowości nie przeszkadzało. W zielonej fali kierowcy nawet by go nie zauważyli, w korku by im i tak nie robiło. Ale cóż, pewnych rzeczy się w tym kraju prędko nie zmieni. W szczególności mentalności...

            • 7 4

            • To nie jest kwestia mentalności.

              To problem z zarządzającym naszym miastem. Trzeba zmienić prezydenta a wszystko co niemożliwe stanie się możliwe. A zielona fala i tak nie działa!

              • 1 5

            • jak to? a to Srisrar nie działa????!!!

              • 3 1

        • Brawo Po

          • 3 8

      • Co na to błyskotliwy inaczej Petru? (1)

        • 6 12

        • Chcemy opieki ginekologicznej

          Dla 12-letnich chłopców

          • 3 3

    • Grunwaldzka to jest głowna droga przelotowa i tam nie mozna stawiac przejsc na kazdy kaprys

      Ale radni dzielnicy Oliwa chca zrobic deptak z grunwaldzkiej a wpakować autostrade nad morze drogę zieloną!!

      • 9 1

    • Chyba ich

      Po....o, że chcą przejście w tym miejscu. Normalnie poj...y.

      • 7 9

  • mógł (12)

    Właściciel biurowca pomyśleć wcześniej i zafundować przejście podziemne/naziemne a nie teraz wymuszać na mieście bzdurne rozwiązania.

    • 156 41

    • chcialbym chociaz odeslac cie do lektury tego, co przeczytales o urbanistyce (11)

      i bylyby to ksiazki z lat 60-tych. Obawiam sie, ze jednak pewnie ich nie przeczytales, a jedynie oceniasz wszystko "na chlopskie oko".

      Niestety w nowoczesnym swiecie to sie nie sprawdza.

      • 17 8

      • jak to się nie sprawdza skoro ciągle buduje się tunele pod torami PKP? rozumiem pociąg straszy niczym z XIXw a samochód i tramwaj zatrzymują się w miejscu - więc budują przejścia naziemne

        • 0 0

      • (7)

        proszę sobie zobaczyć jak blisko jest do istniejącego już od dawna przejścia ze światłami

        • 5 8

        • (6)

          350 m do tego na skrzyżowaniu z Derdowskiego i 400 m do tego na skrzyżowaniu z Kołobrzeską. To dla Ciebie blisko? To dlaczego do sklepu oddalonego o 400 m jedziesz autem? Może piesi powinni między przejściami dla pieszych te 750 m jeździć autem? Hmmm to dopiero logiczne.

          • 10 8

          • chodzę pieszo, a skoro dla cleibie 750 m = maraton to zwyczajnie się nie udzielaj...

            • 0 3

          • Nie jest to daleko. (4)

            Uważasz, że nie mogą przejść tego odcinka? Niby dlaczego?

            • 5 12

            • (1)

              Dlatego, że człowiek w aucie musiałby jedynie ruszyć stopą i zatrzymać się na 15 sekund, a pieszy będzie szedł proponowany przez Ciebie dystans dobre 10 minut wzdłuż ulicy o największym natężeniu ruchu w Gdańsku. Dlaczego przeciętny kierowca nie wyobraża sobie przejścia 700-800 metrów pieszo?

              • 12 3

              • Jestem przeciętnym kierowcą.

                I do mniej więcej 4 km (w jedną stronę) chodzę pieszo. I co teraz z twoją teoryjką?

                • 0 4

            • 400 m to już odległość przystanku tram.

              • 9 0

            • w tym rejonie głównie chodzili by młodzi sprawni
              czyli przy hojnym finansowaniu typowym dla Mordoru
              można by zrobić kładkę lub tunel

              ja bym zlikwidował tam skrzyzowanie, światła i nawrotkę
              śmierdziele dla których 400m to niedaleko
              mogą zawracać na innych istniejących skrzyżowaniach
              ( skoro priorytetem jest nierobiebie korków... )

              • 7 7

      • zauważ (1)

        Że nie wniosłeś nic do rozmowy poza mówieniem o książce (bez szczegółów) i obrażaniem mnie.
        Czy coś chciałeś doprecyzować czy piszesz dla samego pisania?

        • 3 2

        • to była taka delikatna sugestia

          przejść podziemnych dla pieszych nie buduje się już w żadnych rozwiniętych państwach na świecie.

          • 5 0

  • głupie tłumaczenie, przecież z SKM wychodzą prosto na istniejące już przejście, to po co nowe?! (11)

    • 12 3

    • bo nie ma jak dojść z Bimetu (kilkaset pracowników) do tramwaju na ul. Wita Stwosza!!! (10)

      • 9 2

      • (9)

        A do tej pory jak chodzili?

        • 3 4

        • (8)

          No właśnie sęk w tym, że nie chodzili i nie chodzą, bo nie mają jak przejść przez ulicę w tym miejscu...

          • 5 3

          • (2)

            Różnica między długością hipotetycznego dojścia do Tetmajera, a istniejącego dojścia do Derdowskiego to 150-200 m, naprawde jest to taki krytyczny dystans, aby sprawni ludzie, którzy chodzą do pracy nie mogli go pokonać?

            • 3 1

            • Niestety nie masz racji (1)

              Różnica to dokładnie 450 metrów. To drugie tyle, ile mogliby mieć pracownicy Bimetu do najbliższego przystanku tramwajowego. To dużo.

              • 1 1

              • Przestań kłamać. Od wyjścia z Bimetu do przejścia na Derdowskiego jest 220 m i to jest realna różnica między tymi dwoma trasami.

                • 0 0

          • (2)

            ja nie rozumiem.
            Przeciez i tak musza isc do Derdowskiego albo Bazynskiego zeby isc do tramwaju ?
            geometria sie klania

            • 6 3

            • Znajomość miasta się kłania

              Pomiędzy przystankiem Derdowskiego i Bażyńskiego jest jeszcze przystanek Tetmajera.

              • 3 0

            • Tetmajera. Przystanek. Było by bliżej.

              I to sporo.

              • 3 1

          • I co? Latami nie chodzą do pracy, bo przejścia nie ma? Buahahahaa (1)

            • 4 1

            • Tak

              I zamiast tego jeżdżą autem.
              A Ty płaczesz, że są korki i nie rozumiesz tego, jak można je rozładować.

              • 1 0

  • Przejście tylko dla pracowników biurowców (3)

    Przecież to jakaś paranoja. Nie chce im się biegać na około do Piotra i Pawła po bułki, czy Rossmana po podpaski? Czy idąc do skm obecnym przejściem nadkładają drogi? Może najlepiej zrobić przejścia co 100m?? Każdemu będzie pasowało !!

    • 6 4

    • BIMET ! (1)

      • 0 1

      • SKM !

        nie było by problemu gdyby był ten sam bilet

        • 0 0

    • No tak by było najlepiej, jest tak np. w Barcelonie i super się tam żyje.

      • 1 2

  • Nie rozumiem. (12)

    Co za różnica czy się przejdzie przez jezdnię przy biurowcu, a potem drugą stroną, do kolejki na przykład. Czy przez przejście na skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską. Droga taka sama. Więc na cholerę jasną tam dodatkowe przejście??

    Jak ktoś bardzo chce, to może sobie kupić ze dwie rolki papieru toaletowego i przeturlać je przez jezdnie. Będzie miał przejście. Jak w komedii "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" Barei.

    • 23 4

    • Powiedz mi złotko (11)

      Jak Twoim zdaniem dojść obecnie z Bimetu (setki pracowników i setki aut) do tramwaju (na Wita Stwosza) nie nadkładając kilometra? Nie rozumiesz, że brak tego przejścia dla pieszych potęguje ruch aut w tamtym miejscu? To przejście nie stworzy korka, ono go zmniejszy.

      • 11 12

      • (2)

        A bimet rozumiem powstał wczoraj, złotko?

        • 11 7

        • A jakie to ma znaczenie? (1)

          Pracownicy Bimetu od dawna mówią, że jeździliby tramwajem, ale nie mają jak do niego dojść.

          • 8 8

          • tępota

            Absurd leży gdzie indziej. Gdyby ten sam bilet był na kolejkę i tramwaj, gdyby ten sam godzinny bilet umożliwiał łączenie, nie było by problemu tramwaju w Bimecie

            szczekacie pod niewłaściwym drzewem!

            • 1 0

      • Jakiego kilometra? Odpal sobie googleearth i zmierz. Od bimetu do przejścia na Derdowskiego jest ok. 200 m i tyle de facto się nadrabia, więc jak nie ma jak dojść na tramwaj?

        • 4 0

      • Nadkładając kilometra?? (1)

        Kilkadziesiąt/set metrów do Kołobrzeskiej i również kilkadziesiąt/set do Derdowskiego.

        Nie przesadzajmy z tym wygodnictwem.

        • 6 2

        • Tam jest 350 m do jednego i 400 m do drugiego przejścia

          Chyba zatraciłeś zmysł orientacji albo nie czujesz odległości.

          • 0 4

      • (1)

        GEOMETRIA ! niewazne gdzie jest to przejscie i tak musisz czlowieku pokonac trase rownolegla do grunwaldzkiej. albo do derdowskiego albo do bazynskiego. jestescie tepi jacys czy jak ?

        • 8 3

        • Zapomniałem o przystanku Tetmajera.

          • 2 0

      • Kilometra??

        wysiądź przystanek wcześniej, albo później. Nadłożysz jakieś 300m ...

        • 8 3

      • (1)

        Brak przejścia potęguje ruch aut? Brawo! Cóż za bystrość!

        • 7 7

        • Dokładnie tak.

          Jeśli w danym miejscu nie ma jak przejść piechotą, a jest tylko jak przejechać autem, to dokładnie tak się dzieje. Pomyśl o tym chwilę, na pewno w końcu dojdziesz do tego, że to racja.
          No chyba, że nie... to przykro mi z Twojego powodu.

          • 8 5

  • Zobaczycie (7)

    Że Grunwaldzka będzie zwężana do 2-1 pasa za naszego życia. Będzie tak jak na zachodzie w centrach miast tylko, że później. Szkoda, że wydajemy teraz kasę na poszerzanie. Widocznie Polak musi nauczyć się na własnych błędach.

    • 22 15

    • Nie wiem na jakim "zachodzie" przedmówca bywa, tam, gdzie ja bywam, drogi się poszerza. (6)

      Zwłaszcza w centrach miast, drogach szybkiego ruchu.
      Robi się to natychmiast.
      Wynika to z prostej analizy ruchu kołowego, jeżeli wzrasta natężenie, istnieje konieczność, zwiększenia przepustowości.
      Nie istnieje terror rowerowy, pieszy, każdy uczestnik ruchu drogowego ma i zna swoje prawa i obowiązki.
      Jeżeli pojazd włączający się do ruch musi wjechać na przejecie dla pieszych lub drogę dla rowerzystów, a wynika to z infrastruktury drogowej, nikt nie kopie pojazdu.

      • 8 19

      • Chyba kolega był na zachodzie Bangladeszu (5)

        Nie wiem skąd te średniowieczne pomysły że niby szersze drogi mają większą przepustowość, skoro badania dawno dowiodły że jest dokładnie odwrotnie, a jedyną efektywną metodą na zmniejszenie korków jest zmniejszenie przepustowości.

        • 13 6

        • większych idiotyzmów

          nie słyszałem!

          • 0 0

        • (2)

          źródło?

          • 2 1

          • Napisze ci: "poszukaj sobie" itp. bzdury o wujku google. (1)

            • 2 1

            • tak tak mądralo. poszukałem sobie już wczesniej ale takiej bzdury jak wyżej napisana to nigdzie nie ma.

              • 0 1

        • Do takiego rozwoju urbanistycznego jaki ma Bangladesz, brakuje POlsce kilkanaście dekad.

          • 2 0

  • Popieram pomysl kladki (3)

    Co wiecej, kladka ta powinna przechodzic tez nad torami kolejowymi do rejonu biurowcow i nowych osiedli mieszka niowych w rej Beniowskiego.
    To wreszcie polaczyloby te dwa rejony Oliwy/Przymorza.
    Partycypowac w kladce mogliby okoliczni developerzy, OBC, miasto (z funduszy UE-poprawa dla pieszych) itp.
    Radni Oliwy i Przymorza -dzialajcie w tej sprawie..

    • 2 5

    • Kładka to głupi pomysł. Dlacvzego mam biegać po schodach by przejść na drugą stronę? (1)

      • 1 1

      • Nie po schodach

        Po pochylniach

        • 1 0

    • zajezdnia/oczyszczalnia

      Infrastruktura to część miejska, a nie deweloperska. Deweloper pokaże ci znak międzynarodowy, a nie da złotówki. Celem dewelopera jest sprzedać i ZAROBIĆ, a nie robić dobrze ludziom.

      • 0 2

  • My w Gdyni nie mamy takich problemów. (2)

    W związku z tym, że u nas nie ma takich inwestycji generujących miejsca pracy i związany z tym ruch ludności, nie ma potrzeby zmiany infrastruktury.
    I co gdańszczanie łyso wam?

    • 26 4

    • bo macie drogę różową

      podobną w Gdańsku zwaną drogą czerwoną lokalni idioci sabotują

      • 0 0

    • Światla

      Chyba nie jesteś z Gdyni i bzdury piszesz. Zakładają światła przy Władysława IV i Obrońców Wybrzeża nie wiadomo po co

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane