• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia na Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
1 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Radni dzielnicy zapowiadają, że z walki o pasy nie zrezygnują i teraz będą wnioskować o przejście dwuetapowe.
  • Z przejścia korzystaliby głównie pasażerowie SKM, pracownicy OBC i zakładów produkcyjnych po drugiej stronie ulicy.
  • Urzędnicy swoją decyzję tłumaczą ewentualną utratą przepustowości na al. Grunwaldzkiej i małym ruchem pieszych. Mieszkańcy ripostują: nie ma przejścia, więc ruch jest niewielki.

Drogowcy odrzucili wniosek o budowę nowego przejścia dla pieszych w ramach istniejącego skrzyżowania na al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. O wymalowanie pasów prosili ich mieszkańcy Oliwy, pracownicy okolicznych biurowców i zakładów produkcyjnych, a także pasażerowie korzystający z SKM Przymorze, wspierani przez radnych dzielnicy Oliwa. ZDiZ twierdzi, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".



Czy powinno powstać przejście dla pieszych na nowym skrzyżowaniu przy OBC?

Nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną powstało kilka miesięcy temu. Koszty budowy poniosły władze biurowca Olivia Business Centre. Jeszcze w trakcie budowy mieszkańcy zebrali prawie 200 podpisów pod petycją o wymalowanie w tym miejscu przejścia dla pieszych, podobnego do tego, które powstało na wysokości Alchemii i Castoramy. Wniosek w formie uchwały rady dzielnicy trafił w maju do prezydenta Gdańska.

W uzasadnieniu wniosku radni zwracali uwagę na "liczne sygnały o potrzebie uzupełnienia o przejście dla pieszych budowanego obecnie skrzyżowania drogowego, na wysokości kompleksu biurowego Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej. Ponadto według mieszkańców powstanie nowego przejścia dla pieszych, znacznie skróciłoby drogę z miejsca zamieszkania do obiektów handlowych i usługowych położonych przy al. Grunwaldzkiej oraz do stacji SKM Gdańsk Przymorze - Uniwersytet".

W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie. W najbliższej okolicy są jeszcze dwa inne przejścia dla pieszych - przy ul. Kołobrzeskiej i Derdowskiego. Trzeciego - przynajmniej na razie - nie będzie.
Argumenty mieszkańców urzędników jednak nie przekonały. Jak tłumaczą, gdyby przejście pojawiło się w tym miejscu, pogorszyłaby się przepustowość głównego ciągu (al. Grunwaldzkiej), a wydłużenie cyklu pracy sygnalizacji świetlnej zerwałoby koordynację z sąsiednimi skrzyżowaniami.

Zagrożona jest "ewakuacja pieszych"?

- W szczycie porannym i popołudniowym funkcjonują tam programy akomodowane o długościach cykli 80 s. Natomiast wlot podporządkowany tzw. ul. Nowej Sudeckiej działa na zasadzie wywołania przez znajdujący się tam pojazd, zaś długość fazy obsługującej wynosi od 5 do 25 sekund w zależności od zapotrzebowania. W przypadku wyznaczenia wnioskowanego przejścia, konieczne byłoby zapewnienie minimalnego czasu trwania ciągłego sygnału zielonego, zapewniającego bezpieczną obsługę przejścia. Przy obecnych szerokościach jezdni al. Grunwaldzkiej czas ten wyniósłby ok. 14,5 (jedna jezdnia), przy czym należałoby jednocześnie zapewnić niezbędny czas ewakuacji potrzebny na bezpieczne opuszczenie przejścia. W związku z powyższym, przy tak znacznych czasach obsługi, nie ma możliwości, aby funkcjonowało ono jako jednoetapowe - napisali w odpowiedzi gdańscy drogowcy.
Dodają też, że pasy w ramach skrzyżowania nie mogą funkcjonować także ze względu na... nikłe natężenie ruchu pieszego w tym rejonie. Tłumaczenia urzędników za chybione uznają jednak mieszkańcy i radni, twierdząc, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Mieszkańcy: samochody są ważniejsze od nas?

- Wielokrotnie widziałem w tym miejscu przebiegających przez jezdnię pieszych. Może należałoby pomyśleć o nasadzeniach podobnych do tych przy Władysława IV w Gdyni? Byłyby one naturalną barierą dla osób skracających sobie w ten sposób drogę - zastanawia się Mariusz Andrzejczak, radny miasta, mieszkaniec Oliwy. - Z jednej strony tworzymy nowe strefy płatnego parkowania, by zniechęcić do przyjeżdżania do Oliwy samochodem, a z drugiej ograniczamy ruch pieszych, blokując utworzenia przejścia w ramach już istniejącego skrzyżowania. Dlatego w tej sprawie złożę interpelację do prezydenta, bo ten przykład pokazuje uprzywilejowanie samochodów, a nie pieszych czy rowerzystów.
Zobacz więcej: Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

- ZDiZ w swojej odpowiedzi odniósł się tylko do wariantu z ewentualnym przejściem jednoetapowym. Nie zamierzamy odpuścić, dlatego - skoro jest tam taka techniczna możliwość, co drogowcy sami przyznają - będziemy wnioskować o budowę przejścia dwuetapowego. Skoro można wybudować przejście dla pieszych prowadzące donikąd, jak ma to miejsce na ul. Wita Stwosza, przy tunelu prowadzącym na Uniwersytet Gdański, to tym bardziej można wymalować pasy, o które proszą mieszkańcy czy pracownicy okolicznych biur i zakładów pracy - dodaje Tomasz Strug, radny dzielnicy Oliwa.

Opinie (243) 2 zablokowane

  • A może pociągniemy deptak od pętli do Hali Olivia. Bez jaj.... (1)

    • 11 10

    • dobry pomysł

      Ale obowiązkowo z pętli przy SKM Oliwa :)

      • 1 0

  • Udusić miasto ! (1)

    Jedyną w miarę przelotową arterię wewnątrz Trójmiasta zapycha się nowymi inwestycjami. Wraz z nimi powstają nowe skrzyżowania. Deweloperzy wydają miliony na wyścig swoich ambicji (i przyrost kasy) a brak im pieniędzy na konieczną infrastrukturę - tj bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Taka teraz moda.
    Istniejące tunele oni i władze miasta chcą zasypać - zamiast w XXI w. wyposażyć je w ruchome schody. I jeszcze śmią organizować akcje zbierania podpisów zdezorientowanych mieszkańców na nowe przejścia przez jezdnie.
    A może tak przy Zaduszkach zorganizują wzdłuż Arterii cmentarzyki tych, którzy zginęli w ciągu ostatnich 20-tu lat na przejściach przez jezdnię?

    • 27 13

    • Bredzisz

      Wydaję Ci się że myślisz logicznie a logika w projektowaniu miasta prowadzi na manowce.

      • 2 1

  • na całej Grunwaldziej przejścia powinny być pod ulicą (3)

    • 36 26

    • obwodnica jest 5km na zachód

      • 9 4

    • na całej grunwaldziej powinien byc tunel dla aut (1)

      • 7 1

      • typowy humanista dał głos

        • 0 0

  • My w Gdyni nie mamy takich problemów. (2)

    W związku z tym, że u nas nie ma takich inwestycji generujących miejsca pracy i związany z tym ruch ludności, nie ma potrzeby zmiany infrastruktury.
    I co gdańszczanie łyso wam?

    • 26 4

    • Światla

      Chyba nie jesteś z Gdyni i bzdury piszesz. Zakładają światła przy Władysława IV i Obrońców Wybrzeża nie wiadomo po co

      • 0 1

    • bo macie drogę różową

      podobną w Gdańsku zwaną drogą czerwoną lokalni idioci sabotują

      • 0 0

  • Obwodnica stoi a na Grunwaldzkiej juz swiatla co kawalek.

    • 20 4

  • Leniwce

    Chodzi o to, że idziemy z peronu do sklepu w "mini galerii", a potem ciężko wrócić na istniejące przejścia. Paranoja.

    • 15 3

  • Czas na pierwszego trupa (2)

    to urzędnicy zmienia zdanie.. :/ Codziennie widzę tam osoby przechodzące na 'dziko'. Biorąc pod uwagę, ze predkosci sa tam dość spore to przy chwili nieuwagi pieszy nie ma szans..

    Tak przy okazji to rozumiem, ze dla ZDiZ nie stanowi problemu ustawienie cyklu swiatel, gdzie ruszając z Derdowskiego przy OBC zapalaja się czerwone? To pewnie zabieg poprawiający przepustowosc..

    • 12 19

    • Przebieganie w miejscu niedozwolonym to taka trochę selekcja naturalna. Szkoda tylko że ucierpi jakiś kierowca. Btw korposzczurki siedzicie cały dzień w biurze to się cieszcie, że macie okazje rozruszać Wasze grube tyłki idąc dalej na przejście.

      • 8 4

    • i bardzo dobrze jak jeden cymbał sie zabije to dopiero reszta cymbałów zacznie myslec

      • 2 2

  • Zobaczycie (7)

    Że Grunwaldzka będzie zwężana do 2-1 pasa za naszego życia. Będzie tak jak na zachodzie w centrach miast tylko, że później. Szkoda, że wydajemy teraz kasę na poszerzanie. Widocznie Polak musi nauczyć się na własnych błędach.

    • 22 15

    • Nie wiem na jakim "zachodzie" przedmówca bywa, tam, gdzie ja bywam, drogi się poszerza. (6)

      Zwłaszcza w centrach miast, drogach szybkiego ruchu.
      Robi się to natychmiast.
      Wynika to z prostej analizy ruchu kołowego, jeżeli wzrasta natężenie, istnieje konieczność, zwiększenia przepustowości.
      Nie istnieje terror rowerowy, pieszy, każdy uczestnik ruchu drogowego ma i zna swoje prawa i obowiązki.
      Jeżeli pojazd włączający się do ruch musi wjechać na przejecie dla pieszych lub drogę dla rowerzystów, a wynika to z infrastruktury drogowej, nikt nie kopie pojazdu.

      • 8 19

      • Chyba kolega był na zachodzie Bangladeszu (5)

        Nie wiem skąd te średniowieczne pomysły że niby szersze drogi mają większą przepustowość, skoro badania dawno dowiodły że jest dokładnie odwrotnie, a jedyną efektywną metodą na zmniejszenie korków jest zmniejszenie przepustowości.

        • 13 6

        • Do takiego rozwoju urbanistycznego jaki ma Bangladesz, brakuje POlsce kilkanaście dekad.

          • 2 0

        • (2)

          źródło?

          • 2 1

          • Napisze ci: "poszukaj sobie" itp. bzdury o wujku google. (1)

            • 2 1

            • tak tak mądralo. poszukałem sobie już wczesniej ale takiej bzdury jak wyżej napisana to nigdzie nie ma.

              • 0 1

        • większych idiotyzmów

          nie słyszałem!

          • 0 0

  • Cwaniaki chcą przejścia (3)

    Do darmowego parkingu przy Castorame

    • 26 11

    • Tak, chodzi dokladnie o to miejsce!

      Mam nadzieje, ze nie pracujesz w ZDiZ.. :D

      • 7 1

    • tak, bardzo cwane wymyśłić sobie parking 2 km od biura

      • 8 1

    • Castorama jest w innym miejscu

      Tu chodzi o okolice Bimetu.
      Nie potrafisz zrozumieć artykułu, nawet mapka nie pomogła
      i jeszcze dostałeś 21 lajków?!

      Może warto najpierw pomyśleć głową?

      • 9 3

  • Najpierw pobudują biurowce, a potem d*py za ciężkie aby przejść do najbliższego przejścia dla pieszych.

    • 23 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane