• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ograniczenia prędkości na al. Jana Pawła II

Maciej Korolczuk
4 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W poniedziałek w miejscu wypadku pojawiły się znicze. W poniedziałek w miejscu wypadku pojawiły się znicze.

Po niedzielnym, niestety śmiertelnym potrąceniu 21-latki na pasach przy szpitalu na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, nasi czytelnicy po raz kolejny poruszyli temat ograniczenia prędkości na zmodernizowanym odcinku al. Jana Pawła II. Drogowcy nie są jednak zwolennikami tego pomysłu. Zapędy kierowców do szybszej jazdy ma tam wkrótce ograniczyć likwidacja tzw. "zielonej fali".



Co poprawiłoby bezpieczeństwo na al. Jana Pawła II?

Przypomnijmy. W niedzielę na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie 43-letni kierowca opla potrącił 21-letnią kobietę. Siła uderzenia była na tyle duża, że poszkodowana przeleciała - zdaniem świadków - nawet kilkanaście metrów i spadła uderzając głową o jezdnię. Jeszcze na miejscu została udzielona jej pierwsza pomoc, w krytycznym stanie trafiła do szpitala. W poniedziałek zmarła.

Przyczyny i okoliczności wypadku bada policja i Prokuratura Gdańsk Oliwa. Prawdopodobnie kobieta wbiegła na pasy, ale śledczy muszą to potwierdzić. Niewykluczone, że pomoże w tym zapis monitoringu z przejeżdżającego obok autobusu komunikacji miejskiej.

Czytelnicy: wypadki przez nadmierną prędkość!

Wiele komentarzy pod artykułem informującym o wypadku dotyczyło prędkości, z jaką porusza się po al. Jana Pawła II część kierowców. Mieszkańcy Zaspy narzekają, że po modernizacji szersza i równiejsza droga zachęca do szybkiej jazdy, czego efektem mają być liczne wypadki i potrącenia pieszych. Komentujący wprost domagają się od władz miasta, by zarządca drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, ograniczył tam prędkość - nawet do 30 km/h - lub podjął inne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa.

Gdańscy inżynierowie do obniżenia prędkości w tym miejscu podchodzą jednak sceptycznie. Ich zdaniem obecne ograniczenie do 50 km/h jest wystarczające, a problemem jest fakt, że wielu kierowców ignoruje te znaki.

- Al. Jana Pawła II to kolejne miejsce, gdzie wyraźnie widać, jak niewłaściwa i populistyczna była decyzja o likwidacji fotoradarów. Gdy radar stał na tej drodze, takich zdarzeń było tam zdecydowanie mniej - uważa Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Stoimy na stanowisku, by egzekwować to, co jest, a nie wprowadzać kolejne ograniczenia, które i tak nie dadzą nam pewności, że bezpieczeństwo w tym miejscu wzrośnie. Już barierki wygradzające pasy ruchu są ustawione w ten sposób, by i kierowcom i pieszym zapewnić maksymalnie dobrą widoczność. Na kolejne decyzje musimy zaczekać co najmniej do momentu, gdy zapoznamy się z ustaleniami policji.
Pomoże likwidacja zielonej fali

Pierwsze decyzje już jednak zapadły. Jesienią ubiegłego roku na tym samym pasie w kierunku Czarnego Dworu, ale na przejściu bez sygnalizacji, kierowca porsche śmiertelnie potrącił starszą kobietę. Na początku grudnia na tym samym przejściu zginął 80-letni pieszy.

Kilka tygodni później zapadła decyzja, że powstanie tam sygnalizacja świetlna. Prace nad projektem właśnie się kończą, sygnalizatory pojawią się tam do końca tego roku. Światła te będą stały mniej więcej w połowie drogi od innego przejścia przy ul. Meissnera. Ma to dać możliwość drogowcom, by odpowiednią regulacją uniemożliwić kierowcom szybką jazdę.

- Każdy, kto przekroczy tam prędkość, będzie musiał zatrzymać się na kolejnym skrzyżowaniu. Podobne rozwiązanie możemy już zaobserwować na al. Grunwaldzkiej na odcinku od granicy z Sopotem w kierunku Wrzeszcza - dodaje Wawrzonek.

Opinie (375) 5 zablokowanych

  • (2)

    Ograniczenia predkosci nicmnie daja. Na Przerobce zrobili remont i strefe 30. I co? Nawet autobusy ZKM jadq duzo szybciej. Piesi uciekaja w poplpchu bo osobowki pedza jak oszalale. Do tego tiry w strone portu mimo zakazu. A Policja i SM sie tylko przyglada zamiast dzialac.

    • 14 4

    • Dokladnie (1)

      To nic nie da - nie przestrzegają ograniczeń prędkości.
      Tak więc albo wreszcie POJAWIĄ SIĘ POLICJANCI NA ULICACH, albo trzeba stawiać szykany przed przejściami dla pieszych

      • 4 2

      • ale dla pieszych, żeby nie wbiegali i dali się zauważyć

        • 0 0

  • (7)

    Czemu nikt nie napisze że przechodziła w miejscu nie dozwolonym... każdy nawet najlepszy kierowca nie jest w stanie wychamowac jak ktoś nagle wyskakuje mu przed maskę... nawet przy 50 wystarczy że upadnie niefortunnie człowiek i ma obrzęk mózgu... ludzie latają po ulicach jak opetani a to autobus bo ucieknie i leci na opak... rowerzysci i przechodnie myślą że są nietyklani czy co... sprawa przykra owszem ale pieszy też powinien się zastanowić dwa razy zanim wleci komuś pod kola... co innego jakby ja potracil na przejściu dla pieszych wtedy owszem jego wina bo przejście to przejście ale w takim miejscu gdzie nie ma pasów trzeba sie liczyć z konsekwecjami...

    • 61 12

    • (1)

      Właśnie potrącił na przejściu

      • 2 4

      • na czerwonym świetle, przebiegającą dziewczynę.

        • 2 0

    • (4)

      50kmh to maksymalna prędkość, nie minimalna.
      przed przejściem należy zwolnic.
      przy 30-40kmh nie zginęłaby.

      • 7 13

      • (3)

        Po co miał zwalniać skoro miał zielone? Zejdź z roweru i zdaj kiedyś prawo jazdy to zrozumiesz, że zwalniać na każdym przejściu (tym bardziej z sygnalizacją) to a) głupota b) niemożliwosć

        • 16 4

        • Spoko, on na rowerze przed przejazdem rowerowym przyspiesza żeby zdążyć na migającym zielonym albo przejeżdża wzdłuż przejścia dla pieszych a wymaga od innych kultury jazdy. Ciekawe co mówi o pieszych na ścieżkach rowerowych. Wtedy pewnie kultura ogranicza się do k.rew i piee...lenia na nich.

          • 1 0

        • No widzisz... A jadąc rowerem pomimo pierwszeństwa trzeba zwalniać przed każdym przejazdem żeby jakaś gapa w puszcze nie rozjechała.
          Niemożliwe?
          To się przejedź rowerkiem kilka razy ale nie w niedzielę...

          • 2 1

        • Żadna głupota, tylko brak kultury jazdy...

          • 2 7

  • ogólnie to super (2)

    ograniczmy całą aleję do 20km/h + fotoradary + progi, żeby piesi mogli spokojnie przebiegać na czerwonym świetle

    • 24 2

    • ty idioto, zycie to swietosc. Jezeli pieszy popelni blad, to ty jako kierowca musiesz miec na to wzglad i zawsze i na taka opcje przygotowany.

      • 0 1

    • i bardzo dobrze zebys wiedział to juz mozesz sprzedac ten 30 letni złom i samemu zostac pieszym:)

      • 0 4

  • etam

    a ja proponuję kategorycznie obniżyć prędkość na Al. Jana Pawła II nie do 30 km/h, ale do 5 km/h, a po roku w ogóle zlikwidować i zaorać tą aleję, wówczas będzie "good", co za oszołomstwo!!!

    • 3 0

  • Instalacja dwóch fotoradarów robiących zdjęcia w obydwu kierunkach ograniczyłaby zapędy wielu kierowców.

    • 4 0

  • Progi zwalniające przed przejściami. (28)

    Taka mam koncepcje.

    • 90 187

    • Jako mieszkaniec . Jestem ZA! Jedyne rozwiazanie!

      • 0 0

    • progi to zrób u siebie w domu! (2)

      Pull up może sfinansujesz uszkodzone zawieszenia w samochodach?!

      • 20 9

      • Przecież jest ubezpieczenie

        Jeśli jedziesz z odpowiednią prędkością i coś zniszczysz to należy to zgłosić do właściciela/zarządcy drogi w celu pokrycia kosztów szkody. Jeśli natomiast zapitalasz jak debil bo jesteś knurem szos to wybacz winetu.

        • 0 0

      • Mam gdzieś finansowanie was Janusze szos

        Nie będziecie kozaczyć, nie będzie progów zwalniających

        • 7 16

    • Tyle samo logiki

      bedzie miala w sobie decyzja likwidacji KFC, aby tłuste, endorfinowe ćpuny na bezglutenowych szpitalnych dietach, nie wybiegały w amoku po kurczaki, mając w poważaniu barwę świateł.

      Może mniej drastycznie, niech urzędnicy wprowadzą obowiązkowy kubełek w jadłospis? Będzie smacznie i bezpiecznie! Win-win situation.

      • 0 2

    • Tak jak na Myśliwskiej na Morenie kurde...

      chyba z 7 progów na odcinku 1km...przesada jak ja pierdziele.

      • 0 0

    • (10)

      Chłopie na takim progu zwalniającym jeśli kierowca będzie jechał z nadmierną prędkością to auto tak potrafi wyrzucić że skasuje nie jedną osobę a kilka jeśli będą w pobliżu.

      • 20 12

      • No więc MUSI jechać wolno i uważnie (8)

        O to w tym progu chodzi...

        • 14 20

        • (4)

          Takie progi sprawdzaja sie tylko w strefach 30 i zazwyczaj tak tez sa montowane.

          • 9 3

          • O niekoniecznie (3)

            Pojedż sobie na Litwę i odkryjesz, że w wioskach i miasteczkach, na trasach przelotowych, KAŻDE przejście dla pieszych jest "leżącym policjantem". I co? I żaden samochód nie zapiep**a na zabudowanym. Można? MOŻNA. PS. A dla opornych jest bardzo skutecznie działająca Polocja ( nie mylić z naszymi leniami).

            • 4 12

            • (2)

              No, ale my rozmawiamy o cywilizowanym świecie, a ten z Litwą wyjeżdża.

              • 8 3

              • (1)

                mają wtyczki jak w reszcie Europy
                mają normalne sądy
                policja działa
                mają euro

                to o co ci chodzi?

                • 1 2

              • No właśnie... Są też inne rozwiązania np. w Finlandii mandaty nalicza fiskus jako procenty od dochodów rocznych... Boli bardziej i trzeba jeździć ostrożniej. No i grzecznie słuchać kiedy np. wprowadzą czas zimowy i trzeba jeździć 10km wolniej niż wskazują znaki... Jedna podróż do pracy przekreśla czasem plany wakacyjne na następny rok... U nas rozwiązania niepojęte... no i prawda, że bardzo niewygodne...

                • 1 0

        • progi to sobie na czole róbcie (2)

          wypadki były są i będą !!! tam wystarczy aby przyjechał radiowóz i łapał piratów.
          ja nie mam zamiaru niszczyć sobie samochodu na progach.
          Piesi też muszą myśleć przechodząc czy to na pasach czy np skracając sobie drogę.

          • 26 10

          • Skoro kozaczycie na drodze (1)

            Musicie pokochać progi zwalniające wasze szroty passerati tdi

            • 9 13

            • Skoro na drogach chcesz progi, to ja wnioskuję o ustawienie na całej długości JP2 barierek, żeby piesi nie leźli skracając sobie drogę przez ulicę poza przejściami. Do tego obowiązkowo szykany przed każdym przejściem dla pieszych, takie jak są na zaspa skm przed torami, żeby nie mogli wbiegać pod jadące samochody.

              • 5 0

      • a kto mu kaze jechac z nadmierna? to teren zabudowany.

        • 7 3

    • Pas min aktywowanych fotoradarem

      I np przy przekroczeniu o 10 km pod autem delikwenta rozrywa się jakaś mina p.panc. Służby sprzątają wrak, uzupełniają miny i po 2,3 takich wypadkach nikt nawet o 1km nie przekroczy prędkości. Jak w Szwajcarii gdzie wystarczy o 1 km przekroczyć i 40 Franków mniej, al w takiej Genewie na 1 ulicy są 23 fotoradary...

      • 1 1

    • Progi zwalniające to powolna śmierć dla zawieszenia

      Takie rozwiązanie nic nie da, bo jeżeli ktoś dużo jeździ po mieście to wie, że na tych gumowych, kwadratowych progach zwalniających trzeba mieć ok 60 km/h, żeby przejechać gładko, w innym przypadku niszczy sie zawieszenie, i szybciej zużywają się hamulce. Najlepszym rozwiązaniem jest czerwone światło dla osoby przekraczającej prędkość. Swoją drogą, autor artykułu zapomniał na mapce zaznaczyć 2 przejść ze światłami, przed szpitalem i w miejscu gdzie ostatnio był wypadek. Jeżeli piesi nie ignorowali by przepisów, to nie dochodziło by do tylu wypadków. Współczuję rodzinie zmarłej i kierowcy, który przeżywa teraz tragedie.

      • 14 1

    • Chyba nie masz samochodu

      • 1 2

    • Pętle indukcyjne

      Proste i tanie, mierzą prędkość pojazdu i zapalają czerwone światło przy przekroczeniu prędkości. A nie jakieś kamery za miliony z tristara.

      • 17 0

    • Nie da się.

      Na sąsiedniej ul. Leszczyńskich wzdłuż parku, przy przystanku i siedzibie spółdzielni się dało.
      Na sąsiedniej ul. Olsztyńskiej wzdłuż szkoły się dało.
      Na wcześniejszym odcinku al. Jana Pawła II przy sklepach i kościele się dało.
      A w miejscu przy kościele i szpitalu gdzie trupami z przejść dla pieszych można by statystycznie obdarować pół miasta, gdzie duży udział wśród pieszych stanowią osoby starsze (kościół) lub roztargnione (szpital) nie da się.

      • 12 5

    • (3)

      nawet nie żartuj, bo idiotów, którzy podchwycą ten pomysł nie brakuje. Wypadek, smutna sprawa, ale prawdopodobnie z winy ofiary ? Nie ma powodu, aby ograniczyć prędkość poniżej "miejskiej". Niestety JP II jest częścią "trasy przelotowej" przez Gdańsk, zaniechano budowy pierwotnie planowanego odcinka przez Chrobrego do ronda Legionów/Hynka, do tego kombinacje ze ścieżką rowerową wydzieloną z jezdni (zamiast zobowiązania deweloperów do budowy ścieżki rowerowej) i niestety są tego smutne efekty. A progi spowalniające w większości przypadków, to jawne niszczenie mienia mieszkańców (samochodów), ponieważ ich konstrukcja przy dozwolonej prędkości (20-30 km/h) powoduje uszkodzenia w zawieszeniu pojazdu przejeżdżającego przez nie. Był tam radar (z drugiej strony) , postawić z jednej i drugiej i będzie po sprawie

      • 31 14

      • (2)

        Droga przelotowa, obok której znajduje się mnóstwo bloków mieszkalnych i będzie ich jeszcze więcej? Może jeszcze drogę ekspresową tam wstawić, a na pasie zieleni pomiędzy jezdniami zrobić wybieg dla psów i plac zabaw dla dzieci :D

        • 28 12

        • (1)

          takich mamy planistów, wpuścili ruch tranzytowy pomiędzy osiedla mieszkaniowe i to nie jest ich ostatnie słowo (droga zielona, tunel pod Pachołkiem)

          • 36 3

          • Droga Zielona między Parkiem Reagana a Przymorzem, Zaspą i Żabianką

            To dopiero będzie zbrodnia tranzytu

            • 17 1

    • zaraz Cię wyznawcy świętej przepustowości zaczną minusować :D

      • 10 30

    • Od koncepcji to jestem tutaj ja!!!

      • 7 10

  • NAJPIERW DROGI

    Co kawałek światła ,szczyt głupoty dołożyć jeszcze jedno.. Wystarczy żeby ludzie byli ostrożniejsi a na to i światła nie pomogą. Chodze tamtędy od 36 lat i widzę jak ludzie przechodzą . Zrobiono z Alei JPII przejazdówkę, nie dokończono Nowej Kościuszki i ruch się skumulował. Dodatkowo wybudowano w okolicy 10 bloków a budowa trwa nadal (CHrobrego-Hallera).Planowanie naszego ,,miasta" na dwóję Najpierw zrobić drogi a potem dawać zgodę na budowe mieszkań.

    • 4 1

  • Jezdze codziennie

    Na jp2 zielonej fali nie ma, wiec nie wiem co oni chca likwidowac. Z reszta swiatla na tym przejsciu sa na guzik.

    • 6 0

  • salomon

    Postawić pomnik wiadomo kogo, wszyscy kierowcy w zadumie by zwolnili

    • 6 0

  • Ulice (1)

    Ograniczenia bezwzględnie
    Do 50 km
    Dla amatorów szybkiego ruchu kara nawet 1000 zl

    • 4 9

    • Pruszcz pisze o amatorów szybkiego ruchu....pewnie to napisał w telefonie za kierownicą jadąc i blokując lewy pas asz do pruszcza jadąc z Gdyni

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane