• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na Mevo w tym roku

bra
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:49 (25 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów. Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów.

Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.



AKTUALIZACJA, 25 maja 2021


Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.

Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.


Będziesz korzystał(a) z Mevo po ponownym uruchomieniu?

Poprzednie postępowanie zostało unieważnione po odwołaniu Nextbike Polska SA i wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. To już kolejne opóźnienia w przetargu na nowego operatora Mevo, którego mieliśmy poznać w marcu.

W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:

  1. konsorcjum BikeU i Freebike,
  2. firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
  3. spółka Nextbike Polska SA.

Odwołania Nextbike do KIO



Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.

Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.

Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.

Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.

Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Nowe Mevo: założenia




  • 3099 rowerów elektrycznych.
  • 1000 rowerów tradycyjnych.
  • 717 stacji rowerowych.
  • Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
  • Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
  • Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.

Testy Mevo przez 14 miesięcy



Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.

Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.

Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
bra

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Przynajmniej nie ma porzuconych byle gdzie i postawionych byle jak rowerów . Po drugie , na ścieżkach i tak dziś jest ciasno a jak dojdą jeszcze Mevo ?!

    • 4 0

  • I dobrze! (1)

    Większa ilość rowerów generuje większą ilość wypadków. Nie będą mnie tu po deptakach jeździć.

    • 13 1

    • Wypadki to jakaś rzecz niepoliczalna?

      • 1 0

  • (6)

    Znowu nextbike wszystko nam psuje?
    Jak byłoby pięknie gdyby to inna firma robiła, a to oni znowu i znowu sabotują normalny rower miejski w Gdańsku.

    • 79 3

    • (3)

      Nextbike nic nie psuje. To ludzie, którzy przygotowują przetarg są nieudacznikami i mamy takie efekty.

      • 6 14

      • (2)

        Częściowo tak. Ale z drugiej strony teraz starają się to poprawić dodając konkretne wymagania, co do np. możliwości realizacji projektu przez startującą do przetargu firmę. Tymczasem KIO każe te kryteria usunąć.

        • 7 4

        • Słowo klucz: starają się

          Tyle że "oni" to grupa ludzi wybranych do zarządzania miastem, którzy za pieniądze wykonują swoją pracę. Tu nie ma miejsca na "starałem się, ale..." - przy takim argumencie po drugiej wpadce dawno wylecieliby z roboty w prywatnej firmie, ale tutaj niestety w grę wchodzi polityka i media, wybielanie wizerunku, "jak nie my, to oni" itd., w związku z czym wciąż od kilkunastu lat ci sami nieudacznicy zajmują sie tym samym. Dochodzą kolejne odnogi biurokracji i administracji, kolejne "związki gminne", którymi zarządzają... ci co mają zarządzać i sie starają. Zamiast zwrócić się o pomoc prawną...

          • 2 0

        • Widocznie tak to napisali, że jest to niezgodne z prawem. Nie można sobie zapisać - ty i ty nie startujecie.

          • 3 3

    • Takie mamy głupie prawo (1)

      Firma matka powinna brać pełną odpowiedzialność za firmę córkę i kiedy ta nie wywiąże się z zadania to i firma matka powinna mieć zakaz ponownego uczestnictwa w przetargu. A mamy co mamy..

      • 15 1

      • Jakby to wszystko tłumaczyło. To władze miast zdecydowały się na irracjonalne rozstrzygnięcie przetargu.

        • 1 5

  • Wtf? Z systemu w pełni zelektryzowanego przechodzimy w możliwość wypożyczania 30kg roweru z rozładowaną baterią. (5)

    Ja pierniczę, ale innowacyjność. Ciekawe, czy urzędnicy GOM mają w ogóle kontakt z rzeczywistością? Jak na razie to bohatersko rozwiązują problemy, które sami stworzyli. Ja poproszę jak najwięcej tradycyjnych, niespektakularnych rowerów ekologicznych napędzanych siłą ludzkich mięśni. Gwarantuję sukces.

    • 18 3

    • Czy rower ładowany energią elektryczną z OZE jest nieekologiczny? (2)

      • 2 1

      • Generalnie twierdzenie że OZE jest ekologiczne to takie trochę koloryzowanie. OZE może być nieekologiczne, bo może wymagać składowania zużytych akumulatorów, wiatraki mogą mielić ptaki, a panele wysuszać okolicę. Z drugiej strony węgiel może być bardziej ekologiczny, przy spalaniu "z góry" i filtrach... wszystko wymaga więc dokładnej analizy, a nie ogólnego podejścia że to jest be a tamto cacy.

        • 2 0

      • Tak, bo zmniejsza ilość energii z OZE, która zużyta zostanie na rzeczy potrzebniejsze.

        Czy inaczej - zwiększa zapotrzebowanie na energię, którą tylko w małej części zaspakajają źródła OZE, więc jest nieekologiczny.

        • 4 0

    • jazda z górnego tarasu na dolny rowerem z rozładowaną baterią to żaden problem (1)

      ten pomysł powstał w czasie konsultacji z użytkownikami

      • 1 2

      • Jeszcze gorzej. Mieszkańcy uczą się żyć z problemami stworzonymi przez urzędników.

        • 5 0

  • Mevo Tristar rydwan i wiele wiele innych wałów.

    Mevo idelnie pokazuje jak działa nasze miasto. Tak jest w każdej dziedzinie. Nic się nie da może kiedyś i tak dalej. A jak już coś robią to kasą szastają na bogato a potem nic z tego niema. Gdańsk nie zasługuje na takie wybitnie kiepskie zarządzanie. I wy PiSmaki się nie cieście bo jesteście jeszcze gorsi.

    • 5 0

  • Nie możliwe. Kto by się spodziewał.

    • 2 0

  • Kolejny przewał

    "Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi"
    - szykuje się więc ponownie spektakularny przewał.
    Złodziejska firma nie oddała kasy a sąd (? kolesiów ) nakazuje żeby brała udział

    • 5 0

  • Kiedy Dulkiewicz zostanie odwołana? (1)

    Pora najwyższą zastąpić ją kimś, dla kogo sprawy miasta i mieszkańców są ważniejsze niż osobista kariera polityczna na arenie światowej.

    • 9 1

    • hehe....

      .... proszę nie mylić aspiracji z kompetencjami a u tej pani z tym drugim raczej słabo;P
      ...to trochę jakbym miał aspiracje zostać drugim billem gatesem tylko dlatego że umiem klepnąć parę linijek kodu ;)

      • 2 0

  • Oj kiepskie działania szacownych władz

    Miasta Gdańska. Pamiętam, że Pani Prezydent Dulkiewicz mniej więcej rok temu stanowczo powiedziała, że maksymalnie do jesieni 2020roku umowa na rowery będzie już funkcjonować. I co ??? I nic !!! Interesuje mnie to gdyż nie kupuję roweru bo nie mam gdzie go trzymać i od początku jak były rowery na abonament to bardzo często z nich korzystałem. Już któryś raz z kolei zawiodłem się na Pani Dulkiewicz i to nie tylko w sprawie rowerów

    • 6 1

  • (2)

    No i w takim Szczecinie uchodzącym za biedniejsze stosunkowo miasto rowery miejskie działają już jakieś 8 lat.

    • 14 0

    • (1)

      Gdańsk morze możliwości, tylko jakoś tego nie widać

      • 4 0

      • Bo to morze jest dla wybranych. Dla reszty jest zatoką pełna fekalii.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane