• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na Mevo w tym roku

bra
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:49 (25 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów. Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów.

Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.



AKTUALIZACJA, 25 maja 2021


Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.

Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.


Będziesz korzystał(a) z Mevo po ponownym uruchomieniu?

Poprzednie postępowanie zostało unieważnione po odwołaniu Nextbike Polska SA i wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. To już kolejne opóźnienia w przetargu na nowego operatora Mevo, którego mieliśmy poznać w marcu.

W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:

  1. konsorcjum BikeU i Freebike,
  2. firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
  3. spółka Nextbike Polska SA.

Odwołania Nextbike do KIO



Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.

Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.

Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.

Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.

Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Nowe Mevo: założenia




  • 3099 rowerów elektrycznych.
  • 1000 rowerów tradycyjnych.
  • 717 stacji rowerowych.
  • Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
  • Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
  • Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.

Testy Mevo przez 14 miesięcy



Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.

Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.

Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
bra

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Każde inne miasto ma rowery a my musieliśmy mieć nieekologicznie rowery elektryczne!!! (2)

    Elektryki zanieczyszczają powietrze bo są na prąd a prąd w Polsce jest wytwarzany ze spalania węgla to tak dla przypomnienia że elektryczne to nie ekologiczne.
    Komu strzeliło do łba żeby połasić się na elektryki w takiej ilości?
    Komu strzeliło do łba obiecać że wywiąże się z takiego zobowiązania?

    • 21 5

    • Czy w Polsce nie jest generowana zielona energia? (1)

      Czy prąd z wiatraków, fotowoltaki, elektrowni wodnych nie wystarczy nawet by ładować rowery? Przecież wystarczy kupić prąd z OZE i ekologia załatwiona. Trochę drożej ale to przy pozostałych kosztach margines.

      • 1 4

      • Ale chodzi ci o fakty czy o marketing? Bo nie wiadomo skąd akurat w sieci będzie pochodziła energia użyta do ładowania baterii k

        Dodatkowo zwiększone zapotrzebowanie sprawia, że udział energii że źródeł odnawialnych jest mniejszy niż wynika to z przyrostu wytwarzanej mocy. Ponadto w naszym klimacie jest on dosyć nieprzewidywalny, a błędne wyliczenia mogą przynieść nawet większe użycie źródeł nieekologicznych. Na koniec - produkcja, przetwarzanie zużytych baterii jest kosztownym i obciążającym środowisko procesem. Nie ma najmniejszych szans, żeby rower elektryczny był podobnie ekologiczny, co tradycyjny.

        • 5 0

  • Nędza jakich mało...

    W porównaniu do Warszawy jesteśmy jak jakaś zacofana wioska afrykańska. Tam system od wielu lat działa bez zarzutu, do tego pierwszych 20 minut za darmo. Tyle "mądrych" głów na trójmiejskich stanowiskach, a nie potrafią sobie z tą kwestią poradzić. Żenada...

    • 6 1

  • Nie będzie Mevo. (2)

    W czasach pandemii każdy rower musiałby być dezynfekowany po każdorazowym użyciu. Niemożliwe do zrealizowania.

    • 4 3

    • Po co skoro już wiadomo, że wirus nie przenosi się przez dotyk

      Oczywiście nadal w różnych miejscach dezynfekują, ale to już tylko zyskowny biznes.

      • 2 1

    • W przeciwieństwie do carsharingu i hulajnog

      • 7 1

  • no i dobrze - szkoda kasy dla pasożytów

    jakieś krzaki się w to włączają, nie można ich wyeliminować.

    • 2 0

  • Nic w Gdańsku nie dziwi

    Dziurawe drogi.
    Powolna i nieregularna komunikacja miejska, w niczym nie zachęcająca do podróży.
    Brak miejsc w żłobkach i przedszkolach
    Mevo, za które ktoś dostał nagrodę, ekhm.
    Rydwany i inne dziwne zakupy Urzędu Miasta.
    Przyzwolenie na stawianie dużych osiedli na kilka tys. ludzi z jedną drogą dojazdowa (Jabłoniowa), bez żadnej infrastruktury czy nawet zapasu na nią.
    A ludzie i tak zagłosują na tych samych.

    • 7 0

  • To odrobinę kuriozalne... (4)

    ... że tak duża i zamożna metropolia nie potrafi uruchomić sprawnego systemu wypożyczania rowerów. Widać skutek tego, że poza garstką entuzjastów do administracji publicznej i samorządów trafiają nienajostrzejsze kredki z piórnika, a wszyscy bardziej ogarnięci idą do sektora prywatnego.

    Szkoda, bo zapotrzebowanie jest.

    • 91 12

    • Ani zamożna, ani duża.

      • 0 0

    • duża? raczej srednie miasto zabetonowane ponad miare z kupą długów (1)

      ktore nie ma na utrzymanie podstawowej infrastruktury, a stara sie tworzyc nową tylko dla samego otwarcia.

      • 18 5

      • właśnie w tym jest cały problem, że to nie jest

        "jedno miasto"

        tylko kilka. trzy? siedem? hgw. każdy sobie. a system lokalny zdechł. i dobrze, byl zbyt egzotyczny, sopociaki mieli darmola wybroczego, a gda i gdyniaki zza miedzy płacili ponad-dwa razy więcej niż sopoćkowiańczykowianeczki

        cały next i cały sopot

        • 0 4

    • cyt .odrobinę kuriozalne...

      .....dziękuje za tą ironie i poprawę humoru ;)

      • 3 1

  • Ok (1)

    Dość już tych rowerzystów na drodze. Niech piechotą chodzą.

    • 7 5

    • Ty też samochodziarzu

      • 2 3

  • Nawet taki Nałęczów ma własny rower miejski.

    • 5 0

  • Kolejny upadek

    Znów 3 razy więcej elektryków niż rowerów i znów będzie wielką klapą. Bezmozgowcy z ratusza niczego nie zrozumieli ale oni wydają nie swoje pieniądze więc mogą je wyrzucać w błoto. Brawo Oleśka!

    • 7 0

  • Won z tym Nextbikem!

    Jakby wygrało jakimś cudem to Trójmiasto ich pogoni!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane