• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • Przecież autobusy ZKM Gdynia jeżdżą po obwodnicy i docierają najdalej

    do Słowackiego w Gdańsku - linia na lotnisko.

    • 1 0

  • Z dobrobytu w d*pach się poprzewracało ! (12)

    jw.

    • 190 74

    • Tak towarzyszu ? Tylko to masz do powiedzenia ? Urzędnicy pracujący za

      nasze podatki mają wszystko torpedować jak za komuny ? Uprawiasz "niedasizm" (nie da się) ?

      Faktycznie, trzeba będzie wyjechać na Zachód, bo tam wszystko robią dla ludzi a nie na odwrót - zapłać podatek i odwal się. Tym bardziej jeszcze jak takiego idiotę i jego 189 "klakierów" (plusy) ma się za współmieszkańca.

      • 0 0

    • Mieszkańcy mają płacić podatki i nie wtrącać sie (8)

      U mnie w gminie tez się domagają autobusów. Tzn mają w dni robocze a chcieliby także w weekendy i święta. Cóż, spuszczam ich na drzewo non stop.

      • 16 8

      • (7)

        Teraz widać jaki mamy konsumpcjonizm, że trzeba latać od jednego do drugiego centrum handlowego, a nie dawać zarobić lokalnym sklepom w pobliżu.

        • 17 20

        • Dajcie mi rozwiązanie a ja uruchomię linię (4)

          Pomysł na uruchomienie linii komunikacyjnej z Pruszcza Gdańskiego przez Rotmankę na obwodnicę i zajazdy na przystanki przy węzłach aż do Osowy jest stary jak świat.
          Jednak problemem jest rozwiązanie tematu bagażu pasażera. Ponieważ jak ma pasażer robić turne po sklepach skoro nie ma gdzie swoich zakupów przechować?
          Linia miałaby sens przy zachowaniu przesiadek z normalnych linii, jednak to jest ciężko zastosować.
          Zobaczmy na układ drogowy Gdyni i obwodnicę. Wiedzie ona z dużej dzielnicy Chylonia przez Chwarzno (dojazd do Witomina), aż do wielkiej dzielnicy Karwiny/Dąbrowa. A co z Gdańskiem? Obwodnica przebiega wzdłuż osiedli nowych, do których przeprowadzają się głównie zmotoryzowane osoby. Wiem, wiem... Ale przeładowane autobusy nie są wynikiem braku samochodu w gospodarstwie domowym, a faktem, że z samochodu korzysta główny użytkownik a pozostali korzystają z komunikacji zbiorowej w codziennych podróżach. Ale po zakupy już nie jadą autobusem, a samochodem.
          Ale jak tu zachęcić pasażerów do codziennych podróży?
          Co ważniejsze, szybciej i krócej jest z Pruszcza Gdańskiego na Przymorze przez centrum miasta niż Obwodnicę, więc szans na linię "studencką" przez obwodnice nie ma szans, choć jest planowane bezpośrednie połączenie UG z Pruszczem Gdańskim.

          • 6 0

          • Człowieku, jakie zakupy (3)

            Bieda jest. Ludzie jeżdżą po centrach handlowych popatrzeć na co ich nie stać i wracają do domu z pustymi rękoma. A że nie stać ich również na samochód to taki autobus byłby rozwiązaniem jak się patrzy.

            • 12 8

            • Propaganda "Polski w ruinie" ciąg dalszy. (2)

              Chłopie, gdyby nie kupowali to by nie otwierali wciąż nowych galerii. Taka bieda w kraju, że w weekend nie ma gdzie zaparkować w Bałtyckiej.

              • 10 3

              • Nie ma to jak zrozumieć ironię

                • 1 0

              • bo nie maja na opal w domu, to przyjezdzaja sie ogrzac ;)

                • 6 1

        • (1)

          a garnitur sportowy adidasa tanio z butami gdzie kupie u mje na wsi?

          • 12 2

          • Kto mnie śmiał wykropkowac 3 posty wyżej???

            Niech no przyjdzie na zebranie soleckie to mu mój radny Stepka da popalić gdy mi zabraknie języka w gębie!

            • 1 1

    • A co z 510tką na lotnisko ?
      Przez Gdynie Sopot i Gdańsk ? 2h to zajmie

      • 1 1

    • Polska w ruinie !

      • 5 0

  • pan Andrzej (1)

    Wystarczy,aby pan Andrzej troche pomyslał i z tych Wiszących Ogrodów wsiadł w PKM i wysiadł na Matarni.Wtedy by nie beczał,ze przejazd zajmuje mu 40 minut z przesiądką na rondzie turbinowym.Ale jak widać...Myslenie go boli.

    • 0 1

    • Ale z Pruszcza na Kowale już nic nie wymyślisz

      MUSISZ się tłuc przez Gdańsk

      • 0 0

  • Autobus miesjki na obwodnicy to KONIEC tej drogi jako obwodnicy. Ci, którym wydaje się, ze

    jadąc autobusem obwodnica przejazd byłby szybszy są w całkowitym błędzie, bo autobusy miejskie spowodują spadek średniej prędkości (nawet bez urzędowych ograniczeń), w najlepszym przypadku do 50-60 km/h. Taka jest rzczeczywistość.

    • 0 2

  • Poco aleja (12)

    Wedle mojej wiedzy obowdowa ma w nazwie Aleja (...) więc niech się stanie prawdziwą aleja - zamknąć ją dla pojazdów zostawić tylko BusPass i drogę rowerową wraz z pieszymi Ta ulica sztucznie dzieli tkankę miejską A miasto jak wiemy ma być dla Ludzi nie dla samochodów !!!
    Stop samochodom na obwodnicy
    Stop

    • 75 45

    • Myśl

      rąbn#j sie w łeb, gdyby nie obwodnica to na jednej jedynej głównej drodze trojmiasta (grunwaldzkiej i zwycięstwa) nie byłoby wgl przejazdu. Chcesz mieć miasto dla ludzi to wyprowadź sie np do Braniewa

      • 0 0

    • (1)

      Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów !

      • 13 9

      • no, ale tu chyba mowa o obwodnicy...

        • 1 3

    • baniniak...

      ...ma poczucie humoru

      • 2 0

    • Analogicznie autostradzie też zmieńmy status prawny :P bo przecież kraj jest DLA LUDZI anie SAMOCHODÓW hahah... padłam

      • 1 1

    • Aleja to nigdy nie będzie

      Bo aleja z definicji jest obsadzona drzewami. A nazwać obwodową mogą Zaułek Księcia Świętopełka, głupia nazwa ani nie zwiększy, ani nie zmniejszy przepustowości.

      • 1 0

    • Weź się człowieku stuknij w główke !!

      • 0 2

    • W czasie, kiedy powstała obwodnica nie dzieliła niczego, bo "za obwodnicą" niczego nie było. To "tkanka miejska" w ostatnich latach obrosła obwodnicę jak nowotwór i o co ten szum? Było się nie budować "za obwodnicą" to nie miałbyś problemów.
      A jeśli miasto miałoby być tylko dla "ludzi" a nie dla samochodów, to życzę powodzenia w mieszkaniu w takim mieście :)

      • 7 3

    • niezły troll (2)

      • 25 3

      • żaden troll zwykły głupek z Banina przyspawany do samochodu (1)

        • 7 8

        • Odezwał się głupek z Przymorza

          W kawalerce po babci

          • 5 6

    • Czyli to samo należałoby zrobić z aleją Grunwaldzką, Niepodległości, Zwycięstwa. Poza tym co Ty masz do gadania na temat miast, "Baniniaku".

      • 7 3

  • No tak... (5)

    Polska w ruinie, naród nie ma co do garnka włożyć, a tu nagle największym problemem społeczeństwa jest brak możliwości sprawnego odbywania tournee po nienajtańszych przecież centrach handlowych.

    • 168 102

    • (2)

      Akurat Auchan jest najtańszym z marketów w większości rankingów. Kładzie nawet biedę na plecy...

      • 13 2

      • na tyle tańszym, żeby z miasta jechać autobusem na drobne zakupy? (1)

        • 7 0

        • Niektorzy przecież nie muszą kupować biletów

          Osoby, które skończyły 70 r ż. i renciści dawnej I grupy jeżdżą za darmo

          • 0 0

    • ale głupi wpis

      ...jak w tytule

      • 0 0

    • odzyskamy samolot nawet za cene wojny z rosjom. tuska powiesimy, a ty i twojikoledzy pujdom siedziec.

      • 16 7

  • autobusy z auchan jezdzily obwodnica

    • 1 0

  • Uratują nas tylko wizy dla przyjezdnych.

    Oczywiście wprowadzenie wiz musi poprzedzić secesja Pomorskieg wraz z Elblągiem od Polski!
    Po co nam ten grajdół!

    RUCH SECESJI POMORZA I KASZUB

    • 0 1

  • Nikt nie myśli

    Klapa - do takich Centrów powinny być autobusy. Wygodnie dowieźć klienta ! A tak zrobicie klapę tym sklepom. Nie każdy ma samochód żeby tam dojechać ,a i też pobudowano tam wiele osiedli . Jak ludzie mają dojeżdżać do szkól do pracy ???
    Obwodnice wybudowali heheheh !!

    • 1 0

  • Zamow Taxi

    Nikt dla Ciebie specjlnie nie bedzie autobusu organizowal bo Ty chcesz sobie wycieczke po centrach handlowych chcesz zrobic.

    • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane