• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie miałeś prądu? Bonifikata dla nielicznych

Katarzyna Moritz
31 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Za nieplanowany wieczór przy świecach, z powodu braku prądu, jednorazowo dłuższy niż 24 godz. możemy domagać się bonifikaty od dostawcy energii. Za nieplanowany wieczór przy świecach, z powodu braku prądu, jednorazowo dłuższy niż 24 godz. możemy domagać się bonifikaty od dostawcy energii.

Mieszkańcy Wrzeszcza borykali się w poniedziałek z brakiem prądu. W niektórych mieszkaniach nie było go ponad 10 godzin. Czy w związku z tym mogą ubiegać się o bonifikatę lub odszkodowanie od dostawcy?



O tym, jak trudno jest funkcjonować bez prądu, przekonujemy się najczęściej wtedy, gdy go zabraknie. Gdy nie ma go godzinę, jesteśmy w stanie jakoś to znieść, gorzej gdy prądu nie ma kilka lub kilkanaście godzin.

W poniedziałek z tym problemem borykali się mieszkańcy Wrzeszcza, m.in. ul. Batorego, Słowackiego i Pniewskiego zobacz na mapie Gdańska. Niektórzy z nich twierdzili, że prądu nie mieli nawet 12 godzin. Bezskutecznie próbowali też uzyskać informację od Energi, co się właściwie stało i jak długo potrwa przerwa w dostawie energii.

- Na tym obszarze Wrzeszcza miały miejsce dwie przerwy w dostawach energii. Pierwsze wyłączenie miało miejsce od godz. ok. 13.00 do godz. 22.45 i spowodowane było awarią kabla, które nastąpiło prawdopodobnie przez prace ziemne prowadzone w tamtym terenie - wyjaśnia Alina Geniusz-Siuchnińska, rzecznik prasowy Energa-Operator SA. Ponowne wyłączenie nastąpiło we wtorek rano o godz. 8.00 i trwało do godz. 8.20. - Wyłączenie było niezbędne, aby zakończyć prace naprawcze rozpoczęte wczoraj - przekonuje Geniusz-Siuchnińska.

Mieszkańcy jednak nie do końca wierzą w te tłumaczenia. Wielu z nich sugeruje, że Energa celowo wyłącza prąd, by prowadzić prace modernizacyjne, ale nazywa je awarią, gdyż jest to dla niej wygodniejsze. Takie opinie usłyszeliśmy teraz od mieszkańców Wrzeszcza, a kila tygodni temu od mieszkańców Nowego Portu, którzy wtedy zmagali się z falą - jak twierdzili - "regularnych awarii".

Czy ubiegłeś się kiedykolwiek o bonifikatę z powodu braku prądu?

Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdziliśmy to dokładnie.

Prawo mówi, że za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa.

Warunkiem jednak jest, by takie nieplanowane wyłączenie energii dla gospodarstw domowych trwało jednorazowo powyżej 24 godzin, a w ciągu roku łącznie powyżej 48 godzin. W przypadku wyłączeń planowanych, jednorazowa przerwa musi wynieść powyżej 16 godzin, a w ciągu roku 35 godzin.

Dodatkowo, by taką bonifikatę uzyskać, trzeba złożyć "wniosek o ulgę z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych obsługi odbiorców oraz energii elektrycznej" w biurze obsługi klienta. Dostawca prądu ma 30 dni na rozpatrzenie naszego wniosku.

Jednak gdy w przypadku braku prądu w naszych mieszkaniach powstały poważne szkody, poza bonifikatą możemy ubiegać się także o odszkodowanie - to reguluje jednak kodeks cywilny, a nie - jak w przypadku bonifikat - ustawa.

Oznacza to, że jako konsumenci musimy wykazać szkodę (czyli konkretnie wskazać jak ucierpieliśmy) oraz określić jej wysokość. Jeżeli przedsiębiorstwo nie chce wypłacić żądanego przez nas odszkodowania, musimy iść do sądu.

Co ważne: jeśli awaria była skutkiem siły wyższej (czyli np. klęski żywiołowej), nie można wystąpić o odszkodowanie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • A czy da się żyć bez sexu?

    • 1 0

  • obywatel bez praw

    Takie sytuacje pokazują dokładnie, jak mało ważny jest w Polsce obywatel w zderzeniu z instytucją. Gdzie są nasi posłowie, żeby ustawowo zbliżyć uprawnienia obu stron? Przecież zakład energetyczny bierze pieniądze za abonament, a więc za stałą zdolność i gotowość dostarczania nam prądu elektrycznego, za który płacimy osobno. W przypadku braku dostawy energii koszt abonamentu powinien być bezdyskusyjnie zwracany odbiorcy. W roku 1992 w Danii pokazano nam, że ta sytuacja zmieniła się u nich dopiero po ustawowym rozwaleniu państwowego monopolu na zarządzanie mocą i wprowadzeniu rzeczywistego wyboru dostawcy przez klienta.

    • 0 0

  • Bartek

    Bonifikata a odszkodowanie to dwie różne sprawy, a siłą wyższą nie jest nawet piorun i burza oraz ledwo śnieg, czy parę stopni mrozu w naszych warunkach klimatycznych. Pisma o odszkodowania i bonifikaty za brak prądu i szkody za przepięcia można pobrać w serwisie lexshop.com.pl

    • 1 0

  • Częste wyłączanie prądu, co najmniej dziwne

    Mała mieścina na dolnym śląsku BOLKÓW, bardzo często, nawet perę razy w tygodniu, jest wyłączany prąd w odstępach kilu minutowych, a nawet w ciągu jednej minuty parę razy, jest to uciążliwe nie do zniesienia, wygląda jak by ktoś celowo tym się bawił, i to o różnych porach dnia, a nawet pużno wieczorami, na skutek czego spalił mi się Monitor PC, i ruter WiFi, bo o braku w dostawie energii bywają powiadomienia, a jak kogoś łapy świerzbią, to niech je wsadzi tam, gdzie słońce nie dochodzi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane