• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • (1)

    "w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości "skrzyżowań, Czy to nie wystarcza redaktorku? To ma perfekcyjny sens oczywiście o ile będzie działało zgodnie z założeniami. A jak to w artykule nazwano " proszenie" i "dyskryminacja" to chyba jednak przewrażliwienie.

    • 12 5

    • "Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową"

      Więc właśnie "problem" w tym, że tego braku pieszych nie będzie. Takie przyciski mają sens w mało uczęszczanych miejscach.

      • 1 1

  • Skrócony czas zielonego światła dla pieszych (1)

    Skrzyżowanie Morska i Mireckiego. Czas świecenia zielonego światła dla pieszych chcących przejść przez ulicę Morską został skrócony w porównaniu do stanu sprzed przebudowy. Obecnie ciężko jest przejść na drugą stronę ulicy z dzieckiem do przedszkola na jednej zmianie świateł. Zmiany nie dla pieszych.

    • 7 2

    • Doszedł jeden 3 metrowy pas asfaltu do pokonania a czas zielonego pozostał ten sam

      • 1 0

  • Oznakowanie remontu

    Oznakowanie prac modernizacyjnych drogi woła o pomstę do nieba, nie ma znaków o przewężeniu, nigdy nie wiadomo który pas jest aktualnie zamknięty, a jak były zmiany pasów to nawet w weekend dochodziło do konsternacji i zjeżdżania sobie drogi. Czy tak powinien wyglądać remont jednej z głównych arterii miasta?

    • 6 1

  • hahahah (1)

    problemy ludzi z 1 świata, przyciski im się nie podobają... Najlepiej wolna amerykanka, niech zrobią skrzyżowanie bez sygnalizacji świetlnej zobaczymy który odważny żeby przejść na drugą stronę...
    Ludzie nie myślą, np czy z punktu ekonomicznego w nocy, kiedy ruch pieszy jest znikomy czy opłaca się czasowa zmiana sygnalizacji świetlnej, żeby puścić ludzi których nie ma ?

    • 12 6

    • No właśnie, niech zlikwidują światła dla samochodów na skrzyżowaniu, zobaczymy czy dekle potrafią jeździć..

      • 1 3

  • przycisk zebraka!!!! - zgadzam sie z okresleniem! (2)

    cos w tym jest! w Sopocie, każdy pieszy to zebrak, tak wychodzi...swiatla na Grunwaldzkiej, ludzie notorycznie przechodzą na czerwonym, bo mysla, ze cos się popsulo, w miescie 30 km/h swieta przepustowość rules!

    • 7 9

    • (1)

      tam się strasznie długo czeka na zielone na przejściach..... się nie dziwie że przechodzą na czerwonym. no ale to kurort. wiadomo pieszy najważniejszy ;)

      • 4 0

      • najważniejsze są długie włosy

        • 0 0

  • Pieniacze

    75,5 tys. Gdynian popiera przyciski, więc niech element aspołeczny przestanie w końcu jątrzyć!

    • 9 3

  • (3)

    "Przyciski sa niewygodne dla rowerzystow" - pewnie Holendrzy nigdy tego nie odrkyli dlatego na kazdym duzym skrzyzowaniu w Holandii rowerzysci maja przyciski? Obecnosc przyciskow powinna byc dyktowana tym czy jest wiekszy ruch samochodowy czy pieszo/rowerowy. Sam jestem za zwiekszeniem roli transportu publicznego i pieszych ale narzekanie w tej sytuacji to jest glupota. Przeciez Ci sami piesi beda czekali na swiatlach w autobusie jezeli swiatlo sie zmieni bez powodu.

    • 16 3

    • gdzie niby mają te przyciski? byłem nie widziałem

      • 5 2

    • W Holandii na każdym skrzyżowaniu mają przyciski xD bez kitu, co za d**il. Komu tę ciemnotę wciskasz?

      • 2 1

    • głupi d**ilu w normalnych krajach rowerzystów wykrywają np detektory podczerwieni tzw fotokomórki a nie żadne oklepane XIX wieczne przyciski

      • 1 7

  • Nie wierzę w to co czytam. (1)

    Człowiek już odleciał całkowicie. Czy on myśli, że jakby nie było przycisków to by podjeżdżał i od razu dostawał zielone? Przecież i tak by musiał odczekać.... A skoro jak twierdzą, że praktycznie i tak cały czas ktoś tam przechodzi, to podchodząc/podjeżdżając do przejścia ten przycisk będzie już wciśnięty. Chyba, że szanowny pan doktor myśli, że każdy przechodzący musi nacisnąć guzik? Kiedyś te tytuły naukowe jednak coś znaczyły, a dzisiaj to niemal każdy może taki uzyskać.

    • 19 5

    • jest szansa baranie że załapiesz się na zielone bez czekania tak samo jak jedziesz autem też masz w wielu miejscach zielone bez czekania na nie

      • 1 7

  • Cala prawda

    Przecież w tej całej "budowie buspasów" wcale nie chodziło o budowę buspasów tylko o to żeby za pieniądze przeznaczone na komunikacje miejską wyremontować ulice, i przy okazji przeprogramować sygnalizacje.

    • 9 0

  • Lobby rowerowe chce rządzić miastem??!!

    Sam jestem rozwerzytą, ale to co wyprawia Rowerowa Gdynia to przegięcie!!
    Cały czas coś im nie pasuje... a teraz się okazuje, że panu doktorkowi nie podobają się włączniki!!

    A potem się dziwią, że nikt ich nie lubi!!

    • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane