• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne śmieci w porcie w Gdańsku i Gdyni

km
6 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Ponad 1,1 mln kg odpadów komunalnych w kontenerach w gdyńskim i gdańskim porcie zatrzymali funkcjonariusze Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku. Śmieci sprowadzone z Wielkiej Brytanii mają zostać odesłane, a nadawcy mogą zostać skazani nawet na 5 lat więzienia.



Czy starasz się ograniczyć produkcję odpadów komunalnych?

Po olbrzymich pożarach składowisk z odpadami w naszym kraju (m.in. w Zgierzu, gdzie w maju spłonęło wysypisko o powierzchni ok. 12 tys. m kw.), zaostrzyła się walka ze śmieciową mafią w ramach akcji Demeter IV. Polega ona na kontroli odpadów przekraczających granice państwa w obrocie morskim, lotniczym i lądowym.

W akcję zaangażowali się funkcjonariusze Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku, którzy od 4 czerwca do 8 lipca przeprowadzili kontrolę ponad 800 pojazdów, a w portach morskich w Gdańsku i Gdyni przeszukali 500 kontenerów. Niektóre kontrole prowadzone były przy współudziale funkcjonariuszy Straży Granicznej (SG) i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD).

Śmieci do nas jadą oraz płyną



- W efekcie podjętych czynności funkcjonariusze Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego zatrzymali osiem przesyłek nielegalnie przemieszczanych odpadów. Natomiast funkcjonariusze z Oddziału Celnego Baza Kontenerowa w Gdyni ujawnili siedem transportów odpadów nielegalnie przemieszczanych drogą morską - wyjaśnia Barbara Szalińska, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku.
Kontrola w ramach akcji  DEMETER IV przyczyniła się do przechwycenia nielegalnych odpadów w Trójmieście. Kontrola w ramach akcji  DEMETER IV przyczyniła się do przechwycenia nielegalnych odpadów w Trójmieście.
Łącznie ujawniono 45 kontenerów z odpadami o masie 1 099 169 kg, które przywieziono z Wielkiej Brytanii. Nadawcy przesyłek nie posiadali zgody na przemieszczanie odpadów od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

W kontenerach kontrolerzy znaleźli głównie odpady komunalne, czyli zwykłe zmieszane śmieci. Oprócz tego ujawniono też m.in. wraki pojazdów, pocięte części samochodowe, przeterminowane środki ochrony roślin i sproszkowane katalizatory.

Uruchomiono już procedury zwrotu odpadów. Nadawcom grożą wysokie kary finansowe, a nawet 5-letnie wyroki pozbawienia wolności.

Operacja Demeter IV, zainicjowana przez Światową Organizacją Ceł, ma przyczynić się do walki z mafią śmieciową, która sprowadza także do Polski odpady, które są podpalane. W pierwszej połowie tego roku odnotowano w sumie 80 pożarów składowisk w naszym kraju, które miały olbrzymi wpływ na środowisko i zdrowie ludzkie.

W 2017 roku Służba Celno-Skarbowa 82 razy zatrzymała nielegalnie przewożone odpady, jednak były to znacznie mniejsze ilości niż przechwycone obecnie - około 329 ton.
km

Opinie (212) 3 zablokowane

  • sugestywna opinia (2)

    Pseudo-spedytorzy, słabi spedytorzy/ pracownicy TSL czy innej maści fachowcy-eksperci od wszystkiego doznali chyba potrzeby uzewnętrzniania się i głoszenia swojej "prawdy".
    Już na etapie wykrycia nieprawidłowości po przybyciu do portu docelowego wieszczą niemożliwość dotarcia do nadawcy i kontaktu z nim. Słabe to i naiwne.
    Nie chce twierdzić, że całość jest do "zamknięcia" w tydzień czy miesiąc bo mam świadomość całego procesu transportowego dla tych kontenerów, jednakże to może być początek porządkowania tego tematu i kraj nadawcy pełni w tym wszystkim również rolę. Po nitce jest możliwość dotarcia do kłębka, więc ja na miejscu odbiorców i nadawców spokojny bym nie był.
    To nie jest tak, że służby celne kraju nadawcy umożliwią wywóz "g*wna", a nieświadomy kraj odbiorcy przejmuje problem + koszty. Logika + wyobraźnia pomogą to zrozumieć...
    Jednym z pierwszych kontaktów po stronie nadawcy winna być agencja celna, a te nie funkcjonują tylko dla pojedynczych transportów. Każdy kontakt swoje wie, a w transporcie stron całego procesu jest więcej niż nadawca/odbiorca.
    Myślę, że spedytor w Polsce będzie miał bardzo dużo gimnastyki i w procesie wyjaśniania będzie uczestniczył najdłużej, gdyż od samego początku. Z czasem skupienie organów wyjaśniających przejdzie na inną stronę procesu, ale spedytor odbiorcy będzie i tak w temacie.
    Spedytor po znajomości bądź ten "spuszczający gacie" najniżej? Bardzo możliwe, ale to nie kończy możliwości zakończenia procederu i ujęcia głównych stron.
    W ujęciu prostym/ogólnym --> zbudowano działający (lecz że tak ujmę patologiczny) podsystem w obrębie funkcjonującego systemu (gospodarka/wymiana towarowa), to można go określić/zdiagnozować i złamać/zakończyć za pomocą dostępnych środków w czasie krótszym lub dłuższym.
    Udanego dnia dla wszystkich na koniec...

    • 5 1

    • Shipper fałszywie zamanifestował towar i g... możesz zrobić.

      koszty w porcie przyjął spedytor i to teraz jego problem, mniejszy armatora...

      • 0 1

    • Dobrze napisane

      Ktoś to musial odprawiać. Specydotor wiedział co ładuje..agencja wiedziała co odprawia.a co w konosamencie? 20 ton herbaty angielskiej?

      • 1 0

  • Zasadnicze pytania

    kim jest nadawca?
    kim jest odbiorca?

    Teraz już wiem po co jest ustawa o ochronie danych osobowych ....

    wszystko tak jest zorganizowane by uniknąć odpowiedzialności za swoje postępowanie

    • 7 0

  • Teraz wiemy, w jaki sposób trójmiejskie porty zaczęły zwiększać obroty.

    Zaczął kwitnąć import śmieci, które trafiają do Polski, zamiast do Chin.

    • 8 1

  • Myślenie nie boli

    Zakazać wwozu zagranicznych śmieci do Polski!

    • 2 0

  • Nadawcy? A kto ich skaże? Polskie sądy, których wyroków nikt na wiecie nie respektuje?

    Może adresatów trzeba wziąć za derierre?

    • 2 1

  • dajcie debila ktory to sprowadza

    to skandal skandal skandal-wlasciciel firmy ktory przywozi za duze kase do nas smieci- powinien dostac 5 lat dla przestrogi innych i konfiskata mienia----

    • 5 0

  • Ujawnić dane kryminalisty!!!

    • 4 0

  • I Bardzo Dobrze

    Teraz Dostanie Po Głowie Nadawca i tenbkto sie zgodził na to żeby to wpłyneło Na Wody Polskie i wysokie kary pieniężne i najdziwniejsze jest to gdzievjest Wielka Brytania i jak to dopłyneło do Polski za zgodą Portu we Francji skoro Francuzi nic nie widzą to jest 1000 ton śmieci który zostaje odesłany bez zwłocznie i takie odwracanie uwagi od ciąga tylko Polskią Straż Graniczną w Porcie przypominamy że inne państwa kontrolowały porty i dlatego trzeba takie kontrole przeprowadzać co kwartał i nie straci Polska bo będą nakładane kary na te mafie śmieciowe jeżeli milion zł to zamało to będzie 5 mln i zobaczymy kto straci w Danii wyżuci worek śmieci w lesiemandat w wysokości wypłaty i nie do skarbówki tylko idzie do zakładu pracy i pracuje na mandat bo mu odtrąca pracodawca z wypłaty i krutka piłka

    • 2 0

  • Po to Polska była potrzebna kołchozowi zachodniemu ? (1)

    Żeby zrobić u nas wysypisko śmieci z kołchozu ? Dlatego pachołki zdrajcy teraz kwiczą żeby było tak jak kiedyś ? koniec niszczenia polski !

    • 8 0

    • przeciez teraz dojne świnie rządzą od lat i jest śmeitnik!!!! teraz! jak rządza świnie mlask zagłusza

      to, co sie do was mówi. Wcześniej nie było takiego importu śmieci, nie paliły sie składowiska. Dość już obwiniania poprzedników za obecne błędy i swoja niekompetencję - Przeproś i Spier....

      • 1 4

  • HEHE

    ciekawe co wpisali w list przewozowy ? i ile już takich kontenerów wjechało, przecież to unia !!! i jest tylko wyrywkowa kontrola zawartości pudeł od czasu do czasu, czy w porcie istnieje jeszcze "takie coś" jak sanepid ? ciekawe

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane