• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Most Wantowy nad Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
14 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy przeznaczenie i działanie położonych na terenie naszej aglomeracji obiektów o niecodziennym wyglądzie. Dzisiaj pokazujemy niedostępną drogę na szczyt pylonu mostu wantowego na Martwej WiśleMapka oraz roztaczające się z niego widoki. 9 listopada 2021 skończył on 20 lat. Poprzednio odwiedziliśmy lokomotywownię wachlarzową w Gdyni. Za miesiąc pokażemy działanie zabytkowego młyna w OliwieMapka.



Jak często korzystasz z mostu wantowego nad Martwą Wisłą?

Oficjalnie nazywa się Mostem III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. Dla większości jest po prostu mostem wantowym na Trasie Sucharskiego, łączącej otwarty w kwietniu 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą z Obwodnicą Południową. Jednak, gdy w listopadzie 2001 r. przecinano na nim wstęgę, z przekąsem żartowano, że to najdroższe połączenie Stogów z Rudnikami w historii.

Zanim jego ranga komunikacyjna dla Gdańska wzrosła i zaczął służyć mieszkańcom, musiała minąć dekada. Gdy powstał, nie było ani tunelu pod Martwą Wisłą, ani Obwodnicy Południowej, ani autostrady A1.

- W pierwszych latach eksploatacji ruch po nim był rzeczywiście znikomy - przyznaje Jacek Kamiński, inżynier i jeden z projektantów mostu z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. - Bez problemu można było wówczas się na nim zatrzymać, by zaspokoić swoją ciekawość i spacerując przyjrzeć się jego detalom. Dzisiaj taki spacer byłby zapewne... naszym ostatnim - żartuje.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.
  • Most wantowy w tym roku obchodzić będzie 20. urodziny. Otwarto go w listopadzie 2001 r. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku.

Budowa mostu przypomina olinowanie żaglowca



Sporym wyzwaniem okazał się też spacer stromą i ciasną klatką schodową na górę dwunogiego i wysokiego na 100 m pylonu.

Aby znaleźć się na ostatnim podeście, z którego roztacza się fantastyczna panorama Gdańska, najpierw trzeba pokonać 18 drabinek. Pylon osadzony jest na fundamencie i palach wkopanych w ziemię na głębokość 35 metrów. Powstał po to, by przenosić obciążenia za pomocą ukośnych lin stalowych tzw. cięgien, co przypomina nieco olinowanie masztu żaglowca.

- Różnica polega na tym, że w żaglowcu maszt jest utrzymywany przez liny zamocowane do pokładu, a w moście przęsło jest utrzymywane przez liny zakotwione w pylonie - tłumaczy Jacek Kamiński.
Czytaj także:

Jak wygląda techniczny tunel w tunelu pod Martwą Wisłą



Most wantowy na Trasie Sucharskiego jest najdłuższym i najwyższym tego typu obiektem w Gdańsku. Ma 380 metrów długości, a samo przęsło ma 230 metrów długości. W momencie budowy było to też najdłuższe przęsło w całym kraju (parę lat później z pierwszego miejsca gdański obiekt zepchnął Most Świętokrzyski w Warszawie).

Poza charakterystycznym pylonem jego cechą szczególną są stalowe liny. Jest ich 60, a ich długość waha się od 60 do ponad 200 metrów. Każda z nich składa się z kilkudziesięciu splotów stalowych osłoniętych czerwoną polietylenową rurą osłonową.

Dziennie mostem przejeżdża od 30 do 35 tys. pojazdów.

Mógłby być wyższy, nie posiada też drogi dla rowerów



Obiekt, który w listopadzie będzie obchodzić 20. urodziny, choć ma sporo zalet, nie jest też pozbawiony wad. Jedną z nich jest stosunkowo niskie zawieszenie na lustrem wody.

Z jednej strony sprawia to, że linia pomostu, po której poprowadzono jezdnię z dalszej perspektywy jest mało zauważalna, z drugiej - zaledwie 8-metrowe światło pomiędzy rzeką a mostem ogranicza rozwój ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle, nie mogą tamtędy przepłynąć wyższe jednostki. Standardem dla tego typu obiektów jest prześwit 20-metrowy, a dla ruchu oceanicznego nawet 45-metrowy.

Most mógłby być nie tylko wyższy, ale też posiadać drogę rowerową, o którą pierwotnie zabiegano. Podobnie jak w przypadku wysokości, zrezygnowano z jej budowy ze względów finansowych.

Piętą achillesową mostu - podobnie jak innych tego typu obiektów - są też dylatacje. Pierwsze zużyły się po 10 latach eksploatacji, kolejne wymieniono w 2019 r.

  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą w ciągu Trasy Sucharskiego łączy gdański port z obwodnicą południową i Trasą S7.
  • Most Wantowy nocą jest podświetlony.

Obiekt służy naukowcom, strażakom i zakochanym



I choć na co dzień most dla osób postronnych jest zamknięty, a wejście zabezpieczone, to dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mogliśmy wejść na górę z kamerą. Wrażenia? Fantastyczne.

Ze szczytu pylonu widać i słychać nie tylko mknące pod stopami samochody i ciężarówki, ale też jednostki pływające po Martwej Wiśle. W tle słychać też zakłady przemysłowe na Przeróbce, a po drugiej stronie chrzęst mielonego złomu na złomowcu w pobliżu Elbląskiej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych widoczny jest Półwysep Helski.

Trójmiasto w Budowie. Zobacz, jak powstają nowe inwestycje



M.in. z tych powodów most jest nie tylko popularnym obiektem wśród fotoreporterów, ale także naukowców. Regularnie odwiedzają go studenci uczelni technicznych z całej Europy, jest też celem corocznego objazdu dydaktycznego studentów PG. Chętnie ćwiczą też na nim strażacy, był też miejscem... zaręczyn jednego z inżynierów.

Uwaga! Na co dzień wejście do środka jest niedostępne i zabezpieczone przed ingerencją osób postronnych. Redakcja Trojmiasto.pl mogła wejść do środka i na górę dzięki uprzejmości Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Warto dodać, że obiekt został zaprojektowany w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku przez zespół inżynierów wywodzących się wyłącznie z Katedry Mostów Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej.

- Przy budowie mostu po raz pierwszy w Polsce zastosowano metodę nawisową, inaczej mówiąc wspornikową, nie wymagającą budowy rusztowań. Poszczególne sekcje mostu były transportowane barkami, a następnie podnoszone i scalane z resztą konstrukcji. Tak nie budował w naszym kraju nikt wcześniej! - wspomina Jacek Kamiński. - Jako że mosty wantowe należą do obiektów szczególnie narażonych na oddziaływania wiatrowe, do obowiązków wykonawcy należało m.in. przeprowadzenie badań modelowych mostu w tunelu aerodynamicznym. Ich realizację zlecono francuskiemu Ośrodkowi Naukowemu i Technicznemu Budownictwa w Nantes. Badania sprawiły, że dokonano nieznacznych korekt elementów przęsła mostu, które wyposażono w owiewki, skrywające lampy oświetlenia iluminacyjnego.
Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (94) 3 zablokowane

  • Polska to nie jest kraj dla pieszych. Mosty tylko dla samochodów : /

    Podobnie jak nad obwodnicą w Osowej - most TYLKO dla samochodów! Tam nie ma nawet chodnika, także drogi dla rowerów... Wielu mieszkańców Dzielnicy Gd-Osowa mogłoby dojeżdżać do Oliwy i dlaej rowerem, ale jest to utrudnione właśnie przez brak kładki nad obwodnicą. To jest świadome, celowe działanie - pompowanie Gdańska samochodami, aż do granic możliwości...

    • 0 2

  • A ja protestuję

    Proszę takimi artykułami nie przypominać mi jak ten czas szybko leci.

    • 0 0

  • Most nie mógł być wyżej, bo obok jest tak samo nisko zawieszony most kolejowy, a nasypy z torami trzeba by podwyższać na długich odcinkach

    • 0 0

  • Fakt ścieżka rowerowa przez most jest potrzebna!!!

    Wówczas mieszkańcy Wyspy Portowej dotarliby z łatwością do ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż Olszynki na Wyspę Sobieszewską i dalej na Mierzeję Wiślaną, z drugiej strony przez most na rowerze można by dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście. Ruch rowerowy w tym miejscu jest bardzo potrzebny. Teraz gdy ma być zamknięty podczas remontu Most Siennicki Wyspa Portowa będzie odcięta od jedynej drogi rowerowej która łączy wyspę z resztą Gdańska.

    • 0 0

  • A kiedy będzie on przystosowany do ruchu pieszo-rowerowego??

    • 0 0

  • Obok (1)

    A co to za stocznia obok?

    • 3 0

    • Conrad

      • 0 0

  • Teraz dulkiewicz nic nie robi (1)

    Szykuje się na przegrane wybory uciec do parlamentu nawet nie udaje że kocha to miasto

    • 16 6

    • to ty chyba siedzisz w skrzynce na węgiel

      • 0 0

  • Kosztował 70 milionów

    • 0 0

  • Panorama może i ciekawa ale jak miałbym zemdleć to może i lepiej że wejść nie można. Swoją drogą którędy wcześniej odbywał się ruch?

    • 0 0

  • Potraficie stawiać wspaniałe konstrukcje... (16)

    Ten most to na prawdę majstersztyk inżynierii. Tylko nie mogę zrozumieć dlaczego 3 kilometry od centrum półmilionowego miasta, na Oruni są szlabany i rogatki kolejowe jak w jakiejś koziej Wólce. Takiego absurdu w żadnym mieście wojewódzkim w Polsce nie widziałem!

    • 56 7

    • Bardzo arogancki wpis... butą i zarozumialstwem aż kipi.

      Dlaczego? Dla tak małostkowych z dedykacją. Kozia Wólka nie może mieć przystających do aktualnych czasów rogatek kolejowych? Gdański panicz musi mieć nowoczesne, a cham z Koziej Wólki może, a nawet powinien mieć "przedpotopowe" sprzed kilkudziesięciu lat? Po co ten klasizm? Nie można napisać, dlaczego te rogatki nie nie przystają do obecnych czasów, technologicznie odpowiadają tym z lat 50-tych?

      • 0 0

    • w Elblągu też przez długi czas w środku miasta był przejazd kolejowy z rogatkami. Tak, wiem, to dużo mniejsze miasto, chociaż w zasadzie Olsztyn, czyli stolica warmińsko-mazurskiego jest tej samej wielkości. Wiadukt wybudowano dopiero 2 lata temu.

      • 0 0

    • Rogatki i szlabany.

      W większości miast kolej została zlikwidowana i w ten oto sposób rozwiązano problemy z kolizyjnymi przejazdami.

      • 0 0

    • Nie rozpędzaj się.

      To potrzebny i fajny, ale tylko zwykły most bez żadnych inżynierskich fajerwerków. Ważne, żeby był długowieczny, solidny i praktyczny a w tej chwili właśnie taki jest.

      • 1 0

    • Już niedługo nad torami będzie most. (7)

      A ile miast wojewódzkich znasz dokładnie?

      • 8 0

      • juz nie bedzie ,bo w gdansku sa inne priorytety (4)

        • 2 9

        • tory to PKP (2)

          Więc to nie Gdańsk Inwestuje, ale PKP.

          • 0 2

          • Nie tak do końca (1)

            Ale pewnie podział kosztów pomiędzy miastem, a PKP powinien jakiś być

            • 0 2

            • A podział zysków?

              Całe jak ostatnio zawsze pójdą d Warszawy by nakarmić dektę?

              • 0 0

        • jakby twój idol kacper był to koscioły zamiast mostów by stanęły

          • 12 6

      • 16

        A za starych czasów to byłem we wszystkich 49. Ale co Ty możesz o tym wiedzieć, jak Ty tylko Egiptu na wakacje latasz. Typowy wyborca rudego milionera

        • 3 4

      • Nad torami może być wiadukt, a nie most

        • 4 0

    • W Gdyni to samo...

      Jadąc na północ, ostatni bezkolizyjny przejazd przez tory to estakada Kwiatkowskiego. Kolejny, 10 km dalej... w Rumi. Ale to już Gdynia drugiej kategorii, tam ludzie mogą czekać na rogatkach, przecież to nie biznesmeni

      • 1 0

    • bo nie mozna tego terenu sprzedac deweloperom

      • 2 0

    • Jesteśmy przyzwyczajeni do tego że drogi buduje się zawsze do potrzeb sprzed 20 lat a tu ci taka sensowna i w dodatku piękna konstrukcja!

      • 3 0

    • Oczywiście chodzi o most przemyślany pod prognozy rozrostu portu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane