• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Mam propozycję, całkiem na serio (1)

    Czy REDakcja mogłaby do każdego artykułu o nowych rozwiązaniach w Trójmieście załączać ankietę, lub system plusów i minusów dotyczących danego rozwiązania?
    Wtedy łatwo można by poznać zdanie mieszkańców i od razu wysyłać to do ZDiZ

    • 12 7

    • ale nie wszyscy siedzą na trojmiasto wiec nie wiem czy to byłaby reprezentatywna ankieta. Poza tym wiadomo że najwięcej krzyczą kierowcy 4 kółek bo jest ich najwięcej (większość z ościennych gmin którzy miasto tratują jak tranzyt). Tu bardziej chodziłoby o głos mieszkańców lub samych zainteresowanych.

      Jakie minusy ma te rozwiązanie według Ciebie? Nic się tu nie zmienia. To tylko "pasek pomocniczy". Nie żaden zakaz, czy nakaz.......

      • 6 0

  • ta, xd, już widze jak tymi rowerkami pedałować będą w tym czerwonym okręgu (1)

    • 5 7

    • ja bede. zresztą zawsze jeżdże srodkiem po rondzie

      dla bezpieczenstwa

      • 5 0

  • Bzdura kolejna dla rowerzystów,, a oni jżdżą po pasach dla pieszych i wpadają na jezdnie nieprzepiswo!!!! (1)

    • 17 8

    • W Sopocie

      W Sopocie mogą jeżdzic nawet pod prąd. Kretynizm urzędników czy zachęta do większej ilości wypadków?? A może tylko pragnienie spania niezgody?

      • 3 3

  • dlaczego nas rowerzystów wciskacie pomiędzy samochody ? (1)

    dlaczego mamy wdychać spaliny ?
    dlaczego nie możemy jechać bezpiecznie z dala od samochodów ?
    dlaczego nie interesuje was nasz bezpieczeństwo ?

    jestem wstanie zaakceptować takie rondo w ciasnych uliczkach, tam gdzie nie ma miejsca
    ale tam akurat tego miejsca nie brakuje

    • 10 17

    • zgadza sie jakiej wyjatki są mozliwe do wybaczenia ale tam miejsca nie brakuje

      Na ulicach rowerzyści wdychają spaliny 50 razy więcej niż kierowcy i 100 razy więcej niż pieszy na chodniku.
      By rower na ulicy mógł jechać bez szkody dla zdrowia musiał by jechać w masce z tlenem!

      • 0 4

  • Burżuazja i marnotrawienie kasy.

    Może wiadukt wybudujecue lub tunel. Bo 2 scieżki rowerowe się spotkały.

    • 2 5

  • Jak Orunia Górna to są Maćki

    • 7 1

  • To są Maćki a nie Orunia Górna

    • 8 1

  • (1)

    ciekawe jak z pierwszenstwem rowerzystow bedzie bo dla mnie to wyglada jak by samochody maly tak czy siak pierwszenstwo

    • 1 7

    • pierwszenstwo jest zgodnie ze znakami i pord

      warto sie douczyc przepisów

      • 5 0

  • To jest Mleczarnia Maćkowy tu byłem brygadzistą i robiłem maślankę

    • 2 1

  • Gdańsk Kiełpinek

    A kiedy będą ,,normalne" schody do stacji PKM Gdańsk Kiełpinek od strony centrum handlowego Auchan ? To jakaś tragedia (zdegradowane schody, 2-metrowe trawy i chaszcze) jak tam ma się dojść od ulicy Szczęśliwej.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane