• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Pewnie zaraz zablokują mój wpis ale wygląda to tak w USA tolerancja wygląda jak wygląda i próbuje się wcisnąć na siłę coś co nie wszystkim pasuje A u nas taka poprawość jest z rowerami...

    • 5 7

  • to jakieś szaleństwo... (2)

    rowerzysta zjeżdżając z tego wynalazku wcale pierwszeństwa nie ma, bo zjeżdża z DDR na jezdnię. Czego to jeszcze w tym mieście nie wymyślą. Festiwal głupoty trwa w najlepsze

    • 10 11

    • Może oddaj prawko i się nie wypowiadaj. Kompromitujesz całe środowisko kierowców. (1)

      • 7 2

      • Cale srodowisko kierowcow to przekroj polskiego spoleczenstwa.

        Nie da się zatem tego środowiska już bardziej skompromitować, to przecież w swej masie największe głupki na swiecie.

        • 1 0

  • Litości... (5)

    Podoba mi się jak wszyscy mają zerową umiejętność czytania. To nie jest ścieżka rowerowa poprowadzona pomiędzy dwoma pasami na rondzie, a pas poprowadzony na środku drogi żeby uniemożliwić wyprzedzanie rowerzystów.

    • 5 6

    • (4)

      Jaki pas? Jaką nazwę ma ten pas w Kodeksie Ruchu Drogowego? Pas oznaczony identycznie jak DDR, który nie jest DDR?

      • 2 2

      • Nie jest to DDR

        bo nie ma znaku pionowego

        • 2 0

      • to jest pas typu "sierżant rowerowy" czyli nie jest to formalnie żaden pas w rozumieniu przepisów ruchu drogowego tylko bardziej "linia pomocnicza", sugestia.

        Po czym to poznać? bardzo prosto. Nie ma znaków pionowych, nie ma znaków poziomych (linii ciągłej, przerywanej). Pomalowanie asfaltu na jakikolwiek kolor nie jest znakiem poziomym.

        • 9 0

      • DDR to nie jest, bo jest na jezdni (kierofczyk nie zna przepisów?)

        Zaś pas ruchu rowerów od reszty jezdni musi być oddzielony linią pojedynczą ciągłą, linią krawędziową lub ostrzegawczą

        • 2 0

      • No wlasnie zaden, to nie ma zadnej nazwy, bo to tylko kolorowa wskazowka dla rowerzystow.

        • 0 0

  • Jestem w Holandii od trzech miesięcy i nie widziałem ani jednego takiego ronda.

    • 6 2

  • Jacy nagle wszyscy zdziwieni (2)

    że rower powinien jeździć po jezdni, a nie po chodniku...

    • 11 6

    • rower niepowinien matole jezdzic ani po jezdni ani po chodniku tylko oddalomym od jezdni pasie (1)

      • 1 6

      • Matole poczytaj przepisy

        a dopiero potem rób z siebie głupka na publicznym forum

        • 4 0

  • Rowerowe święte krowy. (2)

    A kierowca musi mieć oczy dookoła głowy. Tak się nie da.

    • 14 11

    • Jak cię prowadzenie samochodu przerasta to kup bilet miesięczny.

      • 7 1

    • Jak się jeździ zgodnie z przepisami

      to nie ma z tym problemu

      • 5 1

  • Egzaminy na karty rowerowe wprowadzić, porządne kursy i odpowiedzialność za łamanie przepisów łamanie przepisów (1)

    taka sama jaką mają kierowcy, Kierowca za stuknięcie rowerzysty ma odpowiadać jak za usiłowanie zabójstwa i skończy sie rumakowanie z jednej i drugiej strony

    • 7 7

    • zeby powodowali 40tys wypadkow rocznie jak kierowcy?

      to niech juz jest tak jak jest

      • 2 0

  • żaden deweloper tego nie sponsorował

    W miejscu gdzie miał być ciąg prywatnych sklepów zmiana planu zagospodarowania i nagle pojawił się niemiecki Lidl i to on za monopol w okolicy na handel wyłożył na 300 metrów ulicy + rondo . Dlatego za rondem urywa się asfalt i dalej są płyty bo Ekolan już swoje mieszkanka sprzedał i działkę na której biegnie ul. Czerska oddał do miasta i ma spokój z " roszczeniowymi klientami" .

    • 8 0

  • Rondo jest nielogiczne (4)

    Obowiązuje ruch prawostronny nie tylko w Polsce - celem bezpiecznego wyjazdu z ronda rowerzyści jako pojazdy wolnobieżne muszą trzymać się tej prawej strony a więc czerwone pasy winny być po obwodzie aby kierowcy mieli świadomość ciągłej styczności z rowerem - środkiem przecież rower nie będzie zjeżdżał.

    • 7 9

    • Zgodnie z przepisami

      rowerzysta powinien poruszać się środkiem pasa, jadąc przez rondo

      • 5 1

    • słabo u ciebie z przepisami kolego

      • 4 1

    • Rower nie jest pojazdem wolnobieznym.

      • 1 1

    • A ja się zgadzam z kolegą

      • 1 0

  • Dostrzegam sporą innowację w tym rozwiązaniu

    Na zwykłym rondzie rowerzysta bywa potrącany przez samochód zjeżdżający z ronda. Tutaj rowerzysta może być trafiony gdy sam będzie zjeżdżał z ronda.

    Oczywiście wtedy, jeśli rowerzysta zorientuję się po co jest to kółko i że nie należy szukać jego końca.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane