• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • piesi na przejściach. (1)

    oczywiście że tak piesi jednak powinni być nauczenie spójrz w lewo , w prawo i jescze raz w lewo. dopiero po taikch działaniach powinno si wchodzic na przejście. uczono nas przez wiele lat że ostrożnosci nigdy nie jest za wiele.
    obecnie pieszy wchodzi bez njmniejszego spojrzenia bez upewnienia sie.
    bo zgodnie z zasadą w kraju - mu się po prostu należy. i tu jest bład, naprawcie to a wypadków bedzi mniej.

    • 12 4

    • Bzdury gadasz koleś. Dzieci nawet spoglądaniem w lewo, w prawo nie łapią pewnych sytuacji, gdy na drodze jest więcej

      niż jeden samochód.

      Idzie dziecko na przejście i z jego lewej strony nadjeżdża samochód, którego kierowca widząc dziecko zatrzymuje się. Dziecko wchodzi, spogląda w prawo gdzie widzi auto jadące w drugą stronę i nie czeka na wysepce pomiędzy pasami ruchu aż ten drugi kierowca zatrzyma się i idzie przed ten samochód "bo skoro pierwszy kierowca się zatrzymał to i drugi też to zrobi". Przekonanie o zatrzymaniu się drugiego kierowcy potęguje jego zwolnienie - "skoro zaczął zwalniać to już na pewno się zatrzyma" co w praktyce nie zawsze tak jest.

      Zatem do kogo ty wyskakujesz z tą zasadą "popatrz w lewo, popatrz w prawo ..." ?

      Dziecięca psychika to nie psychika dorosłego człowieka, dlatego nie bez powodu wiek dojrzałości głównie psychicznej wynosi 18 lat.

      • 1 2

  • wprowadzone przepisy są złe (2)

    bo teraz to pieszy ma "zawsze racje", co przy roszczeniowym podejściu niektórych osób będzie prowadziło do jeszcze gorszych wypadków. Bo można wejść nie patrząc, można wejść w słuchawkach i mieć w nosie wszystko dookoła.
    Kierowca jest zawsze winny.

    Sam jestem pieszym, rowerzystą i kierowca i wg mnie powoduje, że ludzie wyłączają myślenie i idą przez przejście nawet się nie rozglądając.

    • 20 9

    • Jako pieszy, kierowca i rowerzysta dużo chodzący i jeżdżący nie potwierdzam twoich wydumanych obserwacji.

      • 4 10

    • Właśnie wykazałeś roszczeniowe podejście i wyłączone myślenie, oczekując przepisów łaskawych dla kierowców, zamiast zrozumieć, dlaczego tak właśnie są zmieniane.
      Jaki masz problem, że ktoś chodzi w słuchawkach? Przecież jadąc samochodem nie usłyszysz pieszego ani rowerzysty, a jeszcze chciałbyś, żeby ci pozwolono ich nie zauważać?

      • 2 6

  • (2)

    Szymonie kochany! Pisząc o bezwzględnym pierwszeństwie pieszego wprowadzasz czytelników w błąd. Dla pieszego nic się nie zmieniło. To na kierowcę nałożono nowe obowiązki. Kierujący pojazdem ma ustąpić pierwszeństwa oczekującemu na przejście pieszemu. Bezwzględne pierwszeństwo pieszego na przejściu nie istnieje, ponieważ pieszy nie może wtargnąć przed nadjeżdżający pojazd. Musi poczekać, aż pojazd zwolni i się zatrzyma. Dziękuję za możliwość wypowiedzi.

    • 25 3

    • (1)

      Rajmundzie drogi a gdzie w przepisach jest zapis nakazujący kierowcy ustąpić pierwszeństwa pieszemu oczekującemu przed przejściem? Pieszy nabywa pierwszeństwa wchodząc na przejście ale nie oczekując przed przejściem!

      • 6 4

      • Nie nabędzie prawa do przejścia wchodząc na pasy przed jadący samochód, bo wtedy wtargnie, co jest niezgodne z prawem. Musi czekać. Dawniej mógł czekać dziesięć minut na ruchliwej drodze. Teraz kierowca ma obowiązek zatrzymać się i przepuścić. Taka to różnica, ale wyłącznie zmieniły się obowiązki kierowcy.

        • 2 5

  • Kolejny tendecyjny artykuł... (3)

    Zmiana przepisów wiąże się przede wszystkim z przejściami, które sygnalizacji świetlnej nie mają.
    Tymczasem w Gdańsku - na Al. Grunwaldzkiej i Chłopskiej (gdzie doszło do blisko 1/4 wypadków) są głównie przejścia z sygnalizacją świetlną. Więc albo piesi wtargnęli na przejście na czerwonym, albo zrobili to kierowcy - i są to zupełnie inne powody niż nadanie tzw. "bezwzględnego pierwszeństwa pieszym" (to sformułowanie jest zresztą błędne i piętnowane).
    Jedno z potrąceń wydarzyło się na przejściu dla pieszych przy tzw. Wysepce we Wrzeszczu i jest to przede wszystkim przejście wykonane w niebezpieczny sposób (dla pieszych i kierowców) - przejście to jest bez sygnalizacji świetlnej, przez 3 pasy jezdni, za zakrętem, bez znaku ostrzegającego o przejściu dla pieszych.
    Poza tym - limit prędkości 50 km/h na Al. Grunwaldzkiej jest fikcją a kontrole drogówki są rzadkie i przewidywalne.
    Odblaski? O czym my rozmawiamy? Większość Trójmiasta to teren zabudowany, gdzie - zgodnie z definicją - kierowcy mają spodziewać się wzmożonego ruchu pieszych. Chodzę z odblaskami przez bardzo niebezpieczne przejście i mimo to tylko dzięki głowie na karku nie daję się potrącić - mimo, że mam niby pierwszeństwo.

    • 21 1

    • To jest klasyczne "nie wiem co napisać o bezpieczeństwie, to wpiszę odblaski" (1)

      Jeżeli zdjęcie oddaje co widzisz w mieście po zmierzchu - masz kurzą ślepotę i czas prawko oddać.

      • 6 3

      • To będzie jeździł bez, mało to jest takich?

        • 1 1

    • Dokładnie

      To powinno być w dziale felietony

      drakońskie podwyżki
      bezwzgledne pierwszeństwo
      odblaski
      niewielki spadek potrąceń

      Trudno o większą tendencyjność

      • 1 0

  • patrzenie w komórkę

    liczba kierowców wpatrzonych w komórkę lub inne monitory i powodujących wypadki jest przerażająca. Stąd ta ilość potraceń na pasach. Kierowco - ty masz obserwować jezdnię i przewidywać ew. zagrożenie i jednocześnie nie powodować tego zagrożenia. Dane Brytyjskie mówią że ok. 30% wypadków wynika z zaangażowania kierowcy w smartfona. Powinny być za to większe kary.

    • 10 2

  • Pierwszeństwo nie zmienia zasady ograniczonego zaufania.

    Piesi muszą też mieć ograniczone zaufanie i kontrolować sytuację. Niestety nowe przepisy wpływają zarówno na zwiększenie czujności kierowców jak i obniżają tą czujność u pieszych. Bilans może wyjść na zero.

    • 11 4

  • (2)

    Matko swieta, porownany rok 2021, gdzie zycie towarzystkie nie istnialo, szkoly byly zdalne i wiekszosc biur pracowalo w trybie zdalnym do "normalnego" roku. Prosimy o minimum logiki i rzetelnosci dziennikarskiej.

    • 16 2

    • (1)

      w 2021 nie istniało? To ciekawe, bo mi sie wydaje ze 2021 był normalny. Czy aby nie mylisz z 2020?

      • 4 6

      • Dopiero 28 maja 2021 zostala otwarta gastronomia, takze 2021 to jak najbardziej jeszcze rok w wiekszosci pandemicznych obostrzen.

        • 7 1

  • przejścia naziemne (2)

    statystyka potrąceń pieszych na przejściach naziemnych vs w przejściach podziemnych... od Forum do Dworca będą niebawem 3 przejścia naziemne i 2 podziemne.... tylko po co?

    • 5 8

    • A te przejścia bez świateł będą czy są ?

      I po co ? Aby nie budować kładek i tuneli dla pieszych pochłaniających potężną kasę np. z podatków od nieruchomości w ich utrzymaniu.

      • 3 1

    • Żebyś nie pędził jak głupi przez miasto.

      • 1 0

  • Niewielki spadek potrąceń

    Ale za to wielki przyrost stłuczek na przejściach dla pieszych...

    • 8 6

  • Bo wyższe mandaty służą tylko i wyłącznie budżetowi państwa

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane