• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • xxx (3)

    teraz niektórzy wchodzą jak zombie na przejście nie patrząc co jedzie bo "on" ma pierwszeństwo. Ale te przepisy też nakładają kary na pieszych którzy wtargną.

    • 14 9

    • Teraz nie ma czegoś takiego jak wtargnięcie skoro kierowca musi się zatrzymać. Przepis o wtargnięciu koliduje logicznie z tym (1)

      o pierwszeństwie pieszych.

      • 2 6

      • Pieszemu zabrania się wjeżdżania wprost przed nadjeżdżający pojazd, tak więc jest.

        • 6 2

    • "Niektórzy", słowo klucz. No i co? To znaczy, że dla odsetka osób naruszających zasady powinniśmy znieść przepisy, które dla większości osób świetnie się sprawdzają? To może skoro "niektórzy" kierowcy przekraczają prędkość, to zabrońmy jeździć wszystkim.

      • 1 4

  • Zielona strzałka. Pułapka na kierowców i pieszych. Jeden z mandatem a drugi z połamanymi nogami. (8)

    Bywają skrzyżowania na których przy zielonej strzałce dla samochodów piesi nagle dostają zielone na przejściu.
    W takiej sytuacji piesi bez namysłu wchodzą pod jadące samochody. Oczywiście wina kierowcy. Tylko chyba ktoś zapomniał, że pojazd nie zatrzyma się nagle w miejscu.

    • 15 7

    • (3)

      W miejscu nie, ale przed pasami. Jeśli jest zielona strzałka, to kierowca ma obowiązek się najpierw zatrzymać. Ma czerwone, strzałka jest warunkowa.

      • 5 0

      • Zatrzymuję się na strzałce. (2)

        Piesi w bocznej uliczce mają czerwone.
        Skręcam powoli. Jestem w połowie przejścia na którym cały czas jest czerwone. Teraz zmienia się na zielone i mam zająca przed maską.

        • 4 3

        • Dlatego zielone strzałki jak już to powinny zapalać się z parosekundowych opóźnieniem po zapaleniu się zielonego dla (1)

          pieszych. Ale to już wina zarządców dróg.

          • 5 0

          • Znam kilka takich miejsc.

            • 0 0

    • W przypadku połamaniu nóg u pieszego mandatu nie ma. Jest sprawa karna przed sądem na wniosek Wydziału (1)

      d/s Wykroczeń i Przestępstw w Ruchu Drogowym policji.

      Połamanych kończyn nie uleczysz w 7 dni. Nawet małych palców dłoni.

      • 3 0

      • Pocieszające

        • 0 0

    • (1)

      Ty tak poważnie? Pojazd nie zatrzyma się w miejscu, owszem. Dlatego przed ruszeniem na zielonej strzałce ma znak stop, a zanim ruszy, kierowca powinien rozejrzeć się porządnie, czy ktoś nie zbliża się do przejścia.

      • 2 0

      • Czytaj proszę ze zrozumieniem.

        Stoję na czerwonym. Mam strzałkę w prawo. Ruszam. Zwalniamy przed przejściem w bocznej ulicy. Ludzie stoją na czerwonym. Gdy jestem już na pasach zmienia się pieszym z czerwonego na zielone. I mamy problem.

        • 0 0

  • Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach.

    niedawno zmieniono znowu przepisy

    • 1 8

  • Nierozwazni zostali już rozjechani

    • 8 4

  • Rok 2021 to był jeszcze okres pandemii

    Porównajcie do 2018 lub 2019

    • 10 1

  • kto był w starych dobrych czasach w przedszkolu pamięta (2)

    w lewo, potem w prawo i jeszcze raz w lewo...... najprostsze rozwiązanie ale nie trafia do tych co mają ...uwaga...bezwzględne pierwszenstwo

    • 14 5

    • Bzdura co do dzieci. Dzieci się patrzą i g... to pomaga w stosunku do 2 samochodów.

      Gdy jedno auta podjeżdża z lewej strony chcącego wejść na przejście dziecka i zatrzymuje się przed nim. Dziecko idzie i patrzy się w prawo, gdzie widzi jak kierowca samochodu jadącego w drugą stronę lekko zwalnia (ale czy stanie ?), gdzie typowe dziecko myśli, że skoro zrobił to pierwszy kierowca (zwolnił i się zatrzymał) to zapewne drugi zrobi to samo, skoro już zwolnił i nie czeka na całkowite zatrzymanie się tego drugiego kierowcy, gdzie kierowcy myślą, że jak między pasami jest wysepka to dziecka stanie, a on zdąży przejechać przed nim.

      Nie wiesz, dlaczego ludziom wydaje się dowody osobiste w wieku 18 lat ? Głównie z powodu dojrzałości psychicznej.

      • 2 5

    • Tak. Przed wprowadzeniem nowych przepisów mogłam sobie tak stać, w deszczu, wietrze i mrozie, rozglądając się w prawo, w lewo, w prawo, w lewo, aż mi kark sztywniał, a samochodziarze jechały sobie wesoło ciurkiem, mając mnie zupełnie gdzieś, bo ich komfort ważniejszy. Najprostsze rozwiązanie to w końcu nałożyć obowiązek szanowania otoczenia najbardziej uprzywilejowanej grupie w mieście, która wciąż czuje się zbyt bezkarnie, więc wzrost mandatów jeszcze o 100% się należy.

      • 1 5

  • Jeszcze się rok nie skończył więc może być różnie

    Zwłaszcza że idzie zima więc dni będą coraz krótsze... Na drogach jest coraz gorzej z roku na rok.

    • 8 0

  • 2021 był rokiem COVIDowym, kiedy ruch był mniejszy.

    Jeśli liczba wypadków po nim nie wzrosła, to znaczy, że przepisy działają.

    • 8 5

  • W artykule statystyki wypadków są niepełne (1)

    W Gdyni pominięto opisywany kilka dni temu śmiertelny wypadek na ul. Witomińskiej - przejście przy cmentarzu.

    • 4 0

    • Statystyki były brane do końca października.

      • 3 0

  • Przejścia dla pieszych są bardzo słabo oświetlone! Zimą to jest duży problem.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane