• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Jest więcej tych, dla których liczy się tylko koniec nosa.

    Ja widzę więcej pieszych, bo o rowerzystach a tym bardziej o "hulajnogistach" nie wspomnę, którzy zwracają mniejszą uwagę na pozostałych użytkowników.

    • 6 4

  • Trójmiasto to wylegarnia piratów drogowych a kary nie są drakonskie tylko wrecz nadal za niskie!!Takie brednie moze wypisywac

    Przez ostatnie 20 lat mogles stac na przejsciu godzine i nikt ci nie ustapił z blachosmroda obecnie tek juz robi wiekszosc wiec jest ogromna zmiana choc buraków co nadal wymuszają nie brakuje bo czuja sie bezkarni do czasu az ktos ich nie nagra widac to na monitoringu wec z monitoringu tez powinni kary wysyłac!

    • 0 9

  • zła farba jest uzywana (1)

    do pasów powinna byc specjlalna farba swiecaca sie w nocy zeby juz z daleka odbija swiatlo

    • 4 0

    • a że ekspertem od farby drogowej jest Gdynia to zamiast wprowadzać takie zmiany, wystarczyło aby Gdynia przeprowadziła

      ... ze znajomości farb drogowych

      • 0 0

  • Zmiana Prawa !!! I

    Rozmyślałem sobie przy kawie co by zrobić by "bydło" niestety tak można spokojnie powiedzieć o partyzantach na przejściach , zaczęło myśleć i uważać co się dzieje na tak niebezpiecznym miejscu jak przejście dla pieszych. A mianowicie za zdarzenie powstałe na oznaczonych przejściach powinny odpowiadać obie strony zajścia po rowno, kierowca i przechodzień. Kary powinny być srogie dla obu stron ,Myślę że takie zmiany doprowadziły by do mniejszenia o przynajmniej 70 % wypadków na przejściach.

    • 7 3

  • W czasie zimowym liczna potracen wzrosnie (2)

    Wynika to z warunków pogodowych i tego że pieszy nie musi umieć ocenić czy wchodząc na przejście pojazd wyhamuje

    • 7 2

    • To tym bardziej trzeba uważać jadąc samochodem. (1)

      • 3 5

      • Mowa o skutku a nie oczywistych obowiazkach kierujacego

        • 5 0

  • najgłupsi piesi już wpadli

    z każdym dniem jest więcej tych, którzy potrafią z głową korzystać z nowych przepisów

    • 2 6

  • na Szymusia zawsze można liczyć (3)

    "Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych" - problemem dla kogo? dla mentalnych niedorozwojów, którzy jak słabo widzą, to nie dostosowują prędkości do warunków na drodze?

    • 15 9

    • Dlatego, gdy wygram w Euro Jackpota 500 000 000 (netto) i przygotowaniu biznesowym, złożę szefowi red. Zięby

      propozycje wykupu portalu, gdzie wtedy zastanowię się nad dalszym sensem zatrudnienia w/w redaktora. ;)

      • 1 0

    • Nie, dla pieszych którzy wąchają kwiatki od spodu (1)

      • 4 7

      • Na cmentarzach leży więcej kierowców niż pieszych koleś. Wystarczy lektura statystyk wypadków.

        • 4 3

  • (1)

    Obecnie największym zagrożeniem są rowerzyści. Nie znają absolutnie żadnych przepisów albo wybierają te, które im pasują. Np. przejeżdżają przez przejście dla pieszych i myślą że wówczas mają pierwszeństwo.

    • 19 7

    • Największym zagrożeniem zawsze będą kierowcy. Zatem nie mydlij oczu swoimi pomyjami na rowerzystów.

      • 5 3

  • Najgorsze są te nowe przejścia projektowane chyba tak, żeby wykonanie było jak najdroższe

    Podświetlenie takie, że oślepia kierowców, słupki z odblaskami lub migaczami utrudniające ocenę sytuacji. I inne elementy, tak że często nie widać czy ktoś stoi/idzie, czy to tylko jakiś słupek. Zwłaszcza dzieci mogą być całe zasłonięte przez te badziewia.

    • 3 1

  • piesi na przejściach. (1)

    oczywiście że tak piesi jednak powinni być nauczenie spójrz w lewo , w prawo i jescze raz w lewo. dopiero po taikch działaniach powinno si wchodzic na przejście. uczono nas przez wiele lat że ostrożnosci nigdy nie jest za wiele.
    obecnie pieszy wchodzi bez njmniejszego spojrzenia bez upewnienia sie.
    bo zgodnie z zasadą w kraju - mu się po prostu należy. i tu jest bład, naprawcie to a wypadków bedzi mniej.

    • 12 4

    • Bzdury gadasz koleś. Dzieci nawet spoglądaniem w lewo, w prawo nie łapią pewnych sytuacji, gdy na drodze jest więcej

      niż jeden samochód.

      Idzie dziecko na przejście i z jego lewej strony nadjeżdża samochód, którego kierowca widząc dziecko zatrzymuje się. Dziecko wchodzi, spogląda w prawo gdzie widzi auto jadące w drugą stronę i nie czeka na wysepce pomiędzy pasami ruchu aż ten drugi kierowca zatrzyma się i idzie przed ten samochód "bo skoro pierwszy kierowca się zatrzymał to i drugi też to zrobi". Przekonanie o zatrzymaniu się drugiego kierowcy potęguje jego zwolnienie - "skoro zaczął zwalniać to już na pewno się zatrzyma" co w praktyce nie zawsze tak jest.

      Zatem do kogo ty wyskakujesz z tą zasadą "popatrz w lewo, popatrz w prawo ..." ?

      Dziecięca psychika to nie psychika dorosłego człowieka, dlatego nie bez powodu wiek dojrzałości głównie psychicznej wynosi 18 lat.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane