• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Mniej?

    Mniej?
    69:12=5.75 wypadkow na miesiac w 2021, w 2022 57:10=5,7 wypadków na miesiąc... statystycznie jest ich tyle samo!!! Wniosek nasuwa się sam.

    • 11 1

  • Najgorsze są te nowe przejścia projektowane chyba tak, żeby wykonanie było jak najdroższe

    Podświetlenie takie, że oślepia kierowców, słupki z odblaskami lub migaczami utrudniające ocenę sytuacji. I inne elementy, tak że często nie widać czy ktoś stoi/idzie, czy to tylko jakiś słupek. Zwłaszcza dzieci mogą być całe zasłonięte przez te badziewia.

    • 3 1

  • Apeluję o noszenie odblasków (6)

    Drodzy piesi, w okresie jesienno-zimowym większa część z Was nosi ubrania w ciemnych barwach. Dlatego proszę noście odblaski! Taki drobiazg można nosić w kieszeni i w razie potrzeby zakładać na rękaw. Kierowca ma światła i go widzicie. Nie działa to jednak w drugą stronę. Nie bądźmy egoistami i nośmy odblaski.

    • 12 9

    • A ja prosze nie poruszac sie autem z zaparowanymi szybami

      Takich kosmitów widuje przynajmniej 1x dziennie wgapionych w szybę jak ślepy w telewizor!

      • 4 4

    • Nie ośmieszaj tym apelem ! Kierujesz go też do ludzi z palestry prawniczej, gdzie w drodze do samochodów czy z nich (1)

      przed brzaskiem czy po zmierzchu mają jako piesi do pokonania niekoniecznie przejście dla pieszych ?

      Mój prawnik przed SR w Gdyni jak nie było miejsca przy samym budynku sądu na Jana z Kolna to parkował kiedyś po drugiej stronie - na parkingu przed dużym budynkiem magazynowym (który już nie istnieje). W grudniu o 8:00 w trakcie opadu deszczu jak przechodził przez jezdnię JzK był mocno "widoczny" w swoim eleganckim czarnym płaszczu.

      Wyobrażasz sobie tych ludzi (nawet szeregowych pracowników sądów) w odblaskach ? Pan red. Zięba też ?

      • 0 6

      • Odblask to nie wstyd

        Tak, apel jest do wszystkich pieszych bez względu na wykonywaną przez nich profesję.

        • 0 0

    • P.S. Zatem sam daj przykład i wrzuć tu swoje zdjęcia z odblaskami na eleganckim ubraniu z zamazaną twarzą.

      • 1 2

    • To zwalniaj, zbliżając się do przejścia. Będziesz poruszać się na tyle wolno, że gdy zobaczysz w świetle swoich reflektorów pieszego, na spokojnie wyhamujesz. Problem solved, ależ to było proste, a całe otoczenie nie musi nosić trójkątów ostrzegawczych na głowie, bo ty slabo widzisz.

      • 3 2

    • Klasyczna metoda przenoszenia odpowiedzialności na słabszego.

      Jeżeli warunki pogodowe i oświetlenie nie zapewniają ci wystarczającej widoczności to dostosuj odpowiednio prędkość i skupienie. Jeżeli już o coś powinniśmy apelować, to o odpowiednie oświetlenie przejść.

      • 1 1

  • najgłupsi piesi już wpadli

    z każdym dniem jest więcej tych, którzy potrafią z głową korzystać z nowych przepisów

    • 2 6

  • Zmiana Prawa !!! I

    Rozmyślałem sobie przy kawie co by zrobić by "bydło" niestety tak można spokojnie powiedzieć o partyzantach na przejściach , zaczęło myśleć i uważać co się dzieje na tak niebezpiecznym miejscu jak przejście dla pieszych. A mianowicie za zdarzenie powstałe na oznaczonych przejściach powinny odpowiadać obie strony zajścia po rowno, kierowca i przechodzień. Kary powinny być srogie dla obu stron ,Myślę że takie zmiany doprowadziły by do mniejszenia o przynajmniej 70 % wypadków na przejściach.

    • 7 3

  • Ktoś kto potrafi czytać dane widzi, że ta ustawa przyniosła odwrotny skutek - wzrost ilości wypadków z pieszymi. (3)

    PS. Porównywanie 10 miesięcy 2021 do 12 miesięcy 2022 - serio?

    • 12 3

    • Ale jak doszedłeś do takiego wniosku? (2)

      Zainteresowałem się.

      • 5 2

      • Poszukaj sobie na google artykulu z 30 września: (1)

        "Coraz więcej pieszych ginie na przejściach, a nowe prawo miało ich ratować"

        • 9 2

        • XDDD

          • 3 3

  • Trójmiasto to wylegarnia piratów drogowych a kary nie są drakonskie tylko wrecz nadal za niskie!!Takie brednie moze wypisywac

    Przez ostatnie 20 lat mogles stac na przejsciu godzine i nikt ci nie ustapił z blachosmroda obecnie tek juz robi wiekszosc wiec jest ogromna zmiana choc buraków co nadal wymuszają nie brakuje bo czuja sie bezkarni do czasu az ktos ich nie nagra widac to na monitoringu wec z monitoringu tez powinni kary wysyłac!

    • 0 9

  • Jest więcej tych, dla których liczy się tylko koniec nosa.

    Ja widzę więcej pieszych, bo o rowerzystach a tym bardziej o "hulajnogistach" nie wspomnę, którzy zwracają mniejszą uwagę na pozostałych użytkowników.

    • 6 4

  • Ktoś nie uważał na matematyce.

    Porównanie wprost wyniku za 12 miesiecy roku 2021 do 10 miesiecy roku 2022 wymaga przemnozenia tego drugiego przez 1.2. Po tej prostej operacji widać, że liczba potrąceń wzrosła, a nie zmalała.

    • 5 3

  • własnie przed chwila gdy byłem na przejsciu wymusiło pierwszenstwo 2 buraków w suwach GDA oraz jeden w jakims kajtku :) (1)

    I to na skrzyzowaniu jest monitoring!!Tak długo jak nie bedzie reakcji policji to tez przepis nie wiele wnosi a kary są jeszcze za Niskie!!

    • 2 9

    • nudny już jesteś trollu

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane