• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • a "mistrzowie świata" kierunkowskazów nadal nie używają...

    • 1 4

  • Jako kierowca

    Jako kierowca po prostu biorę takie przepisy na klatę. Ma pierwszeństwo pieszy i koniec. Też mi to czasem nie pasuje, ale my Polacy tak mamy - jak ktoś ma trochę więcej praw od nas to się od razu denerwujemy;)

    • 2 7

  • Czy redaktor nie mógł się doczekać końca roku?

    Jak można porównywać cały rok 2021 z 10 miesiącami 2022? Jaki jest sens takiego porównania? W obecnej formie ten artykuł to manipulacja. Na podstawie podanych danych i perspektywy dwóch jesiennych miesięcy można spodziewać się podobnego wyniku jak w 2021 r. W kwestii bezpieczeństwa na przejściach jest więcej do zrobienia niż karanie kierowców i zwalnianie pieszych z myślenia. Przejścia dla pieszych potrzebują gruntownej rewizji. Część z nich jest niedoświetlona, słabo oznakowana, piesi często są zasłonięci przez obiekty typu drzewa, zarośla itp. Niektóre znaki nie odblaskują, a pasy są tak starte, że ledwo je widać. Dołóżmy do tego przejścia bez sygnalizacji przez kilkupasmowe jezdnie, koleiny bezpośrednio przed przejściami. Czy naprawdę zrobiliśmy już wystarczająco dużo w tej sprawie? Czy może dużo mówimy, a wypadki jak były tak są? Co samorządy zrobily by ograniczyć wypadki? A może zastanówmy się co zrobić by zminimalizować prawdopodobieństwo wypadku? Zróbmy infrastrukturę, która nie dopuszcza do popełniania błędów przez uczestników ruchu.

    • 3 0

  • re

    Spadek o 17,4% procent to mało?

    • 1 8

  • Hej, Trójmiasto. Porównacie może dane z rokiem np 2019, kiedy nie obowiązywały przepisy i nie było przy okazji pandemii?

    • 0 0

  • Ja lubię wchodzić na przejścia, zwłaszcza jak widzę zbyt szybko jadące auto

    Wielu już przetestowało dzięki temu ABS lub awaryjne hamowanie.

    • 0 5

  • Trzeba się cieszyć, że liczba potrąceń nie wzrosła bo niektórzy piesi wchodzą na przejście bez zachowania jakiejkolwiek

    • 2 1

  • Jaki niewielki spadek, skoro rok się jeszcze nie skończył? Do końca roku jeszcze te statystyki mogą wzrosnąć, zwłaszcza, że szybciej zaczęło się robić ciemno. Te przepisy są nastawione na kasę z mandatów, nic ponad to. Mnie zawsze uczyli, że przed przejściem należy się rozejrzeć, więc nawet teraz nie pcham się na przejście licząc na to, że mi ktoś ustąpi.

    • 5 1

  • Panie redaktorze Ziemba. Czy nie uważa Pan, że ten artykuł miałby większy sens gdyby poczekał Pan te 1,5 miesiąca do końca roku. Mając dane za cały rok można by zrobić porównanie. Niestety wynik byłby inny i mogłoby się okazać, że zmaiany są na niekorzyść. A tak mamy manipulowanie danymi dla udowodnienia tezy.

    • 5 1

  • Poczekajmy jeszcze kilka lat, aż instynkt i podstawowa zasada ograniczonego zaufania u pieszych wychowanych na nowych

    zaniknie całkowicie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane