• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • D..ne przepisy

    • 7 4

  • i**otyczny przepis i jeszcze głupsza interpretacja wyników. (2)

    • 13 6

    • (1)

      Świetny przepis. Moim zdaniem poza liczbą potrąceń/wypadków powinno brać się pod uwagę też samo poczucie bezpieczeństwa pieszych i to, że nie muszą już stać długi czas przy przejściu, próbując wcisnąć się w przerwę w sznurze jadących samochodów - co było ryzykowne - albo licząc na litość jakiegoś kierowcy, która następowała rzadko.

      • 2 5

      • I co minusujecie? Uważacie, że przed wprowadzeniem tych przepisów kierowcy tak skwapliwie ustępowali pieszym? Widać, że z auta nie wychodziliście.

        • 1 0

  • Super porównanie

    10 miesięcy z 2022, a 12 miesięcy z 2021. Równie dobrze można by wywnioskować, że przepisy przyniosły odwrotny skutek bo w Sopocie jest tyle samo wypadków przez 10 miesięcy 2022, co przez cały poprzedni rok.

    • 9 0

  • Ludzie dla własnego bezpieczeństwa i tak się wcale nie rozglądają przed wejściem dla pieszych.

    • 5 2

  • kultura jest większa, ludzi się zatrzymują, kiedyś od razy walił

    • 1 3

  • W czasie zimowym liczna potracen wzrosnie (2)

    Wynika to z warunków pogodowych i tego że pieszy nie musi umieć ocenić czy wchodząc na przejście pojazd wyhamuje

    • 7 2

    • To tym bardziej trzeba uważać jadąc samochodem. (1)

      • 3 5

      • Mowa o skutku a nie oczywistych obowiazkach kierujacego

        • 5 0

  • brawo pis, uczy zachodniej kultury, a nie tusko-putinowskiej (1)

    • 0 10

    • przecież PiS to komuna bis

      I bliżej im do Rosji niż zachodu

      • 6 1

  • Bzdurny przepis, tylko pis mógł to wymyślić (2)

    ..

    • 10 5

    • Cała opozycja prócz Brauna i Bosaka i ich kolesi za tym głosowała. Zatem żaden to pomysł PiS, tylko Zachodu. (1)

      • 4 3

      • raczej wybiórcza część pomysłu Zachodu

        Na zachodzie jest znacznie mniej zebr, a w takich Niemczech na wielopasowych drogach nie wyznacza się klasycznych zebr.

        • 3 0

  • nic się nie zmieniło

    Bo kierowcy w większości nie zwracają uwagi aby do przodu. Już nie mówiąc o zielonej strzałce gdzie nagminnie traktują zieloną strzałkę jak zielone światło.

    • 6 6

  • zła farba jest uzywana (1)

    do pasów powinna byc specjlalna farba swiecaca sie w nocy zeby juz z daleka odbija swiatlo

    • 4 0

    • a że ekspertem od farby drogowej jest Gdynia to zamiast wprowadzać takie zmiany, wystarczyło aby Gdynia przeprowadziła

      ... ze znajomości farb drogowych

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane