• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Liczba wypadków mniejsza

    ORAZ tak jakoś przypadkiem jest mniej ofiar.

    • 5 13

  • Zmiany

    Są takie że pierwszy często nawet nie spojrzy tylko czasem nawet wbiega pod koła

    • 10 5

  • Czyli działa nowy przepis (1)

    A tu niedobry portal użył słowa kluczowego "Niewielkie". Portal chyba nie lubi Naszej władzy

    • 4 11

    • To tzw. "wolne i niezależne media"

      Które nie mają nic wspólnego z władzą Trójmiasta. :)

      • 2 6

  • (1)

    Obecnie największym zagrożeniem są rowerzyści. Nie znają absolutnie żadnych przepisów albo wybierają te, które im pasują. Np. przejeżdżają przez przejście dla pieszych i myślą że wówczas mają pierwszeństwo.

    • 19 7

    • Największym zagrożeniem zawsze będą kierowcy. Zatem nie mydlij oczu swoimi pomyjami na rowerzystów.

      • 5 3

  • (1)

    Sam asumpt że zmiana przepisów wpłynęła na kierowców to już duża przesada, reszta artykułu to już tylko maligna

    • 4 1

    • To, że użyjesz mądrych słów (błędnie zresztą) nie oznacza, że masz rację xD

      • 1 1

  • ceny paliw, a nie przepisy

    Ludzie mniej jeżdżą, to i wypadków jest mniej.

    • 11 3

  • Widać że ustępują

    Jak nigdy dotąd bo boją się mandatów

    • 5 10

  • Mniej potrąceń?

    A, to winien PIS!!!

    • 2 11

  • Redaktorze! proszę dodać statystki z 2019 (2)

    Błędem jest porównywanie obecnego roku tylko do roku 2020 i 2021 w których była pandemia i była zauważalna mniejsza mobilność społeczeństwa i liczba wypadków była też nieporównywalnie mniejsza. Rok 2019 jest ostatnim rokiem kiedy nie było żadnych ograniczeń a także były znacząco wyższe niż w 2020 2021 i 2022 statystyki wypadków i ofiar na drogach. Rok 2022 jest pierwszym po pandemi bez żadnych ograniczeń, z poziomem zapełnienia ulic jak w 2019 więc ten rok powinien się znaleźć w zestawieniu.

    • 20 0

    • Zaraz ten komentarz tez zostanie usuniety, na trojmiasto.pl mozna pisac tylko, ze piesi nie nosza odblaskow. Kazda merytoryczna krytyka jest kasowana jesli nie pasuje do linii redakcji.

      • 8 4

    • Przez czas "pandemii" przebudowano wiele niebezpiecznych przejść, tak więc 2019 też średnio nadaje się do porównania.

      • 5 2

  • na Szymusia zawsze można liczyć (3)

    "Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych" - problemem dla kogo? dla mentalnych niedorozwojów, którzy jak słabo widzą, to nie dostosowują prędkości do warunków na drodze?

    • 15 9

    • Nie, dla pieszych którzy wąchają kwiatki od spodu (1)

      • 4 7

      • Na cmentarzach leży więcej kierowców niż pieszych koleś. Wystarczy lektura statystyk wypadków.

        • 4 3

    • Dlatego, gdy wygram w Euro Jackpota 500 000 000 (netto) i przygotowaniu biznesowym, złożę szefowi red. Zięby

      propozycje wykupu portalu, gdzie wtedy zastanowię się nad dalszym sensem zatrudnienia w/w redaktora. ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane