• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Jest gorzej (3)

    W skali całego kraju wypadków jest 30% więcej wypadków. Problem wynika, wbrew propagandzie z zachowań pieszych, którzy myślą że na przejściu są nietykalni. Radośnie liczą że kierowca zawsze ich zauważą

    • 43 21

    • Bez kozery powiem, ze wzrost o 2137%

      • 9 6

    • Brednie

      • 6 12

    • O mamy tu przedstawiciela instytutu danych z d***

      • 14 19

  • Pierwszeństwo nie zmienia zasady ograniczonego zaufania.

    Piesi muszą też mieć ograniczone zaufanie i kontrolować sytuację. Niestety nowe przepisy wpływają zarówno na zwiększenie czujności kierowców jak i obniżają tą czujność u pieszych. Bilans może wyjść na zero.

    • 11 4

  • patrzenie w komórkę

    liczba kierowców wpatrzonych w komórkę lub inne monitory i powodujących wypadki jest przerażająca. Stąd ta ilość potraceń na pasach. Kierowco - ty masz obserwować jezdnię i przewidywać ew. zagrożenie i jednocześnie nie powodować tego zagrożenia. Dane Brytyjskie mówią że ok. 30% wypadków wynika z zaangażowania kierowcy w smartfona. Powinny być za to większe kary.

    • 10 2

  • Jak widać, dzięki nowym przepisom śmiertelność pieszych spadła o 50%.
    Każdą statystykę można zinterpretować wg własnego widzimisię.
    Tak na prawdę, to tych danych jest za mało, żeby wyciągać na ich podstawie wnioski.

    • 22 0

  • Ja

    Tylko bezwzględne odbieranie prawa jazdy zatrzyma piratów drogowych . To co się dzieje na drogach to horror jest .

    • 22 50

  • Wręcz przeciwnie !

    Teraz wszyscy uważają się za nieśmiertelnych !

    • 53 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane