• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • Gdańsk jest the beściak :-) (12)

    Podoba mi się poziom inwestycji.

    • 242 68

    • (2)

      tak wielkie chasla i wywalanie kasy na przyslowowe Misie a na reszcie dróg dziura na dziurze i cudowny system swiatel gdzie dojezdzasz i czerwone
      -rondo jana pawla czarny dwor i poprawienie zjazdu z jana pawla do rzeczpospolitej ten znak stop od 50 lat tam jest bez sensu
      -spacerowa pieprzycie o tunelu pod pacholkiem a wystarczy wyciac troche drzew dokladnie 1 kilometr gora i 4 pasy problem zalatwiony
      -skrzyzowanie slowackiego budowlanych co wy tak gnebicie ludzi ta sygnalizacja swietlna tam rondo zrobic trzeba oczywiscie w nocy i o dzielo a nie jak na pomorskiej pol roku firma mtm robi ja by miala placone godzinowke 8 godz i do domy

      • 22 45

      • Co to chasla? (1)

        • 37 5

        • może PiSowiec miał na myśli faszystowskie chwasta?

          • 24 14

    • Poziom inwestycji może jest wysoki (1)

      wyzwaniem jest ich sensowna struktura i kolejność realizacji

      Jeśli za jedyny sposób odciągnięcia ludzi od jeżdżenia samochodami będzie traktowana budowa linii tramwajowych, to Gdańsk będzie coraz bardziej zakorkowany aż w końcu problemem będzie znalezienie środków na remonty i utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      Do tramwaju i SKM/PKM trzeba zapewnić bezpieczny i komfortowy sposób docierania pieszo i rowerem.

      Uruchomienie systemu roweru metropolitalnego znacznie przyczyni się do poszerzenia wyobraźni mieszkańców i decydentów, ale to może nie wystarczyć do wycofania się ze ścieżki niezrównoważonego rozwoju, którego konsekwencje będziemy ponosić my wszyscy.

      Ładowanie pieniędzy w kolejny tunel pod Motławą aby puścić tamtędy linię tramwajową to przykład inwestycji o dużych kosztach ale korzyści można by uzyskać dużo większe inwestując w inne rozwiązania (nie pro-samochodowe!)

      • 4 11

      • Bla rowerowe

        Ale jedna konstatacja jest słuszna: budowanie w tunelu Nowej Wałowej jest bez sensu - taniej wybudowac most. I ciekawiej krajobrazowo.

        • 1 5

    • Tunel pod Pachołkiem jest zupełnie niepotrzebny. (1)

      Wystarczy tylko połączyć istniejące odcinki Drogi Zielonej.

      • 11 3

      • nie łączyć Drogi Zielonej - tranzyt zabije Park Reagana

        A jeśli chodzi o tunel - zgoda jest zupełnie niepotrzebny.
        Wystarczy zbudować Nową Opacką i trochę poszerzyć Czyżewskiego oraz podciąć skarpę Pachołka, wyburzyć stare budy i wykonać rondo Czyżewskiego ze Spacerową (w miejscu obecnego zjazdu).
        Z Opata Rybińskiego zrobic deptak z ew. dopuszczonym ruchem mieszkańców i komunikacji miejskiej

        • 10 6

    • A co z Nową Hynka na Zaspie?! (2)

      Ta droga (pętla Zaspa-Abrahama) jest potrzebna od zaraz.

      • 7 2

      • Dokladnie (1)

        Ciagle jojczenie, że nie ma powiazań poprzecznych przez Grunwaldzką, że korki na Słowackiego i Miszewskiego a nie chca zrobic Nowej Abrahama - akurat tam jest teraz najwiekszy rozwoj i budowy biurowcow

        • 3 3

        • A może tramwaj wzdłuż kolobrzeskiej

          I duży węzeł komunikacyjny przy SKM Przymorze?

          • 5 0

    • Nie dla wyburzeń we Wrzeszczu

      Nowa Politechniczna przez ul. Boh. Getta Warszawskiego (najlepszy wariant przez teren PG odrzucony).

      • 4 6

    • nowa świętokrzyska

      Ten, ktòry przezywa rozbudowę ulic w połòdniowej części Gdańska czytaj świętokrzyska węzeł łostowice chyba nigdy tam nie był tysiące wybudowanych zasiedlonych mieszkan a dròg brak mam nadzieje ze weźmiecie to pod uwagę przy głosowaniu

      • 6 0

  • Za dużo tych inwestycji. Kto będzie z tego korzystać w takim Gdańsku? (13)

    Wszyscy co mieli trochę oleju w głowie już dawno z tego miasta wyjechali do pracy za granicę, albo wyprowadzili się do domków za miastem. Takie inwestycje tylko plebs z wiosek przyciąga i bandytów z Ukrainy.

    • 51 494

    • Edzio już w robocie od 6? No tak bo o 7 już byś nie dojechał ze swojej wioski przez korki...

      • 52 6

    • śmiała teza jak na fakt (2)

      że Gdańsk i Pomorze to jedyny region gdzie w tej chwili mieszkańców przybywa, a nie ubywa :)

      • 46 4

      • Może przybywa, ale skąd? (1)

        Więcej się rodzi przez 500+ bo to zaktywizowało prokreację w klasie niższej społeczeństwa. Czy to dobrze? Moim zdaniem nie.

        Wiecej ludzi przyjeżdża do Gdańska z wiosek. Czy to dobrze? Moim zdaniem nie.

        Więcej ludzi przyjeżdża z zagranicy, np. Ukraińców. Są bardzo fajny niektórzy, ale są też tacy, co biją kobiety - patrz wczorajsze doniesienia na tym portalu. Czy to dobrze że przyjeżdżają? Moim zdaniem nie.

        Edzio wam wszystko wytłumaczy.

        • 6 51

        • Edzio, sprawdź swoje drzewo genealogiczne :P

          • 33 2

    • to siedź tam edzio

      w tej swojej wioseczce i nie korkuj ludziom ulic swoim golfem trojką

      • 28 3

    • Edzio dokładnie tak jak piszesz

      Ci którzy mieli trochę oleju w głowie zamiast rozumu musieli wyjechać do kiepsko płatnej pracy np do Skandynawii gdzie dorobili się kokosów jak na ich możliwości i postanowili zainwestować w budowę bieda domków z silikatu w porywach obłożonych styropianem na wioskach.
      Ci którzy dobrze zarabiają nie muszą nigdzie jechać i mieszkać na wsi tracąc 2 godziny w korkach.

      • 28 8

    • tak tak panie Edzio

      typowy Edzio!!! imię wszystko tłumaczy hehehe

      • 15 2

    • w sumie to nawet dobrze..

      bo jak czytam wypociny Edzia to twierdzę - dobrze że wyjechałeś z Gdańska. jednego problemu mniej. oczywiście wszyscy pędzą za granicę bo tam jest "raj" i pieniądze i wszytko - obudź się człowieku. ten czas już minął, ale widzę dalej żyjesz w tym micie:)

      • 23 3

    • Edzio, a Ty kiedy wynosisz się z Trójmiasta na swoją prowincję?

      • 9 3

    • (2)

      Edzio! Ty sprawdz czy na Srebrzysku są jeszcze wolne miejsca dla takich jak ty.

      • 11 3

      • Dla edzia rezerwujemy miejscówkę w Kocborowie (1)

        Umieścimy ich razem z Maliniakiem. Można ich przypiąc do łóżka jednymi pasami . Będą sobie mogli POgruchać do woli a oddziałowa da im głupiego jasia na dobranoc.

        • 9 2

        • Edzio to też Maliniak

          I inni: Anna, Agata, Ewa, Krystyna ze Skarszew, Janusz z Olszynki i z Witomina, Anka Veganka, Facetka na rowerze itp. itd.
          A na początku był....Szpilek ;)

          • 4 0

    • Najgłośniej krytykujący wszystko

      pisowski motłoch!!

      • 8 10

  • w Gdańsku pewnie znowu przybędzie dzięki temu mieszkańców. (2)

    U sam ludzie masowo opuszczają swoje domostwa.

    • 82 19

    • przybędzie, jak wioski zza obwodnicy przyłączą do miasta

      • 3 5

    • Nie same SŁOIKI

      Przyjedzie ta hołota z Warmii i Mazur

      • 7 14

  • (43)

    Ten tunel pod pachołkiem to jakis debilizm .za 2 mld można by wszystko inne zbudować .tunel pod Motławą bardzo potrzebny ze względu na tereny rozwojowe w historycznym centrum gdanska . Trzeba zachować odpływ ludności na wiochy za obwodnica

    • 199 70

    • (28)

      A masz inną koncepcje odkorkowania oliwy i osowy? Starych budynków nie wyburzysz ani lasu nie wykarczujesz

      • 23 22

      • może lepiej wykarczować stary las i posadzić nowy? Brdzie taniej i zdrowiej dla wszystkich użytkowników tunelu. (1)

        • 14 24

        • I przeciąć tereny rekreacyjne kolejną szeroką drogą?

          Wiesz jakie jest natężenie ruchu na tej drodze?

          • 16 6

      • (14)

        Nikt nie musi mieszkać w osowie . Wiec po co "odkorkowywac " ? Nie podobają sie korki to trzeba sie przeprowadzić ...albo stać w korkach . 2mld to za dużo zeby komuś skrócić dojazd do domku za obwodnica o 15 min

        • 48 24

        • (2)

          tunel umozliwi ominiecie OLIWY.

          • 13 11

          • korki jedynie przesunie

            • 15 9

          • ominąć Starą Oliwę można przez Nową Opacką

            • 3 5

        • Zgadzam się. Jedyne co potrzebne to wywalenie ruchu z Opata Jacka Rybińskiego i zrobienie z tej ulicy deptaku/ewnetualnie spowolnienie ruchu do 30km. Odremontować czyżewskiego i tamtędy niech idzie ruch

          • 25 1

        • (5)

          to nie tylko Osowa czy Oliwa ale cały SOPOT, który nie ma "normalnego" połączenia z obwódką

          • 10 11

          • (4)

            To niech Sopot sobie zbuduje za własną kase

            • 29 7

            • Inwestycja przebiega przez wszystkie 3 miasta wiec kazde miasto powinno współfinansować drogę zieloną. Zarówno Gdańsk jak i Sopot i Gdynia skorzystają z tego

              • 9 3

            • (2)

              tylko jest jeden problem, Sopot jest otoczony Gdynia i Gdańskiem więc sam nie posiada żadnych terenów, którymi mógłby pociągnąć drogę do obwodnicy.
              Mieszkamy w TRÓJMIEŚCIE więc powinna być współprac między miastami.

              • 13 6

              • Ul. Reja (1)

                Czyżby?

                • 7 1

              • Ale granica sopotu kończy się w lesie więc nowa Reja nic nie da. Lepiej rozbudować spacerowa więcej ludzi skorzysta

                • 2 4

        • (3)

          nie tylko osowa ale takze oliwa sopot przymorze, dzielnice poludniowe i gdynia skorzysta z tego tunelu...

          • 6 8

          • Tunel napędzi tranzyt w Pas Nadmorski (2)

            Tyle da Przymorzu i Żabiance

            • 6 5

            • (1)

              Ciekawe jak wam postawią kilkanaście wieżowców na przymorzu , a stawiaja masowo , czy będziecie dalej tak śpiewać. Będziecie jeszcze błagać o tą drogę

              • 3 1

              • Tak, wtedy należy dobrze zaprojektować komunikację miejską

                Albo inaczej. Dobrą komunikację zaprojektować dziś i w miarę postępu zabudowy rozwijać ją.

                Przykłady złych rozwiązań: na "Morenie" zbudowano tramwaj. Super. le jeździ często wolniej od dawnych autobusów, które zlikwidowano. Co więcej nie ma bezpośredniego połączenia "Morena" - UG/OBC. Tylko z przesiadką, a wiadomo, że jest bardzo wiele osób codziennie taką trasą jeżdżących.

                Podobnie z Zaspa - PG czy Zaspa - OBC. Mówię raczej o tej Zaspie z okolic szpitala, nie przy SKM - tam jest lepiej.

                • 2 0

      • (1)

        Las to można czasami wyciąć, chociaż tu jest park, ale wysokich wzgórz przesunąć to raczej się nie da ;-)

        • 12 1

        • Wzgórza tez sie da przesunąć

          • 2 2

      • to nie jest droga dla ruchu pasażerskiego (2)

        to kusząca alternatywa (Słowackiego i południowej) dla dojazdu towarowego od zachodu i tranzytu wschód-zachód

        • 3 0

        • i dlatego to jest fatalny pomysł

          • 1 1

        • jak w Gdańsku pokażą gdzieś, że potrafia zbudować ładną, miejską aleję

          to można rozpatrzyć zbudowanie tu takiej. Nawet z jakimś odpowiednio dużym, płatnym parkingiem. Jestem nawet zwolennikiem częściowej zabudowy pasa nadmorskiego (między Brzeźnem, Wrzeszczem i Nowym Portem są olbrzymie połacie wolnej ziemi czekającej na całą nową dzielnicę. Pomyślmy, co by mogło tam powstać, gdyby wziąć przykład z przedsięwzięć takich jak Garnizon czy Browar...)

          Ale sama budowa szerokiej drogi to głupota. Budować tam miasto!

          • 2 0

      • A czy droga musi być szeroka? (4)

        Dwupasmowa Słowackiego wcale specjalnie nie odkorkowała ani Wrzeszcza ani nie sprawiła że z Moreny czy Niedźwiednika jedzie się szybciej.
        Zobaczysz, może być i siedem pasów pod Pachołkiem i na Spacerowej a i tak wszystko się zatka na Grunwaldzkiej. Korki przeniesiesz w inne miejsce po prostu a dodatkowo zachęcisz innych do wyprowadzki za obwodnicę, do jeżdżenia autami, etc.

        • 21 7

        • brawo! Glos rozsadku - zaraz sie zacznie ujadanie fanów św.przepustowości

          • 16 5

        • A wiesz dlaczego ? Bo po drodze masz duże kolizyjne skrzyżowanie z potokowa A potem drugie na matarni. Nowa spacerowa jedzie całkowicie w lesie dlatego jest lepsza. Po drodze żadnych osiedli itp tylko prosto z oliwy na obwodnicę

          • 0 12

        • ktoś tu nie pamięta korków na starej słowackiego i na reymonta... (1)

          nową słowackiego jedzie się bajecznie szybko w porównaniu z tym, co było kiedyś. a liczba samochodów się zwiększyła.

          • 9 1

          • Ale to może problemem jest nadmiar samochodów, a nie niedobór dróg?

            Tak jak czasem problemem jest nadmiar tłuszczu i rozwiązaniem nie jest kupno szerszych spodni.

            • 0 1

      • Jak uratować stara oliwę od korkow

        Jeśli chcesz wpuścić do miasta co najmniej 2x tyle samochodów... ?

        Rozwiązania umożliwiające ludziom dojeżdżać do pracy inaczej niż samochodem.

        • 1 0

    • (4)

      Debilizm to tunel pod Motławą. Most jest dużo tańszy.

      • 5 25

      • (3)

        Jezeli tańszy most zwodzony to czemu nie .wazne zeby brzegi Motławy połączyć .

        • 3 4

        • (2)

          Most nawet nie musi być zwodzony. Duże jednostki tam nie pływają. Wystarczy zaplanować odpowiednią wysokość i takież jednostki będą pływać.

          • 2 12

          • Chyba nie wiesz o czym mowa (1)

            To po co kładka zwodzona obok skoro duże jednostki nie wpływają? Przecież nasypów nie zrobią jak w NYC to nie most Brooklyn-sky. Tunel lepszy tylko niech inaczej zbudują czyt. Tańszą metodą zamknąć na jakiś czas jedną stronę kanału a później drugą. Nie bedziemy przecież wiercić TBMem bo to już nie jest czynny port. Ale jednostki ŻG i do mariny jednak tam wpływają.

            • 2 1

            • most Brooklin to jest dla STATKÓW

              A do mariny w GD to wpływają najwyżej małe stateczki żeglugi pasażerskiej. Pod nie zaprojektować prześwit pod mostem i w zupełności wystarczy

              • 0 0

    • Co za pachołki? Znów matołki coś głupiego wymyśliły. (3)

      Góry jeszcze nikt nie przeniósł.

      • 3 4

      • (2)

        Wasze myslenie jest jak 100 lat za murzynami, potrzebujemy nowoczesnych rozwiazan komunikacyjnych a wy piszecie o jakiś mostach .. Januszkom zawsze bedzie drogo

        • 8 3

        • Tak, nowoczesnych (1)

          Utopienie miliardów w kolejne drogi dwupasmowe nie rozwiążą problemów komunikacyjnych.

          Nowoczesne rozwiązania to:
          - alternatywy dla samochodu (małe pojazdy, nawet elektryczne, albo skutery czy rowery elektryczne)
          - sprawna komunikacja miejska z łatwym systemem biletowym i wygodna dla pasażera oferta. Nie musi być bardzo tania, ale musi być bardzo sprawna. Dziś jest na większości tras słaba.
          - rozsądne wykorzystania istniejących zasobów (drobne zmiany priorytetów na światłach, przebudowa kilku skrzyżowań, więcej buspasow z dopuszczeniem do ruchu taksówek, skuterów i cichych motorów)
          - skoro korki są znacznie mniejsze w czasie przerw w szkole, spora część korków wywołanych jest dowożeniem dzieci do szkoły. Lepiej rozlokowana sieć szkół podstawowych, darmowe bilety dla uczniów , darmowe rowery publiczna dla uczniów.
          - komplementarne systemy - tramwaje uzupełniające ofertę SKM/PKM, autobusy uzupełniające ofertę środków transportu torowego, rower publiczny na 'ostatnia milę'. Do tego lepsza rozbudowa torowisk, częsty takt - dopasowanie rozkładów do siebie ma mały sens, jeśli takt jest co godzinę.

          To jest nowoczesne myślenie o rozwoju komunikacji w miescie, jak i rozwoju miasta jako takiego. Tak, to są kwestie połączone. Po źle zaprojektowanym mieście trudno się poruszać czymkolwiek.

          Zbudowanie tylko szerokiej drogi, czy zbudowanie tylko jakiegoś odcinka linii tramwajowej/kolejowej/buspasa nie ma sensu jeśli nie jest to część większego planu.

          • 7 0

          • jeden z niewielu głosów rozsądku w tej jałowej dyskusji

            Niestety, ale budowanie kolejnych wielopasmowych dróg nie rozwiąże problemu korków, a nawet ten problem powiększy poprzez zachęcanie do korzystania z samochodu. Niestety nie lubimy się uczyć na błędach innych :(

            • 4 0

    • powinna zostać dokończona Słowackiego (2)

      Czyli połączona prostym (!) odcinkiem z tunelem pod Wisłą.
      Takie były pierwotne plany i unijne kwity. Po drodze okazało się, "niedasię".
      No to wpadnięto na pomysł puszczenia tranzytu przez Pachołek i strefę nadmorską...
      Kto zabroni dobrze sie bawić?
      A może obie nitki sie uda zrobić?

      Kijami równiez obić pomysłodawców braku tramwaju na Slowackiego i forsowania go w dolinie Królewskiej...

      • 21 3

      • (1)

        dało się ale kasy i chęci zabrakło.

        • 2 1

        • I dalej się da. Nie dla tranzytu przez Pas Nadmorski i osiedla nadmorskie: Zaspę, Przymorze

          • 3 0

    • tak pisze typowy Janusz

      Wypiwiedź typowego Janusza. Najpierw uruchom tę jrdną szarą komórkę którą posiadasz a dopiero potem cokolwiek pisz.

      • 1 1

    • Nie dla nowych dró dla słoików w dzielnicach południowych

      Nie dla Nowej Świętokrzyskiej i nowej Jabłoniowej.

      • 1 1

  • Czekam na linie autobusowe (19)

    Które pozwolą dojechać z okolic Jasienia czy łostowic na lotnisko. Obecnie trzeba zjeżdżać na siedlce żeby się przesiąść na cos, co dojeżdża do Słowackiego i tam przesiąść się na następny autobus.

    • 107 42

    • (5)

      Autobusem do PKM Jasień i prosto na lotnisko.

      • 57 3

      • Pkm? Prędzej kur... melexem

        • 2 14

      • (3)

        Ale weekendy nie ma autobusu. ..

        • 0 0

        • Prawda (2)

          Jednak zdecydowana większość mieszkańców Jasienia wybierając tę lokalizację wiedziała, gdzie będzie mieszkać...

          • 1 0

          • (1)

            Za to wszyscy mieszkańcy Jasienia wiedzą że mieszkają w Gdańsku. Póki co nie ma jeszcze podziału dzielnic na lepsze i gorsze. Tym samym transport powinien być zapewniony także dla nich

            • 5 0

            • Prawda

              Jednak "kołdra jest zawsze za krótka". Z Jasienia na lotnisko taksówką można dojechać za < 50 zł.

              Ile osób z Jasienia codziennie jeździ na lotnisko? A ile osób z okolic Głównego czy Wrzeszcza?

              Ja nie mam nic przeciwko poprawianiu komunikacji. Jak najbardziej za. jednak musimy pamiętać o skończonych zasobach, jakie mamy i tak nimi operować, aby było z tego najwięcej korzyści.

              Zakładam, że mieszkasz na Jasieniu - może konkretne propozycje?

              • 0 0

    • Przecież z Jasienia jeżdżą autobusy na PKM (7)

      A dalej PKMką do lotniska jest 10 minut.

      • 51 6

      • Tylko w teorii (6)

        Na to są 2 oddzielne bilety. No i spróbuj zdążyć się przesiąść na pomoc skoro zwykle odjeżdża przed przyjazdem autobusu. Już nie wspomnę, jak często to kursuje. A co zaproponujesz z Łostowic? Okolice Świętokrzyska/ Niepołomicka?

        • 18 27

        • (2)

          Przeprowadzkę. Kupujesz mieszkanie na końcu świata i oczekujesz świetnej komunikacji?!

          • 28 18

          • A kto te mieszkania sprzedaje bez drog,lini tramwajowych ,chodnikow?No kto? (1)

            Czesiek syn woznej czy deweloper .ktory dostal zgode na budowe w miejscu bez infrastruktury?Na folderach miod i orzeszki a po latach plyty betonowe zamiast drogi.Oszukujecie ludzi i w wspolpracy z bezmyslnymi urzednikami tworzycie miasto ciasto -miejsce do przetrwania ale na pewno nie do zycia.

            • 10 7

            • A kto kupuje mieszkania bez dróg, lini tramwajowych, chodników? No kto?

              Ktoś ci obiecywał to wszystko jak kupowałeś mieszkanie? Miałeś w umowę wpisaną? Czy może pierwszy raz obejrzałeś okolicę jak już odebrałeś klucze? To właśnie przez takich ciemniaków dla których jest najważniejsze ile kosztuje m2 i czy podłoga prosta, deweloperzy robią jak robią. Gwarantuję, że i drogi i autobusy by się znalazły gdyby 2 inwestycja w polu stała pusta. A jeśli sprzedają wszystko to po co mają się wysilać?

              • 14 7

        • 155 jedzie ze Świętokrzyskiej/Niepołomickiej (1)

          Do Jasienia PKM i dalej jedziesz koleją na lotnisko.Dobre połączenie.

          • 27 2

          • Świetnie skomunikowane

            Zazwyczaj jak się przyjeżdża PKM to widać tył odjeżdżającego 155.

            • 15 6

        • masz nogi to możesz się przejść szybciej będziesz niż ałtobus do pkm

          • 2 5

    • (2)

      A ile razy w roku jedziesz autobusem na lotnisko aby była tam specjalna linia?

      • 20 5

      • Zawsze po wypłacie po ciuchy, na kawkę i hot-doga za 8 zł.

        • 10 1

      • Ja jeżdżę codziennie, do pracy...

        • 8 0

    • Po co autobusy w Gdańsku? W Gdańsku są tramwaje.

      Przez autobusy tworzą się korki i koreczki.

      • 5 4

    • Z Jasienia jedzie się na lotnisko PKMką jakieś 10min.

      • 0 0

  • (11)

    cieszy mnie rozbudowa południa

    • 81 32

    • (8)

      Bez polaczenia nowej bulonskiej z nowa swietokrzyska to jest w sumie start. Cos tam rozgrzebali ale nie mieli odwagi skończyć tematu. A poludnie dalej się rozbudowuje bez dróg i sloiki placa podatki na mieszkania komunalne i MOPS rdzennych mieszkańców

      • 28 5

      • A ktoś im każe mieszkać w szczerym polu? (7)

        • 10 25

        • (6)

          Zaspa i zabianka to tez kiedys byly bloki w szczerym polu

          • 27 2

          • (5)

            Tak, w szczerym polu ale drogi były zbudowane wcześniej.

            • 5 15

            • a to już by musiał tamten ustrój wrócić

              • 7 2

            • były zbudowane nie tylko drogi ale także linia SKM i linie tramwajowe (3)

              później powstały drogi dla rowerów.

              Żabianka to szeroko pojęte centrum Trójmiasta.

              • 4 5

              • Przymorz i Zaspa (1)

                Ha Ha. Drogi dojazdowe do 4 piętrowców na Przymorzu powstały 4-6 lat po powstaniu pierwszych bloków. Po błocie się chodziło, bez oświetlenia przez niezabezpieczony i nieoświetlony plac budowy.
                Podobnie Zaspa. W części jeszcze w 80 latach błoto i brak chodników.
                Fakt do tramwaju/SKM było niedaleko (max. ca 1,5 km) - ale pamięc jest króciutka. Na Słynnej Żabiance zastosowano w sumie nowatorski pomysł - nie róbmy chodników w ogóle - zrobimy później, tam gdzie ludzie wydepczą ;-)
                Fakt - na nowych osiedlach dziś nie buduje się w ogóle infrastruktury takiej jak sklepy, biblioteki, przychodnie, baseny czy boiska.
                W takim samym Południu powinno być 2-3 baseny a nie jeden, a w całym GD 10 - i tak byłyby przepełnione.

                • 12 1

              • Ale mieszkania dawali a nie jak teraz na 30 lat kredyt...

                • 2 7

              • bardzo szeroko pojete centrum
                bardzo

                • 3 2

    • Świętokrzyska i Jabłoniowa bez kompleksowego remontu wiaduktów na obwodnicy i bocznych drug nie ma sensu, przesunie tylko korek w inne miejsce, a nie rozwiąże problemu

      • 3 3

    • Czyli znowu olali Nową Świętokrzyską ? Jak tam mieszkańcy południa ,sprawdzaliście już który raz jest inwestycja odkładana ?

      • 1 0

  • Dalej nalezy (5)

    Wykonac inne strategiczne inwestycje typu nowa swietokrzyska, prawdziwe wezly na obwodnicy a nie te pseudo korkujace, ktore obecnie przerabiamy. Wiadukty lostowicka/ WZ

    • 78 17

    • I po co te wiadukty? By więcej aut utknęło na Groddecku? Jedyny sens ma wiadukt w stronę obwodnicy, gdy nie ma na niej korka na 10 kilometrów.

      • 12 4

    • każda droga prowadząca z suburbiów bez miejsc pracy do centrum z miejscami pracy (2)

      się korkuje bez względu na jej szerokość.

      Podejmowanie pracy bez przemyślenia sposobu dojazdu wygodną komunikacją szynową (najlepiej SKM) to droga do zawału serca od stania w korkach.

      • 9 3

      • (1)

        prace sie obecnie zmienia kilka razy w zyciu a nie pierdzi w stolek cale zycie w tym samym zakladzie pracy.

        • 5 1

        • tak, ale rozsądne firmy wiedzą, że pracowników znajdą tylko tam, gdzie jest dobra komunikacja

          • 0 0

    • Ludzie kogo my wybieramy ?

      Mieszkańcy niech będą cierpliwi ,może ich dzieci będą jeździły w cywilizowany sposób . A my urzędnicy zacieramy raczki i kolejne lata spędzimy na rozbudowie Gdańska . I my wiemy jakie i kto ma potrzeby. Nowa Świętokrzyska i wiadukt AK-Havla-Łostowicka też poczeka .

      • 1 0

  • MORENA. (9)

    MORENA.Staje się najmłodszym obszarem.Młody wiek mieszkańców.100 METRÓW NAD POZIOMEM morza.Ekologia.Transport.Najmniej turystów.Dolne miasto w dole.Był w stanie.

    • 22 67

    • Co?

      • 28 4

    • O co kaman?

      • 23 2

    • trzezwiej.
      juz poniedzialek

      • 46 2

    • Co dzisiaj rano brałeś, Nemec?

      Pytam z ciekawości.

      • 12 2

    • Deweloperski troll zaczal prace?

      Wnioskuje ,ze nie jestes stad, wiec nie masz pojecia...Troll Polnordu na pewno nie wyciagnal by takich wnioskow,przychodzi mi do glowy tylko jedna firma ta dzieki ktorej nie ma juz piekarni na ul.Piekarniczej,ta dzieki ktorej prezes Moreny nie wybuduje juz mieszkkan dla czlonkow splodzielni bo wysprzedal tej firmie teren pod prywatne apartamenty,firmie ktora buduje horendalnie drogie klitki z odpadajacymi balkonami.

      • 12 3

    • (1)

      Piszesz o spółdzielni mieszkaniowej? :)

      • 2 0

      • O tej sp-ni mieszkaniowej nie warto pisać, czy jest jeszcze gorsza?

        • 0 0

    • Nie ma takiej dzielnicy

      • 1 0

    • całe 100 metrów??? incredible

      • 1 0

  • i tramwaj na Kartuskiej (3)

    który jedzie wieczność

    • 81 19

    • ale za to samochodziki mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach, bo Św. Przepustowość jest najważniejsza!!!!

      • 33 13

    • masz szansę (1)

      czytaj!

      • 3 1

      • w tramwaju znaczy

        a w domu dziecko umiera z głodu

        • 4 3

  • PISze (15)

    Jak pisiory wygraja w gdansku to zobaczymy te inwestycje jak swinia niebo :-D

    • 154 122

    • Dokładnie! I konstytucji też nie będzie!

      • 23 16

    • Może tak być !

      Teraz inwestycje finansowane są w dużym stopniu przez prezydenta za złote monety z walizki dziadka.

      • 30 12

    • o kodomita już płacze bo wie że przegra platforma- pogódź się z tym- Polacy mają dość złodziejstwa (6)

      weź idź do Budynia da ci jakieś mieszkanie ma ich przecież tyle że sam nie może się już połapać

      • 29 28

      • Senatorze Kogut! ciszej nad tą wtopą!

        • 13 6

      • a co to jest kodomita ?I czemu tu smierdzisz?Wracaj na Nowogrodzka i nie zasmiecaj nam portalu.

        • 10 10

      • (3)

        Tiaa... to może doczytaj o majątku PiS i skąd oni to mają. Podpowiem: z zawłaszczenia mienia państwowego zaraz po transformacji ustrojowej i niezłych kombinacji z finansowaniem prywatnych fundacji przez spółki skarbu państwa. Słowo kluczowe na początek: spółka Telegraf.

        Obecnie też się nie krępują (choćby z fundacją, która była odpowiedzialna za kampanię "sprawiedliwe sądy") i poza obsadzaniem wszystkich stanowisk krewnymi i znajomymi królika jakoś tak się np. cicho zrobiło o SKOKach (a grube miliardy złotych wyprowadzono za granicę zanim objęto SKOKi nadzorem bankowym) bo Bierecki jest senatorem PiS i SKOKi sfinansowały artykuły w gazetach niby to o Lechu Kaczyńskim, ale dziwnym trafem o Dudzie w czasie kampanii prezydenckiej.

        • 11 14

        • a w lotosie i enerdze doją jak trzeba ustawiają swoich kolesi i odprawy płyną pęłną rzeką

          • 8 8

        • Dureń do kwadratu!

          • 4 5

        • Służby pracowały na pasku PO ,po przemianach i okrągłym stole byli u żłobu ze swoimi mocodawcami ,zresztą "nocna zmiana" pokazuje kto pociągał za sznurki. Prawdziwa kooperacja i dlatego tak mamy jak mamy.Jak ktoś nie chce zmian to znaczy że chce utrzymać poprzedni układ a...czy nowy będzie lepszy czas pokaże

          • 2 2

    • ale za to każdy dostanie jakiś zasiłek i (prawie)wszyscy będą zadowoleni :-)

      • 0 3

    • Leming, miasto Gdańsk piszemy z dużej litery !! To jest właśnie kwiat inteligencji wyborców PO :) (2)

      • 8 5

      • "Lemingu" (1)

        Przypadki w języku polskim istnieją i mają się dobrze. Zwracając się do kogoś używamy wołacza.

        Np. "psie", "bydlaku", "pisowianinie".

        • 0 1

        • No i do Ciebie debiljaninie

          • 1 1

    • Jesteś buc jak ich mało !!!

      • 0 0

    • peło zero 0000000000000000

      świr

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane