Fakty i opinie

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości

Najnowszy artukuł na ten temat

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta?
Parking - klepisko w miejscu pierwszej zburzonej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Czy tak będzie wyglądał półkilometrowy obszar aż do ul. Traugutta? fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ul. Nowej Politechnicznej zostało umorzone ze względów proceduralnych. Urzędnicy jednak nie rezygnują z inwestycji, choć można przypuszczać, że powstanie ona we Wrzeszczu według pierwotnych planów sprzed wielu lat.



Który wariant przebiegu Nowej Politechnicznej zostanie wybrany przez miasto?

wariant pierwotny przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej 49%
wariant przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej 24%
żaden, miasto odstąpi od realizacji tej inwestycji 27%
zakończona Łącznie głosów: 895
W listopadzie pisaliśmy o złożeniu niezbędnych dokumentów do pozyskania tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej. Kilka dni temu te same dokumenty zostały wycofane, a całe postępowanie umorzono. Urzędnicy zapewniają jednak, że nie należy traktować tego jako odstąpienia od inwestycji.

- Z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz [alternatywna nazwa dla ul. Nowej Politechnicznej - dop. red.] wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został zakwestionowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i wycofany przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z Wydziału Środowiska - wyjaśnia Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Obecnie DRMG przekazało do RDOŚ dwa odrębne wnioski, które są powieleniem wcześniejszego "wspólnego" wniosku. Zaproponowano w nich osobno warianty na całej długości przez ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska do al. Grunwaldzkiej lub z przejściem do al. Grunwaldzkiej ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej.
Warianty przebiegu brane pod uwagę w ramach tzw. decyzji środowiskowej. graf. Trojmiasto.pl
- Ostateczna decyzja dotycząca wyboru przebiegu podjęta zostanie dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla obydwu wskazanych rozwiązań - dodaje Piotrowski.
Oba warianty wiążą się z wyburzeniem kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki, co było w 2015 r. zarzewiem sporu między aktywistami miejskimi a urzędnikami i przyczyniło się do wielkiej dyskusji publicznej.

Po prawie dwóch latach od prezentacji przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej alternatywnej wizji ul. Nowej Politechnicznej, działania miasta można ocenić jako sprawne zagranie polityczne.

Zamiast spierać się ze społecznikami, którzy oponują przeciwko wyburzeniom przedwojennej zabudowy czego wymaga realizacja wizji urbanistów z poprzedniej epoki, zdecydowano się powierzyć wykonawcy dokumentacji przygotowanie alternatywnych wariantów przebiegu ul. Nowej Politechnicznej.

Koncepcja ul. Nowej Politechnicznej według wizji FRAG-u oraz na bazie zapowiedzi miasta. wiz. Paweł Mrozek/FRAG

We wrześniu 2015 r. Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, przy wsparciu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, na zlecenie Mostów Katowice zaproponował poprowadzenie tramwaju przez Piecki-Migowo (Morenę), a następnie obok Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego zobacz na mapie Gdańska do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska.

Całość miała uzupełniać "odnoga" tramwaju na Suchanino zobacz na mapie Gdańska oraz w kierunku ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska dla zawracania tramwajów w godzinach szczytu i przy okazji ułatwiając dotarcie do niego z nowych osiedli.

Materiał z września 2015 r.

Koncepcja tramwaju przez UCK i Wrzeszcz PKP.

Dodatkowo zamiast tramwaju przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, przedstawiono koncepcję ułożenia torów obok dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i dalej ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do istniejącej trasy tramwajowej przez al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaj przy dworcu we Wrzeszczu nie teraz

Dzisiaj wiadomo już, że tramwaj przez rejon dworca nie ma szans na szybką budowę, zaś zamiast torów, "ulica" Klonowa (w rzeczywistości to deptak z parkingiem) zyska lepsze oświetlenie i nową nawierzchnię chodników. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę tego przedsięwzięcia.

Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu.
Ulica Klonowa, przez którą miał powstać tramwaj do dworca we Wrzeszczu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
- Obecnie nie proceduje się dokumentacji projektowej dla tego odcinka i nie ma również planów finansowych na jego realizację, co nie oznacza jednak rezygnacji z takiego zadania - zapewnia Piotrowski. - Instytucje zarządzające transportem publicznym w Gdańsku zdecydowanie preferują to rozwiązanie zamiast wariantu Miszewskiego - Wyspiańskiego.
Tramwaj przed Siedlicką bez zgody PG

Podczas gdy prezentacja Nakoniecznego wyciszyła konflikt we Wrzeszczu, wątpliwości zaczęli mieć mieszkańcy Południa, dla których wariant przez UCK oznaczał wydłużenie czasu przejazdu.

Argumenty mieszkańców górnego tarasu znalazły potwierdzenie w analizach porównawczych kilku wariantów. Znając doskonale stanowisko FRAG-u i zwolenników ocalenia przedwojennej zabudowy, a także w oparciu o modele matematyczne, zarekomendowano przebieg przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska i Bohaterów Getta Warszawskiego.

Zyskał on od razu bardzo duże poparcie społeczne z dwoma wyjątkami: Politechniki Gdańskiej i mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej.
Wynik analizy wielokryterialnej dla wariantów ul. Nowej Politechnicznej. mat. Mosty Katowice/fot. K. Koprowski
PG przekonywała, że ul. Siedlicka musi być deptakiem, ponieważ niemożliwe jest przeniesienie kilku urządzeń badawczych z budynków przy tej ulicy w inne miejsce kampusu. Mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego zaczęli domagać się realizacji wariantu przez ul. Do Studzienki.

Politechnika tłumaczy, dlaczego linia tramwajowa nie może biec przez jej teren



Powrót do wariantu przez ul. Do Studzienki

Urzędnicy zaakceptowali stanowisko PG i wrócili do przebiegu przez ul. Do Studzienki, a następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Pod względem wizerunkowym, propozycja wariantu przez ul. Siedlicką była bardzo korzystna - włodarze mogli pokazać, że zależy im na ochronie (przynajmniej na razie) zabudowy ul. Do Studzienki, a złą wolę wykazały władze uczelni.

- Argumentem PG ws. ul. Siedlickiej było istnienie obiektów z aparaturą wrażliwą na drgania i taką też argumentację przyjęliśmy - wyjaśnia Michał Piotrowski, pytany o rezygnację z wariantu przez kampus PG.
PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką.
PG nie zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Równolegle do ul. Sobieskiego

Ponieważ jedynym możliwym do realizacji przebiegiem tramwaju okazała się ul. Do Studzienki, zrezygnowano z "przyklejenia" tramwaju do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Było to zresztą łatwe do przewidzenia po podjęciu decyzji o jej remoncie. Tramwaj powrócił na swoje pierwotne miejsce - w równoległą do ul. Sobieskiego rezerwę ul. Nowej Politechnicznej.

Odwrócenie uwagi od sedna problemu

Wydawać by się mogło, że wariant przez ul. Do Studzienki ponownie wywoła konflikt we Wrzeszczu. Nic bardziej mylnego - mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego ściągnęli na siebie całą uwagę.

Problem przekształcenia ul. Do Studzienki w kolejną szpetną rezerwę terenową ograniczył się do sporu o to, czy chronić trzy kamienice wzdłuż ul. Do Studzienki, czy poprowadzić tramwaj z ich pominięciem, tworząc przy okazji wygodny przystanek tramwajowy bez dociążania skomplikowanego skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką.

Budynki przeznaczone do wyburzenia w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego i Do Studzienki. mat. DŚU

Wszystko było od dawna zaplanowane

Warto zauważyć, że w konflikt ten nie angażowało się już Biuro Rozwoju Gdańska. Gdańscy urbaniści swój wariant przebiegu określili już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Tramwaj był dla nich jedynie dodatkiem do kolejnej szerokiej drogi - potrzebnej według analiz ruchowych dopiero w okolicach 2040 r.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - mówił już w 2014 r. Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Materiał z 2014 r.

Rozbiórka pierwszej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.


W 2015 r. słowa te podtrzymała nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Edyta Damszel-Turek:

- Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale, aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.
Rezerwa pod drogę najważniejsza

W 2016 r., po wielu miesiącach prac, przedstawiono zarys nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Choć wpisano do niego kilka wariantów tramwaju w ramach ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W) przez rejon dworca we Wrzeszczu, ul. Boh. Getta Warszawskiego czy Wyspiańskiego - Miszewskiego, czteropasowa droga Nowa Politechniczna nadal pozostała.

Gdańszczanom urbaniści proponują więc kolejną zaniedbaną rezerwę terenową na wzór Drogi Czerwonej czy ul. Jana z Kolna.

Jednocześnie zespół Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej udowodnił, że można, pod względem organizacji ruchu, doprowadzić tramwaj do skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką. Odbędzie się to wprawdzie kosztem i tak już niewielkiej przestrzeni dla pieszych na samej alei, ale przecież w walce o przepustowość nie można stosować półśrodków.

Materiał archiwalny

Opinie (202) 2 zablokowane

  • Najlepszy tramwaj (10)

    Najlepszy tramwaj w Polsce to ten w barwach Lechii Gdańsk !!!

    • 60 96

    • Poluźnij szaliczek swojej drużyny, bo odcina dopływ tlenu do mózgu. (1)

      • 29 11

      • Też się boję takich bezzębnych goryli dlatego poparłem Twą opinię, dając kciuk do góry.

        • 8 2

    • Kto liderem jest kto liderem jest ? (3)

      • 10 8

      • I o to chodzi!

        • 2 2

      • piotrowicze z młynka lechii mają mokro

        • 2 5

      • arka

        • 1 1

    • Legia Gdańsk ? (1)

      • 3 6

      • nie , Gdynia

        • 1 0

    • wiódł ślepy kulawego

      • 1 0

    • To planowanie jest żałosne

      nie można zrobić konkursu?

      • 1 0

  • (6)

    nowa Politechniczna przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego to najlepsze rozwiązanie.

    • 106 67

    • A może ul. Własna Strzecha ma aspiracje tramwajowe ? (5)

      Sprawność tramwaju - to wydzielone torowiska. Jeśli domorośli urbaniści chcą prowadzić linie tramwajowe w bruku wraz z korkującymi się ulicami przez wszystkie rodzaje pojazdów - to cofają się do idei budowy tramwaju konnego.
      I takim jest propozycja wprowadzenia linii tramwajowej w bruk ul. Boh. Ghetta.
      T-zw FRAG chce ze sprawnego miasta zrobić skansen. I może to robić w ramach konkursu na rzeźby z piasku na plaży w Jelitkowie !!!

      • 15 16

      • (2)

        Wystarczy zobaczyć na Kraków, gdzie jest sporo linii tramwajowych w jezdni. Co chwilę ktoś blokuje, o ślimakowej jeździe nawet nie wspominając.

        • 13 7

        • co to za demagogia , co Ty porównujesz torowisko w centrum Krakowa z 300m linii tramwajowej na bocznej ulicy

          • 7 10

        • jak Ci Kraków nie pasi...

          ...to może słynne rondo Radosław w Warszawie? Zwykle wysiadam przed, przechodzę na drugą stronę i łapię tramwaje jadące "z boku". Przejazd "na wprost", to często 20min. stania na kolejnych zmianach świateł.
          Co, za duże? Nie pasuje? No cóż, drugiej "Do Studzienki", i to już tramwajem, nie ma.
          Stąd potrzeba wyobraźni...

          • 2 2

      • (1)

        kolejny geniusz od wszystkiego błysnął.... napisz jak 300m torowiska w bruku na bocznej ulicy zablokuje Ci sprawność tramwaju w mieście? Też se wymyślił

        • 6 7

        • ...a zablokuje. Wystarczy, że przed tramwajem ze dwa seicento będą czekały na włączenie się do ruchu na Grunwaldzkiej, albo jakieś golfy biorą udział w stłuczce
          i twój T-waj będzie czekał na uwolnienie jezdni !!!

          • 9 4

  • (25)

    Miasto nie powinno odpuszczać PG za blokadę Siedlickiej. To jest skandal, że uczelnia może przerzucać problem aut, korków i parkingów na miasto, a miasto nie może doprosić się o tramwaj przez kampus, którym to dojeżdżaliby studenci na zajęcia.

    • 182 93

    • (6)

      BRG jest gotów zaorać pół miasta, byle tylko wpisać do dokumentów autostrady. Lepiej rozwiązać tę instytucję starych grzybów nim dokonają całkowitej dewastacji proponując Nową Piwną 2x2.

      • 66 6

      • niczego się nie nauczyli na błędach z PRL i dalej tną miasto wielkimi szerokimi autostradami. Wyda się strasznie dużo pieniędzy, a za kilka-kilkanaście lat ktoś wpadnie na to, że to nie był dobry pomysł i zaczną to wszystko odkręcać wydając kolejne pieniądze. Paradoksalnie ma to już miejsce w Gdańsku - w przypadku Podwala Przedmiejskiego, ale chyba BRG nie widzi podobieństw....

        • 25 5

      • BRG

        BRG nic tu nie ma do gadania. Drogi dziś się buduje niezależnie od planów zrid-ami. A kuriozalne to właśnie BRG wiele lat temu ruszyło temat proponując tam tramwaj.

        • 2 0

      • (2)

        Dla przypomnienia: prezydent Adamowicz publicznie obiecał, że Nowej Politechnicznej nie będzie. Ile są warte jego obietnice?

        • 8 7

        • Nieprawda ! (1)

          Nam obiecał, że będzie !
          Każdy wierzy w to co chce.

          • 4 2

          • Nie wiem co tobie obiecał, ale ja słyszałem jak obiecywał, że nie będzie Nowej Politechnicznej. Zapewne Adamowicz zachował się jak typowy polityk: mieszkańcom południa obiecał szybki tramwaj a mieszkańcom dolnego tarasu, że nie będzie Nowej Politechnicznej. Dzięki temu ma poparcie i na górnym i dolnym tarasie.

            • 8 2

      • Piwną 3x3, a co mamy sobie żałować

        Na placu przed Bazyliką Mariacką będzie stacja Lotos i McDonald. Ekrany z obu stron obowiązkowo. Przejścia podziemne łączące Długi Targ z ul. Św. Ducha. Rondo turbinowe przed komisariatem. Fotoradar przy "No to Cyku". Rezerwa 3 metry szerokości którą zaopiekuje się menedżer Śródmieścia. I będzie git majonez.

        • 19 1

    • (9)

      Oczywiście, a kosmicznie drogi, wrażliwy na drgania, sprzęt badawczy zainstalowany w specjalnie do tego przeznaczonych pomieszczeniach PG wyrzuci na śmietnik.

      • 23 9

      • (5)

        Te specjalne pomieszczenia to znaczy karton gips pomalowany na biało?

        • 13 16

        • (1)

          Te specjalne pomieszczenia to specjalnie przygotowane rentgenoskopy i skaningowe mikroskopy elektronowe tłumoku...

          Za trudne słowa?

          • 9 3

          • Mikroskop elektronowy to pomieszczenie?

            I to pomieszczenie pełne tłumoków? Faktycznie trudne słowa, bo jak dotąd mikroskop elektronowy nie był pomieszczeniem, tylko ewentualnie wyposażeniem.

            • 4 6

        • (2)

          Nie, te specjalne pomieszczenia na przykład mają oddzielny fundament z tłumieniem drgań wykonany konkretnie pod wrażliwą aparaturę. Takie rzeczy planuje się podczas budowy danego obiektu.

          • 9 1

          • (1)

            A ile te fundamenty pod aparaturę mogą kosztować? Fundamenty postawić w innym miejscu i przenieść aparaturę. Dobro społeczne powinno być na pierwszym miejscu.

            • 3 8

            • dasz kasę to przeniosę

              • 2 0

      • A na PG to są naukowcy i inżynierowie czy biurokraci? (2)

        Skoro uczelnia techniczna nie jest w stanie rozwiązać, lub przynajmniej metodami naukowymi poszukać rozwiązania inżynierskiego problemu odpowiedniego tłumienia drgań torowiska, to jaki poziom ona reprezentuje? Czy w ogóle ktoś próbował ten problem rozpracować, czy też od razu uczelnia powiedziała: nie? Przecież właśnie tam powinni być najbardziej kompetentni fachowcy, rozwiązanie mogłoby być eksperymentalne, ktoś mógłby przy tej okazji pracę doktorską napisać, być może opracowano by jakieś nowe nieznane dotąd materiały, itd., itd. A dla prawdziwego inżyniera takie wyzwanie to gratka i niezwykły prestiż po osiągnięciu sukcesu!

        • 12 5

        • nie oczekuj Cudów

          to Polska Edukacja

          • 3 2

        • Widać, że na studiach nie byłeś i życia akademickiego nie znasz. Pojęcie o uczelniach technicznych masz chyba z 'hamerykańskich' filmów.

          • 1 0

    • xxx

      Chwalą Bogu ze zablokowali! Przynajmniej dzięki temu nie będzie złomu przy Sobieskiego...!

      • 3 4

    • Tramwaj ma przecinać teren Uczelni - nonsens do kwadratu! (2)

      • 5 10

      • gdyby PG miała informacje, że miasto myśli o tramwaju w tym miejscu przed projektem "Nano B" (1)

        to na pewno by inaczej to wyglądało. Niestety, PG wtopiła dużo kasy a teraz miasto chciałoby przejechać przez środek świeżo ukończonej inwestycji ZRID-em. Bez jaj...

        • 5 1

        • Raczej bardziej prawdopodobne jest inne wyjaśnienie:

          Kiedy jakiś cymbał z UM zgodził się oddać PG Siedlicką, to PG momentalnie opracowała plan zagospodarowania przestrzennego uniemożliwiający w przyszłości "odbicie" Siedlickiej przez miasto (coś w stylu "zachodzę w ciążę i szybko zmykam na L4 żeby uniemożliwić wywalenie mnie z pracy"; zauważ jak szybko po położeniu przez PG łap na Siedlickiej ruszył projekt i budowa Nano B...

          • 0 2

    • Można puścić tramwaj przez teren PG w innym miejscu niż to proponowane.

      • 2 4

    • Tylko idiota może wymysleć aby tramwaj jezdził po Siedlickiej (2)

      Na ulicy Siedlickiej są budynki POLITECHNIKI w których odbywają się WYKŁADY i zajęcia LABORATORYJNE. Między innymi konieczny jest łatwy wjazd pojazdów do laboratoriów i bezpieczne przejscie dla studentów. Studenci albo mieszkają w pobliskich akademikach albo przyjeżdżają samochodami. Bardziej niż tramwaje potrzebne są parkingi.

      • 4 7

      • oki budujemy tam parkingi (1)

        za studenckie zniżki

        coś za coś

        • 3 2

        • Po co za studenckie zniżki, mało to kasy leci z poprawek, powtarzania roku, etc

          • 1 0

  • (6)

    Naciskaja tak mocno na ten tramwaj, a na gornym tarasie rozwazaja zastapic bus pasami. Gdzie tu logika?

    • 58 20

    • bus pas z zatoczką oznacza, że z kasy na komunikację buduje się przelotówkę (4)

      po pięciu latach napis "BUS" sam zniknie i będzie 2x2, bez priorytetu komunikacji

      • 20 7

      • (3)

        Yhmm widziałeś taką sytuację w Gdańsku?
        Jak tak to napisz gdzie.
        Jak nie to znaczy, że w swoim poście zmyślasz /fantazjujesz/bredzisz

        • 6 6

        • Są przykłady w Gdańsku (2)

          Na Grunwaldzkiej podczas wymiany torowiska był buspas a później go zlikwidowano. Trasą WZ jeździły autobusy teraz Chełm ma tramwaje bez busów.

          • 1 6

          • To chyba normalne, że jak wyłożyli kupę kasy na linie tram. to nie będą utrzymywać buspasów. Mogli nie budować tych zabytkowych tramwajów, to byłby funkcjonalny buspas.

            • 1 2

          • to akurat zły przykład

            ale budowanie zatok przy buspasie oznacza tylko tyle, że jest to wynalazek czasowy.

            • 1 0

    • Może zajmą się miejscami w których tworzą sie kilometrowe korki....

      ...Małomiejska,Podmiejska,świętokrzyska itd. do obwodnicy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 2

  • Niby to wszystko dła ułatwienia życia, (7)

    a żyje się wprost przeciwnie, coraz trudniej.

    • 58 11

    • Trzeba samemu sobie zycie ulatwiac a nie na innych liczyc

      I przestań zrzędzić

      • 3 5

    • Przecież sobie życie ułatwiają. (1)

      Ty, ja i reszta mieszkańców, nie ma nic do gadania.

      • 4 0

      • Jak to nie ma?

        Przecież cały ten portal jest pełen gadulstwa tyle, że najczęściej nie na temat.|
        A najweselsze, że Koprowski wrzuca swoje bzdurne teorie a Wy brniecie w tym błocie. Zbudujcie mu pętlę tramwajową na Waryńskiego, wokół Pomniczka Anny
        (gdzie mieszka) a zobaczymy, czy będzie zadowolony ?

        • 3 2

    • z tym tramwajem to jakaś kpina (1)

      patrzę na projekt i widzę wielką, gigantyczną kasę utopioną w projekcie, który może okazać się wielkim niewypałem. Po pierwsze kto to projektuje? Jakieś Mosty ze Śląska? Może warto przyjrzeć się ich wpadkom, jak np. koło Malborka.
      Nikt w Polsce nie ma doświadczenia by budować pochyły i zakręcający dwutorowy tunel dla tramwaju na piaskach polodowcowych. Wszystko w bezpośredniej bliskości bloków z płyty betonowej łączonej na spawane kotwy. Nikt nie robił badań jak budowa i eksploatacja wpłynie na stan tych budynków! Na dodatek w dolnym odcinku torowisko przecina podziemne cieki wodne i ogranicza znacząco pojemność zbiornika retencyjnego.
      Słyszę tylko kłamstwa jak będzie cudownie dla mieszkańców Moreny gdy zamiast 5 minut autobusem 127 czy 162 do Wrzeszcza będą jechać 17 minut tramwajem przez Do Studzienki. Znajomy powiedział mi, że to może być nawet 20 minut, 17 - przyjęto dla lepszego "bajeru". Co stało się z projektem "nowej Politechnicznej" obok sądu, gdy nowe osiedla przy ul. Piekarniczej też potrzebują dobrej komunikacji?

      • 7 3

      • to takie niepolskie znać sie na rzeczach

        więc nie tłumacz głupcom, chleb i igrzyska są bliższe ludziom niż rozsądek i planowanie...

        • 1 0

    • a co konkretnie proponujesz? (1)

      • 2 0

      • jak kuń...

        Od tego są opłacani fachowcy, aby reagowali na sygnały. Jak idę do stomatologa, to nie pyta sie on o profil procedury jaka ma stosować a "gdzie boli".
        Więc daruj sobie te "ping-pongi" i inne "celne riposty"...

        • 0 0

  • A może PG przeniesie swoja aparature 300m dalej? (8)

    PS. To, ze miasto oddalo Siedlicka PG kilka lat temu - bez rozwazenia opcji tramwaju - to skandal, za ktory nikt nie poniosl odpowiedzialnosci. Dlaczego?

    • 136 55

    • (1)

      Dlatego, że wciąż u sterów jest ta sama sitwa, a sami siebie przecież nie rozliczą :)

      • 21 10

      • taaa, przyjdzie towarzysz piotrowicz i dudazomo i będą wszczynac pisią rewolucję

        • 9 5

    • A może nie przeniesie

      • 1 3

    • (2)

      Polecam zapoznać się z argumentacją pracowników PG. Nie można przenieść aparatury, gdyż jest ona ulokowana w specjalnie przeznaczonych jej pomieszczeniach.

      • 13 18

      • Argumentacja pracowników PG

        będzie taka jak sobie życzy PG.

        • 10 5

      • Czy chodzi o aparaturę do pędzenia ?

        my też musimy pędzić w specjalnych, przeznaczonych miejscach. Najczęściej dobrze ukrytych.

        • 4 1

    • puknij się w głowe

      zastanów się przez chwilę jak takie bzdury piszesz. po pierwsze nowe aparatury są bardzo zaawansowane, zapewne podłączone do wielu serwerowni z czujnikami żyroskopowymi. po drugie koszt tych laboratoriów liczy się w milionów i to nie kredens który możesz sobie przenieść na plecach :) to jest centrum badawcze na europejskim poziomie a nie jakiś sklep osiedlowy

      • 3 2

    • Dlatego że rezerwa terenowa pod tramwaj jest ustanowiona w latach 30stych

      Gdańszczanie wykonali tam prace przygotowawcze tylko z braku funduszy uwczesnym władzon nie udało sie go zbudowac. i ona biegnie wzdłuż ul. Do Studzienki. ZAbudowano ja zabudowa tymczasową o ktora jest dzis tyle krzyku ...

      • 0 1

  • tramwaj relikt przeszłości (5)

    już nie lepiej puścić tam autobus ?

    • 25 110

    • może najlepiej niech każdy kupi auto! (1)

      Komunikacja szynowa jest najbardziej wydajną ilościowo, jeśli uważasz, że tramwaj to relikt przeszłości, polecam spojrzeć do Nowego Jorku, gdzie po 100 latach od rezygnacji, szykują się do budowy sieci tramwajowych... Mają jedną z największych sieci metra, a zdecydowali, że bez tramwaju jednak się nie da.

      Żyjemy w dziwnym państwie, gdzie administracja pomyliła grubo epoki. Schematy przyjmowane przez DRMG i wszelkie miejskie organizacje, prawie niczym nie odbiegają od Futuramy GM i Chevroleta, prawie już 100 lat temu...
      Schematów, które stworzyły potwory jak Los Angeles czy Detroit...

      • 14 8

      • A to bardzo ciekawe, bo nowych linii tramwajowych więcej powstało tylko w Warszawie i może Krakowie (a są dużo większe od Gdańska), a komunikacja miejska z roku na rok ma coraz więcej pasażerów co przeczy Twoim słowom o drmg
        O innych miastach się nie wypowiem

        • 4 4

    • Tramwaj widmo, czy realny transport. (2)

      Problem jest taki, że budowa tras tramwajowych jest kontrowersyjna i powyższy przypadek to potwierdza. Raz zbudowanej linii, w naszych warunkach, nie można już poddać żadnym modyfikacjom. Raz popełniony błąd, będzie się ciągnąć na wieki wieków i nikt nic z tym nie zrobi, bo koszty przebudowy infrastruktury to kolosalne pieniądze.

      Podczas gdy przez kilka lat "gdybie" się o przebiegu linii, już dawno zbudowano by zwykły wydzielony bus pas - ot, trochę asfaltu i już można wozić miliony pasażerów. Upraszczam z tym asfaltem, ale koszt budowy infrastruktury dla autobusów jest nieporównywalnie mniejszy niż budowa linii tramwajowych.

      W razie rozrastania się miasta oraz zmianom społecznym, modyfikacja tras wydzielonych bus pasów jest prosta, tania i przede wszystkim szybka.

      Nie ma żadnej wyższości tramwajów nad autobusami. Różnica w kilku procentach większej pojemności, niwelowana jest tym, że za jeden tramwaj można kupić i utrzymać kilka autobusów.

      Może problemem jest to, że włodarzom nie zależy na sprawnym transporcie, tylko na tym, aby zbudować misia. Tak aby pokazać swoje możliwości. Budowa metra przerasta ich, więc zbudują tramwaj z kilkumetrowym tunelem - koszty ogromne, zysk społeczny żaden. Nie będą mogli wystąpić w telewizji i pochwalić się tym, że miasto nie stoi w korku. Ale gdy zbuduje się tramwaj z pseudo tunelem, to jakiesz to zaszczyty będą zbierać. A jak im ludzie będą dziękować...

      • 4 8

      • (1)

        Leków nie wziąłeś? Ty tak serio?
        Nie ma żadnej wyższości tramwajów nad autobusami?
        Weź zapoznaj się z tematem nim coś napiszesz na forum. Żenada

        • 3 6

        • Dziękuję za merytoryczny wkład w dyskusję.

          • 2 4

  • czerwona droga i nowa politechniczna to pomysły do wyrzucenia na śmietnik (6)

    rozcinają miasto na pół i nie promują komunikacji miejskiej. Nową politechniczną należy ograniczyć tylko do tramwaju zapomnieć o autostradzie.

    co innego droga zielona, która idzie przez niezamieszkane tereny.

    • 92 40

    • Hahahha ty na głowę upadłeś, droga zielona idzie przez niezamieszkałe tereny?!?

      • 9 2

    • Droga czerwona kończy się czy zaczyna pod domem Bolka? (2)

      • 3 3

      • Dla jednych kończy

        Dla drugich zaczyna

        • 2 0

      • Kretyn się odezwał, co PRL zna z filmu MIŚ i w związku z tym uważa, iż może oceniać ludzi, bo tak dobra zmiana wymyśliła

        • 3 2

    • *****

      Pewnie bidoku auta nie masz.... A ja mam i nie chce się wozić śmierdzącym tramwajem z jakimś pisowskim gminem !

      • 3 10

    • jestes totalnym idiota!!Droga zielona idzie przez tereny zamieszkałe idioto!!

      • 2 1

  • mamy XXI w. (4)

    Brakuje myślenia o dziedzictwie kulturowym, obiekty przetrwały dwie wojny i mają duży potencjał ,aby nadal wzbogacać Wrzeszcz ,potrzebują jedynie remontu, nie powinno się wyburzać na taką skalę obiektów w myśl rozwiązań komunikacyjnych rodem z lat 70-tych. Kompromis jest możliwy, szkoda starego Wrzeszcza.

    • 124 24

    • Jakie dziedzictwo? Stare rudery bez znaczenia.

      • 6 14

    • Jest jedno "ale"

      Nie ma chętnych do kupienia tych zagrzybionych popękanych ruder i utopienia kasy na ich remont ( a właściwie odbudowę )

      • 11 3

    • Teraz pisze się "lat 70."

      • 0 0

    • Janie, myślę dokładnie tak samo!

      • 1 0

  • wyburzyć koślawe rudery na Do Studzienki (2)

    i robić tramwaj do Grunwaldzkiej.

    • 72 87

    • A gdzie się podziłą gawędziarz od pisania o Detroit?

      • 7 1

    • Tzw. "rudera"

      Ta rudera ma większą wartość od całego twojego bloku z przyległościami i ruchomościami imigrancie...

      • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.