• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Zobacz wyniki (1332)
Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Brawo (11)

    • 188 25

    • tak to prawda

      choć wolę jazdę moją mazdą

      • 4 13

    • Pomysły urzedasów w tym miescie sa idiotyczne ale co sie dziwic to kolesie polityków a nie fachowcy z konkursów (1)

      stołek dostali po znajomości partyjnej a nie za fachowość!!Dlatego zawsze sa setki poprawek kosztujące krocie podatnika ale na wiele poprawek jest już zapózno !

      • 7 45

      • A konkretnie co masz do budowy wspomnianych dróg ? Coś z nimi nie tak czy tylko tak biadolisz przed obiadem?

        • 30 2

    • Przykrywka (2)

      W Platformie Obywatelskiej znowu gorąco. Na Pomorzu kolebce partii Donalda Tuska trwa skomplikowane śledztwo, w którym jako świadkowie będą prawdopodobnie musieli być przesłuchani ludzie z pierwszych stron gazet. Także bliscy (dawni i obecni) współpracownicy premiera. Jak pisze Wprost: mowa jest o rekordowych w skali kraju łapówkach i powoływaniu się na wpływy u ministrów Marka Biernackiego, Pawła Grasia, byłego wicepremiera Waldemara Pawlaka i szefa CBA Pawła Wojtunika.

      To co dzieje się na Pomorzu może doprowadzić wiele osób na ławę oskarżonych, ale również wywołać wstrząs w Platformie Obywatelskiej.

      • 15 16

      • LEPSZA PRZYKRYWKA!!! (1)

        .. ma być wznowione w końcu uczciwe śledztwo w sprawie pierwszych przekrętów na masową skalę niejakiego J.K, znanego też jako TW Jaro, Balbina. U zarania trzeciej RP powstały złodziejskie spółki Telegraf,Srebrna itp, a w nich nazwiska tzw niepokornych ,niezależnych-od rozumu.

        • 12 6

        • a gras to nie czlowiek pisu?

          • 2 1

    • torów nie trzeba tak często łatać jak dróg (1)

      • 11 0

      • w Polandii trzeba ;)

        drogo, z przetargu, spartaczone, materiały chińskie... wymieniać dalej?

        • 2 8

    • a na Osowę ?!? (1)

      • 0 6

      • PKM

        • 8 0

    • po co szyny, skoro są już polskie autobusy elektryczne

      Czy nie lepiej po prostu kupić polskie elektryczne Solarisy:

      http://ekorynek.com/eko-moto/951-ekologiczne-autobusy-z-polski-moga-jezdzic-bez-ladowania-przez-dobe

      W Berlinie już to zrobili. W Paryżu tez już się przymierzają do zakupu.

      • 0 0

  • (1)

    Bardzo dobry pomysł.

    • 157 20

    • A wiecie co jest w listopadzie???

      • 15 8

  • zróbmy progi zwalniające na grunwaldzkiej! (9)

    Przykład z hallera !

    • 77 103

    • I na Słowackiego i moze na Obwodowej? (2)

      j/w

      • 29 6

      • A co to jest obwodowa? (1)

        Skądsie som?

        • 6 6

        • a ty skOnd? wrzeszczyanin jesteś co poza dzielnicą nie bywaszy?

          • 3 7

    • rozjeżdżajmy ludzi na przejściach dla pieszych! (4)

      Przykład z Hallera !

      • 26 8

      • (3)

        właśnie jechałem, ładne progi,wyłączone pasy z ruchu ale i tak imbecyl pociągnął środkiem mercedesikiem wymijając zwalniających. Polandia... batem w ryj bym takiemu... bo mógł iść pieszy...

        • 16 0

        • i właśnie to jest problem tego miejsca (2)

          przyczyną 90% potrąceń jest to, że jest ten umowny drugi pas po torach. albo wysepka, albo światła, bo inaczej się to nie skończy. te świetliki, to sobie w D mogą wsadzić

          • 6 1

          • dopuki nie bylo pasa wyloczonego z ruchu to nie byly umowne dwa pasy... (1)

            Tylko normalne dwa pasy ruchu, z tym ze po jednym porusza sie rowniez tramwaj. Potwierdzaja to i obecne szykany i czesciowe wyloczenie tego pasa z ruchu przed pechowym przejsciem.

            • 1 1

            • wylaczyc

              mozna wylaczyc fizycznie (bo teraz jest zebra namalowana) ten odcinek z ruch dla samochodow - jaki problem?

              • 0 1

    • To nie jest artykuł o progach zwalniających

      Won trolu.

      • 13 1

  • W ciagu 5-7 lat na pewno się uda. (4)

    Biorąc pod uwagę ilość inwestycji w ostatnich latach, jestem o to spokojny. Skoro miasto buduje tunel pod Wisłą to linie tramwajowe nie są jakąś trudną do zrealizowania inwestycją.

    • 141 12

    • Miasto nie buduje tunelu pod Wisłą (2)

      • 7 20

      • (1)

        A niby kto?

        • 19 4

        • konsorcjum kosmitów

          • 11 1

    • Wlasnie minelo ponad 5 lat :P Dulczesa wyczesa.

      • 0 0

  • (6)

    zamiast rozbierać stuletnie wille rozbierzcie ETI, które stoi w poprzek przedwojennej planowanej trasy tramwaju na Suchanino...

    • 157 39

    • a co, masz warunek z "drutów" (1)

      czy repetę ? ;)

      • 61 11

      • 6 lat temu skończyłam zupełnie inny kierunek, na zupełnie innej uczelni ;]

        chodzi mi wyłącznie o potencjał... estetyczny...

        • 47 9

    • (3)

      Tak najlepiej wywalić pieniądze, ktore zostały wydane na nowy budynek eti, żeby studenci nie mieli gdzie się uczyć, ale stare budynki z grzybami zostawić :).

      • 13 11

      • (1)

        I tak wyjadą

        • 9 1

        • akurat po ETI sadze, ze niewiele osob wyjezdza

          Ja aktualnie jestem na projekcie za granica, ale nie dlatego, ze nie moglem pracowac w Polsce. Po prostu mozliwosc rozwoju. Planuje wrocic do Polski i tam zyc. Uwazam, ze sa w naszym kraju dobre warunki do zycia.

          Oczywiscie, prawda jest, ze po ETI zarabia sie inaczej niz po wielu innych szkolach.

          Jesli ktos sie interesuje programowaniem czy szerosko rozumianym IT - polecam. Dobra przyszlosc. Odradzam chemie.

          • 3 5

      • Chodzi raczej o stary budynek ETI. Jest paskudny!

        • 1 0

  • pomnik! (2)

    uważam że nieważne jest ,która linia tramwajowa powstanie jako pierwsza.
    najważniejsze aby wzdłoż tej linii postawić kilka pomników j.p albo może leczonych u nas ukraincow mieszkajacych w hostelach za moje pieniadze

    • 55 102

    • Mogą się nie zmieścić (1)

      mnóstwo miejsca zajmie pomnik twojej głupoty...

      • 32 11

      • -

        Z rozpoznawania ironii chyba właśnie oblałeś. o3o

        • 0 0

  • Zawsze mi się wydawało, że w Gdyni to są trolejbusy nie tramwaje (2)

    ... no ale redaktorzyna z trojmiasto.pl wie lepiej :(

    • 6 77

    • n,

      przecież tu słowa o Gdyni nie ma

      • 33 2

    • Tak ciemny jesteś zawsze czy tylko dzisiaj się wygłupiłeś?

      Czytanie ze zrozumieniem się kłania, "nowy maturzysto".

      • 25 0

  • rozwalić te budynki wzdłuż Do Studzienki tylko po to żeby zrobić tu jezdnię ? (11)

    Chyba pomysłodawcy mają nie po kolei w głowach. tam jest lokalna uliczka a nie tras tranzytowa.

    • 103 99

    • Przecież te rudery są zagrzybiałe (3)

      I czas najwyższy je usunąć ze zdrowej miejskiej tkanki

      • 38 38

      • Są różne metody walki z grzybami, nie tylko wyburzanie (2)

        • 37 13

        • Najlepszy

          To wyburzyć i wybudować nowe

          • 10 10

        • Tam 90% patologi mieszka w skansenie...

          • 8 4

    • (1)

      te budynki od lat w planach są do usunięcia. Na tym polega planowanie przestrzenne miasta, Sherlocku.

      • 11 3

      • sadze, ze ich "zgrzybienie" w duzej mierze polega na tym, ze od lat sa "do wyburzenia"

        • 6 0

    • czas postawić pomnik Adamowiczow

      Przy okazji czas postawić pomnik Adamowiczowi i świcie z podpisem "ci którzy zniszczyli w Gdańsku więcej zabytków i unikatowych budynków niż jakakolwiek zawierucha wojenna "

      • 14 6

    • Nie jezdnie a miejsce da torów :P

      • 2 1

    • Sęk w tym, że to jest trasa tranzytowa....

      • 2 0

    • (1)

      Lewa pierzeja to szpetne poniemieckie kamienice o stanie technicznym wołającym o pomstę do nieba. Poza tym żyje tam niezły element. Jak dla mnie bomba. Oprócz tego powinno się wywalić ogródki działkowe wzdłuż Sobieskiego, bo to miejsce libacji, złodziejstwa, chamstwa i nocnych bibek zakłócających spokój mieszkańców.

      • 2 2

      • -

        Z Sobieskiego się zgodzę, ale co do kamienic już nie, proszę szanownego Pana. Te budynki mają dużą wartość historyczną, choć nie aż taką, jak wyburzona niedawno kamienica na rogu Do Studzienki i Grunwaldzkiej, pamiętająca prawdopodobnie lata '70 XIX wieku.

        • 0 0

  • Tylko nie tramwaj! (3)

    To sparaliżuje cały ruch samochodowy!!!

    • 43 145

    • to już sparaliżowało twoje myślenie

      • 41 5

    • na studzienki on juz jest sparalixowany.. luuzik;)

      Wiec żadnej różnicy nie bd ;{>

      • 21 0

    • A mi właśnie ten tramwaj się podoba

      Jeżeli w tym czasie nie zmienię pracy i mieszkania to zamieniam samochód właśnie na tramwaj. Tego właśnie brakowało, bo łączy te miejsca, gdzie zawsze trzeba było się przesiąść na autobus i stać w tych samych korkach.

      • 27 3

  • Rozwój sieci tramwajowej - priorytet (6)

    Jeszcze tylko odtworzenie linii z Oliwy do pętli Reja w Sopocie i jest gucio.

    • 153 11

    • Tramwaj na Góralską proszę może byc linowy.

      • 6 2

    • brakuje jeszcze polaczen (4)

      1. Z AK wzdlug Lostowickiej do Siedlec (z tego, co wiem nigdy nie planowana)
      2. Od stadionu wzdluz Drogi Zielonej do JPII, wzdluz JP II do Wojska Polskiego. (z tego, co wiem nie planowana) - to pozwoliloby
      3. Z Bretowa do Strzyzy. PKM nie rozwiazuje problemy, bo jesli ktos ma miec 2 przesiadki, aby z "Moreny" dojechac na UG / biurowcow na Przymorzu / Oliwie to wybierze czesto samochod.
      4. Trasy (ta jest planowana na kiedys) z okolic Glebokiej do JzK wzdluz Nowej Walowej. Wliczajac w to tunel pod Motlawa.
      5. Podobne poprzeczne polaczenie wzdluz kolobrzeskiej z przejsciem pod torami PKP i dolaczeniem do torow w kierunku Oliwy w ololicach UG.

      W Gdansku problemem jest to, ze wszystkie tramwaje sa pchane przez Srodmiescie. Pkt 1 razem z planowanymi teraz inwestycjami pozwala na dojazd z Poludniowych dzielnic na Politechnike / Wrzeszcz czy dalej na UG / Oliwe (do tego trzeba pkt 3) z pomienieciem "centrum". Nagle okazaloby sie, ze mozna to zrobic w 20-30 minut zamiast 50-60.

      Pkt 3 pozwala na dalszy rozwoj miasta na terenach wokol stadionu. Stadion dal olbrzmi impuls. Warto jednak spojrzec na mape. Ile tam terenow, na ktorych mozna zbudowac co najmniej nowadzielnice wielkosci Brzezna. Po co budowac daleko na poludniu, w okolicach szadolek. Dodatkowo taki tramwaj wprowadzalby polaczenia z Zaspy do rdzenia komunikacyjnego Trojmiasta. Czy to z Brzezna, czy z Nowego Portu, czy z Zaspy mozna by wreszcie czy to do Galerii czy na Politechnike, czy do Szpitala na JPII czy do biur wlasnie budujacych sie przy SKM Przymorze / UG. (tu potrzeba linii z pkt. 5).

      Gdansk i Trojmiasto ma naprawde niezla komunikacje miejska. Jednak jest ona dobra z polnocy na poludnie. Ze Wschodu na zachod jest bardzo uposledzona, a coraz wiecej dzieje sie nie w Srodmiesciu, ale w "rdzeniu" miasta (linia od Srodmiescia do Zabianki wzdluz SKM i Gruwaldzkiej). Mozemy albo stac w korkach, albo przerzucic sie na kompletna siatke komunikacyjna. Brak pewnych polaczen dzis wymusza dla niektorych ludzi posiadanie samochodu (procz checi podbudowania sobie ego...)

      Ten news jest pierwsza taka informacja od naszych wlodarzy. Bardzo pozytywnie mnie zdziwili. Choc trzeba przyznac, ze Hallera na odcinku Wyspianskiego - Grunwaldzka bedzie koszmarem, jesli ludzie nie przerzuca sie w wiekszosci na tramwaj...

      • 11 0

      • ciekawe spostrzeżenia (3)

        Ad. 1
        niestety ta trasa nie powstanie za naszego życia, a i pewnie za naszych wnuków - nie ma jej w żadnych strategicznych planach, a rozbudowa Łostowickiej na wiele lat zamknęła taką możliwość (fizycznie brak miejsca na tramwaj)
        Ad. 2
        jak wyżej - takiej linii nie ma w planach, a i jej potrzeba jest wątpliwa - przepływy pasażerów w tym rejonie nie są zapewne aż tak duże, żeby budowa linii tramwajowej była uzasadniona, autobusy powinny to obsłużyć; inna sprawa, że w tym miejscu będzie biegła "miejska autostrada", czyli Droga Zielona, która na wiele lat zapewni obsługę komunikacyjną tych terenów, niestety.
        Ad. 3
        linia planowana, ale PKM na wiele lat odsuwa jej budowę; w przykładzie trasy "Morena" -> Oliwa/Przymorze można zjechać autobusem do Wrzeszcza i przesiąść się na tramwaj, będzie jedna przesiadka
        Ad. 4
        Oczywiście jedna z bardziej potrzebnych tras tramwajowych w Gdańsku; może już za jakieś 10 lat będzie :)
        Ad. 5
        taka linia jest w planach - wzdłuż planowanej ul. Nowej Abrahama, czyli w skrócie od pętli Zaspa do pętli Strzyża (a dalej przedłużenie zgodnie z pkt 3 do Brętowa); moim zdaniem najbardziej potrzebna inwestycja tramwajowa w dolnym tarasie, zwłaszcza po wybudowaniu PKM; skróci trasę i czas dojazdu z Przymorza i Zaspy do PKM w znacznym stopniu i uczyni PKM jeszcze sensowniejszym środkiem transportu; niestety, o planach budowy tej linii jest cicho, więc na ma nadziei na szybką realizację, a szkoda

        I jeszcze to:
        "Gdansk i Trojmiasto ma naprawde niezla komunikacje miejska." - hahahahahahahaha!!! komunikacja miejska w Gdańsku jest tragiczna, ma wiele braków i niedociągnięć, nie jest nastawiona na pasażerów, przykłady można mnożyć

        "Jednak jest ona dobra z polnocy na poludnie." - tylko i wyłącznie ze względu na SKM, która niestety robi się coraz bardziej problematyczna - chociażby przez niedofinansowanie infrastruktury, co powoduje coraz częstsze awarie i mniejszą pewność tego środka transportu; SKM robi się coraz bardziej archaiczna i może z tego szybko nie wyjść

        • 1 1

        • Ad. 1

          Wystarczy zabrać po jednym pasie dla samochodów, i już tramwaje się zmieszczą.

          • 1 1

        • Drogi pasazerze, nie wiem, gdzie poza Gdanskiem korzystales z komunikacji publicznej

          Naprawde w Gdansku jest pod tym wzgledem bardzo dobrze.

          Proponuje wybrac sie do podobnej wielkosci miasta w tak uwielbianej Europie zachodniej.

          Ja aktualnie przebywam w Wielkiej Brytanii i (co Ciebie pewnie zdziwi) tesknie do tej "tragicznej" komunikacji miejskiej.

          Nie wiem, jak nalezaloby nazwac tutejsza. Na dobra sprawe to proteza komunikacji, a nie komunikacja. NIe, to nie Londyn. Nie, nie mozna Gdanska porownywac do Londynu czy Berlina, bo to jak porownywac Gdansk z Kartuzami.

          • 1 1

        • ad 5

          Chodzi o polaczenie w bardziej potrzebnym miejscu. Dla ludzi, ktorzy z Zaspy chca jechac na polnocny - zachod wjazd w Wojska Polskiego nie zmienia niczego. Dla ludzi, ktorzy chca jechac z JPII (a tam jest coraz gestsza zabudowa) to juz wydluza podroz o jakies 5-10 minut. A to juz jest duzo.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.