• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • (9)

    zaczyna się kampania wyborcza.
    Czas na pierwsze obietnice i wizualizacje, a po wyborach dziwnym trafem okaże się, że miasto nie ma pieniędzy, że inwestor się wycofał itd.
    Pamiętam jak 4 lata temu na długiej stały wizualizacje jak będzie wyglądała wyspa spichrzów. Miasto już podpisało umowę, hotele, restauracje będą i 2 tys. miejsc parkingowych. Tylko, że po wyborach firma się wycofała, a umowa mimo, że nie aktualna jest taka tajna, że oprócz osób które ją podpisywały nikt inny nie może jej widzieć. UWAGA FIRMY GRAFICZNE!!! Czas zacząć popuszczać wodzę fantazji, wymyślać bzdury, które nigdy się nie urzeczywistnią, wizualizować i drukować i mamić tłum, wybory idą.

    • 27 21

    • Trudno zaakceptować to, co napisałeś (4)

      bo mamy wiele przykładów (tunel, nowa wałowa, havla, tramwaj na morenę, kolej metropolitalna itp) , że w Gdańsku naprawdę dużo się dzieje jeżeli chodzi o transport. Tam, gdzie TYLKO od miasta zależy rozwój - idzie to do przodu.

      Natomiast to o czym piszesz jest zależne od inwestorów prywatnych.

      • 16 2

      • Bardzo dużo się dzieje pewnie zwłaszcza w naprawianiu dziurawych dróg? (2)

        zwłaszcza na Morenie - powiedzieć, że drogi są jak w zbombardowanym Sarajewie to obraza, bynajmniej nie dla Moreny..

        • 4 4

        • Człowieku

          O której Morenie mówisz, bo połowa właśnie ma drogi w przebudowie.

          • 5 0

        • Jestem właśnie z Moreny i zapewniam, że rzucam k....ami jak tu jeżdżę, ALE

          wbrew ogólnemu szczekaniu doceniam to, co się dzieje dookoła mnie i zdaję sobie sprawę, że i na Morenę przyjdzie czas. na razie bedzie zrobiony odcinek potokowa-rakoczego, bez bulońskiej, bo na nią musimy poczekać do drugiego etapu tramwaju. ALE BĘDZIE.

          • 5 0

      • Naiwniak albo opłacony klakier

        W Gdańsku dzieje się tyle, bo Tusk pcha tu bez skrępowania kasę na inwestycje centralne (16 tys. zł/łebka z POIiŚ), olewając przy tym wszelkie inne miasta poza Warszawą i Wrocławiem. Zupełnie jak kiedyś Gierek z Katowicami.

        I nie cieszyłbym się z tego S-6. PiS tuż za d..., Korwin w natarciu, to trzeba pościemniać. W Bydgoszczy też S5 obiecują, która miała być już na Euro2012...

        • 0 1

    • (1)

      "hory" pisze się przez "ch"

      • 4 1

      • pseudonim artystyczny baranie

        • 0 0

    • napraw swój kalendarz (1)

      kampania wyborcza właśnie się skończyła.

      • 1 4

      • kapania do parlamentu europejskiego tak, ale samorządowa się zaczyna.

        • 1 0

  • ja tam wolę swoje auto

    :) szybko i kiedy chce to jadę :)

    • 12 21

  • Jestem jak najbardziej za.

    Mam nadzieję tylko, że szanowny ZTM nie spieprzy sprawy po wybudowaniu tych tras, bo zamiast robić potrzebne połączenia, to zrobi pewnie takie, by pasażerowie musieli się 65412 razy przesiadać.

    • 25 7

  • Hitlerowcy zaplanowali ta ulice

    ...warto sobie zobaczyc gdańska odnoga berlinki i musielismy czekać ile 70 lat... jest potega oni zaczeli nawet prace przy tej drodze cześć przepustów do dzisiaj słuzy ....ot takie ciekawostki jakich to mamy wspaniałych planistów

    • 15 5

  • Ja pamiętam jak obiecywano dojazd z Nowego Portu do Centrum po zamknięciu Żółtego Mostu

    miał być nowy wiadukt, dwupasmowa Jana z Kolna na całej długości, a z obietnic pozostała estakada donikąd i wąska droga z jednym pasem w każdą stronę i dużo większe korki niż przed zmianami, więc na takie dalekosiężne plany patrzmy przed wyborami z rezerwą.

    • 29 6

  • Ma to sens

    ale chyba cieżko byłoby tam bez drogi

    • 10 3

  • nie dla kolejnej "autostrady" przez miasto

    i do tego ekrany akustyczne... syf jak w Azji

    • 33 12

  • Znowu chcą burzyć gdańskie zabytki! (3)

    Jak nie podpalają to burzą pod nowe drogi. Dobrze, że mieszkam w Gdyni.

    • 28 27

    • Bo w gdynii nie ma zabytkow? (2)

      A co tam jest do wyburzenia? raptem dwaa budynki plus jakies garaze z blachy. Bez przesady

      • 9 7

      • w Gdyni w większości dba się o zabytki (1)

        A nie burzy

        • 3 7

        • Tak jak o domek Antoniego Abrahama...

          • 4 0

  • Ta nowa linia też załapie się na "zieloną falę"?...

    Jeszcze troszkę i autobusy odejdą do lamusa. Paraliż jak ta lala ;)

    • 10 5

  • (6)

    dobrym pomysłem jest budowa torowiska bez jezdni, wymusi to jeżdżenie komunikacją zbiorową.

    • 41 13

    • Dobrym pomysłem jest całkowita likwidacja komunikacji miejskiej - wymusi to chodzenie wszędzie na piechotę, dla zdrowia Polaków

      uszczęśliwiajmy na siłę, jak na prawdziwych komunistów przystało!

      • 14 20

    • a dlaczego chcesz kogos uszczęśliwiac na siłę (4)

      komunikacja zbiorowa powinna być na tyle atrakcyjna żeby ludzie chcieli z niej korzystać !!! A u nas dalej komunistyczne myślenie - najlepiej zakazać bo ja tak uważam.

      • 13 4

      • Będziesz miał alternatywę,

        ale godzina stania w korku.

        • 8 2

      • (2)

        albo jedziesz na około samochodem albo bezpośrednio tramwajem - sam wybieraj.

        • 13 2

        • (1)

          Sam widzisz jaka "konkurencyjna" dla samochodu jest komunikacja zbiorowa :D jak się tym drugim nie będzie bez przerwy rzucać kłód pod nogi to nigdy tym badziewiem nie zechcą jeździć

          • 4 4

          • jak na razie to kierowcom się rozwija czerwony dywan

            ale sami sobie korkują miasto - samochód w mieście ofiarą własnego sukcesu.

            • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane