- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (159 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (458 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (90 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (300 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (139 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (108 opinii)
Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości
Postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ul. Nowej Politechnicznej zostało umorzone ze względów proceduralnych. Urzędnicy jednak nie rezygnują z inwestycji, choć można przypuszczać, że powstanie ona we Wrzeszczu według pierwotnych planów sprzed wielu lat.
- Z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz [alternatywna nazwa dla ul. Nowej Politechnicznej - dop. red.] wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został zakwestionowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i wycofany przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z Wydziału Środowiska - wyjaśnia Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Obecnie DRMG przekazało do RDOŚ dwa odrębne wnioski, które są powieleniem wcześniejszego "wspólnego" wniosku. Zaproponowano w nich osobno warianty na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej lub z przejściem do al. Grunwaldzkiej ul. Bohaterów Getta Warszawskiego .
- Ostateczna decyzja dotycząca wyboru przebiegu podjęta zostanie dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla obydwu wskazanych rozwiązań - dodaje Piotrowski.
Oba warianty wiążą się z wyburzeniem kamienic wzdłuż ul. Do Studzienki, co było w 2015 r. zarzewiem sporu między aktywistami miejskimi a urzędnikami i przyczyniło się do wielkiej dyskusji publicznej.
Po prawie dwóch latach od prezentacji przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej alternatywnej wizji ul. Nowej Politechnicznej, działania miasta można ocenić jako sprawne zagranie polityczne.
Zamiast spierać się ze społecznikami, którzy oponują przeciwko wyburzeniom przedwojennej zabudowy czego wymaga realizacja wizji urbanistów z poprzedniej epoki, zdecydowano się powierzyć wykonawcy dokumentacji przygotowanie alternatywnych wariantów przebiegu ul. Nowej Politechnicznej.
porównać
We wrześniu 2015 r. Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, przy wsparciu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, na zlecenie Mostów Katowice zaproponował poprowadzenie tramwaju przez Piecki-Migowo (Morenę), a następnie obok Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego do al. Zwycięstwa .
Całość miała uzupełniać "odnoga" tramwaju na Suchanino oraz w kierunku ul. Myśliwskiej dla zawracania tramwajów w godzinach szczytu i przy okazji ułatwiając dotarcie do niego z nowych osiedli.
Materiał z września 2015 r.
Koncepcja tramwaju przez UCK i Wrzeszcz PKP.
Tramwaj przy dworcu we Wrzeszczu nie teraz
Dzisiaj wiadomo już, że tramwaj przez rejon dworca nie ma szans na szybką budowę, zaś zamiast torów, "ulica" Klonowa (w rzeczywistości to deptak z parkingiem) zyska lepsze oświetlenie i nową nawierzchnię chodników. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę tego przedsięwzięcia.
- Obecnie nie proceduje się dokumentacji projektowej dla tego odcinka i nie ma również planów finansowych na jego realizację, co nie oznacza jednak rezygnacji z takiego zadania - zapewnia Piotrowski. - Instytucje zarządzające transportem publicznym w Gdańsku zdecydowanie preferują to rozwiązanie zamiast wariantu Miszewskiego - Wyspiańskiego.
Tramwaj przed Siedlicką bez zgody PG
Podczas gdy prezentacja Nakoniecznego wyciszyła konflikt we Wrzeszczu, wątpliwości zaczęli mieć mieszkańcy Południa, dla których wariant przez UCK oznaczał wydłużenie czasu przejazdu.
Argumenty mieszkańców górnego tarasu znalazły potwierdzenie w analizach porównawczych kilku wariantów. Znając doskonale stanowisko FRAG-u i zwolenników ocalenia przedwojennej zabudowy, a także w oparciu o modele matematyczne, zarekomendowano przebieg przez ul. Siedlicką i Bohaterów Getta Warszawskiego.
Zyskał on od razu bardzo duże poparcie społeczne z dwoma wyjątkami: Politechniki Gdańskiej i mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
PG przekonywała, że ul. Siedlicka musi być deptakiem, ponieważ niemożliwe jest przeniesienie kilku urządzeń badawczych z budynków przy tej ulicy w inne miejsce kampusu. Mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego zaczęli domagać się realizacji wariantu przez ul. Do Studzienki.
Politechnika tłumaczy, dlaczego linia tramwajowa nie może biec przez jej teren
Powrót do wariantu przez ul. Do Studzienki
Urzędnicy zaakceptowali stanowisko PG i wrócili do przebiegu przez ul. Do Studzienki, a następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Pod względem wizerunkowym, propozycja wariantu przez ul. Siedlicką była bardzo korzystna - włodarze mogli pokazać, że zależy im na ochronie (przynajmniej na razie) zabudowy ul. Do Studzienki, a złą wolę wykazały władze uczelni.
- Argumentem PG ws. ul. Siedlickiej było istnienie obiektów z aparaturą wrażliwą na drgania i taką też argumentację przyjęliśmy - wyjaśnia Michał Piotrowski, pytany o rezygnację z wariantu przez kampus PG.
Równolegle do ul. Sobieskiego
Ponieważ jedynym możliwym do realizacji przebiegiem tramwaju okazała się ul. Do Studzienki, zrezygnowano z "przyklejenia" tramwaju do ul. Sobieskiego . Było to zresztą łatwe do przewidzenia po podjęciu decyzji o jej remoncie. Tramwaj powrócił na swoje pierwotne miejsce - w równoległą do ul. Sobieskiego rezerwę ul. Nowej Politechnicznej.
Odwrócenie uwagi od sedna problemu
Wydawać by się mogło, że wariant przez ul. Do Studzienki ponownie wywoła konflikt we Wrzeszczu. Nic bardziej mylnego - mieszkańcy ul. Boh. Getta Warszawskiego ściągnęli na siebie całą uwagę.
Problem przekształcenia ul. Do Studzienki w kolejną szpetną rezerwę terenową ograniczył się do sporu o to, czy chronić trzy kamienice wzdłuż ul. Do Studzienki, czy poprowadzić tramwaj z ich pominięciem, tworząc przy okazji wygodny przystanek tramwajowy bez dociążania skomplikowanego skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką.
porównać
Wszystko było od dawna zaplanowane
Warto zauważyć, że w konflikt ten nie angażowało się już Biuro Rozwoju Gdańska. Gdańscy urbaniści swój wariant przebiegu określili już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Tramwaj był dla nich jedynie dodatkiem do kolejnej szerokiej drogi - potrzebnej według analiz ruchowych dopiero w okolicach 2040 r.
- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - mówił już w 2014 r. Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Materiał z 2014 r.
Rozbiórka pierwszej kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
W 2015 r. słowa te podtrzymała nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Edyta Damszel-Turek:
- Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale, aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.
Rezerwa pod drogę najważniejsza
W 2016 r., po wielu miesiącach prac, przedstawiono zarys nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Choć wpisano do niego kilka wariantów tramwaju w ramach ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W) przez rejon dworca we Wrzeszczu, ul. Boh. Getta Warszawskiego czy Wyspiańskiego - Miszewskiego, czteropasowa droga Nowa Politechniczna nadal pozostała.
Gdańszczanom urbaniści proponują więc kolejną zaniedbaną rezerwę terenową na wzór Drogi Czerwonej czy ul. Jana z Kolna.
Jednocześnie zespół Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej udowodnił, że można, pod względem organizacji ruchu, doprowadzić tramwaj do skrzyżowania ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką. Odbędzie się to wprawdzie kosztem i tak już niewielkiej przestrzeni dla pieszych na samej alei, ale przecież w walce o przepustowość nie można stosować półśrodków.
Materiał archiwalny
Opinie (202) 2 zablokowane
-
2017-02-13 11:11
Przecież jest dobrze tak jak jest, po co na siłe to zmieniać?
- 5 5
-
2017-02-13 11:12
"odnoga" tramwaju na Suchanino (1)
brawo, tu ktoś pomyślał
- 3 4
-
2017-02-13 19:42
Niemcy w 43roku
Jak i ta i wszystkie inne linie tramwaju. Nikt nic nowego nie wymyslil!
- 0 2
-
2017-02-13 11:14
(2)
Ten pieprzony tunel z moreny co tylko utrudnia i wydłuża czas dotarcia na Wrzeszcz ludziom z południowych dzielnic przerzucić na Wrzeszcz i po problemie, a trasę poprowadzić tak jak są rezerwy pod Nową Politechniczną już od kilku lat
- 6 8
-
2017-02-13 11:37
(1)
Słoki w sprawach miejskich głosu nie mają
- 7 3
-
2017-02-13 12:11
Napisała Gdańszczanka, której przodków w Wielkanoc 997r. Św Wojciech chrzcił, gdy jechał z misją do Prusów.....
Kim Ty sobie wyobrażasz że jesteś? Co to za wstecznictwo?
Jestem też Gdańszczaninem i se zapamiętaj i się doucz, że to miasto zawsze gdy było otwarte na obcych czerpało z tego bogactwo.- 3 7
-
2017-02-13 11:16
Podstawowe pytanie (4)
Co jest ważniejsze - życie ludzi czy komfort urzadzen w laboratorium?
- 12 17
-
2017-02-13 11:38
Komfort w laboratorium, inna trasa tramwajowa nie zagrozi twojemu życiu :)
Kiedyś jak będziesz potrzebowała protezy to dopiero docenisz te laboratoria.- 9 4
-
2017-02-13 11:53
(2)
A gdzież tu jest zagrożone czyjeś życie!???
Inne pytanie:
Co ważniejsze.... Spokój ludzi od dziesiątek lat żyjących w Królewskiej Dolinie czy psuedo komfort kilku słoików z tzw południa....? Dla nich +5 min a dla KD syf, hałas i degradacja budynków na lata....! Z domu wcześniej wyjść a nie lenić się w wyrze do za pięć ósma ! Ot co!- 10 3
-
2017-02-13 12:13
dobre dobre (1)
tylko słoiki wykupili mieszkania z drogami dojazdowymi ogrodzonymi a ty w komunalnym mozesz pofikać i szczochy wąchać na klatce zamiast bryzy znad wysypiska :-)
Te wasze budynki to sie nadają do wyburzenia już od lat. Zamiast takiego syfu należy zbudować coś czystego i miejskiego.- 1 7
-
2017-02-13 14:11
wykupili?
splacilas juz kredyt?
- 1 1
-
2017-02-13 11:18
(1)
Jak mnie wkurza nazywanie to trasą gdańsk południe wrzeszcz i przez frag i przez brg!!!!!!!!!!!! Ta trasa nic nie zmienia dla ludzi z południa przez slalom na morenie!!!!!!!!!!!! To jest problem!!!!!!! A nie dwa budynki na do studzienki!!!!!!!!!!!!!!
- 15 2
-
2017-02-13 17:51
Prawdę piszesz.
Niestety.
- 2 1
-
2017-02-13 11:26
Wariant do Studzienki (1)
Mam propozycje zamiast dyskutować i wchodzić w konflikty i przepychanki proponuję pojechać do Bydgoszczy i zobaczyć jak została poprowadzona linia tramwajowa miedzy zabytkowymi kamienicami bez uszczerbku. Żadna z kamienic nie została wyburzona, linia tramwajowa biegnie ulica węższą niż ul. Do Studzienki.
U nas jak zwykle chodzi o pieniądze.
Uważam że wariant prze ul. Do Studzienki jest korzystniejszy.- 12 9
-
2017-02-13 11:39
Nie jest
- 2 0
-
2017-02-13 11:46
Kolejny stronniczy artykuł Koprowskiego.
Wielkiego zwolennika frag-owców. Eh...
- 10 8
-
2017-02-13 11:47
Ile mozna pisac o OCZYWISTOSCI ??? (1)
Żadnego tramwaju przez Do Studzienki czy Boh. Getta! Obie lokalizacje nie wchodzą w rachubę z przynajmniej 10 powodów. Jedyna sensowna trasą przebiegu tramwaju z Moreny jest Smoluchowskiego.Tylko tam jest potencjalny teren ) np. po opuszczonej Lechii,niezabudowany teren )park) u wylotu do Al. Zwyciestwa) i społeczny interes najwyższej możliwej rangi: możliwość dotarcia tramwajem przez chorych,niedołężnych ludzi do powstającego ciagle kolosa medycznego ACK (przychodnie,izby przyjęć,SOR-y,kliniki,dializy itd.)
Nad czym tu się jeszcze zastanawiać? Przebieg przez Smoluchowskiego nie ma alternatywy.A jeśli takich mamy planistow,ze takiej oczywistości nie zauważyli-to znaczy ,ze to zwykłe półgłówki albo skorumpowane topwarzystwo.Tertium non datur.- 26 6
-
2017-02-13 11:51
Dokładnie, 100% racji
- 7 1
-
2017-02-13 11:48
Do studzienki i w tunelu tramwaj przecinająca Grunwaldzka
- 3 12
-
2017-02-13 12:05
Czekam z utęsknieniem aż PO odejdzie z Gdańska (3)
I nie ma znaczenia kto będzie PO nich bo gorzej być nie może.
Zablokowali budowę dróg i tramwaju na południu Gdańska przez co mamy zablokowane takie dzielnice jak Chełm Orunia Piecki Migowo Siedlce. Ale muzeum za 0,5 miliarda jest.
Budowa kolejnych galerii handlowych naturalnie idzie pełną parą i tylko czekać na blokadę Wrzeszcza i śródmieścia już w styczniu 2018. Blokadę totalną taką że nawet tramwaje staną.
Na prędce wydawane są pozwolenia na budowę biurowców w oliwie i okolicach i też będzie wesoło.
Takie biurowce na zachodzie to się buduje przy stacjach metra łączących sypialnie z biurowcami. Niestety z południa Gdańska gdzie mieszkają młodzi wykształceni ludzie SKM nie kursuje a pas pod SKM już jest zabudowany przez deweloperkę.
Stan komunikacji miejskiej woła o pomstę bo szybciej dojadę samochodem do Olsztyna niż tramwajem z Chełmu na Żabianke!
O kompetencjach prezydenta Adamowicza jego zastępców prezesa Autobusów i tramwajów Gdańskich nie będę się wypowiadał bo każdy wie że w prywatnej firmie nikt ich nie zatrudni.
Czekam aż odejdą bo dzieci rosną a piastowanie stanowisk publicznych przez obywateli z platformy zagraża bezpieczeństwu zarówno dzieci jak i dorosłych.
Budowanie kolejki z nikąd do nikąd czyli PKM podobnie jak linii tramwajowych przez dzielnice w których nie ma pasażerów nie ma sensu.
Dodatkowo skazują całe społeczeństwo Gdańska na liczne przesiadki z uwagi na swoją niekompetencję decyzjną. Kto normalny skorzysta z takiej komunikacji publicznej?
A mieli takie pomysły jak piesze autobusy dla dzieci ! Szkoda że te piesze autobusy nie woziły dzieci Adamowicza i jego obywateli z PO . Bo w to że szcz*wiem i śliwkami obywatele z platformy karmią dzieci jakoś nie wierzę.- 18 15
-
2017-02-13 12:20
Zacznij myśleć geniuszu komunikacji miejskiej.
1 Gdyby mieszkańcom nie odpowiadały władze miasta, ten sam prezydent nie rządziłby tyle kadencji - upzzzzzz nie umiesz wyciągać najprostszych wniosków?
2. Dziwnym trafem z roku na rok komunikacja miejska w Gdańsku ma coraz więcej pasażerów, więc przestań histeryzować bo ludzie się wszędzie przesiadają i nie umierają z tego powodu
3. Doczytaj se w necie, gdy budowano skm też szła przez "pola gdzie nikt nie mieszkał "- ojej kolejne zaskoczenie????- 6 4
-
2017-02-13 12:40
Brawo czysta prawda
- 3 3
-
2017-02-16 09:01
Z Gdańska do Olsztyna PRZEPISOWO jadać potrzebujesz 2,5 godziny
a na pewno tyle tramwajem z CHełmu na Zabianke nie jedziesz. A budowa dróg jest zablokowana przez twojego umiłowanego LIKWIDATORA Stoczni Gdańskiej za kare że nie został wybrany na Prezydenta Gdańska
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.