• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • Dobra decyzja. Z tamtych rejonów nowa linia PKM jak już kiedyś. Ale najpierw likwidacja smrodu szadółkowego.

    • 8 3

  • budyń (1)

    Kto to jest budyń i czemu ma taką ksywę ?

    • 2 1

    • Mr pudding? A, w zasadzie nikt, nie zawracaj sobie nim głowy. Taki lokalny mafiozo, ale niedługo pójdzie siedzieć za swoje liczne przekręty, więc świat o nim zapomni

      • 3 0

  • Prawda o tramwajach (2)

    Prawda jest taka, że ludzie chcą tramwaju, nie dlatego, że jest dla nich jakoś specjalnie korzystny, tylko dlatego, że uważają, że linia tramwajowa już raz wybudowana, zostanie w danym miejscu na wieki wieków. A autobus, wiadomo, dziś jest, jutro może nie być.

    A niestety prawda jest taka, że to błędne myślenie. Jest wiele linii w Polsce, gdzie ruch tramwajowy, albo został całkowicie zlikwidowany, albo kursuje tak mało składów na danej linii, że nie sposób traktować na poważnie danego połączenia. I koniec końców szuka się innych alternatyw.

    Tramwaj nie jest gwarantem stałości. Ani bezawaryjności, ani komfortu - metalowe koła toczone po metalowych szynach, nigdy nie będą bardziej komfortowe dla mieszkańców niż koła autobusu toczone po asfalcie z domieszką kauczuku.

    • 13 6

    • pierwszy raz słysze by ktoś tak myślał (1)

      • 1 3

      • Bo nikt Ci tego wprost przecież nie powie. Te osoby znajdą milion innych powodów, dla którego chcą tramwaju. Tylko, że wszystkie ich argumenty są chybione.

        Tak samo palacz nie powie Ci, że pali ponieważ jest uzależniony, tylko znajdzie milion innych powodów dla których pali.

        • 0 0

  • A Nowa Świętokrzyska kiedy???

    • 6 2

  • Tramwaje zabierają

    ... ale na dwupasmóweczkę z lewoskrętami do deweloperskich osiedli to będą wyciągać łapkę do Unii - oczywiście pod płaszczykiem promowania zrównoważonego transportu (czyli 1 mieszkaniec = 1 samochód).

    Mam nadzieję, że na tak słaby projekt nie dostaną kasy.

    • 12 5

  • wegług mnie tramwaje jako zabytek utrzymuje się tylko dla stołków i dla kasy ludzi pracujących

    tam na wygodnych stanowiskach.
    zamiast tych wszystkich torowisk powinny być asfaltowe pasy zarówno dla autobusów, trolejbusów, gimbusów, innych pojazdow uprzywilejowanych itd. ta sama powierzchnia a duzo bardziej wykorzystana

    • 7 9

  • Chamy

    I tam będa korki predzej czy pozniej.. Nie wspominajac juz o weekenach w fashion house!!

    • 7 0

  • W DRODZE DO SOPOTU BEDE SIE PRZESIADAL DWA RAZY

    efekty takich niekonsekwentnych w swojej logice decyzji beda odczuwalne przez wiele lat. powinni jeszcze wymyslic monorail i trolejbusy w gdansku, zebym przesiadal sie 7 razy. sorry ale wybiore mojego Golfa z 2003 roku

    • 13 1

  • Brawa dla Adamowicz a

    To jest kpina najbardziej zamieszkana dzielnica, ogrom dzieci i młodzieży jak mozna na to pozwoolic.Pkm zabrala wszystko i co? to totalna porażka ...Jak mozna zostawic takie dzielnice bez tramwaju jak nnie zrobia tego treaz to juz nigdy bo Adamowicz kolejne mieszkanii sobie kupi tereny sprzeda a kasy i tak nie bedzie bo upchnie to na premie dla kolesiostwa z UM i Z DZ co za debile ...

    • 20 2

  • Straszna lipa i tyle

    A miały w następnym etapie jeździć tramwaje z ul. Przywidzkiej do Kiełpina Górnego i Kokoszek/PKM. Straszna lipa i tyle . Brat polotu. Upadek. Po cholerę przesiadka po drodze. Więc nie będzie tramwajowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem. A ktoś to w ogóle konsultował z mieszkańcami? Czy tylko oznajmiacie nam jak zwykle i stawiacie wobec faktów dokonanych.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane