• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • Buspassss (1)

    Wielkie rozczarowanie, wszyscy muszą mieć samochody! Alternatywa-zatłoczony autobus raz na godzinę. Lata płyną, a tytuł "Daleko od drogi"(?) wiecznie żywy. ROBYG uaktualni makietę i mieszkańcy bez AUT -witani w REALU!

    • 7 2

    • robyg

      Akurat mieszkańcy Lawendowego będą mieli na pieszo 5 min do zajezdni więc im to raczej obojętne

      • 0 0

  • tramwaje do Brętowa jeżdżą puste (4)

    Miasto zbudowało super linie tramwajową z Moreny do Brętowa z której nikt nie korzysta. W zamian nie zbudują tramwaju do gęsto zaludnionego dużego osiedla. Wot logika.

    • 191 17

    • To dosyć normalne, że stan zapełniania autobusu/tramwaju na ostatnich stacjach jest mały. Nie porównujmy zapełnienia na przystankach w centrum miasta z zapełnieniem w dzielnicach mocno oddalonych od tego centrum.

      • 3 3

    • Mogli puścić tramwaj dołem do Słowackiego, ale komuś spodobał się wiadukt i d*pa, mamy to co mamy.

      • 15 2

    • no właśnioe, nie mogliby po prostu tej linii przenieść? (1)

      razem z estakadą i przystankiem pekaemki najlepiej

      • 29 8

      • skoro o przenoszeniu to ja poprosze

        zamiast centrum radunia czy jak to sie ma zwac, przeniesc tam pałac kultury i nauki, bedzie wielki swiat i wielki brat

        • 13 1

  • Jezdnia zwężona, zmarnowany czas na przesiadki (przykład węzła przy kartuskiej), tu urzędnicy myślą d*pą, a rozumu w ogóle nie mają.
    Dokumentacja nie przygotowana super. .....

    Niech chociaż puszcza autobus z Jabłoniowej do Gdańska i z powrotem a nie same przesiadki z oczekiwanie po kilkadziesiąt minut na przesiadkę

    Porażka !!!!!!!

    • 3 1

  • No to bus czy pas ? (3)

    zdecydujcie sie k....

    • 28 9

    • (1)

      Ja wolę buspasy lepiej niż tramwaj, na spacerowej też dobrze by zrobić buspas

      • 3 2

      • Popieram.

        Zabrać po jednym pasie w każdą stronę na buspas i ruch na Spacerowej będzie płynny jak nigdy dotąd!

        • 6 1

    • Może lepiej trolejbus?Nie ma szyn jest na prąd wszyscy ,zadowoleni...

      • 3 4

  • W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy.

    Tramwaj jest fajny, dopóki coś nie zdarzy się na torach. Jak się zdarzy, to komunikacja w połowie miasta leży. Druga sprawa to koszt pojazdu i infrastruktury absurdalnie drogi w stosunku do możliwości tramwaju. Dwa przegubowce przewiozą więcej osób niż jedna Pesa, a kosztują 1/4.

    • 4 3

  • dobra muzyczka pasujaca do newsa czyli kryminał z lat 70tych

    • 2 0

  • A pan pisior Koprowski znowu swoje

    Jak nie bzdety z FRAGu, to kopanie dołków pod DRMG i Adamowiczem...
    Żenada

    • 2 7

  • wsadzcie se w d** ten buspas

    obiecano nam tramwaj i chcemy tramwaj a nie znowu autobus z doga do nikad, te osiedla sa tak słabo skomunikowane a wy chcecie to tylko pogorszyć

    • 10 3

  • Ci architekci terazniejszy .....

    Max zrobili z Łostowickiej i Armii Krajowej ..... kasa poszła a tramwaj nie przejedzie i te górki przeznaczone pod wiadukt koszone na darmo

    • 4 0

  • Straszna lipa i tyle

    A miały w następnym etapie jeździć tramwaje z ul. Przywidzkiej do Kiełpina Górnego i Kokoszek/PKM. Straszna lipa i tyle . Brat polotu. Upadek. Po cholerę przesiadka po drodze. Więc nie będzie tramwajowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem. A ktoś to w ogóle konsultował z mieszkańcami? Czy tylko oznajmiacie nam jak zwykle i stawiacie wobec faktów dokonanych.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane