• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna w sądzie. Projektowanie opóźnione

Michał Brancewicz
8 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wizualizacja przebiegu Nowej Politechnicznej przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Film z 2016 roku.

Nowa Politechniczna znowu ma problemy. Decyzja GDOŚ, która zezwoliła na budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. To nie zakłóca w żaden sposób toczących się prac projektowych, ale już wiadomo, że się one przedłużą do połowy przyszłego roku.



Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego już sześć lat walczą o to, by linia tramwajowa łącząca Morenę z Wrzeszczem nie przebiegała pod ich oknami.

Mieszkańcy Nowej Politechnicznej: "Tramwaj = śmierć ulicy"



Miasta powinny realizować inwestycje wbrew mieszkańcom?

W czerwcu 2016 roku, gdy ten wariant był rozważany, wywiesili na budynkach transparenty z hasłami "Tramwaj = śmierć ulicy", "Tramwaj na Bohaterów Getta to zagłada kamienic".

Gdy okazało się, że przebieg trasy Nowa Politechniczna przez tę ulicę to jedyna opcja brana pod uwagę przez miasto, a na dodatek została zaakceptowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, mieszkańcy odwołali się do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

  • Transparenty sprzeciwiające się budowie trasy tramwajowej przez Bohaterów Getta Warszawskiego wywieszane w 2016 roku.
  • Transparenty sprzeciwiające się budowie trasy tramwajowej przez Bohaterów Getta Warszawskiego wywieszane w 2016 roku.

Nowa Politechniczna: decyzja GDOŚ zaskarżona do sądu



Sprawa w GDOŚ "mieliła się" ponad dwa lata. Ostatecznie okazała się niekorzystna dla mieszkańców, bo zezwala na puszczenie Nowej Politechnicznej przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

W tej sytuacji decyzja GDOŚ została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

W tym miejscu warto przypomnieć, że od ponad roku toczą się prace projektowe Nowej Politechnicznej i jedyny wariant brany pod uwagę zakłada wpięcie torów na al. Grunwaldzkiej przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Nowa Politechniczna: projektowanie opóźni się o pół roku



- To jedyne procedowane rozwiązanie - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace projektowe są kontynuowane, nie zostały zawieszone [w związku ze skargą do WSA - red.].
Mimo że projektowanie jest już mocno zaawansowane, to wykonawcy nie uda się sprostać pierwotnemu terminowi i zakończyć prac jeszcze w tym roku.

- Prace projektowe prawdopodobnie przedłużą się do połowy roku 2023 r. - zapowiada Aneta Niezgoda.

Opinie (474) ponad 10 zablokowanych

  • Współczuje takich sąsiadów (2)

    Jak im się nie podoba mieszkanie w rozwijającym się mieście niech idą mieszkać na wiochę, tam to nic nie będą budować a hałasować to będą psy szczekające pupami :)

    • 8 20

    • Współczuje twojej głupoty niepodoba sie to sam sie przenies nas wioske

      • 5 1

    • To niszczenie tego miasta

      To nie rozwijanie tego miasta tylko jego niszczenie. Np. ulica Wileńska piękne zielone tereny. Zabetonujcie wszystko. Ja takiego miasta nie chcę lepiej się stąd wyprowadzić.

      • 1 0

  • Paranojka (1)

    Dlaczego nie puszczą tego tramwaju przez polibudę lub do studzienki , tylko pchają się w najwęższą uliczkę?Wystarczy zapytać kto na tym skorzysta?Oczywiście deweloperzy!

    • 20 8

    • Chyba tak, bo tam gdzie jest przydki trawnik i chdnik, zamiast lini tramwajowej wybuduja wiezowiec,

      • 3 0

  • Tramwaje to przeżytek (3)

    Powinno się budować ITM (Indywidualny Transport Miejski) szybki, cichy , miły , osobisty .
    Ale prymitywne miasto nawet nie wie o co chodzi, dlatego wydaje grudą kasę na przeżytki .

    Bo Gdańsk miastem równości, a ja wolałbym Gdańsk miastem przyszłości

    • 10 11

    • dokladnie tak tramwaj to szkodnik (2)

      • 0 2

      • Najlepsza jest teleportacja ;-) (1)

        • 0 1

        • ty juz tak z mózgiem zrobiłes ale niestety cos nie wyszło i sie zagubił w otchłani :)

          • 0 0

  • Czy trzeba poświęcać się dla innych? (4)

    Mimo tego, że to centrum miasta i w sumie należy się spodziewać, że kiedyś ktoś w Urzędzie dopatrzy się "niezagospodarowanego" zakątka dzielnicy, to podzielam obawy mieszkańców Politechnicznej. Oni będą cierpieli, bo ktoś inny musi dojechać do pracy. Ja mam podobną sytuację tylko wyprowadziłem się poza miasto, a tu nagle dowiedziałem się, że projektanci z Poznania wytyczyli mi drogę ekspresową pod oknem, gdzie miałem widok na kaszubskie pagórki (piękne "góry na morzem"). Nie zgadzam się na takie deptanie ludzkiego prawa do spokoju...

    • 16 6

    • ci żądający "prawa do spokoju" niechcący zamieszkali przy Grunwaldzkiej - najcichszym zakątku Gdańska :))) (1)

      • 2 8

      • Więc nadal pytam się - czym zawinili? Trzeba ich za to ukarać? Czy jak?

        • 7 1

    • (1)

      polak dla polaka gnojem dlatego tak jest - moja mojszosc jest najmojsza, niech cierpia

      • 1 1

      • Dlatego życzę Tobie w niedalekiej przyszłości tramwaju, autostrady, a najlepiej lotniska pod oknami rodzinnego domu :)

        • 2 0

  • Republika deweloperów

    Znowu rozwiązanie korzystne dla deweloperów. W Osowej też wszystko dla nich.Też wciskają mieszkańcom pod okna tzw Nową Koziorożca zamiast zrobić tam park.I od razu odpowiadam na zarzuty: odwodnienie Kielnieńskiej można zrobić pod chodnikiem i ścieżką rowerową, które powinny być rozłączne, żeby rowerzyści nie rozjeżdżali pieszych jak to się dzieje w wielu miejscach!

    • 11 4

  • (1)

    Powodzenia! Trzymam kciuki za mieszkańców! Oby wam się udało!

    • 17 11

    • tak jest! też jestem za tym, aby ich wysiedlono i to najlepiej gdzieś na Zakoniczyn!

      • 2 6

  • Same "mondre" komentarze (3)

    Prawda jest taka, że niezależnie od tego czy to mieszkania komunalne czy nie, ich mieszkańcy byli tam przed tramwajem, a we większości przypadków również przed jego planem. Kupili czy otrzymali nieważne, ważne że są i nikt w imię wyższej racji nie może im zamienić ulicy "osiedlowej" na dwukierukową drogę szynową bez ich zgody. I nie, to nie jest Grunwaldzka, tam obecnie jest całkiem cicho. Także niech szanowne Potężne Miasto Gdańsk wraz z GAITem albo sobie wykupi te mieszkania, albo wypłaci odszkodowanie tym ludziom i będzie mogło wtedy sobie ten tramwaj, w który wkręcili miasto jego koledzy-deweloperzy, stawia. A za parę lat i Strzok się o odszkodowanie upomni, bo choćby sam Elon Musk wam te tory postawił, to i tak te zaniedbane kamienice w końcu się poddadzą.

    • 19 9

    • Ale to nie jest droga mieszkańców, żeby mogli sobie o niej decydować.

      • 4 4

    • tak, tak :) i tylko niechcący zamieszkali tuż przy Grunwaldzkiej - najcichszym zakątku Gdańska :))) (1)

      • 5 4

      • Pojedź tam w szczyt komunikacyjny

        I nie powielaj durnych komentarzy. Najgłosniejszymi pojazdami na tej ulicy są ludzie.

        • 6 2

  • O to chodzi.. (1)

    jak puszczą tamtędy tramwaj, stare kamienice (nie wszystkie wykupione) się rozpadną.
    Oni to mają przekalkulowane- komunalne zostaną wyburzone, a grunt sprzedany wiadomo komu, a prywatne będą się sądzić latami o odszkodowania, sprawy będą przedłużane, umarzane, aż dojdzie do momentu, kiedy właściciel nie będzie wstanie mieszkać we własnym mieszkaniu lub/i ratować stabilności budynku i zostanie z niczym( albo zawali mu się na łeb)
    Nie bez powodu prowadzą tą trasę tędy, wszystko zostało już przeliczone. A żeby było "śmieszniej", spokojnie tę trasę można poprowadzić inaczej.

    • 21 7

    • Oczywiście, że tak

      A do tego w komentarzach pięknie widać, jak ludźmi łatwo manipulować. Większość zabiłaby tych z BGW, zamiast zapukać do Oli z pytaniem czy jej się sufit na łeb nie spadł z przebiegiem tej trasy.

      • 5 3

  • już to zostało napisane, ale warto powtórzyć (1)

    Zaprojektujcie tę trasę z sensem, prosto w rezerwie pod to od dziesięcioleci przeznaczonej. Kupcie tramwaje np. Bombardiery czy Stadlery, a nie Pesę.
    A tak mamy mieć trasę zaprojektowana dziwnie, naokoło, nie wiadomo po co przez Wileńską, obsługiwać ją będą hałaśliwe Pesy bez foteli. Miasta, które szanują obywateli kupują tramwaje ze skrętnymi wszystkimi wózkami i jest tych wózków więcej, żeby nie niszczyć torów (mniejszy nacisk) , wystarczy spojrzeć choćby na poniemieckie wozy. A tymczasem ciężka z 3 tylko wózkami Pesa, w dodatku jednym nieskrętnym, nie tylko powoduje nadmierny hałas, ale niszczy szyny. Więc moim zdaniem tak dla inwestycji, ale przemyślanej, a nie zrealizowanej po gdańsku czyli bez sensu.

    • 22 3

    • Pesa to arcydzieło inżynierii

      Upośledzone, wąskie wnętrze okraszone rekordową masą (chyba z 10t więcej od bombardiera). A dźwięki pochodzące z układu napędowego to już wogóle "truskawka na torcie".

      • 8 0

  • No to standardowo aż dotrze (1)

    Proponowany przebieg linii przez Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie tramwaju w Grunwaldzką nie ma sensu. Najbardziej logicznym rozwiązaniem jest poprowadzenie tramwaju na przestrzał przez Grunwaldzką w kierunku Zaspy (tramwaj w przeznaczonej rezerwie drogowej)

    Niestety miasto zamiast koncepcji szybkiego tramwaju łączącego Gdańsk Południe i Wrzeszcz będzie wycieczka krajoznawcza, z której nikt nie będzie korzystał, bo będzie się jechało dłużej niż autem (czas przejazdu to kluczowy czynnik przy wyborze środka przemieszczania się). Linia kopana jest niestety na górnym i na dolnym przebiegu, a szkoda, bo tramwaj jest tam jak najbardziej potrzebny.

    • 18 4

    • Dokładnie. Czas przejazdu. Ile osób jeździ z Szadólek przez morenę do Wrzeszcza?

      Szybciej autobusem do Havla i 162.
      Nowy tramwaj do Havla będzie obłożony na maxa, cha cha
      A aleja budynia no cóż, nikomu nie będzie potrzebna

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane