• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: trwają wyburzenia. Projektanci bronią rozwiązań na Hynka

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Wyburzenia budynków przy ul. Słowackiego.


Od tygodnia trwają rozbiórki domów położonych w przebiegu planowanej Trasy Słowackiego. Prace potrwają 35 tygodni i pochłoną ok. 600 tys. zł. Projektanci negują potrzebę wykonania miejsc postojowych przy biurowcu "Hynka".



Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru. Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru.
Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ. Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ.
We Wrzeszczu przy ul. Partyzantów 110-116 zobacz na mapie Gdańska zaczęły znikać domy. Już od tygodnia trwa rozbiórka budynków położonych w świetle przyszłej Trasy Słowackiego. Przedsięwzięcie zlecone we wrześniu przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne przewiduje rozebranie ok. 49 budynków. Pracę wykonuje firma Wakoz z Luzina. Wyburzenia będą kosztowały 608 tys. zł i potrwają 35 tygodni.

- Najbardziej kosztowne i kłopotliwe wyburzenie obiektów kubaturowych, z uwagi na duży ruch aut i położenie, nastąpi u zbiegu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Pochłonie ono ok. 55 tys. zł - opowiada Jerzy Parzyszek, inspektor nadzoru ds. obiektów kubaturowych z gdańskiego Zarządy Dróg i Zieleni.

Wobec części budynków nie ma jeszcze wydanej prawomocnej decyzji zezwalającej na rozbiórkę. Jednak dla inwestora nie stanowią one problemu. - Prace zostały zaplanowane do marca przyszłego roku. Rozpiętość okresu, w jakim wykonawca musi się uporać z zadaniem, umożliwi uzyskanie dalszych pozwoleń na rozebranie pozostałych budynków - mówi Ryszard Trykosko, prezes GIK.

W świetle przyszłej Trasy Słowackiego przy ul. Partyzantów nr 114 znajduje się jeden budynek, który wciąż nie jest własnością miasta. Jego mieszkańcy są skonsternowani. - Za chwilę będą wyburzać sąsiedni budynek nr 112, a my nie możemy się stąd wyprowadzić. Propozycję zmiany zamieszkania już przyjęliśmy od miasta, ale właściciel domu nie dogadał się w sprawie sprzedaży. Jesteśmy tu więźniami. Dopiero decyzja o przejęciu budynku przez Gdańsk da nam zielone światło do przeprowadzki. Tylko taki scenariusz przewiduje prawo - opowiada pani Maria, lokator niewykupionego wciąż budynku.

- Z właścicielem domu przy ul. Partyzantów 114, na co dzień mieszkającym w Kanadzie, spotkamy się w przyszłym tygodniu. Zaproponujemy mu kupno budynku. Dopiero wtedy będzie można więcej powiedzieć o sytuacji mieszkańców - mówi Ryszard Trykosko.

To nie jedyna trudność w budowie Trasy Słowackiego. Na początku października przedsiębiorcy z biurowca przy "Hynka" odwołali się od decyzji środowiskowej w sprawie budowy Trasy Słowackiego. Zarzucają, że po w pobliżu ich siedziby brakuje miejsc parkingowych. Sprawa trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. O sprawie pisaliśmy jako pierwsi w minionym tygodniu.

Ten protest dziwi projektantów Trasy Słowackiego. - Przedsiębiorcy źle zaadresowali swoje odwołanie. Powinno być ono skierowane do dewelopera, a nie GDOŚ. Projekt budowy biurowca przewidywał miejsca postojowe w parkingu podziemnym, a nie przed budynkiem. Nie każdy klient ma ochotę zjeżdżać pod budynek autem, by je zaparkować - opowiada Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.

- Moim zdaniem odwołanie od decyzji środowiskowej do GDOŚ jest niezasadne. Na pewno nie dojdzie do zmiany projektu. Nie wytyczymy przed biurowcem przy ul. Hynka miejsc postojowych, tym bardziej, że nie ma ich tam teraz - dodaje prezes BPBK S.A.

Dwujezdniowa Trasa Słowackiego połączy Port Lotniczy w Rębiechowie z Portem Morskim w Gdańsku. Droga pobiegnie przez Wrzeszcz, południową granicą Zaspy i Letnicę. W 2013 roku gotowe mają być trzy z czterech odcinków, na jakie podzielono trasę. Do 2014 r. Gotowy ma być tunel pod Martwą Wisłą. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to ok. 1,29 mld zł. Unia Europejska sfinansuje ok. 37 proc. kosztów budowy.

GIK zamiast GIK Euro 2012.

Miejska spółka, która przygotowuje i prowadzi największe gdańskie inwestycje, m.in. budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego, tramwaj z Chełmu na Orunię, Europejskie Centrum Solidarności, zmieniła nazwę. Od tej pory nie nazywa się już Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, a po prostu Gdańskie Inwestycje Komunalne. Zmiana w nazwie podyktowana była wymogami UEFA, która zastrzega sobie używanie zwrotu "EURO 2012".

Miejsca

Opinie (218) 8 zablokowanych

  • Po co poszerzaać Słowackiego?

    Przecież tam nic nie ma, poza szpitalem, dla obłąkanie chorych.

    • 2 0

  • ten własciciel budynku przy partyzantów 114 dobrze kombinuje (4)

    wie że budynek trzeba wyburzyć i miasto zapłaci mu każdą cenę byle się zgodził.

    • 16 5

    • Czlowieku ten numer opanowaly wszystki polskie mafie na tzw. budowaniu autostrad!

      Typowt polski "uklad" wygrywa przetarg na budowe -podstawiajac firme budowlana jako figuranta,i....nic nie buduje? A co robi? Calymi latami spekuluje gruntami pod wytyczana (przez siebie!) autostrade.Na podstawione osoby wykupuje sie zawczasu grunty-a potem "panstwo" czyli mywszyscy podatnicy musimy te sama ziemie odkupic od zlodziei za 10-20 krotnosc ceny zakupu!!! A te durnie pismaki sie pytaja dlaczego wczoraj 18 ludzie bezsensownie zginelo na drodze bez pobocza! A niech gina jak muchy! Byle polskie uklady mialy sie dobrze.Bydlo sie nie liczy-jak sie dobrze pohandluje to sie to bydlo sprzeda Ruskim albo Niemcom z caloscia dobytku...

      • 0 2

    • to nie jest tak (1)

      jesli będzie sie za bardzo stawiał to mogą go przymusowo wywłaszczyć, tylko że ta procedura jest dosyc czasochłonna.

      • 6 0

      • dokładnie tak,na podstawie ustawy uwłaszczeniowej, podobnie było i jest z niektórymi właścicielami gruntów pod autostrady,

        • 0 0

    • a Ty bys nie kombinował?

      ;

      • 1 2

  • JESZCZE IM (1)

    CHODNIK I ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ - A CO Z TAPICEREM, CZY JUŻ GO WYWŁASZCZYLI Z HYNKA :))))

    • 4 2

    • tapicer jest w bunkrze, ma kałacha i jak GIK (primo voto GIK Euro 2012) przyjdzie to będzie strzelać spinaczami :)))

      • 0 0

  • Dlaczego planiści nie zaprojektowali połaczenia tramwajowego Galeria Bałtycka - ETC (20)

    Bardzo przydałoby się połączenie tramwajowe Zaspy, Przymorza z Wrzeszczem

    • 207 10

    • a połączenie Orunii z Ujeściskiem bez miliona przesiadek będzie?

      • 2 0

    • A połączenie Centrum z Oliwą i Żabianką (4)

      przez drugą stronę Wrzeszcza, tj. Aleję Hallera i Zaspę? Te przesiadki to koszmar.

      • 2 2

      • (3)

        o ja nie mogę....to kupcie sobie samochód to nie będziecie musieli się przesiadać! Mi jakoś to nie sprawia kłopotu,choć najpierw idę piechotą 15min na autobus, potem jadę zakorkowanym Traktem Św. Wojciecha 20min do Centrum a potem kolejne 15min tramwajem i tak 2x razy w ciągu dnia w godz szczytu i mogę mieć tylko do siebie pretensje że nie chciało się Prawka robić (przynajmniej w korku w aucie bym siedziała a nie stała ściśnięta na śledzia w autobusie).

        • 8 7

        • (1)

          Fajnie. Współczujemy Ci i cieszymy, sie ze dbasz o zdrowie. Jednak 99% osób, gdy będzie miało do wyboru auto lub takie spacery jak Twoje, wybierze auto! I wlasnie trzeba wszystko zrobic, by KM byla konkurencyjna wzgledem blachosmrodow. Pozdrowienia i duzo zdrowia :-)

          • 4 0

          • KM będzie, ale czy konkurencyjna to nie wiem. Kilka lat temu przejazd Karwiny - Gdańsk Główny czy okolice Myśliwskiej - Gdynia Główna wg koncepcji miał trwał 45 minut, a od tego czasu liczba projektowanych stacji jest 3 razy większa. Więc zapowiada się, że po staremu lepiej będzie dojechać autobusem do SKM niż jeździć KM. Zwłaszcza, że w samym Wrzeszczu mają być aż 4 przystanki! Po jakiego wała skoro to kolej dla górnego tarasu!

            • 1 0

        • Głupia jesteś, ale skoro aż tyle zarabiasz, że stać cię na paliwo

          to płać.

          • 4 4

    • Popieram (4)

      Linia tramwajowa łącząca Wrzeszcz z Zaspą i przymorzem powinna wg mnie przebiegać obok dworca PKP Gdańsk - Wrzeszcz.

      • 8 3

      • (3)

        Też popieram. Taka linia tramwajowa jest wręcz niezbędna. Co więcej jest miejsce! Uważam, że powinna powstać linia tramwajowa wzdłuż całej Kościuszki od Hallera po Grunwaldzką. Byłby świetny dojazd z Nowego Portu, Brzeźna, Zaspy, Dolnego Wrzeszcza do samego centrum Wrzeszcza i w pobliże dworca SKM/PKP! Dalej powinna powstać linia w nawierzchni starej Słowackiego (to będzie ulica lokalna o skrajnie małym natężęniu ruchu) aż do rejonu nasypu kolejowego i tutaj zbudować pętle przesiadkową na autobusy z spoza dolnego tarasu.

        • 6 4

        • (1)

          o_O
          Może jestem ślepy, ale gdzie na Kościuszki jest miejsce tory tramwajowe? Przecież dwie linie torów zajmą praktycznie tyle miejsca co dwa pasy ruchu, a tego się w obecną zabudowę nie wciśnie. Już nie wspomnę o problemie przebudowy mostu - ani nie jest dość szeroki, ani nie jest przystosowany do takich obciążeń. Jeżeli zaś chodzi o tory puszczone po jezdni, to nie ma to żadnego sensu - tramwaj będzie stał w korku tak jak autobus, a szyny będą utrudniać ruch samochodowy.

          • 6 3

          • Bzdura! Na starej kościuszki będzie ruch lokalny i żaden tramwaj nie będzie stać w korku.

            • 0 3

        • Niestety nie ma w planach tramwaju w ciągu Słowackiego. A przecież aż się prosi(ło) żeby zrobić nowe tory od De La Salle po stadion... no ale cóż. U nas sie robi spektakl z wybudowania 2km linii a tymczasem lekką ręką odpuszcza się rezerwę terenu pod znacznie dłuższy i równie potrzebny odcinek...

          Przydałoby się punktować władze miasta nie tylko za to co budują, ale także za plany które łatwo odpuszczają i przez to ich realizacja w przyszłości będzie niemożliwa.

          • 12 2

    • Racja

      Jak dotąd przejazdów tramwajowych między "zachodnią - grunwaldzką" a "wschodnią - chłopską i rzeczpospolitą" częścią jest zbyt mało. Powinno być ich więcej, a nie tylko wzdłuż ulicy Pomorskiej oraz wzdłuż Hallera.

      • 4 2

    • a po co takie połączenie skro jeżdżą tam autobusy a nawet teraz nie ma większych korków? (2)

      Jestem za rozwojem komunikacji miejskiej, zwłaszcza tramwajowej ale trzeba pamiętać, że ta ostatnia jest bardzo kosztowna i nie ma szans by połączyć nią każdy możliwy punkt miasta. Dlatego sieć tramwajową uzupełnia się liniami autobusowymi.

      Zaspę i Przymorze łączy z Wrzeszczem kilka linii autobusowych. W kilka minut można nimi dojechać np z okolic ETC do Galerii Bałtyckiej.

      Trzeba pójść na swego rodzaju kompromis, nauczyć się przesiadać miedzy różnymi środkami komunikacji a tory budować tam gdzie jest to bardziej potrzebne.

      • 15 7

      • (1)

        z ETC do GB jest jakieś 10 do 15 min spacerkiem

        • 19 0

        • 127

          albo 5 min autobusem 127. Treba tylko przejść tunelem.

          • 13 0

    • (4)

      W planach (ale takich o nieokreślonym terminie) jest połączenie tramwajowe w ciągu tak zwanej Nowej Abrahama.

      • 7 5

      • Nowa Abrahama (1)

        A wiesz gdzie mozna zobaczyc planowany jej przebieg? Ona ma byc od petli na zaspie, przez ogrodki dzialkowe przecinac grunwaldzka i gdzies obok kampusu UG w strone petli ?

        • 4 0

        • wpisz w google "zagospodarowanie przestrzenne gdańsk" i szukaj planu nr 0617

          • 6 1

      • (1)

        to sobie jeździj dookoła ta nową Abrahama

        • 6 33

        • No i po co tak się odzywasz? Ja coś komuś wyjaśniłem.

          • 36 2

  • Budować, budować! Brawo Gdańsk! (3)

    A te sklepy przy Hynka dziś świecą pustkami - nie próbujcie przeszkadzać w budowie drogi i ugrywać czegoś cwaniaki!

    • 148 22

    • 35 tygodni???? (1)

      To co tam za material wylewano????

      • 8 2

      • tani beton, od Henia, przetarg ustawiony na sobotnim grillu

        • 2 1

    • znowu burzą , nic nowego

      rok temu dokładnie o tej porze wyburzono też 2 domy i potem cisza.
      Kto zna matematykę ten obliczy średnią. A wybory tuż, tuż !!!

      • 8 2

  • przecie rozbiórka trwa już od 13 miesięcy, nie od tygodnia!

    proszę: www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Slowackiego-burza-zeby-budowac-n34724.html

    • 5 0

  • BUDOWAC SŁOWACKIEGO. (3)

    BUDOWAC .TYLE LAT SIĘ MĘCZYLIŚMY I MECZYMY NA SŁOWACKIEGO.BUDOWAĆ I NICZYM SIĘ NIE PRZEJMOWAC.MIESZKANCY GDAŃSKA.CI Z HYNKA NIECH SIE PRZENIOSA I NIE UTRUDNIAJĄ ZYCIA GDAŃSZCZANOM,EURO 2012 I TURYSTOM

    • 11 7

    • I wyburzyć tyle zabytków, ile tylko się da. (2)

      W końcu przecież to tylko trochę cegieł, prawda?

      • 1 4

      • TAK, TO TYLKO TROCHĘ CEGIEŁ (1)

        tu czas na zrównoważony rozwój jeszcze nie nadszedł, tu trzeba taranem -50 lat zapóżnień do nadrobienia

        • 0 1

        • Nowe przysłowie Polak sobie kupi

          że przed szkoda jak i po szkodzie głupi.

          • 1 0

  • Dalczego Adamowicz czekał do wyborów (1)

    Tyle lat zmarnowanych i utrapień kierowców.

    • 6 1

    • Spoko

      Spokojnie po wyborach wszystko stanie na 4 lata ;)

      • 6 0

  • NIE GADAC A BUDOWAC WIESNIAKI JEDNE! DROGI MACIE JAK W MONGOLI!

    • 3 5

  • ADAMOWICZ MUSI ODEJŚĆ

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane