• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: trwają wyburzenia. Projektanci bronią rozwiązań na Hynka

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Wyburzenia budynków przy ul. Słowackiego.


Od tygodnia trwają rozbiórki domów położonych w przebiegu planowanej Trasy Słowackiego. Prace potrwają 35 tygodni i pochłoną ok. 600 tys. zł. Projektanci negują potrzebę wykonania miejsc postojowych przy biurowcu "Hynka".



Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru. Na fasadzie domu przy ul. Partyzantów 114 w latach 30. wymalowano niemiecki napis zachęcający do udziału w wyborach. Gdy budynek zostanie rozebrany, napis przestanie istnieć. Do inwestora zgłosił się jednak kolekcjoner, który chciałby przejąć ten kawałek muru.
Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ. Obszar, na którym przedsiębiorcy rezydujący w biurowcu "Hynka" chcą wytyczenia nowych miejsc postojowych. W tej sprawie złożyli odwołanie do GDOŚ.
We Wrzeszczu przy ul. Partyzantów 110-116 zobacz na mapie Gdańska zaczęły znikać domy. Już od tygodnia trwa rozbiórka budynków położonych w świetle przyszłej Trasy Słowackiego. Przedsięwzięcie zlecone we wrześniu przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne przewiduje rozebranie ok. 49 budynków. Pracę wykonuje firma Wakoz z Luzina. Wyburzenia będą kosztowały 608 tys. zł i potrwają 35 tygodni.

- Najbardziej kosztowne i kłopotliwe wyburzenie obiektów kubaturowych, z uwagi na duży ruch aut i położenie, nastąpi u zbiegu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Pochłonie ono ok. 55 tys. zł - opowiada Jerzy Parzyszek, inspektor nadzoru ds. obiektów kubaturowych z gdańskiego Zarządy Dróg i Zieleni.

Wobec części budynków nie ma jeszcze wydanej prawomocnej decyzji zezwalającej na rozbiórkę. Jednak dla inwestora nie stanowią one problemu. - Prace zostały zaplanowane do marca przyszłego roku. Rozpiętość okresu, w jakim wykonawca musi się uporać z zadaniem, umożliwi uzyskanie dalszych pozwoleń na rozebranie pozostałych budynków - mówi Ryszard Trykosko, prezes GIK.

W świetle przyszłej Trasy Słowackiego przy ul. Partyzantów nr 114 znajduje się jeden budynek, który wciąż nie jest własnością miasta. Jego mieszkańcy są skonsternowani. - Za chwilę będą wyburzać sąsiedni budynek nr 112, a my nie możemy się stąd wyprowadzić. Propozycję zmiany zamieszkania już przyjęliśmy od miasta, ale właściciel domu nie dogadał się w sprawie sprzedaży. Jesteśmy tu więźniami. Dopiero decyzja o przejęciu budynku przez Gdańsk da nam zielone światło do przeprowadzki. Tylko taki scenariusz przewiduje prawo - opowiada pani Maria, lokator niewykupionego wciąż budynku.

- Z właścicielem domu przy ul. Partyzantów 114, na co dzień mieszkającym w Kanadzie, spotkamy się w przyszłym tygodniu. Zaproponujemy mu kupno budynku. Dopiero wtedy będzie można więcej powiedzieć o sytuacji mieszkańców - mówi Ryszard Trykosko.

To nie jedyna trudność w budowie Trasy Słowackiego. Na początku października przedsiębiorcy z biurowca przy "Hynka" odwołali się od decyzji środowiskowej w sprawie budowy Trasy Słowackiego. Zarzucają, że po w pobliżu ich siedziby brakuje miejsc parkingowych. Sprawa trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. O sprawie pisaliśmy jako pierwsi w minionym tygodniu.

Ten protest dziwi projektantów Trasy Słowackiego. - Przedsiębiorcy źle zaadresowali swoje odwołanie. Powinno być ono skierowane do dewelopera, a nie GDOŚ. Projekt budowy biurowca przewidywał miejsca postojowe w parkingu podziemnym, a nie przed budynkiem. Nie każdy klient ma ochotę zjeżdżać pod budynek autem, by je zaparkować - opowiada Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.

- Moim zdaniem odwołanie od decyzji środowiskowej do GDOŚ jest niezasadne. Na pewno nie dojdzie do zmiany projektu. Nie wytyczymy przed biurowcem przy ul. Hynka miejsc postojowych, tym bardziej, że nie ma ich tam teraz - dodaje prezes BPBK S.A.

Dwujezdniowa Trasa Słowackiego połączy Port Lotniczy w Rębiechowie z Portem Morskim w Gdańsku. Droga pobiegnie przez Wrzeszcz, południową granicą Zaspy i Letnicę. W 2013 roku gotowe mają być trzy z czterech odcinków, na jakie podzielono trasę. Do 2014 r. Gotowy ma być tunel pod Martwą Wisłą. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to ok. 1,29 mld zł. Unia Europejska sfinansuje ok. 37 proc. kosztów budowy.

GIK zamiast GIK Euro 2012.

Miejska spółka, która przygotowuje i prowadzi największe gdańskie inwestycje, m.in. budowę Trasy Słowackiego i Sucharskiego, tramwaj z Chełmu na Orunię, Europejskie Centrum Solidarności, zmieniła nazwę. Od tej pory nie nazywa się już Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, a po prostu Gdańskie Inwestycje Komunalne. Zmiana w nazwie podyktowana była wymogami UEFA, która zastrzega sobie używanie zwrotu "EURO 2012".

Miejsca

Opinie (218) 8 zablokowanych

  • Pan Prezydent unika spotkań z mieszkańcami poszczególnych dzielnic

    Jeszcze na początku roku Prezydent spotykał się co miesiąc z mieszkańcami różnych dzielnic aby przedstawić porozmawiać i pokazać jak to się żyje w Gdańsku.

    Od ponad pół roku spotkania zostały zaniechane gdyż Pan Prezydent boi się że na spotkaniach ludzie zaczną upominać się o swoje a podczas kampanii wszystko musi być cacy.

    • 26 4

  • nie wywołuj wilka z lasu - taki spokój panuje

    • 0 0

  • ten własciciel budynku przy partyzantów 114 dobrze kombinuje (4)

    wie że budynek trzeba wyburzyć i miasto zapłaci mu każdą cenę byle się zgodził.

    • 16 5

    • to nie jest tak (1)

      jesli będzie sie za bardzo stawiał to mogą go przymusowo wywłaszczyć, tylko że ta procedura jest dosyc czasochłonna.

      • 6 0

      • dokładnie tak,na podstawie ustawy uwłaszczeniowej, podobnie było i jest z niektórymi właścicielami gruntów pod autostrady,

        • 0 0

    • a Ty bys nie kombinował?

      ;

      • 1 2

    • Czlowieku ten numer opanowaly wszystki polskie mafie na tzw. budowaniu autostrad!

      Typowt polski "uklad" wygrywa przetarg na budowe -podstawiajac firme budowlana jako figuranta,i....nic nie buduje? A co robi? Calymi latami spekuluje gruntami pod wytyczana (przez siebie!) autostrade.Na podstawione osoby wykupuje sie zawczasu grunty-a potem "panstwo" czyli mywszyscy podatnicy musimy te sama ziemie odkupic od zlodziei za 10-20 krotnosc ceny zakupu!!! A te durnie pismaki sie pytaja dlaczego wczoraj 18 ludzie bezsensownie zginelo na drodze bez pobocza! A niech gina jak muchy! Byle polskie uklady mialy sie dobrze.Bydlo sie nie liczy-jak sie dobrze pohandluje to sie to bydlo sprzeda Ruskim albo Niemcom z caloscia dobytku...

      • 0 2

  • Ja bym wolał jeszcze ze dwa stadiony !!!

    Te 1,29 mld akurat by stykło ;-) A jakby były mniejsze, to jeszcze może jakieś muzeum by się dało wymurować dla zwiększenia prestiżu miasta na świecie ...

    • 4 10

  • SŁOWACKIEGO

    BURZĆ STARE I BUDOWAĆ NOWE.SŁOWACKIEGO DO EURO TO PRIORYTET.

    • 14 9

  • Spoko spoko.Wygra ten caly Jaworski to sie dopiero budowa zacznie

    Ale pomnikow i krzyzy

    • 18 12

  • zostaw budynia mieszkancu zostaw budynia

    • 0 12

  • TVN TAK, PO TAK, Gazeta Wyborcza TAK, Trójmiasto pl TAK

    Adamowicz TAK, Karnowski TAK, biało zielone krzesełka TAK, kolej metropolitalna , ups..., nowe wizualizacje TAK, Tusk 3 xTAK

    • 20 7

  • "Hynka" (6)

    jest przykładem działania deweloperów - pobudować gdzie jest wolne miejsce przy mapie z Google a co potem będzie się działo to nieważne. Najlepiej to budować w polu bo tanio a potem niech mieszkańcy miast składają się na ulice aby był dojazd do "osiedli".

    • 34 1

    • (4)

      Ale nie tylko deweloper tak robi, pojedyncze osoby też. Mam znajomych, którzy wybudowali się dosłownie pod samą granicą miasta (tańsze działki bo brak kanalizacji i dobrej drogi) po czym... grozili miastu pozwem do sądu za to że nie mają kanalizacji i dobrej drogi...
      Deweloperzy to inna historia, ale tak długo dopóki jakiś biurowiec nie będzie stał latami pusty bo deweloper oszczędzi na parkingu, tak długo deweloperzy nie mają powodów żeby zmieniać podejście.

      • 8 1

      • (2)

        deweloper buduje ...ale nikt nie przymusza nikogo do kupowania tego co buduje .Czy ci ludzie nie znali planów zagospodarowania? Nie dajmy sie zwariować.

        • 3 2

        • Oczywiście teoretycznie masz rację... (1)

          Ale w sytuacji, w której każdy musi się znać na wszystkim i każdego sprawdzać nie da się długo funkcjonować. Ten deweloper świadomie wprowadził ludzi w błąd i to jest s...stwo niezależnie od tego czy ci ludzie byli w stanie to zweryfikować, czy nie. Sam robię teraz dokładnie jak piszesz, ale musiałem się tego nauczyć na podobnych błędach, z tym samym dewloperem nota bene.

          • 2 0

          • Plany zagospodarowania można od dobrych kilku lat sprawdzić nie ruszając tyłka sprzed kompa. Słowackiego jest planowana od dawna. A jak widać głupich nie brakuje.

            • 2 1

      • nie masz racji :)

        to miasto nie powinno takiej dzialki sprzedawac jako budowlanej, a jak sprzedaje to wszystko powinno zapewnic

        • 0 0

    • A kto wydaje zgodę na budowę?!

      Winne jest miasto (patrz urzednicy) , które zgadza się na tego typu budowanie - bez miejsc parkingowych, bez dróg i jak myślisz DLACZEGO?

      • 0 0

  • komunikacja miejska (19)

    Moim zdaniem wszelkie poważne inwestycje drogowe na terenie miasta powinny od razu zakładać pas dla autobusów, bądź pod tory tramwajowe. Ruch samochodowy będzie prawdopodobnie wzrastać wraz z bogaceniem sie społeczeństwa i idąc dotychczasowym tropem, zamienimy swoje miasto w tor dla samochodów, po którym nie da sie przejść pieszo, co spowoduje, że ci co dotychczas nie musieli korzystać z samochodu, teraz będą musieli.

    Wydaje mi się, że w obecnej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest maksymalne usprawnienie komunikacji miejskiej w najruchliwszych częściach miasta i budowa wielopoziomowych parkingów przy drogach dojazdowych na obrzeżach miasta, skomunikowanych z główną osią transportową, czyli drogą wzdłuż SKM.

    Co do ul. Słowackiego, moim zdaniem wystarczyłoby porobić podziemne przejścia dla pieszych, rozjazdy na skrzyżowaniach i porządne zatoki dla autobusów, żeby sznur samochodów poruszał się płynnie i nie przystawał co chwilę.

    Co za różnica czy stoję w jednopasmowym czy w dwupasmowym korku? Kazda ulica dochodzi do jakiegoś węzła, który jest wąskim gardłem i stajemy.

    • 32 6

    • a co z ETC? (1)

      jak ta droga będzie dalej leciała? zburzą ETC?

      • 1 1

      • Sprawdź na planach zagospodarowania przestrzennego, tak wszystko jest ładnie widoczne.

        • 0 0

    • (2)

      Mikuś masz rację, poza tymi przejściami podziemnymi. Takie przejścia to samo zło i w bardziej rozwiniętych krajach już się od tego odchodzi. Poza tym słusznie prawisz.

      • 5 0

      • podziemie dla samochodów, ulice dla ludzi!

        • 13 0

      • przejścia

        Istotnie - przejścia dla ludzi powinny być na poziomie gruntu, a ruch kołowy pod nimi - coś na kształt tego, co napisał/a me.
        Nie wiem tylko, czy poazwalaja na to warunki geologiczne i finansowe.

        • 4 0

    • różnica taka, że dsupasmowy korek jest krótszy (2)

      nie korkuje więc kolejnych skrzyżowań w tym ciągu.

      a co do komunikacji miejskiej masz rację, nie może być tak, że można się nią poruszać tylko na jednej linii SKM, a do punktu oddalonego od przystanku SKM o 2 km trzeba jechać z przesiadką 2 autobusami, drogą okrężną 5 km! dopóki tak będzie, ludzie nie zrezygnują z samochodów.

      • 5 2

      • dwupasmowy oczywiście

        • 0 0

      • od węzła do węzła

        Przy umiarkowanym natężeniu, dwupasmowy korek może bedzie krótszy, jednak po drodze nie ma tak wielu zjazdów na boki i wydaje mi sie, że niezbyt duży odsetek użytkowników ul. Słowackiego z tego mógłby skorzystać.
        Znajac naszą rzeczywistość, obstawiam w ciemno, że dwupasmowy korek będzie na odcinku Potokowa-Galeria Bałtycka chyba, że drogowcy dodadzą po pasie do Kościuszki i Niepodległosci, a na skrzyżowaniu Kosciuszki z Al. Rzeczpospolitej strzelą bezkolizyjnego ślimaczka :)

        • 1 1

    • (3)

      Ale społeczeństwo nie będzie się bogacić przy tym rządzie.

      • 0 0

      • Wielki parkling przy obwodnicy i mega szybka przesyłka tramwajem, busem, trolejbusem do Gdańska- to jest rozwiązanie, a nie (1)

        powielkanie złych rozwiązań Na słowackiego i tak będą korki

        • 6 0

        • No i właśnie tym będzie KM. Ludzie sobie nie zdają sprawy jaka to będzie rewolucja (o ile oczywiście zrobią to porządnie).

          • 3 0

      • kadencje

        Nie komentując politycznych dygresji podpowiadam, że każda kadencja się kiedyś kończy - zazwyczaj szybciej niż zmiany w gospodarce. Ta inwestycja potrwa przynajmniej jedną kadencję, jak nie trzy ;-)

        • 0 0

    • a może tunel dla samochodów

      a piesi po równym chodniczku a nie po schodach

      • 2 0

    • Dobrze mówisz (3)

      W USA mają drogi 8 i 16 pasmowe ale i tak są na nich korki. Problemem są skrzyżowania, których przepustowość jest ograniczona. Dlatego budujmy bus pasy, świetnie to działa w Londynie. Osobówki stoją w korkach, a Ty w busie śmigasz do celu.

      Ostatnio koledze zepsuł się samochód i przesiadł się do tramwaju iiii nie wraca do auta bo teraz do pracy jedzie od 30 do 50 min krócej.

      Dziś komunikacja przegrywa z autem, bo tłoczno, brudno itd, może wygrać tylko czasem przejazdu ale jak skoro stoi w tym samym korku co auta?

      • 1 0

      • (1)

        W USA mają też spaślaków (przepraszam, nadwagoamerykanów) i najmniejszy przeciętny dystans pokonywany przez człowieka pieszo w ciągu dnia. Centra miast to w ponad połowie parkingi a dzielnice są przeorane autostradami zabijającymi ruch w poprzek nich i życie w okolicy.

        • 3 0

        • Prawda spotkac tam pieszego to cud

          ale chyba nie chcemy tak tutaj?

          • 3 0

      • Houston

        Widziałem kiedyś program o Houston w USA - miasto doskonałych dróg i wieżowców, gdzie nie ma chodników, bo nikt ich by nie używał oraz gdzie żyją najbardziej otyli ludzie świata - zarówno jeśli chodzi o ilość jak i jakość :)

        Wizja przeobrażenia sie Gdańska w drugie Houston jest na razie tak dla mnie odległa, jak kosmiczna katastrofa, której ulegnie ziemia za X pokoleń, ale lepiej zapobiegać niż leczyć.

        • 3 0

    • Zapomnieliście o połączeniu Wrzeszcza, a nawet Centrum z Oliwą od strony Zaspy i Al. Hallera. (1)

      Takiego też bardzo brakuje.

      • 0 0

      • Trasa Sucharskiego

        myślę, że wybudowanie Trasy Sucharskiego i połączenie jej z nową Słowackiego odkorkuje nieco obecne połączenie Wrzescz - Oliwa od strony Zaspy. Dolnym Wrzeszczem jeździ dużo samochodów, które chcą się dostać na Elbląską lub Trakt Św. Wojciecha (tu pomocna będzie Obwodnica Południowa).

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane